Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hattehylle

Startet av VistaX, mandag 13. mars 2023, klokken 07:35

« forrige - neste »

petersv

Sitat fra: syklisten på tirsdag 18. april 2023, klokken 13:56Motsatt av det IF sier, med andre ord? I denne artikkelen slår de et slag for at man IKKE skal bruke hatthylle/bagasjeromsskjuleren.. nettopp for å vise tyver at her er det ikke gjemt noe under som du kan stjele.
https://www.tv2.no/broom/forsikringsselskap-advarer-ikke-bruk-denne-nar-du-gar-fra-bilen/11811676/


Avisartikler er verdiløse når du står med lua i hånda, ville forholdt meg til vilkårene i forsikringspapirene.

syklisten

Sitat fra: petersv på onsdag 19. april 2023, klokken 11:23
Sitat fra: syklisten på tirsdag 18. april 2023, klokken 13:56Motsatt av det IF sier, med andre ord? I denne artikkelen slår de et slag for at man IKKE skal bruke hatthylle/bagasjeromsskjuleren.. nettopp for å vise tyver at her er det ikke gjemt noe under som du kan stjele.
https://www.tv2.no/broom/forsikringsselskap-advarer-ikke-bruk-denne-nar-du-gar-fra-bilen/11811676/



Avisartikler er verdiløse når du står med lua i hånda, ville forholdt meg til vilkårene i forsikringspapirene.

Jeg tror vi snakker forbi hverandre her. Man skal jo kun droppe hatthylle når det er helt tomt i bagasjerommet uansett.

Marzo

Sitat fra: syklisten på onsdag 19. april 2023, klokken 11:48
Sitat fra: petersv på onsdag 19. april 2023, klokken 11:23
Sitat fra: syklisten på tirsdag 18. april 2023, klokken 13:56Motsatt av det IF sier, med andre ord? I denne artikkelen slår de et slag for at man IKKE skal bruke hatthylle/bagasjeromsskjuleren.. nettopp for å vise tyver at her er det ikke gjemt noe under som du kan stjele.
https://www.tv2.no/broom/forsikringsselskap-advarer-ikke-bruk-denne-nar-du-gar-fra-bilen/11811676/



Avisartikler er verdiløse når du står med lua i hånda, ville forholdt meg til vilkårene i forsikringspapirene.

Jeg tror vi snakker forbi hverandre her. Man skal jo kun droppe hatthylle når det er helt tomt i bagasjerommet uansett.

Da er det vel heller ikke nødvendig med forsikring mot løsøre?

petersv

Det er jo en subjektiv sak om man vil forsikre en gjenstand eller ei. Jeg har dog aldri sett noen kasko-forsikring som ikke omfatter det.

RJK

Sitat fra: syklisten på onsdag 19. april 2023, klokken 11:48
Sitat fra: petersv på onsdag 19. april 2023, klokken 11:23
Sitat fra: syklisten på tirsdag 18. april 2023, klokken 13:56Motsatt av det IF sier, med andre ord? I denne artikkelen slår de et slag for at man IKKE skal bruke hatthylle/bagasjeromsskjuleren.. nettopp for å vise tyver at her er det ikke gjemt noe under som du kan stjele.
https://www.tv2.no/broom/forsikringsselskap-advarer-ikke-bruk-denne-nar-du-gar-fra-bilen/11811676/



Avisartikler er verdiløse når du står med lua i hånda, ville forholdt meg til vilkårene i forsikringspapirene.

Jeg tror vi snakker forbi hverandre her. Man skal jo kun droppe hatthylle når det er helt tomt i bagasjerommet uansett.
I det lange løp, er dette en dårlig strategi for alle. Det som da skjer, er jo at tyvene vil konsentrere seg om biler der man lukker trekket eller har hattehyllen som dekker innsyn. Da blir det jo tilnærmet 100 % treff på utbytte om man bare tar biler som ikke viser at de er tomme.

Så står man der den dagen man faktisk har hatt noe i bagasjerommet og dekket til. Nesten garantert innbrudd og tap av verdigjenstander.

Så jeg gir derfor det motsatte rådet. Hold trekket igjen eller hattehylla på plass. Da blir det mer "guesswork" om det blir treff eller ikke. Til gjengjeld, sørg for at kupéen er så tom for ting som mulig. Hold det reint og ryddig. Ta gjerne en stopp 5-10 minutter før der du faktisk skal, for å legge ting baki, så ingen kan observere deg/dere for å gjøre dette når man parkerer.

Og så får steder som er utsatt, spesielt i forbindelse med førnøyelsesparker og slikt, der man som oftest er borte fra bilen i mange timer, sørge for bedre vakthold, om så med kameraovervåkning, bevegelses-sensorer og lys, og ikke minst lydanlegg der man ber uvedkommende fjerne seg snarest, før Politi blir tilkalt.

Og har man mulighet, sjekk inn på hotellet/campingplassen først, og flytt ting som ikke trengs, inn på hotellrommet/campinghytta før man drar i fornøyelsesparken.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Sitat fra: petersv på onsdag 19. april 2023, klokken 14:01Det er jo en subjektiv sak om man vil forsikre en gjenstand eller ei. Jeg har dog aldri sett noen kasko-forsikring som ikke omfatter det.
De fleste/alle forsikringer krever at man gjør mest mulig for å hindre at ting blir liggende synlig. Selv inne på låst hotellrom. Du skal bruke safe om det går, eller låse ting inn i kofferter for å hindre at uvedkommende ser og blir fristet av gjenstander med verdi.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

petersv

Sitat fra: RJK på onsdag 19. april 2023, klokken 14:10
Sitat fra: petersv på onsdag 19. april 2023, klokken 14:01Det er jo en subjektiv sak om man vil forsikre en gjenstand eller ei. Jeg har dog aldri sett noen kasko-forsikring som ikke omfatter det.
De fleste/alle forsikringer krever at man gjør mest mulig for å hindre at ting blir liggende synlig. Selv inne på låst hotellrom. Du skal bruke safe om det går, eller låse ting inn i kofferter for å hindre at uvedkommende ser og blir fristet av gjenstander med verdi.

Det underbygger nettopp det jeg sa, at man må skjule bagasje, med f.eks. hattehylle. Står rimelig klart i vilkårene mine at verdigjenstander må ligge skjult i bilen.

Klykken

Jeg kommer til å be Tesla montere original hattehylle på vår 2021 Y iaff. Har ingen tro på at de uoriginale kvasiløsningene fungerer optimalt i det hele tatt. Klar over at det er blandede meninger om den originale også, men den fungerer i alle fall som tiltenkt.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

jlan

Sitat fra: petersv på torsdag 20. april 2023, klokken 08:09Det underbygger nettopp det jeg sa, at man må skjule bagasje, med f.eks. hattehylle. Står rimelig klart i vilkårene mine at verdigjenstander må ligge skjult i bilen.
Gjelder det hatter også, eller kan de ligge på hattehyllen?
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

RJK

Sitat fra: jlan på torsdag 20. april 2023, klokken 12:35
Sitat fra: petersv på torsdag 20. april 2023, klokken 08:09Det underbygger nettopp det jeg sa, at man må skjule bagasje, med f.eks. hattehylle. Står rimelig klart i vilkårene mine at verdigjenstander må ligge skjult i bilen.
Gjelder det hatter også, eller kan de ligge på hattehyllen?
Om du anser hatten som en verdigjenstand du tror noen skulle ha interesse av å stjele, så ja. Da skal den under hattehyllen. ;)

Men som jeg sa, hold kupéen så rein og ryddig som mulig. Det vil si, fjern alt løsøre, mynter, knapper, glansbilder etc. 

 :+1:
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Kim-

Kjørte en Kina bil i dag og ser at hattehyllen er 4 delt, kontra 3 delt som tyskeren sin. Dette gjør at den faktisk er brukbar og folder seg fint bak og holder posisjonen sin.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

petersv

Passer den Berlin-biler montro? Isåfall frister det å bytte.

Storfe

Ut fra USA-forum så passer de om hverandre. Burde være mulig å lage en hattehylle som bruker originalfester, samtidig som den blir med bakluka opp. Kan være noen lager noe tredjepart her etter hvert i Kina?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA