Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva skjer med bilen etter endt leasing/abonnement?

Startet av oled, tirsdag 14. mars 2023, klokken 13:46

« forrige - neste »

oled

Leverte bilen min tilbake i desember. Nå er vi alt kommet til midten av mars. Jeg skulle slette seat appen i dag og så at bruker fortsatt var aktiv. I følge appen har ikke bilen vært flyttet siden den var på naf test etter den ble levert i desember. Den står fortsatt hos autoringen. Noen som vet hvorfor den bare står? Trodde de bilene ble solgt fort?

arthur

Jeg følger akkurat dette markedet/bilene, og det er rett og slett "for mange" av disse i markedet nå så Møller holder igjen biler, helt åppenbart.
Min tanke er å selge Kona'n i bytte med en Seat MII eller Skoda Citigo som er utmerket handle/nærmiljøbiler.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Elmo

#2
Prisene de opererer med er jo også helt hinsides, så ikke rart de blir stående usolgt.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

arthur

I lpet av siste måned, midten februar til i dag, så har jeg registrert at 33 slike biler (Seat Mii) har blitt merket solgt på Finn. 69 slike biler annonseres i dag på Finn, høyeste antallet jeg har registrert i perioden, og man vet jo at det ligger trolig flere hundre slike biler klare for slag, me i dag avregistrert og stilt opp hos Møller og andre.
I tillegg er det jo søstermodeller av Skoda og VW som finnes i mengder til slags, eller klare for salg.

Så ja, at noen faktisk kjøper disse bilene til prisen som de tilsynelatende selges for, er helt meningsløst.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Daniel_0007

#4
Ikke så rart når de prøver å ta nesten ny pris for 3 år gamle biler, https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=291666620

var vel rundt 180k for ny bil for 3 år siden, nå prøver de å selge den for 165k, vanlig avskrivning etter 3 år er vel rundt 40%.
Så denne burde koster rundt 110-120k
Model 3 2019 LR Rwd

elbikefun

#5

Jeg har nettopp kjøpt en 2020 Mii Launch edition med ca 30000 km på telleren.
Kjøpte den av en Mazda/Opel-forhandler; som hadde kjøpt et mindre antall fra Møller finans.

Jeg ga 120000 kr i mellom (inkl omreg), ved innbytte av en 2011 Citroen C-Zero, som jeg (etter min egen vurdering) ville ha bedt om 15000-20000 kr for ved privatsalg.

Ca 135000 kr inkl. omreg var mao. min kostnad, ferdig registrert.




Som andre i tråden nevner, er det svært mange av disse bilene på vei ut i privatmarkedet; etter leasingperiode fra 2020.


Førsteinntrykket av bilen; etter en ukes tids bruk er veldig positiv !


-Elsykkel
-Sykkel-varehenger med motor og batteripakke

Elbil er bedre enn sex

Mitt inntrykk er at svært mange bruktbiler er overpriset, og det gjelder 2-4 år gamle biler uansett drivlinje. De følger i alle fall ikke den generelle 'regelen' om verditap på henholdsvis 20/15/15/12-15/10/10/10 osv % tap av fjorårets verdi.
En 3 år gammel Miiat til nypris på 180k skal jf dette ha en verdi på 180'x0,8x0,85x0,85 = 105-ish. Jeg solgte min 2,5 år gamle Miiat i desember for 170k, i grevens tid, virker det som. Nå er de vel salgbare for 130-135, kanskje litt mindre, og fortsatt overpriset.

Er selv på jakt etter 4-5 år gammel enkel bensinbil uten turbo med manuelt gir, men det er ikke helt enkelt å finne fornuftige priser hos forretning der heller.
Teslaeier: "Kan du navnet på en bra elbil?"
Svar: "Skoda? Audi? Hyundai? Porsche?"
Teslaeier: "DIN ELENDIGE TESLA-HATER!!"

elbikefun

Sitat fra: Dieselelbil på onsdag 15. mars 2023, klokken 20:29
Mitt inntrykk er at svært mange bruktbiler er overpriset, og det gjelder 2-4 år gamle biler uansett drivlinje. De følger i alle fall ikke den generelle 'regelen' om verditap på henholdsvis 20/15/15/12-15/10/10/10 osv % tap av fjorårets verdi.



Som du beskriver, er det høye priser på bruktbiler nå. En av nevøene mine kjøpte en e-Golf på et tidspunkt, og solgte den et halvt år etterpå for 30000 kr enn hva han selv hadde betalt for den.

All stund markedet er som det er; må man innfinne seg med dette; OM man må ha ny bil.
Jeg har orientert meg en stund etter en liten og rimelig elbil med god rekkevidde. Jeg har ikke funnet bedre kombinasjon av pris, rekkevidde, gjenstående garantier -enn Mii.   Er også veldig positivt overrasket over komfort -og funksjonalitet i en slik liten knøttebil. Kanskje jeg ikke var for godt vant, etter 4 år med Citroen C-Zero  ;)
-Elsykkel
-Sykkel-varehenger med motor og batteripakke

BatteriOgFossil

Nå var vel nyprisen på Seat Mii Launch Edition som de fleste valgte 190K i 2020. Den utstyrsmessig skrapa utgaven kostet 180K. Jeg husker ikke om disse prisene var inkludert vinterhjul, men det er kanskje uansett noe som holdes utenfor verdiberegningen. Ifølge denne artikkelen fra Santander så er tommelfinger-regelen 20% det første året, og deretter 10% i året videre. https://www.santanderconsumer.no/magasinet/bilmc/miljo-og-teknologi/verditap-bor-du-velge-diesel-eller-elbil/

Med den formelen blir verdien: 190K*0,8*0,9*0,9 = 123K

BatteriOgFossil

#9
Sitat fra: arthur på onsdag 15. mars 2023, klokken 08:20
man vet jo at det ligger trolig flere hundre slike biler klare for slag, me i dag avregistrert og stilt opp hos Møller og andre.

Jeg fulgte med på "min" leasing-bil etter at den ble levert tilbake i midten av desember 2022, og den ble ikke solgt videre på Autoringen-auksjonen til oppkjøper før februar 2023, så det med at Møller holder igjen biler høres ikke usannsynlig ut. Evt. at de har så høye minstepriser på Autoringen-auksjonene at oppkjøpere ikke biter på.

Btw nå er det 79 biler på finn.no, kryper sakte men sikkert oppover..

arthur

Sitat fra: BatteriOgFossil på onsdag 15. mars 2023, klokken 21:12
Nå var vel nyprisen på Seat Mii Launch Edition som de fleste valgte 190K i 2020. Den utstyrsmessig skrapa utgaven kostet 180K. Jeg husker ikke om disse prisene var inkludert vinterhjul, men det er kanskje uansett noe som holdes utenfor verdiberegningen. Ifølge denne artikkelen fra Santander så er tommelfinger-regelen 20% det første året, og deretter 10% i året videre. https://www.santanderconsumer.no/magasinet/bilmc/miljo-og-teknologi/verditap-bor-du-velge-diesel-eller-elbil/

Med den formelen blir verdien: 190K*0,8*0,9*0,9 = 123K

Stemmer godt med at jeg for egen del anser 120' som riktig pris i dag og hva jeg har i tankene selv å ville betale. Liten tvil om at markedet kommer "min vei".
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Elbil er bedre enn sex

Fra Smartepenger.no:

"Verdifallet utgjør bilens største kostnad. Verdifallet er i de aller fleste tilfellene størst det første året. For en nybil kan du forvente 20 prosent første året. Deretter om lag 14 prosent av bruktprisen fra det andre året, synkende til 10 prosent det sjette året. Og fra den sjette året 10 prosent årlig."

Jeg er helt enig i at Mii er en superb liten elbil, som gjør akkurat det den skal på en god måte, og milevis over Imiev-trillingene på alt, også holdbarhet. Jeg foretrakk Miiaten fremfor Ionig 5'n, og jeg legger den også ut for salg snart. Mulig jeg får meg en slik igjen, men kjører så lite at en mer-for-pengene bensinbil er bedre økonomi.
Teslaeier: "Kan du navnet på en bra elbil?"
Svar: "Skoda? Audi? Hyundai? Porsche?"
Teslaeier: "DIN ELENDIGE TESLA-HATER!!"

arthur

Sitat fra: Dieselelbil på onsdag 15. mars 2023, klokken 23:40
Jeg er helt enig i at Mii er en superb liten elbil, som gjør akkurat det den skal på en god måte, og milevis over Imiev-trillingene på alt, også holdbarhet.

Hadde en Miev i fem år, helt problemfritt på alle måter.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Elbil er bedre enn sex

Sitat fra: arthur på torsdag 16. mars 2023, klokken 07:02
Sitat fra: Dieselelbil på onsdag 15. mars 2023, klokken 23:40
Jeg er helt enig i at Mii er en superb liten elbil, som gjør akkurat det den skal på en god måte, og milevis over Imiev-trillingene på alt, også holdbarhet.

Hadde en Miev i fem år, helt problemfritt på alle måter.

Jada, om en slipper unne de 'programmerte' feilene som defekt kompressor til AC, som medfører at bilen går i nødmodus, slipper defekt vakuumpumpe til bremsekraftforsterker, slipper at akslingen på utløser-armen til baksetene knekker, -slik at det er umulig å legge ned bakseteryggen, slipper at ombordladerens to små dioder brenner av slik at sakteladingen blir defekt, slipper knoting med allignment av gir-vaieren/gir-arm inn i girkassa der bak, -som gjør at bilen ikke vil kjøre, slipper helvetet med fastrustede bremseskiver foran om en skifter slikt selv, så kan en jo håpe at vinteren er mild slik at en slipper å fryse med et varmeapparat som er komisk dårlig.  :) -også kan en jo håpe at en ikke får rust på bremserørene som går fremover- og skjult over batterikassa, slik at en må demontere kjørebatteriet for å få skiftet dem, en jobb til kr 15k på verksted, så funker i alle fall FM-radioen.
e-UP-trillingene er nok langt mer gjennomtenkt enn Mitsubishi sin.
Teslaeier: "Kan du navnet på en bra elbil?"
Svar: "Skoda? Audi? Hyundai? Porsche?"
Teslaeier: "DIN ELENDIGE TESLA-HATER!!"

arthur

Sitat fra: Dieselelbil på torsdag 16. mars 2023, klokken 10:50
Sitat fra: arthur på torsdag 16. mars 2023, klokken 07:02
Sitat fra: Dieselelbil på onsdag 15. mars 2023, klokken 23:40
Jeg er helt enig i at Mii er en superb liten elbil, som gjør akkurat det den skal på en god måte, og milevis over Imiev-trillingene på alt, også holdbarhet.

Hadde en Miev i fem år, helt problemfritt på alle måter.

Jada, om en slipper unne de 'programmerte' feilene som defekt kompressor til AC, som medfører at bilen går i nødmodus, slipper defekt vakuumpumpe til bremsekraftforsterker, slipper at akslingen på utløser-armen til baksetene knekker, -slik at det er umulig å legge ned bakseteryggen, slipper at ombordladerens to små dioder brenner av slik at sakteladingen blir defekt, slipper knoting med allignment av gir-vaieren/gir-arm inn i girkassa der bak, -som gjør at bilen ikke vil kjøre, slipper helvetet med fastrustede bremseskiver foran om en skifter slikt selv, så kan en jo håpe at vinteren er mild slik at en slipper å fryse med et varmeapparat som er komisk dårlig.  :) -også kan en jo håpe at en ikke får rust på bremserørene som går fremover- og skjult over batterikassa, slik at en må demontere kjørebatteriet for å få skiftet dem, en jobb til kr 15k på verksted, så funker i alle fall FM-radioen.
e-UP-trillingene er nok langt mer gjennomtenkt enn Mitsubishi sin.

Jeg har kun fem års erfaring med eierkap (2014 til 2019) av en slik bil og som sagt var disse årene helt ptroblemfrie.

Vurderer ikke å kjøpe en slik igjen da e-up trillingene er langt bedre på alle måter.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA