Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skandaleresultat for Toyota i rekkeviddetest

Startet av ProsjektX, onsdag 09. november 2022, klokken 11:41

« forrige - neste »

Kjell Salvigsen

#375
Sitat fra: Radial på tirsdag 14. mars 2023, klokken 09:08
10års garanti/ubegrenset km er sikkert fint for taxi sjåføren, men ikke veldig relevant for de fleste forbrukere.. 8år og rundt 200k km er stort sett mer enn godt nok for de fleste.

Taxi sjåføren får ikke full verdi ut av bilen sin om bilen begrenses til ~60mil om dagen (3-4 hurtigladinger), og det er på veiene med passasjerer de tjener penger.

Mange av oss tror nok at Taxi sjåfører kjører mer per dag enn de faktisk gjør. Bjørn Nyland/Tesla Bjørn intervjuet en erfaren drosje eier i Oslo og spurte ham hvor langt han kjørte per dag. Han svarte 20-25 mil på en vanlig dag, opp til 30-35 mil på enkelte dager dersom man får kjøring til Gardermoen fra Oslo f.eks. Det er mange småturer og en del venting på vanlige dager.

Så det betyr at ladebehovet for en typisk dag er 0-1 gang i løpet av dagen. (
https://www.youtube.com/watch?v=U-Ef2qkV664 ) Så Toyotaen kan jo fungere bra for drosjeeiere , garantien til Toyota er jo meget bra og helt unik. En drosje går fort 200.000 km på 3 år, da ryker garanti på batteriet fort dersom man ikke kjører Toyota. Jeg kjører typisk 30-35.000 km årlig , så da er god garanti gull verdt. Jeg betalte 1800 kr ekstra for 150.000 km garanti til min id.4, det er jeg glad for etter 63.000 km på 2 år. Det gir i praksis 2 år ekstra nybilgaranti med mitt kjøremønster.
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

Limodriver

Jeg hoppet av Toyotatoget med bakgrunn i rekkevidderesultatene. Jeg må vedgå at jeg er veldig nysgjerrig på resultatene dere klarer å oppnå nå som kulden har kommet og oppdateringene er på plass.

Hvilken rekkevidde er rimelig å regne med ved landeveiskjøring 5-15 kuldegrader og litt kupert kanskje med en stigning på 5-700 høydemeter?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA