Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast på 352/334 kg?

Startet av geear, onsdag 08. mars 2023, klokken 11:41

« forrige - neste »

geear

Siden hengerfeste ble en mulighet på S har den vært en muuulig erstatter for vår Y Performance som familiebil, har ikke engang tenkt at nyttelast kunne være et tema på disse, men ser nå i NAF sin nyttelast-test (https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/nyttelast-test), at S kun har 352 kg oppgitt og 334 kilo reellt som nyttelast etter veiing? Stemmer det at alle nye har bare 352 kg?

Et minimum for oss (to voksne, en tenåring, to barn), er 500 kg inkl. sjåfør, altså i tillegg til egenvekt (dette tallet er 637 kg på min nåværende Y Performance). Dvs. 420 kg nyttelast. Med 334/352 kilo ville vi kjørt med overlast hver eneste ferietur året rundt. Selv nye Model X klarer ikke dette, og der blir problemet like stort som på S, om man tar med en ekstra person på tur, forutsatt at tallene til NAF er korrekte.  :o

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Klykken

Bestandig vært et issue det der. Bilene er knapt registrert for fem relativt voksne personer (375kg ink. sjåfør). Model S, altså.

Vi har derimot aldri blitt stoppet i vektkontroll og har egentlig ikke tenkt over dette før for noen år siden da det ble litt "rabalder" pga dette. Vi har kjørt med overlast på både S og Y hele tiden viser det seg. Første utgavene av Y som kom til landet har knapt nyttelast. Vår Y er registret med 387kg inkludert fører.

EDIT:
Regner de amerikanske 1 person som 68kg??  :P :P
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

geear

Har det virkelig bestandig vært et issue på S også? Trodde dette med nyttelastproblematikk for Tesla sin del kom med Model 3 og Y. Gamle X-en min hadde 558 kg + fører, så den var bra. Akseptabel selv for syv personer. Regna med S, på samme plattform, var i samme gate, men kanskje den ikke har vært det? På den annen side så har jo også Model X blitt gjort håpløs, dersom tallene til NAF er riktige.

For min del er nok det å kjøre fartsgrensa + litt i 70 og oppover, heller regelen enn unntaket, så jeg skal ikke hevde å være mønsterbilist, og har ikke panisk forhold til dette med nyttelast, men selv om det ikke stresser meg noe veldig så syns jeg at det er en unødvendig situasjon å sette seg i om man kan unngå det enkelt. Med bilen vi har nå så er det aldri et tema, og det er en bedre følelse enn det motsatte. Nyttelast var en av flere grunner til at jeg byttet fra 2021 Y LR.

68 kg er vel en gjennomsnittlig amerikansk 7-åring..  :laugh: :P

SurSnasen

Registreringssidene hos Vegvesenet gir svaret. En tilfeldig valgt Long Range viser følgende:
Egenvekt: 2095
Egenvekt m fører: 2170
Tillatt totalvekt: 2534
Maks nyttelast: 364

Plaid har følgende:
Egenvekt: 2190
Egenvekt m fører: 2265
Tillatt totalvekt: 2629
Maks nyttelast: 364

geear

Hvorfor får ikke LR samme tillatt totalvekt som Plaid, og dermed tilsvarende bedre nyttelast? Handler virkelig de lave nyttelastene kun om rekkevidde-rating?

MrBacardi

Sitat fra: geear på onsdag 08. mars 2023, klokken 16:17
Hvorfor får ikke LR samme tillatt totalvekt som Plaid, og dermed tilsvarende bedre nyttelast? Handler virkelig de lave nyttelastene kun om rekkevidde-rating?

Tillat totalvekt-tallet for Long Range ser underlig lavt ut ja.

Til sammenligning har min 2016 S disse verdiene:

Egenvekt: 2081
Egenvekt m fører: 2156
Tillatt totalvekt: 2600
Maks nyttelast: 444
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

geear

Og min lille Model Y Performance:

Egenvekt    1 997 kg
Egenvekt med fører    2 072 kg
Tillatt totalvekt    2 634 kg
Maks nyttelast    562 kg

X-en hadde 2985 kg tillatt totalvekt, og har i prinsippet samme understell/plattform som S?

turfsurf

Er ikke bare Tesla som trikser med tallene for å oppnå bedre WLTP rekkevidde som de gjorde med Y?

Tror de fleste gjerne bytter teoretisk rekkevidde mot bedre nyttelast...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Ja, men ER det derfor? Eller er det kollisjonstesting? Irriterende.

Eldre X5 kunne man kjøpe med oppgradert hengervekt, fra 2700 til 3500kg. Tesla får lage en opsjon som ikke påvirker WLTP-ratingen på en grunnutstyrt bil... ;)

vinterdekk

Tillatt totalvekt burde styres av hva bilen er konstruert for. Jeg er veldig nyskjerrig på hvilke andre hensyn som skulle endre totalvekt. Kostnad? Rekkevidde? Ytelse? Sikkerhet?
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

RJK

Sitat fra: vinterdekk på søndag 12. mars 2023, klokken 14:43
Tillatt totalvekt burde styres av hva bilen er konstruert for. Jeg er veldig nyskjerrig på hvilke andre hensyn som skulle endre totalvekt. Kostnad? Rekkevidde? Ytelse? Sikkerhet?
Spekulasjonene går først og fremst på 2 av de fire du peker på, rekkevidde og sikkerhet. Men er vel og nevt den med kostnad.

Rekkevidde reduseres av høyere vekt, og dersom testene kjøres med "fulllastet" bil, så vil man kanskje slite med å nå et strategisk viktig antall km. Her var det spekulasjoner på at Tesla ville komme over 600 km om jeg ikke husker helt feil.

Sikkerhet måles jo i testene, og om noen av testene foregår med høy utnyttelse av nyttelast, så vil det kunne føre til at man skriver et lavere tall enn det man mener bile tåler, for å være sikker på at man får best mulig rekkevidde.

Kostnad kommer av at høyere totalvekt inkludert nyttelasten, vil kunne kreve at man må bruke kraftigere, og da tyngre deler. Dette kan og føre til at bilen blir tyngre, som igjen reduserer nyttelasten pga vektgrensene satt. Skal man f.eks. holde seg under 3500 kg og likevel ha mulighet til tilhenger for folk med bare B på førerkortet, så har man vel bare gått ett skritt frem og så ett, eller to, skritt tilbake.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

B1

Min S Plaid har 439kg til rådighet (tom bil). Mer enn nok til to voksne, to barn og en ungdom og mer bagasje enn du får plass til - med mindre du fyller opp med masse drikkevarer. Når det er sagt ville jeg aldri anbefalt en S om dere har 3 barn. 2 bak er maks om man skal ha det komfortabelt.
Model S Plaid
Solgt: TM3 LR

RJK

Min lille Kona har 485, dog ikke målt og korrigert for hva som er faktisk vekt når jeg har full pakke med soltak.

Med 5 personer i bilen med snitt på 75 kg hver, har jeg da 185 kg å plassere på 332 liter bagasjerom. Det er 37 kg til hver, så er sånn sett grei lastekapasitet.

Du har litt over 9 kg mindre per person enn meg, i en langt større bil. Skulle jo tro at du skulle hatt lov til å frakte mer kg, nettopp pga større plass til å frakte ting i.

Klart, med bare fire i bilen, har du da 214 kg totalt tilgjengelig, og da 53,5 kg på hver. Det kan nok sies å være romslig. men bilen er tross alt registrert for 5, så da er det riktigst å ta det som utgangspunkt.

Og med elsykler og sykkelstativ, spises jo fort over 100 kg bare der, og feriepakket bil ellers, så er man fort ved grensen selv om ett sete er ledig. Skal du da ha kajakker til alle med, så må du fort over på tilhenger  for å få alt lovlig med deg.

8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

B1

Nå drar vi på her (alle passasjerer) og sier begge voksne er 80kg hver, og barna 50kg hver, og ungdommen 70kg: 330kg. Da har man fremdeles 109kg til rådighet.

Dette er en bil til 1M. Om man er familien som drar med seg 5 sykler, skiboks og campingvogn på tur, eller om man er i nærheten av å bruke opp maksvekt, er ikke dette en bil for deg, og det har ingenting med maksvekt å gjøre.

Jeg skjønner det på Y liksom. Dette er bilen i verden med mest verdi for pengene når alt kommer til alt, men har du 1M å bruke, er det MYE der ute som passer mye bedre enn en Model S til den bruken. Med 1M kan du f.eks. kjøpe flere biler til samme totalsum; en bybil og en langturbil, som man fint får for 1M.
Model S Plaid
Solgt: TM3 LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA