Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer/spørsmål rundt Ariya som du ønsker å dele?

Startet av El-inor, søndag 12. mars 2023, klokken 09:41

« forrige - neste »

Svk

Da vet du hva det går i og hvorfor jeg har lyst på en :-)

El-inor

Bilen står egentlig i garasjen for salg fortsatt, men det er null respons så det blir til at vi beholder den. Er veldig komfortabel med det, spesielt etter en tur vi tok med den i går - 70 km på bare, fine asfaltveier i distriktet. Noen tanker/erfaringer:

- nesten for romslig i kupeen. Får ikke hvilt albuene slik jeg er vant med. Bilen kunne vært 5 cm smalere
 
- skaller lett i solskjermen når jeg kjører førersetet opp i den høyden jeg kunne ønske. Panorama-/soltaket krever sin plass

- ikke imponerende lavt støynivå på grov asfalt og i tunneler

- krefter i massevis

- tror ikke jeg kommer til å bruke e-pedal noe særlig. Vel kraftig regenerering

- høy generell kjørekomfort

- imponerende kameraovervåking ved parkering

- opplevde et par ganger forsinkelse på det utvendige speilet på førersiden når det skulle folde seg ut etter oppstart?

- usikker på vitsen med kamera-muligheten i det innvendige bakspeilet?

Mye å sette seg inn i for en godt voksen mann, men det skal nok gå bra.

Mottar gjerne tips og kommentarer.
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

flyfizz

Fikk endelig min e-4orce forrige uke og er stort sett fornøyd bortsett fra bagasjeromsplassen.
Sliter med å få trådløs CarPlay til å fungere. Noen som har samme erfaring?

vinnes

Sitat fra: flyfizz på fredag 07. april 2023, klokken 17:16Fikk endelig min e-4orce forrige uke og er stort sett fornøyd bortsett fra bagasjeromsplassen.
Sliter med å få trådløs CarPlay til å fungere. Noen som har samme erfaring?


Det finnes visstnok en oppdatering til infotainmentsystemet som må på plass før trådløs Apple CarPlay fungerer.

flyfizz

Har koblet bilen til wifi og prøvd å oppdatere softwaren, men får beskjed om at jeg allerede har siste versjon.
Er det dette du mente eller må bilen på verksted for å få oppdateringen du nevnte?

vinnes

Sitat fra: flyfizz på lørdag 08. april 2023, klokken 16:08Har koblet bilen til wifi og prøvd å oppdatere softwaren, men får beskjed om at jeg allerede har siste versjon.
Er det dette du mente eller må bilen på verksted for å få oppdateringen du nevnte?

Mener dette må gjøres av forhandler ja. Flere melder det samme på Ariya gruppen på Facebook.

El-inor

Noen som kan instruere meg i hvordan jeg velger ut og lagrer mine favoritt-radiostasjoner?
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23


El-inor

Sitat fra: vinnes på mandag 10. april 2023, klokken 10:02
Sitat fra: El-inor på søndag 09. april 2023, klokken 23:04Noen som kan instruere meg i hvordan jeg velger ut og lagrer mine favoritt-radiostasjoner?

Se om ikke denne gir deg svaret:
https://www.youtube.com/watch?v=xg1Gn2sGJUc&list=PL9NBAa3wBFfEzFiFHyhO5LZWOw7BQqbRn&index=43&ab_channel=NissanOwnerChannel

Takker vinnes - den videoen vil være til stor hjelp også om andre spørsmål skulle dukke opp.
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

Nasseliten

Min 63 Advance med 19 tommer felg står oppført i 28 mil fulladet. Selv nå når det er 6-10 grader ute så lurer på om det kan være riktig. Den skal gå 40 mil på sommeren, men må det bli godt over 20 grader før den står i førr?

Kan det være noe feil som det var med MG? Da måtte den inn til balansering.

Jeg kjører mest på vanlige veier, ikke motorveier i det daglige.

Noen andre som har erfaring?

T-Max

Sitat fra: Nasseliten på onsdag 12. april 2023, klokken 12:14Min 63 Advance med 19 tommer felg står oppført i 28 mil fulladet. Selv nå når det er 6-10 grader ute så lurer på om det kan være riktig. Den skal gå 40 mil på sommeren, men må det bli godt over 20 grader før den står i førr? 

40 mil er vel kun en teoretisk rekkevidde målt i et laboratorium i +23 grader, uten motvind, uten ventilasjonsanlegg på osv. Når det er sagt så er det gjettometeret som er din kilde her. Bilen gjetter hvor langt den kan komme basert på den kjøringen du har gjort i det siste. Altså ikke basert på hvor mye energi du har i batteriet. Så hvis du har kjørt mye småkjøring, så er det noe som bruker mer energi enn en langtur. Så at gjettometeret viser 28 mil, betyr ikke at du ikke kan kjøre lenger. Kjører du bajas, kommer du kanskje bare 24 mil. Tar du på en langtur på tørt føre i 70 km/t i +10 grader i morgen, kommer du kanskje 35 mil. Selv om gjettometeret sier 28 mil.

Svk

Sitat fra: Nasseliten på onsdag 12. april 2023, klokken 12:14Min 63 Advance med 19 tommer felg står oppført i 28 mil fulladet. Selv nå når det er 6-10 grader ute så lurer på om det kan være riktig. Den skal gå 40 mil på sommeren, men må det bli godt over 20 grader før den står i førr?

Kan det være noe feil som det var med MG? Da måtte den inn til balansering.

Jeg kjører mest på vanlige veier, ikke motorveier i det daglige.

Noen andre som har erfaring?

MG å balansering er en helt annen historie

Nasseliten

Jeg leste ett sted at opplyst logo på biler nå har blitt lov i EU for noen måneder tilbake.

Vi er jo best i klassen til å følge opp nye regler derfra, så vet noen om alt ligger klart? Bare en liten oppdatering så er lyset klart?

Det er jo lov i USA og jeg synes det ser stilig ut så jeg håper alle Ariyane er klargjort med det.

Noen som vet noe mer?


El-inor

Sitat fra: Nasseliten på lørdag 15. april 2023, klokken 19:02Jeg leste ett sted at opplyst logo på biler nå har blitt lov i EU for noen måneder tilbake.

Vi er jo best i klassen til å følge opp nye regler derfra, så vet noen om alt ligger klart? Bare en liten oppdatering så er lyset klart?

Det er jo lov i USA og jeg synes det ser stilig ut så jeg håper alle Ariyane er klargjort med det.

Noen som vet noe mer?



Du kobler sammen den røde og den lyseblå ledningen som sitter ved siden av hverandre i det brune stikket.

Jeg sliter litt med å få limt inn bildene jeg har som viser dette. Kan noen gi meg en instruks?
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

El-inor

#29
Hører gjerne fra noen som får det til.
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA