Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Toyota Sverige krever opp til 100K ved avbestilling

Startet av vinterdekk, onsdag 01. mars 2023, klokken 17:20

« forrige - neste »

vinterdekk

På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

THE

Dette er jo et godt eksempel på at det lureste er å bestille en bil etter at den er kommet for salg og prøvekjøring slik at man vet hva man kjøper. Ellers så synes jeg at det burde være forbudt for selger å inngå bindende kontrakt før folk faktisk vet hva selger har tenkt å levere. Kjør gjerne med på en uforpliktende reservasjon, men la reservasjonsgebyret være 100% refunderbart hvis den potensielle kunden angrer seg før bilen er klar til levering.

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

vinterdekk

Veldig enig, disse standardkontraktene var vel utformet uten tanke på at bilene skulle ha 6-24 måneders leveringstid. I løpet av ventetiden kan det komme fram informasjon om bilen som var umulig å forutse for kunden ved kontraktinngåelse, eller behov og økonomisk situasjon kan endres mye. Toyota gjorde også tabbe med å overdrive egenskapene til bZ4X før bilen var tilgjengelig. Det er en tålmodighetsprøve å vente på bil i mange måneder mens forhandlere selger tilsvarende biler med lav kilometerstand og ok priser.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Limodriver

I Norge har vi gode forbrukerkjøpsrettigheter som ikke gir Toyota særlig spillerom i forhold til å nekte kansellering, heving av kjøp osv. Etter det jeg har blitt fortalt har forbrukerne i Sverige mindre rettigheter overfor selgeren og da er det trolig holdbart å nekte kostnadsfri kansellering.

Jeg har en mistanke om at Toyota i Japan ikke har sammenfallende oppfatning av forbrukerkjøpsrettighetene som vi har i Norge og at de holder en hardere linje.

Det som fremstår patetisk er når informasjonsavdelingen bekrefter at de nekter kansellering av en bil som ikke samsvarer med det de har i formert om, men avslutningsvis hevder de alltid tilstreber fornøyde kunder. Jeg tviler på at misnøyen forsvinner eller reduseres av slike utsagn.

Det blir spennende å se langtidsvirkningen for Toyota. BZ4X blir den eneste Toyotaen min i min levetid - brent barn skyr ilden.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA