Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bytte bort Tesla Model 3

Startet av Chris Neumann Ruud, tirsdag 14. mars 2023, klokken 11:32

« forrige - neste »

Chris Neumann Ruud

Hei! Vi har en Tesla model 3 2021-modell (første versjon LR med varmepumpe, 580 rated) som er en veldig god bil, men siden vi går fra hverandre er de tingen som er interessert i å sitte igjen med såpass dyr bil da dette var eneste bilen vi hadde, så den selges nok.

Er det noen som har noen gode tips til ny elbil som ikke vil føles helt søppel etterpå? Er i utgangspunktet ikke behov for enorm rekkevidde, men heller lavt forbruk, bør være grei å kjøre, ha plass til to barneseter og litt bagasjerom, og billigere enn en model3

Tenker litt rundt ioniq 38kWh men det er ikke drømmebilen  ;D
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

HouseGlover

Det er vanskelig for oss å anbefale noe når vi ikke vet hvilke avstander bilen skal brukes mest på.

Ta meg f.eks. som bor sentralt i Oslo og har en oppvarmet garasje. Jeg har Hyundai IONIQ electric 28 kW (den gamle modellen). Jeg bruker bilen mest til å komme meg på jobben som ligger ca. 20 km en vei i en strekning hvor fartsgrensen på vinterstid varierer i all hovedsak mellom 50-60 km/t. I tillegg til det så kommer jeg meg lett til og fra Oslo Lufthavn vinterstid. Familien min bor også ca. 120 km fra Oslo og på vinteren så klarer bilen det en vei  selv om jeg kjører i høye hadtigheter. Det hjelper at bilen er forvarmet. Utover det så er det en del lokalkjøring. På sommeren så hender det at vi tar oss en tur til Vestlandet med 1-2 ladestopp - det går fort unna. Eller København, men da er det flere ladestopp. København er nok den mest krevende turen hvor jeg kunne tenkt meg en bil med bedre rekkevidde, men jeg bruker heller 30 min ekstra på lading enn å kjøpe meg en dyrere bil for et par  slike turer ila. året.

Når de testet IONIQ electric 28 kW mot Model 3 i Australia så konkluderte de at IONIQ var diggere å kjøre. Det bør dog tas med en klype salt for IONIQ er mye tregere enn Model 3, men det viser at den fortsatt er morsom å kjøre på svingete veier.

Problemet med IONIQ 38 kW er treg hurtiglading. Den er mye kjappere på den gamle modellen. Men til gjengjeld så har man bedre rekkevidde til å starte med. Så man må veie hva som er viktigst her.

vinterdekk

#2
Sikker på at det ikke er billigere å beholde model 3 enn å kjøpe ny elbil? Tommelfinger regelen er vel å eie en ny bil i 6-7 år, da blir avskrivningene spredt tynnere utover og verkstedutgiftene er normalt sett lave. Bruktmarkedet for Tesla har jo også fått en knekk etter hva jeg forstår. Ser man finner mange 2021 modeller til under 350K på Finn nå, og mange LR under 380K.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

geear

Kan hende faktisk omsetningsverdi på bilen er lavere enn dere tror, det virker å ha vært omsetningskollaps i bruktmarkedet i det siste. Kjenner fire som har hatt biler på Finn i det siste, satt ned prisene kraftig og null respons, en har solgt etter flere måneder, og det var til en pris MYE lavere enn Finn-prisene tilsa. Ikke sikkert verditapet fortsetter like ille når verdenssituasjonen er over, og Teslaen er en veldig billig bil å drifte, så det er ikke sikkert det er så mye verre enn en annen billigere elbil med årlige servicer osv.? På toppen får du dårligere rekkevidde, dårligere sikkerhet og så videre.

goggo

Sitat fra: Chris Neumann Ruud på tirsdag 14. mars 2023, klokken 11:32
Hei! Vi har en Tesla model 3 2021-modell (første versjon LR med varmepumpe, 580 rated) som er en veldig god bil, men siden vi går fra hverandre er de tingen som er interessert i å sitte igjen med såpass dyr bil da dette var eneste bilen vi hadde, så den selges nok.

Er det noen som har noen gode tips til ny elbil som ikke vil føles helt søppel etterpå? Er i utgangspunktet ikke behov for enorm rekkevidde, men heller lavt forbruk, bør være grei å kjøre, ha plass til to barneseter og litt bagasjerom, og billigere enn en model3

Tenker litt rundt ioniq 38kWh men det er ikke drømmebilen  ;D

Hmmm...

Jeg har en 20 modell Ioniq 38kWh, blå metallic, sykkelkrok bak, har gått 75000 km nå men fikk nytt batteri på 60000. Den er kun pensjonistkjørt av meg - gammal gubbe :)
Har så smått begynt å vurdere å kjøpe bil med lengre rekkevidde, men "problemet" er jo at jeg er så fornøyd med Ioniqen...

Du få si ifra hvis du er reellt interessert i en slik bil.
Et slikt bil-bytte må jo være bedre/rimeligere enn å gå gjennom forhandler/megler som skal ha sin provisjon på hver av bilene.

Du finner mitt tlf nr hvis du Googler meg, eller send meg en PM her.
Jeg bor på Sørlandet som du ser av min profil, vet ikke hvor du bor :)

Er det hengerfeste på din? Eller mulighet for å montere? Skulle gjerne hatt hengerfeste for minimum 750 kg henger, men det er ikke et absolutt must.

mvh
Hugo Hvidsten
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Chris Neumann Ruud

Poenget er vel egentlig at jeg må ha en annen bil fordi vi må selge denne og lurer på hvilke alternativer som er gode som ikke koster 400k som er alternativet dersom jeg skal kjøpe ut Teslaen.
En brukt m3SR+ kanskje? Eller MG4 eller id3 eller Ioniq 28 eller 34(?) Eller noe annet som har lavt forbruk heller enn lang rekkevidde og høyt forbruk
Mest til kortkjøring og handling og barna frem og tilbake til ting.
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Chris Neumann Ruud

(eller brannfakkel: en brukt ICE kanskje 😅)
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Svk

Første utgaven av MG ZS er jo en billig og god A-B bil.
7års garanti

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA