Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kina - Priskrig på elbiler

Startet av HPF, onsdag 15. mars 2023, klokken 13:35

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Tja, det virker som at kinesiske biler ikke har fått fotfeste i Europa, og at det kun er Tesla som har satt ned prisene her. Virker som det er en stilltiende avtale mellom andre bilprodusenter om å holde høye priser. Hvis alle holder høye priser så holdes bilsalget jevnt på alle, utenom Tesla da, som har tatt en større bit av kaken enn før. Mange bilprodusenter har ikke marginene til å kunne redusere prisene så mye, men Volkswagen er nok et unntak...men folk kjøper bilene uansett, så ikke så mye grunn til å redusere. Første kvartal blir ikke helt representativt, siden det er første kvartal med reduserte priser for Tesla, og økte priser etter avgiftsøkning på de andre, men bilfrakteskipene er lastet med Tesla denne måneden. Uansett tror jeg de andre vil prøve å holde prisene oppe absolutt så lenge de kan.

Ganske sykt at det koster like mye med en VW ID3 som en Tesla Model Y, på tross av at Model Y er en halv meter lenger.
Tesla Model Y                         2021-

geear

De som allerede taper penger per kjøretøy kan ikke holde slike priskriger gående lenge. De kan gjøre stunt for å forsøke å få markedsandeler og få opp volum som igjen gjør at de kan hente mer penger og redusere produksjonskostnader, men det holder neppe evig...

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Fra: https://www.visualcapitalist.com/charted-teslas-unrivaled-profit-margins/

ToWalkOrDrive

Ja, det er sykt så mye penger Tesla tjener per bil. Men er jo nesten overraskende at Volkswagen allerede går i pluss på elbiler ettersom de bare leverte 330.000 biler i 2022, men det kommer nok an på hvordan en regner på det. Hvis en tar med bensinbiler så er vel VW oppi ca 1500 dollar per bil. Men det er jo milevis fra Tesla, som ikke må forholde seg til importører og forhandlere på samme måte. men når Volkswagen kommer opp i produksjon på 2 millioner i stedet for 330.000 så blir det jo spennende å se hvor stort overskuddet per bil blir. De har jo økt salget av elbi med et par og tjue prosent siste året, så det tar vel ikke så lang tid før de og får større stordriftsfordeler.
Tesla Model Y                         2021-

SurSnasen

Sitat fra: geear på onsdag 15. mars 2023, klokken 14:23
De som allerede taper penger per kjøretøy kan ikke holde slike priskriger gående lenge. De kan gjøre stunt for å forsøke å få markedsandeler og få opp volum som igjen gjør at de kan hente mer penger og redusere produksjonskostnader, men det holder neppe evig...

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Fra: https://www.visualcapitalist.com/charted-teslas-unrivaled-profit-margins/

Men dette er jo en håpløs sammenligning.

Tesla er produsent, importør og selger.
Volkswagen er produsent. Møller er importør. Møller, Mobile etc er selger.

Tesla kan dermed ha stålkontroll på prisingen hele veien. Det er bare de selv det går utover.

Volkswagen tar en salgspris ut fra sin produksjonshall, inklusive profitt. Så tar importøren et påslag inklusive profitt oppå denne. Og til slutt er det salgsleddet som skal ha sitt påslag, inklusive profitt.

Så hva den faktiske (totale) fortjenesten er per bil er det bare for Tesla man kan regne ut.

Daniel_0007

Sitat fra: SurSnasen på onsdag 15. mars 2023, klokken 21:48
Sitat fra: geear på onsdag 15. mars 2023, klokken 14:23
De som allerede taper penger per kjøretøy kan ikke holde slike priskriger gående lenge. De kan gjøre stunt for å forsøke å få markedsandeler og få opp volum som igjen gjør at de kan hente mer penger og redusere produksjonskostnader, men det holder neppe evig...

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Fra: https://www.visualcapitalist.com/charted-teslas-unrivaled-profit-margins/

Men dette er jo en håpløs sammenligning.

Tesla er produsent, importør og selger.
Volkswagen er produsent. Møller er importør. Møller, Mobile etc er selger.

Tesla kan dermed ha stålkontroll på prisingen hele veien. Det er bare de selv det går utover.

Volkswagen tar en salgspris ut fra sin produksjonshall, inklusive profitt. Så tar importøren et påslag inklusive profitt oppå denne. Og til slutt er det salgsleddet som skal ha sitt påslag, inklusive profitt.

Så hva den faktiske (totale) fortjenesten er per bil er det bare for Tesla man kan regne ut.

For oss i Norge er det som regel kun relevant hva importør tjener og møller hadde milliard overskudd ifjor så de lider nok ikke noe nød om de senker prisen men er så mange vag fans i Norge at de trenger ikke å senke prisen, bilene selger seg som regel selv, er verre for nye merker men både xpeng og nio blir sponset av kinesiske regjeringen så de kan nok blø penger for å ta markeds andeler.

https://bilbransje24.no/nyheter/747969#:~:text=Resultatet%20for%20M%C3%B8ller%20Bil%20(Norge,til%20959%20millioner%20i%202022.
Model 3 2019 LR Rwd

HouseGlover

Med den svake norske kronen så blir det ikke noe prisreduksjon. Skal det bli det så må den styrke seg først. Euroen koster snart 12 norske kroner. Vi blir rett og slett fattigere over utlandet.

arthur

Vi blir vel faktisk bare enda rikere? Og mer konkurransedyktige?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

RJK

Så lenge vi har eksportoverskudd, så blir nok AS Norge rikere. Men når innsatsfaktorene øker i pris av samme årsak, og vi ikke kan øke pris ut, så vil "alt" bortsett fra strøm, olje, gass og el gi mindre til bedriftene som skal eksportere.

I det lange løp hadde nok en låst kurs vært å foretrekke, eventuelt at vi hev oss inn i mengden av land som bruker Euro som eget lands valuta. Men så lenge vi ikke er fullverdig EU-land, så er jeg faktisk usikker på om det er mulig.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

arthur

Tror nok at "vi" tåler litt mindre eksportoverskudd, et overskudd som vel for fjoråret var like stort som alle statens samlede utgifter for året og med en konto som tilsvarer ti års samlede utgifter for "oss"?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

HouseGlover

Sitat fra: arthur på fredag 17. mars 2023, klokken 07:19
Vi blir vel faktisk bare enda rikere? Og mer konkurransedyktige?
Denne tråden handler om elbilpris. Vi vil selvfølgelig være mer konkurransedyktige i eksportnæringen for det vil være billigere å kjøpe norske varer/tjenester. Det gjør imidlertid ikke billigere for nordmenn å importere elbiler. Svekkelsen i den norske kronen fører isolert sett til dyrere elbiler.

lightscribe

100DKK er nå lik 152NOK

Kommer ikke til å føle meg rik i Danmark :-(

vinterdekk

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 15. mars 2023, klokken 14:56
Ja, det er sykt så mye penger Tesla tjener per bil. Men er jo nesten overraskende at Volkswagen allerede går i pluss på elbiler ettersom de bare leverte 330.000 biler i 2022, men det kommer nok an på hvordan en regner på det. Hvis en tar med bensinbiler så er vel VW oppi ca 1500 dollar per bil. Men det er jo milevis fra Tesla, som ikke må forholde seg til importører og forhandlere på samme måte. men når Volkswagen kommer opp i produksjon på 2 millioner i stedet for 330.000 så blir det jo spennende å se hvor stort overskuddet per bil blir. De har jo økt salget av elbi med et par og tjue prosent siste året, så det tar vel ikke så lang tid før de og får større stordriftsfordeler.

Hele VAG har levert 580.000 elbiler basert på MEB-plattformen i 2022. Samarbeidet med Ford vil også generere endel tusen MEB framover. VAG blir vel forbigått av BYD på antall elbiler nå. En ting Volkswagen gjør bra er at de introduserer elbiler i mange segmenter.

https://bil24.no/volkswagen-leverte-ut-330-000-elbiler-i-2022/
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA