Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Håper dette kommer på alle Teslaer. Nye og gamle.

Startet av Motorwatt, onsdag 08. mars 2023, klokken 10:29

« forrige - neste »

Motorwatt

Fantombremsing finnes i flere versjoner på Tesla. Kat 1. er en veldig kraftig oppbremsing som kan redusere hastigheten helt uten varsel eller synlig årsak med opptil 30-40 km/t på få sekunder. Kat.2 er en nedbremsing årsaket av f. eks. feil i fartsgrensedata. Kat. 3 er også kraftig, men mere forutsigbart som når man møter et større kjøretøy i en sving. Det er den første som er et helv...
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

daktari

Sitat fra: pst på mandag 13. mars 2023, klokken 14:28
Er fantombremsing et Teslafenomen eller det også utbredt hos andre merker ?
Høres slitsomt ut å ikke kunne benytte adaptive-cruisekontrollen ( Innodrive hos meg ) med automatisk fartsreduksjon i rundkjøringer , foran veikryss osv. ...
Finnes på andre men i mindre omfang.

Anti-krasj skjer ved varsling med rødt ratt, men det er veldig veldig uvanlig. Teslaen min fikk dette noe oftere, men bilen valgte da brems ikke varsel. Mao. mye verre.

Bremsing for fartsgrense kan skje ved feil i kart, men sjeldnere og mykere enn Tesla. Ikke ubehagelig for passasjerer. Men irriterende. Tesla er litt bråere og bremser mer ned på f.eks E6 ved Hamar, men det er ikke panikkbrems.

MEN dette kan skrus av på "alle de andre" men var obligatorisk på Tesla. Teslaen krever å følge fartsgrense+offset, men på ID.4 kan jeg skru av dette.
Jeg kan også skru av "strekningsavhengig prediksjon" e.l. som reduserer fart mot kryss og rundkjøringer, mykt og behagelig. Har denne på.

I Danmark i sommer var det veldig kjekt med automatisk fart opp og ned gjennom tettsteder på landet, der var det ikke fartsskilt. I Norge har keg skrudd av pga for dårlig kart.
Skiltgjenkjenning av fart er mye bedre på ID.4 også. Gir antagelig færre nedbremsninger.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

MightyCalves

Var sist på en "langtur" hvor jeg opplevde fantombremsing (ikke nødbrems) La spesielt merke til det mellom Mjøndalen og Drammen. Det er en 90 sone med klart fysisk skille mellom feltene. Ingenting lastebiler møtende, og det var fint og klar sikt. Skjønner ikke hva bilen tror den så. Jeg rakk å korrigere for det, men var ubehagelig med bil rett bak.
Senere på motorveien la jeg merke til at bilen ikke en eneste gang skrudde på viskerene, måtte trykke manuelt selvom det stod i Auto. På veien tilbake virket de sånn tålig greit. Veldig rart at ting er så tilfeldig.

Synes for øvrig det er komisk at så mange skryter innbitt av Tesla's autopilot. Hadde aldri disse problemene på Passat'en min. For øvrig kjørte den mer jevnt og fint bak biler, og bremset pent ned for rundkjøringer og svinger. Generelt mye mer behagelig og forutsigbar assistent system.

Motorwatt

#33
Passat har vel ikke Autopilot, men derimot en velfungerende Adaptiv Cruise-kontroll som også reagerer på fartsskilt, rundkjøringer og kryss. Den skal være tilnærmelsesvis lik Teslas TACC (Traffic Aware Cruise Control), men det er denne "T`en" som skaper problemer. Den reagerer på hendelser som den ikke burde bry seg med. AP (Autopilot) er kombinasjonen av TACC og Autosteer.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

andy99

Må huske på at TACC fortsatt er en beta funksjon og kan ikke forvente at det skal fungere 100%
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

OlaM

Sitat fra: andy99 på tirsdag 21. mars 2023, klokken 12:42
Må huske på at TACC fortsatt er en beta funksjon og kan ikke forvente at det skal fungere 100%

Veldig nyttig den der greske bokstaven. TACC har snart 10-års jubileum og er fremdeles i "beta". Det er selvsagt bare et hendig stempel de kan klistre på for å slippe å ta skikkelig ansvar for det de har solgt.
'21 3LR

MightyCalves

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 21. mars 2023, klokken 10:04
Passat har vel ikke Autopilot, men derimot en velfungerende Adaptiv Cruise-kontroll som også reagerer på fartsskilt, rundkjøringer og kryss. Den skal være tilnærmelsesvis lik Teslas TACC (Traffic Aware Cruise Control), men det er denne "T`en" som skaper problemer. Den reagerer på hendelser som den ikke burde bry seg med. AP (Autopilot) er kombinasjonen av TACC og Autosteer.

Passat'en kalte det Travel Assist som bestod av velfungerende adaptiv cruise-kontroll og lane keeping. Rattet var for øvrig kapasativt, så det holdt å holde en finger på rattet, så styrte bilen seg selv uten mas om å bevege rattet.
Eneste jeg opplever er bedre på "autopilot" er at den kan aktiveres på små veier uten ordentlig veimerking. Men da er man fort utsatt for fantombrems når man møter biler/lastebiler igjen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA