Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tips til stor elbil under 250.000kr

Startet av Franke, mandag 06. mars 2023, klokken 22:43

« forrige - neste »

Franke

Hei,

Jeg ønsker å bytte ut min 2008 Saab diesel-bil med en billigst mulig "stor" elbil. Billig med tanke på både kjøp og vedlikehold. Er det noen som har tips for hva som er lurt å fokusere på, og som kan si hva jeg kan forvente av utgifter til vedlikehold?

Jeg kjører lite, men tar i blant turer på 10-25 mil med full bil, sommer som vinter. Tenker 4WD kan være lurt på vinteren. Håper på en pris mellom 200.000-250.000. F eks ser Tesla S 70D fra 2015 ut til å passe i budsjettet.

Electric cars in Norway

SitatF eks ser Tesla S 70D fra 2015 ut til å passe i budsjettet.

Godt valg. Da er det viktig å få med deg alt kan om bilens historie. Disse er lett å finne men har sett endel dårlige ex av disse .... Hadde holdt meg unna auksjoner. Der har jeg hørt det er myyyyye rart...

Viktig å få info fra selger om bilen. Hvis du ikke kan Tesla så er det gull verdt å feks la noen i elbilbransjen se på den for deg. Flere gode verksted som kan Tesla svært godt og som kan gi deg den tjenesten for en billig penge.   


Franke

SitatHvis du ikke kan Tesla så er det gull verdt å feks la noen i elbilbransjen se på den for deg. Flere gode verksted som kan Tesla svært godt og som kan gi deg den tjenesten for en billig penge.   

Takk for tips. Jeg ser NAF har tester til 2650 kr for medlemmer, dog uten å se på batteriet.

Electric cars in Norway

Du bør sette av litt på egen konto for å reparere feil som kan oppstå på såkalte veteranTesla.

Svk

Hvordan er det å eie Tesla som er over 5år? Har jo fortsatt garanti på batteri og drivverk?
Hva anses som drivverk?

Rosstopher

Sitat fra: Svk på onsdag 08. mars 2023, klokken 10:05
Hvordan er det å eie Tesla som er over 5år? Har jo fortsatt garanti på batteri og drivverk?
Hva anses som drivverk?

Det er vel drive unit (motor, inverter, girkasse) og batteri som dekkes mener jeg.
Å eie premiumbil utenfor garanti er alltid risikosport, men hvis man har en hvor dørhåndtakene er byttet til tredje generasjon, eMMC er byttet, AC er fulgt opp og uten luftfjæring så er mye gjort.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Svk

#6
Garanti på gear og motor er vel greit å ha med seg. utenom Tesla så er det vel kun MG og KIA som har like god garanti.ER vel en risikosport uansett å eie bil over 5år.

Edit. ser en får første gen ZS for under 180.000

Rosstopher

Sitat fra: Svk på onsdag 08. mars 2023, klokken 10:26
Edit. ser en får første gen ZS for under 180.000

MG ZS EV med mye gjenværende nybilgaranti, eventuelt med takboks om nødvendig, er et mye mer fornuftig valg enn 8 år gammel Model S IMO. Men så spørs det om en som vurderer 8 år gammel Model S også vurderer ZS.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Svk

Sitat fra: Rosstopher på onsdag 08. mars 2023, klokken 13:27
Sitat fra: Svk på onsdag 08. mars 2023, klokken 10:26
Edit. ser en får første gen ZS for under 180.000

MG ZS EV med mye gjenværende nybilgaranti, eventuelt med takboks om nødvendig, er et mye mer fornuftig valg enn 8 år gammel Model S IMO. Men så spørs det om en som vurderer 8 år gammel Model S også vurderer ZS.

TS skriver jo dette:
Jeg ønsker å bytte ut min 2008 Saab diesel-bil med en billigst mulig "stor" elbil. Billig med tanke på både kjøp og vedlikehold. Er det noen som har tips for hva som er lurt å fokusere på, og som kan si hva jeg kan forvente av utgifter til vedlikehold?

Tenker ZS er innafor,om den er stor nok :-) selv om en Tesla sikkert er mer gøyal :-)

Kjører liten EL suv selv. går fint med 3 skolebarn i baksete(Atto3)

ToWalkOrDrive

#9
Du kan nok prute en Model 3 SR med hengerfeste til under 250.000, og så har du både et års nybilgaranti igjen (opp til 100.000 km), og så kan du kjøpe en tilhenger / takboks / krokboks de gangene du trenger mer plass :-)
(er overraskende mye plass til bagasje, selv om det er upraktisk plass for store ting)
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=293300531

Ser ut til at du til og med kan få en Long Range (Model 3) til 270.000!
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=289212130
Tesla Model Y                         2021-

Svk

veldig godt råd. angrer på at jeg ikke kjøpte bil med hengerfeste

Franke

Takk for mange gode råd!

Hvis jeg har forstått riktig for mitt budsjett da:
- Tesla S 70D fra ca 2015: Bra, stor og morsom bil med noe luksus. Høy risiko for verkstedsutgifter
- Tesla 3 fra 2019: Kan kanskje prutes ned til budsjett. Litt gjenstående nybilgaranti betyr lavere risiko. Mindre bagasjeplass, men potensielt tilhengerfeste.
- MG ZS EV fra ca 2020: Tryggeste og billigste valget. Stor plass til å være liten. Rekkevidde på grensen, med 260km i denne prisklassen.

Takk for mange gode råd!

THE

Sitat fra: Franke på mandag 06. mars 2023, klokken 22:43
Hei,

Jeg ønsker å bytte ut min 2008 Saab diesel-bil med en billigst mulig "stor" elbil. Billig med tanke på både kjøp og vedlikehold. Er det noen som har tips for hva som er lurt å fokusere på, og som kan si hva jeg kan forvente av utgifter til vedlikehold?

Jeg kjører lite, men tar i blant turer på 10-25 mil med full bil, sommer som vinter. Tenker 4WD kan være lurt på vinteren. Håper på en pris mellom 200.000-250.000. F eks ser Tesla S 70D fra 2015 ut til å passe i budsjettet.
Jeg gjorde samme byttet i 2017, fra 2007 Saab 9-3 stv. diesel da vi byttet i TMX. For vår del byttet vi ut Saab'en fordi den ble for liten, spesielt i baksetet da guttungen begynte å bli ganske lang. Saab er artige biler med en del originale løsninger, litt på samme måte som at tesla gjør ting på sin måte. Nå skal guttungen ta førerkort og har kjøpt seg en Saab 1.8t stv., så nå har vi både Saab og Tesla Model X i tunet. Model S og Model 3 er jo mye likere Saab siden du sitter mye lavere enn i TMX. TMS kan vel mer sammenlignes med Saab 9-5 og TM3 blir mer lik 9-3. Da spørs det hvilken type Saab du skal gå fra, og hva du mener med stor bil. En ting å være obs. på er at TMS IKKE har tilhengerfeste, men Model 3 kan man få både med og uten tilhengerfeste.

Når det gjelder billig vedlikehold så er nok det litt risikosport hvis du går for en TMS uten garanti. Min TMX har gått ca. 163000 km, og det har vært lite problemer etter garantiutløp, men det ser ut til å variere veldig mye fra bil til bil hvor mye feil man får.

TMS70D fikk du vel med stålfjærer, kunne i alle fall få stålfjærer på S75D, og da har du fjernet et av de dyre servicepunktene på Tesla. Hvis du skrur selv så er det mye deler å få tak i til Tesla S, både fra Tesla, fra tredjepartsleverandører og fra høggern, så veldig mye kan du gjøre rimelig selv også.

Tesla S70 har vel ikke all verden til ladehastighet på hurtiglading, men det betyr sannsynligvis ikke så mye hvis du stort sett kjører kortere turer enn 25 mil. Jeg tror S75 lader en del raskere, men det må andre si noe sikkert om.

Hvis mulig så ligger det jo en S75d på Finn (https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=287553258) som ser bra ut til en bra pris, men litt over budsjett. Denne bilen har vel heller IKKE gratis lading på superlader vil jeg tro da den er registrert i juni 2017. Det har kanskje ikke så stor betydning for deg heller med få langturer? Den har panoramatak, og dermed mulighet for takstativ. TMS med ståltak kan man ikke montere takstativ på, så det er også greit å vite om.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Elektro12

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 08. mars 2023, klokken 14:21
Du kan nok prute en Model 3 SR med hengerfeste til under 250.000, og så har du både et års nybilgaranti igjen (opp til 100.000 km), og så kan du kjøpe en tilhenger / takboks / krokboks de gangene du trenger mer plass :-)
(er overraskende mye plass til bagasje, selv om det er upraktisk plass for store ting)
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=293300531

Ser ut til at du til og med kan få en Long Range (Model 3) til 270.000!
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=289212130

Er ikke en ny Tesla Model 3 til 369 en no brainer sammenliknet med disse? Evt Y RWD?

En ting er hva du betaler nå, men en hønngammal bil som har gått langt kan fort bli dyrere enn å kjøpe ny.

5 års garanti er ikke til å kimse av.

Franke

Takk igjen for mange bra tips. Særlig rundt dette med risiko rundt vedlikehold.

SitatHvis mulig så ligger det jo en S75d på Finn (https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=287553258) som ser bra ut til en bra pris, men litt over budsjett

En veldig fin bil jeg hadde oversett! Litt over budsjett, men kanskje litt garanti gjør at det er verdt det :-)


SitatEr ikke en ny Tesla Model 3 til 369 en no brainer sammenliknet med disse? Evt Y RWD?

En ting er hva du betaler nå, men en hønngammal bil som har gått langt kan fort bli dyrere enn å kjøpe ny.

Oj, dette var langt over mitt budsjett :-D
Jeg håper virkelig jeg ikke går på en 100.000kr-smell på verkstedet hvis jeg kjøper noe til rundt 250.000

Jeg liker størrelsen på TMS bedre, men forstår at jeg kan redusere risiko litt ved å kjøpe en TM3 fra 2019, med litt garanti igjen.

Er det kanskje enda tryggere å kjøpe rett fra Tesla?
https://www.tesla.com/no_NO/m3/order/5YJ3E7EB3KF232131?postal=0681&coord=59.955,10.859&titleStatus=used&redirect=no#overview

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA