Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Defekt viskeroverføring: Må parkere bilen i 6-12 måneder? Eller har du tips?

Startet av TerjeFjern, tirsdag 07. mars 2023, klokken 11:18

« forrige - neste »

TerjeFjern

Hei

Viskeroverføringen på frontruta er defekt og må byttes ut på min 2012 Leaf. Problemet er at maange andre Leafer har samme problemet så markedet er helt støvsugd. Jeg ringte Nissan og de sa at leveringstiden kunne være opptil 6 - 12 måneder. Jeg har også ringt det lokale bildel-selskapet (Knoksen utenfor Stavanger), de sier de har absolutt null.

Så spørsmålet mitt:

Har du noen tips om hvor jeg kan skaffe en viskeroverføring? (Jeg må også på EU-kontroll nå, så jeg kommer jo til å få bruksforbud fram til jeg har fått ny viskeroverføring). Og uansett regner det så mye på vestlandet at man sjelden kan kjøre uten å ha vindusvisker. På forhånd takk :)


TerjeFjern

Sitat fra: Orbit på tirsdag 07. mars 2023, klokken 11:39
Denne?
https://finndel.no/bildeler.aspx?bk=165501&dk=1010

Tusen takk. Får håpe at de faktisk har den da. Står her at de har den på Knoksen, men de ringte jeg jo rett før jeg la ut dette innlegget  :laugh:

TerjeFjern

Sitat fra: TerjeFjern på tirsdag 07. mars 2023, klokken 12:13
Sitat fra: Orbit på tirsdag 07. mars 2023, klokken 11:39
Denne?
https://finndel.no/bildeler.aspx?bk=165501&dk=1010

Tusen takk. Får håpe at de faktisk har den da. Står her at de har den på Knoksen, men de ringte jeg jo rett før jeg la ut dette innlegget  :laugh:

De hadde den. Morsomt at de sa de var utsolgt da jeg snakket med dem noen minutter tidligere ;)

Sjalabais

Så dette er en greie også? Det er så mange deler på Leafen som liker å svikte.
2012 Leaf Tekna

kaiat

Ikke en helt uvanlig feil, men det er ikke spesielt for Leaf. Jeg vet at noen klarer å reparere disse og personlig hadde jeg nok gått den veien først. Reparerte faktisk viskermotoren på dieselbilen nå nylig og sparte en del kroner på det.

Hele bilbransjen (og mange andre bransjer) sliter med til dels lang leveringstid på deler for tiden. Jeg følger med på flere bilrelaterte diskusjonsforum og FB-grupper, og ser at lang leveringstid er et gjentagende problem både på det ene og det andre bilmerket. Vi sliter med dette på jobb også.

Sjalabais

Ja, ser dette med lang leveringstid. Hva er det som går i stykker her, helt konkret? Forstår at dette er en del i bevegelse, og som vestlending blir jeg jo umiddelbart i alert. :D
2012 Leaf Tekna

TerjeFjern

Sitat fra: kaiat på onsdag 08. mars 2023, klokken 09:51
Ikke en helt uvanlig feil, men det er ikke spesielt for Leaf. Jeg vet at noen klarer å reparere disse og personlig hadde jeg nok gått den veien først. Reparerte faktisk viskermotoren på dieselbilen nå nylig og sparte en del kroner på det.

Hele bilbransjen (og mange andre bransjer) sliter med til dels lang leveringstid på deler for tiden. Jeg følger med på flere bilrelaterte diskusjonsforum og FB-grupper, og ser at lang leveringstid er et gjentagende problem både på det ene og det andre bilmerket. Vi sliter med dette på jobb også.

Ja i min jobb hører vi også mye snakk om at andre næringer sliter veldig med leveringstid. Ja jeg vurderte å be en Petter Smart om å reparere den. Hadde sikkert vært lurere. Men nå har jeg jaffal skaffet meg en brukt viskeroverføring så da er det bare å glede seg til neste fredag når jeg skal få den montert  :laugh:

TerjeFjern

Sitat fra: Sjalabais på onsdag 08. mars 2023, klokken 11:30
Ja, ser dette med lang leveringstid. Hva er det som går i stykker her, helt konkret? Forstår at dette er en del i bevegelse, og som vestlending blir jeg jo umiddelbart i alert. :D

Aner ikke hvor den går i stykker. Har ikke åpnet og sett. Uff jeg er ikke akkurat noen handyman. Lar proffene håndtere det. Men jeg kan jo høre med dem på neste fredag når de bytter den ut.

Bobbulf

Sitat fra: Sjalabais på onsdag 08. mars 2023, klokken 11:30
Ja, ser dette med lang leveringstid. Hva er det som går i stykker her, helt konkret? Forstår at dette er en del i bevegelse, og som vestlending blir jeg jo umiddelbart i alert. :D
På vår røk denne delen ca 2017. Fikk det på garantien dengang.
Det var et av stagene som hoppet av i fra koplingen. En stund tok jeg hånden inn en inspeksjonsluke og klarte å trykke staget på plass igjen, men «koppen» som skulle trykkes nedpå en kule, ble slakkere og slakkere og hoppet av igjen etter kort tids kjøring. Var en slags fjær eller simmerring inni den som var blitt for slapp til å holde koppen på plass nedpå kulen.
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

Sjalabais

Sitat fra: Bobbulf på torsdag 09. mars 2023, klokken 21:20
Sitat fra: Sjalabais på onsdag 08. mars 2023, klokken 11:30
Ja, ser dette med lang leveringstid. Hva er det som går i stykker her, helt konkret? Forstår at dette er en del i bevegelse, og som vestlending blir jeg jo umiddelbart i alert. :D
På vår røk denne delen ca 2017. Fikk det på garantien dengang.
Det var et av stagene som hoppet av i fra koplingen. En stund tok jeg hånden inn en inspeksjonsluke og klarte å trykke staget på plass igjen, men «koppen» som skulle trykkes nedpå en kule, ble slakkere og slakkere og hoppet av igjen etter kort tids kjøring. Var en slags fjær eller simmerring inni den som var blitt for slapp til å holde koppen på plass nedpå kulen.
Interessant, der har kanskje Biltema en boks med standarddeler som kan passe?

@TerjeFjern, jeg forstår deg kjempegodt. Biler er kompliserte og reparasjoner er sjelden rett frem. Men dette forumet, bl.a., har gitt meg selvtillit til slikt arbeid de siste årene.
2012 Leaf Tekna

TerjeFjern

Sitat fra: Bobbulf på torsdag 09. mars 2023, klokken 21:20
Sitat fra: Sjalabais på onsdag 08. mars 2023, klokken 11:30
Ja, ser dette med lang leveringstid. Hva er det som går i stykker her, helt konkret? Forstår at dette er en del i bevegelse, og som vestlending blir jeg jo umiddelbart i alert. :D
På vår røk denne delen ca 2017. Fikk det på garantien dengang.
Det var et av stagene som hoppet av i fra koplingen. En stund tok jeg hånden inn en inspeksjonsluke og klarte å trykke staget på plass igjen, men «koppen» som skulle trykkes nedpå en kule, ble slakkere og slakkere og hoppet av igjen etter kort tids kjøring. Var en slags fjær eller simmerring inni den som var blitt for slapp til å holde koppen på plass nedpå kulen.

Ja jeg ba dem sjekke om de kunne fikse den i stedet for å sette inn en ny. De satte inn en ny

TerjeFjern

Sitat fra: Sjalabais på lørdag 11. mars 2023, klokken 18:50
Sitat fra: Bobbulf på torsdag 09. mars 2023, klokken 21:20
Sitat fra: Sjalabais på onsdag 08. mars 2023, klokken 11:30
Ja, ser dette med lang leveringstid. Hva er det som går i stykker her, helt konkret? Forstår at dette er en del i bevegelse, og som vestlending blir jeg jo umiddelbart i alert. :D
På vår røk denne delen ca 2017. Fikk det på garantien dengang.
Det var et av stagene som hoppet av i fra koplingen. En stund tok jeg hånden inn en inspeksjonsluke og klarte å trykke staget på plass igjen, men «koppen» som skulle trykkes nedpå en kule, ble slakkere og slakkere og hoppet av igjen etter kort tids kjøring. Var en slags fjær eller simmerring inni den som var blitt for slapp til å holde koppen på plass nedpå kulen.
Interessant, der har kanskje Biltema en boks med standarddeler som kan passe?

@TerjeFjern, jeg forstår deg kjempegodt. Biler er kompliserte og reparasjoner er sjelden rett frem. Men dette forumet, bl.a., har gitt meg selvtillit til slikt arbeid de siste årene.

Så bra :) Min selvtillit er på bånn på å fikse sånt. Sannsynligheten for at jeg gjør vondt verre, er så stor at jeg får la proffene gjøre jobben. Hilsen kaffedrikkende byråkrat med ti tommeltotter

Trekkoppbil

Det behøver ikke være så komplisert.
Jeg opplevde en gang å miste viskerkraft etter 100 000km. Da var det muttera til en krankbolt som var falt av. Den låg der fortsatt og jeg klarte å skru den på, på egenhånd.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA