Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading med Zaptec GO (IT-nett 3fase) på ID4 Pro 2021 model.

Startet av ID4_mortano, onsdag 01. november 2023, klokken 17:38

« forrige - neste »

ID4_mortano

Hei,

Har akkurat fått installert Zaptec Go lader, den har IT-nett 3x230V og 25A sikring forankoblet.
Laderen brukes på en ID4 2021 Pro.

Når jeg lader får jeg 6kw ved "optimalisert for 3 fas" skrudd på i Zaptec, med "optimalisert for 3 fas" av får jeg
4 kw ladning.

Syns ikke dette var særlig imponerende, skulle tro jeg fikk 7,4 kw hvertfall som maks?

Er det noe jeg har stilt feil på bilen?

Noen som har noen tips?

RJK

Sitat fra: ID4_mortano på onsdag 01. november 2023, klokken 17:38Hei,

Har akkurat fått installert Zaptec Go lader, den har IT-nett 3x230V og 25A sikring forankoblet.
Laderen brukes på en ID4 2021 Pro.

Når jeg lader får jeg 6kw ved "optimalisert for 3 fas" skrudd på i Zaptec, med "optimalisert for 3 fas" av får jeg
4 kw ladning.

Syns ikke dette var særlig imponerende, skulle tro jeg fikk 7,4 kw hvertfall som maks?

Er det noe jeg har stilt feil på bilen?

Noen som har noen tips?
25A på 230V 1-fase gir ca 5,7 kW, og med 3-fase kunne du teoretisk fått 9,9 kW dersom bilen støtter 3-fase på IT-nett.

Men siden ene fasen da må opptre som N, så vil du ikke klare dette.

 N vil da være på ca 6 kW, og du vil i realiteten oppnå nærmere 3 kW på den ene fasen som brukes.

Dette høres altså helt rett ut. Skulle du hatt noe mere måtte du hatt 32A 1-fase for å få 7,4 kW teoretisk, i praksis ca 7,2 kW.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: ID4_mortano på onsdag 01. november 2023, klokken 17:38Hei,

Har akkurat fått installert Zaptec Go lader, den har IT-nett 3x230V og 25A sikring forankoblet.
Laderen brukes på en ID4 2021 Pro.

Når jeg lader får jeg 6kw ved "optimalisert for 3 fas" skrudd på i Zaptec, med "optimalisert for 3 fas" av får jeg
4 kw ladning.

Syns ikke dette var særlig imponerende, skulle tro jeg fikk 7,4 kw hvertfall som maks?

Er det noe jeg har stilt feil på bilen?

Noen som har noen tips?
ID.4 støtter ikke trefas lading på IT nett. Stort sett kun Tesla som gjør dette. Men burde ikke være noen forskjell på disse innstillingene, burde fått nærmere 6kW på begge to. Mulig ID.4 lader med åpen delta når Zaptec er satt opp for trefas, men det skulle ikke gi en forskjell på mere enn 18%.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Kanskje dumt spørsmål, men har du dynamisk lastbalansering av laderen mtp effektleddet? Det kan bli veldig dyrt å lade ved høy effekt nå, så det bør en primært gjøre om en har reelt behov.

Offisielt støttes IT trefas fra uke 8/2022 og sw3.0, men en får ikke full støtte. Min topper på 8,2-8,4kW selv om jeg har 32A tilførsel.
I praksis er laderen satt til 21A engas hjemme og dermed 4,9kW, for å ikke gå opp ett trinn på effektleddet (har laderen på egen måler). Ingen problemer med skjevlast der.
Hadde bilen støttet fullverdig trefas ville jeg betalt ca 2800 ekstra per år, uten noen praktisk verdi. 
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

ID.4 lader på IT 3fas fra Easee hvertfall, både -21 og -23 modell.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 01. november 2023, klokken 19:07Kanskje dumt spørsmål, men har du dynamisk lastbalansering av laderen mtp effektleddet? Det kan bli veldig dyrt å lade ved høy effekt nå, så det bør en primært gjøre om en har reelt behov.

Offisielt støttes IT trefas fra uke 8/2022 og sw3.0, men en får ikke full støtte. Min topper på 8,2-8,4kW selv om jeg har 32A tilførsel.
I praksis er laderen satt til 21A engas hjemme og dermed 4,9kW, for å ikke gå opp ett trinn på effektleddet (har laderen på egen måler). Ingen problemer med skjevlast der.
8,2-8,4kW på 32A betyr åpen delta, samme som gamle TMS/TMX. Det er bare 18% mere enn enfas. Men det er bra å bruke uansett, siden det fordeler strømtrekket bedre på faselederne. Heller sette ned maks strøm på laderen.

Om det lønner seg å gå opp ett effekttrinn eller ikke kommer an på trinnet på nettleien og variasjon i strømprisene. Her er forskjellen på 5 og 10kW relativt liten, skal ikke mye til for å spare det inn på lavere pris. Man får og mindre tap når man lader med høyere effekt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

#6
I Oslo er Elvia netteier. ved 4,9kW betaler jeg 190 per mnd. Hadde jeg hatt bil som støttet fullverdig trefas ville nettleien steget til 420, fordi bilen da ville ladet med 11kW og gått opp to trinn. En merkostnad på 2760 per år. Det ville jeg ikke vært i nærheten av å klare å spare inn med ladeeffektivitet eller strømpris, fordi lading allerede tilpasses strømpris og behov. Mulig det er billigere å gå opp to trinn der du bor?
Tidligere ladet jeg med 7,4kW, men merker ingen forskjell hverdagen etter at jeg justerte ned til 4,9. Bilen er alltid klar når det trengs, og utnytter rimelige timer. På hytta har jeg satt ned fra 11kW til 2-4,5kW avhengig av behov.

Jakten på høy AC ladeeffekt hjemme døde når effektledd ble innført, men med dynamisk styring av bil og hus er det fortsatt gode muligheter for å lade med høy effekt uten at en må betale dyrt for det.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 02. november 2023, klokken 09:03I Oslo er Elvia netteier. ved 4,9kW betaler jeg 190 per mnd. Hadde jeg hatt bil som støttet fullverdig trefas ville nettleien steget til 420, fordi bilen da ville ladet med 11kW og gått opp to trinn. En merkostnad på 2760 per år. Det ville jeg ikke vært i nærheten av å klare å spare inn med ladeeffektivitet eller strømpris, fordi lading allerede tilpasses strømpris og behov. Mulig det er billigere å gå opp to trinn der du bor?
Tidligere ladet jeg med 7,4kW, men merker ingen forskjell hverdagen etter at jeg justerte ned til 4,9. Bilen er alltid klar når det trengs, og utnytter rimelige timer. På hytta har jeg satt ned fra 11kW til 2-4,5kW avhengig av behov.

Du må jo ikke lade med 11kW som er akkurat inn på neste effekttrinn. Kan jo begrense lader til 9.9kW og da hadde dobbel effekt kostet en drøy hundrelapp i måneden, i tillegg til å kunne lade fort når man trenger det i stedet for å hurtiglade.

I måneder hvor strømprisen har stor variasjon kan man fort spare inn en hundrelapp. Vi lader vel ca 1000kWh/mnd i snitt.

Men du har jo dedikert måler til bilen, folk flest har den på samme kurs som huset. Da vil 5kW være ganske krevende hvis man ikke har godt med automasjon.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA