Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Termomatte/Isolermatte og rekkevidde vinter

Startet av Andreas84, fredag 10. mars 2023, klokken 22:19

« forrige - neste »

Andreas84

Ser meg om etter isolasjonsmatter til vinterkjøring. Er det noen som har formening på hvor mye det vil hjelpe på rekkevidden?

Noen som har funnet et produkt som passer godt i Y?


Sandvika

Tenker du til taket? Var vel noen som hadde dette for TMS grunnet plage med kaldras. Husk at største utfordringen i kaldt vært er økt luftmotstand og ikke økt oppvarming. Sikkert andre som har bedre tall, men kontinuerlig tviler jeg man benytter særlig mer en 1kW til å holde kabinen varm med varmepumpe og spillvarme fra batteri. Om å dekke til taket reduserer dette med 10-20% (tviler på at det er så mye) så tviler jeg på at du øker rekkevidde mer enn 1%, og ihvertfall ikke noe som er målbart...

elektro

Enig med @Sandvik, dette er noe du gjør utelukkende for komforten.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Handyman

Sitat fra: Sandvika på fredag 10. mars 2023, klokken 23:31
Tenker du til taket? Var vel noen som hadde dette for TMS grunnet plage med kaldras. Husk at største utfordringen i kaldt vært er økt luftmotstand og ikke økt oppvarming. Sikkert andre som har bedre tall, men kontinuerlig tviler jeg man benytter særlig mer en 1kW til å holde kabinen varm med varmepumpe og spillvarme fra batteri. Om å dekke til taket reduserer dette med 10-20% (tviler på at det er så mye) så tviler jeg på at du øker rekkevidde mer enn 1%, og ihvertfall ikke noe som er målbart...
Kaldras i 3 og Y er nesten ikke merkbart i forhold til andre biler jeg har hatt med glasstak. Likevel brukte jeg trekk i 3ern på vinteren og det hjalp godt på forbruket. Men bilen hadde ikke VP, og da er det oppvarming av kupeen som er killeren.
I norske lave hastigheter tviler jeg på at den økte luftmotsanden i kaldt vær overgår oppvarmingsbehov og dekk med større rullemotstand og indre motstand i en kaldt batteri, selv i biler med VP, men jeg har ikke regnet på det.
Når det er kaldt synker også virkningsgraden på VP, og den bidrar etterhvert svært lite.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA