Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Elbilwiki ??

Startet av Caspar, tirsdag 24. mars 2020, klokken 07:51

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Elmo :+1: enig med deg i dette.

AndreasBS

Siste oppdatering fra dette er at den backupen vi fikk hentet ut bare inneholdt deler av dataen, og derfor ikke kan brukes til å hente frem elbilwiki igjen.
Ser ut som vi manuelt må sitte og bygge det opp fra waybackmachine i så fall.
Vi må diskutere litt videre hvordan det her skal følges opp

Elmo

Det som er mest tragisk at er borte er info om de gamle bilene.
Dvs. PSAene, Think, Reva osv.
Det ligger det mye info som "nye" eiere av disse kan være helt avhengig av for å kunne holde den gående.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Warlock

#18
Sitat fra: Elmo på fredag 10. november 2023, klokken 17:26Det som er mest tragisk at er borte er info om de gamle bilene.
Dvs. PSAene, Think, Reva osv.
Det ligger det mye info som "nye" eiere av disse kan være helt avhengig av for å kunne holde den gående.

Veldig enig.
Man kan gjenoppbygge ganske mye fra waybackmachine ganske enkelt (så for tiden går ikke medlemskontingenten min til elbilforeningen, men til archive.org). Dessverre lagrer ikke waybackmachine bildene fra nettsider,  men å få tak i bildene er viktig for at wiki-beskrivelsene skal gi mening. Uten bildene er det svært mye informasjon som mangler, og de er svært vanskelig å reprodusere. Forhåpentligvis var bildene med i backupen?

Det samme gjelder egentlig bilder fra forumet eldre enn 2017 (eller deromkring), det er svært irriterende at de er borte.
Kan vi få dem tilbake også?

Warlock

Hva skjer videre her nå?
Har elbilfreningen bare gitt opp?

Electric cars in Norway

Ja, jeg tror det bare blir liggende slik det er. Som Andreas skrev lengre ned så er jo krevende å hente opp dette. Sikkert tatt en kost/nytte vurdering på å bare la det ligge slik det er nå. Og det forstår jeg for Andreas&co har nok sikkert nok å gjøre ellers.

Jeg ser det samme skjer på andre forum som ikke tar for seg tidsriktige  bilmodeller. De blir bare liggende der, de også.

Warlock

Hmm, ja, men med kost/nytte tankegangen burde man jo legge ned elbil.no "nyhetene" lenge før man la ned elbilwiki. (Det hadde frigjort arbeidskraft til noe meningsfylt også)

Om de gir opp håper jeg de legger offentlig tilgjengelig all data som de har klart å få hentet ut av tidligere elbilwiki. De bør også frigi domenet, og kompensere alle som har lagt ned frivillig arbeid på wikien gjennom tidene.

Electric cars in Norway

Sitat1) Om de gir opp håper jeg de legger offentlig tilgjengelig all data som de har klart å få hentet ut av tidligere elbilwiki.

2) De bør også frigi domenet, og kompensere alle som har lagt ned frivillig arbeid på wikien gjennom tidene.
Enig med deg i pkt 1)

Håper det er innafor å si at jeg er uenig med deg i pkt 2) ift det med kompensasjon. Det er spilt melk. Se på det som gratis dugnad. Men jeg ser klart poenget i det du skriver. Og jeg prøver ikke å være ufin her.

Frigi domenet? Tja, jeg vet ikke.

Warlock

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 01. desember 2023, klokken 05:42Frigi domenet? Tja, jeg vet ikke.

Større sjanse for at noen andre kan plukke opp restene, eller starte på nytt, så hvorfor ikke?
Det er jo også bare bortkastede penger å holde på det.

hanche

Det koster vel ikke mer enn en hundrelapp eller tre per år å holde på et domene, så jeg tror man skal tenke seg lenge og vel om før man gir slipp på det. Hvis man finner en verdig arvtaker, er det bedre å kunne overføre domenet til ny eier når den tid kommer.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Elmo

#25
Sitat fra: Warlock på fredag 01. desember 2023, klokken 04:51Om de gir opp håper jeg de legger offentlig tilgjengelig all data som de har klart å få hentet ut av tidligere elbilwiki.
De bør også frigi domenet, og kompensere alle som har lagt ned frivillig arbeid på wikien gjennom tidene.
Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 01. desember 2023, klokken 05:42Frigi domenet? Tja, jeg vet ikke.

Domenet har de faktisk fått gratis av meg.

Elbilwiki var lenge helt uavhengig av Elbilforeningen, men på et tidspunkt tenkte vi at dataene kanskje var sikrere hos Elbilforeningen enn hos tilfeldige entusiaster så jeg forespurte om de var villige til å overta :-(
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Electric cars in Norway

#26
Sitat fra: Elmo på lørdag 02. desember 2023, klokken 09:51
Sitat fra: Warlock på fredag 01. desember 2023, klokken 04:51Om de gir opp håper jeg de legger offentlig tilgjengelig all data som de har klart å få hentet ut av tidligere elbilwiki.
De bør også frigi domenet, og kompensere alle som har lagt ned frivillig arbeid på wikien gjennom tidene.
Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 01. desember 2023, klokken 05:42Frigi domenet? Tja, jeg vet ikke.

Domenet har de faktisk fått gratis av meg.

Elbilwiki ...
Elmo :+1:

Snakker vi å snurre igang en spleis her eller så da kan du og/eller noen her inne av dere «som brenner for saken» heller ta over domenet fra foreningen og benytte inntektene fra spleisen til server cost? tipper Andreas&co blir med på dt, jeg?

https://www.spleis.no/?gclid=CjwKCAiAvdCrBhBREiwAX6-6UomEMeeyzAAxZ_c44TI6M2y2IxJSrDDe28sGMqP5xi3TqDtnI327BRoCP3AQAvD_BwE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA