Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Flere EU-land kjemper for forbrennings­motorens fremtid.

Startet av Electric cars in Norway, mandag 06. mars 2023, klokken 19:45

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Flere EU-land kjemper for forbrennings­motorens fremtid og hva i all verden er det de tenker på?

Kopi under fra dagens nyhet på TU, teknisk ukeblad samt bilde og lenke: https://www.tu.no/artikler/flere-eu-land-kjemper-for-forbrennings-motorens-fremtid/527373

Flere EU-land er skeptiske til en for aggressiv elektrifisering av Europas bilpark. De slår nå et slag for at det kan selges biler med forbrenningsmotor etter 2035, om de bruker drivstoff som ikke gir utslipp.

I EU er det enighet om at det bare skal selges utslippsfrie biler etter 2035. En formalitet gjensto, nemlig at dette skulle vedtas som et såkalt A-punkt på Ministerrådets møte tirsdag 7. mars. Men det blir det ikke noe av. Grunnen er at EU-landenes ambassadører ikke er enige om dette. Det svenske formannskapet melder at saken er «utsatt til et senere møte.»

Norge er omfattet av disse reglene gjennom EØS.

Tyskland har gjort seg til den sterkeste talsmann for at EU skal lage regler som sier at en kan selge biler med forbrenningsmotor som går på e-fuel etter 2035. De kan da nå utslippskravene om nullutslipp.

jlan

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 06. mars 2023, klokken 19:45
Flere EU-land kjemper for forbrennings­motorens fremtid og hva i all verden er det de tenker på?
De tenker vel på skatteinntektene fra egen industri. Norge har vel tenkt å selge olje og gass etter 2035....
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

vinterdekk

Ikke godt å se for seg hvordan EU skal kunne selge biler som bare går på e-fuel fra 2035 samtidig som det fortsatt er lovlig salg av fossilt drivstoff i EU. Det kompliserer også overgang til mer klimavennlig transport. Skal de avgiftbelegge fossilt drivstoff nok til å overgå e-fuel i pris?
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Orbit

#3
e-fuel trenger også mye fornybar elektrisitet i produksjonen, ca 5x mer enn en elbil trenger for samme kjørelengde. Finnes det nok el-produksjon til dette, selv om e-fuel kan produseres dynamisk når det er er mye sol/vind etc?

e-fuel er mest å sammenligne med et batteri i strømnettet med nær uendelig kapasitet, men 80% energitap når det skal brukes til kjøretøy (noe mindre dersom e-fuel brennes til oppvarming).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Egil S

Lyden er halve opplevelsen sier de i Crispo reklamen, samme med bil.

For noen, meg inkludert er det lite som er så herlig som en fossilmotor i fri utfoldelse, helst en med mange sylindre.
Lyden, lukten, følelsen får man ikke i en elbil.

Ja jeg kan fint kjøre elbil til daglig, til jobb, butikken o.l.
Men noen ganger vil jeg kose meg, og da vil jeg ha en bensinmotor, helst med 8 eller 12 sylindre eller en 2-hjuling med en stor V-twin motor eller en 4-sylindret som hyler på 12-14.000rpm.

Mange forstår ikke dette, akkurat som jeg ikke forstår de som hopper ut fra et fungerende fly dinglende etter en stoffduk, de som trer på seg en selvlysende nylondress og drar fram en trøsykkel i carbon som veier 1,5kg og koster en fin bruktbil, de som ser en fjellskrent og finner ut at her skal jeg klatre opp når det går en tursti ved siden av eller de som vil sitte i timesvis ved et vann midt oppe i fjellheimen, med fiskeutstyr tilsvarende en familiesydentur, uten å vite om det finnes fisk i vannet.

Heldigvis er vi forskjellige :)
Jeg håper det blir plass til fossilbiler også i fremtiden, men de blir nok en liten kundegruppe med entusiaster og hobbybruk.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

jlan

Det er nå inntil videre slik at det er ganske fritt fram for å kjøpe elektrisk kraft, og bruke den til relativt unyttige ting. Så da bør det vel også være anledning til å kjøpe e-fuel til en usubsidiert pris, og bruke det på bilene sine. Eller på snøscootere, fritidsbåter, småfly osv. Forutsatt at dette ikke gir uønskede utslipp av betydning da. Om bensinen er framstilt syntetisk fra elektrisk kraft betyr vel ikke så mye for opplevelsen.

Dette med å skille fossilt drivstoff fra e-fuel lar seg nok gjøre. Vi har jo en løsning med avgiftsfri diesel for eksempel,  hvor den er tilsatt farge og sporingsstoff.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

geear

Sitat fra: Egil S på onsdag 08. mars 2023, klokken 21:53
Lyden er halve opplevelsen sier de i Crispo reklamen, samme med bil.

For noen, meg inkludert er det lite som er så herlig som en fossilmotor i fri utfoldelse, helst en med mange sylindre.
Lyden, lukten, følelsen får man ikke i en elbil.

Ja jeg kan fint kjøre elbil til daglig, til jobb, butikken o.l.
Men noen ganger vil jeg kose meg, og da vil jeg ha en bensinmotor, helst med 8 eller 12 sylindre eller en 2-hjuling med en stor V-twin motor eller en 4-sylindret som hyler på 12-14.000rpm.

Mange forstår ikke dette, akkurat som jeg ikke forstår de som hopper ut fra et fungerende fly dinglende etter en stoffduk, de som trer på seg en selvlysende nylondress og drar fram en trøsykkel i carbon som veier 1,5kg og koster en fin bruktbil, de som ser en fjellskrent og finner ut at her skal jeg klatre opp når det går en tursti ved siden av eller de som vil sitte i timesvis ved et vann midt oppe i fjellheimen, med fiskeutstyr tilsvarende en familiesydentur, uten å vite om det finnes fisk i vannet.

Heldigvis er vi forskjellige :)
Jeg håper det blir plass til fossilbiler også i fremtiden, men de blir nok en liten kundegruppe med entusiaster og hobbybruk.
Problemet mitt er at entusiasmen for fossilbiler har rast, omtrent kollapset, jo lenger inn i elbilverden jeg har kommet. Tar jeg tur i kosebil så sitter jeg inni der og lurer på hvorfor jeg har den og hvorfor jeg tok den, i stedet for elbilen. Som er bedre på absolutt alle måter annet enn at den ikke snur like mange hoder eller løfter like mange øyenbryn. Men de som snur seg er jo uansett bare gutter og menn, de man skulle ønske snur seg gjør det iallfall ikke av positive årsaker, så hva er vitsen?  :laugh:

Electric cars in Norway

geear  :+1: jeg tenker likt...lykken er jo blitt raske elbiler enten de har sport chrono eller YOKE...og alt som går på bensin kan bare være raske MCèr ment for banekjøring.... men nå må jeg slutte å dagdrømme ......

arthur

Etter fem måneders krangling fikk jeg levert tilbake fossilbilen til forhandleren jeg kjøpte den av for mer enn to år siden! Bilen har stått på verksted (Mobile) siden den var på service i begynnelsen av oktober og siste delen er forventet i juni!

Så nå har jeg to elbiler, begge fungerer utmerket, og kortet jeg har benyttet for kjøp av bensin er "klippet", heldigvis!

Aldri mer fossilbil for meg/oss!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Nei til klimasvindel

Sitat fra: arthur på torsdag 09. mars 2023, klokken 17:01
Etter fem måneders krangling fikk jeg levert tilbake fossilbilen til forhandleren jeg kjøpte den av for mer enn to år siden! Bilen har stått på verksted (Mobile) siden den var på service i begynnelsen av oktober og siste delen er forventet i juni!

Så nå har jeg to elbiler, begge fungerer utmerket, og kortet jeg har benyttet for kjøp av bensin er "klippet", heldigvis!

Aldri mer fossilbil for meg/oss!


Hvilken flott PR-kampanje for elbiler.
Og klippe bensinkortet?  Fordi du nesten ikke klarte å la være kjøpe mer bensin, til tross for å kun ha 2 elbiler?
Nysjerrig på hvordan du argumenterte for deleleveringsproblematikk for et 2 år gammelt bruktbilkjøp...eller var den ny?
Lykke til med stadig lading av de tunge symaskinene, tror du trenger det  :)

Electric cars in Norway

SitatLykke til med stadig lading av de tunge symaskinene, tror du trenger det  :)


Her var det mye å gripe tak i.......

vinterdekk

Sitat fra: jlan på torsdag 09. mars 2023, klokken 09:40
Det er nå inntil videre slik at det er ganske fritt fram for å kjøpe elektrisk kraft, og bruke den til relativt unyttige ting. Så da bør det vel også være anledning til å kjøpe e-fuel til en usubsidiert pris, og bruke det på bilene sine. Eller på snøscootere, fritidsbåter, småfly osv. Forutsatt at dette ikke gir uønskede utslipp av betydning da. Om bensinen er framstilt syntetisk fra elektrisk kraft betyr vel ikke så mye for opplevelsen.

Dette med å skille fossilt drivstoff fra e-fuel lar seg nok gjøre. Vi har jo en løsning med avgiftsfri diesel for eksempel,  hvor den er tilsatt farge og sporingsstoff.

Eurosonen vil fortsatt ha behov fossilt drivstoff etter 2035 for motorer som er produsert opp til da. Når man har mulighet til å satse på elbiler, hydrogen og batterier på land (tungtransport) og vann (båt), og e-fuel i luften (fly). Da blir det vanskelig å se for seg etterspørselen for e-fuel stasjoner langs veien og e-fuel biler. Men det er sikkert noen som har investert mye i e-fuel og ønsker at det vil få en større del av kaken, slik som med de som satser på hydrogen, biogass og så videre..
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA