Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ingen varsel før nøkkel går tom for batteri

Startet av Quiet-Roch, mandag 13. mars 2023, klokken 09:54

« forrige - neste »

Quiet-Roch

I dag var andre gangen jeg stod med låst bil, og batteriet på nøklene plutselig er tomt. (Kommer rødt lys fra nøkkel, men bilen låses ikke opp.) det samme skjedde i mai/juni i fjor. Skal det ikke komme et varsel i dashbordet, en stund før batteri i nøkkelen ryker? Det gjør det i 2019-modellen til pappa, men ikke i min 2018-modell. Flere som har opplevd?

als77

For min del starter den å mase mange måneder før jeg må skifte batteri, av og til ikke lenge etter at jeg har skiftet...

En annen ting jeg har oppdaget (på min 2016-modell) er at bilen en sjelden gang maser om at den ikke finner nøkkelen, etter at jeg har låst opp bilen med den, men et trykk (eller to) til på starteknappen og bilen er fornøyd - dette skjer selv om batteriet ikke er dårlig.

Har du målt batteriet og sjekket at det faktisk er batteriet som er svakt? (eller er det kommunikasjonen med bilen som er problemet) - har dessverre ikke noe å bidra med angående dette punktet, men kanskje litt mer blest om tråden hjelper  :)

Quiet-Roch

Takk for svar! Nøkkelen fungerer stort sett alltid, og opplever ikke at den ikke «finner nøkkel», det skjedde kun i mai, sist gang nøkkelen gikk tom for batteri.

e-Stig

Sitat fra: Quiet-Roch på mandag 13. mars 2023, klokken 09:54Skal det ikke komme et varsel i dashbordet, en stund før batteri i nøkkelen ryker? Det gjør det i 2019-modellen til pappa, men ikke i min 2018-modell. Flere som har opplevd?

Skal tro om dette varierer fra nøkkel til nøkkel? Vi har både en 2018-modell og en 2020-modell og mitt inntrykk er at de fire nøklene oppfører seg forskjellig. Èn av nøklene på 2018-modellen døde helt uten forvarsel. Da var bilen (og nøklene) 2 år gamle. Jeg hadde vært på en kort 40-minutters fjelltur og det var ingen ting som tydet på at batteriet var dårlig. Tilfeldigvis var det bare 1 kilometer å gå til en butikk som hadde riktig batteritype.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

Orbit

Var det kaldt på fjellturen? En nøkkel som vanligvis er i innetemperatur eller en varm bukselomme, kan lett gå fra bra spenning på nøkkelbatteriet til dødt om nøkkel ligger i en kald sekkelomme.

Uansett, de aller fleste biler (også e-golf) kan åpnes og startes, selv om nøkkelbatteriet er dødt. e-Golf har vel synlig nøkkelhull om jeg husker rett, og om nøkkelen legges i bakerste koppholder i midtkonsollen detekteres nøkkelen selv om den er strømløs.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Gazer75

#5
Flipp ut nøkkelen og vipp opp dekselet ved handtaket. Er eit lite spor på undersida der nøkkelen passar i for å få laus dekselet. Lås opp manuelt. Dette har vore likt i sikkert 15 år på bilar med fjernstyrt lås.

Hold nøkkelen inntil ikonet på rattstamma, der den tidlegare manuelle tenningslåsen var, og trykk start knappen.

Nyare Golf MK8, med glatt/glossy nøkkel, har dette i koppholder som Orbit seier, men ikkje e-Golf.
2020 e-Golf (2023-)

Fanten

Kjørte en diagnose på bilen og det var lagret lav spenning på nøkkel to.
Aner ikke hvem som er nøkkel to da begge blir brukt om hverandre men spiller heller ikke noe særlig rolle da jeg bytter på begge,
Poenget var ingen varsel i dashbord pre 2017 mod.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA