Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ariya - firhjulstrekk-system

Startet av Løytnanten, fredag 21. januar 2022, klokken 11:04

« forrige - neste »

El-inor

Da får vi endelig et avklarende svar på hvorfor Ariya sitt 4WD-system med rette kan kalle seg unikt:

Kraftfordeling
David Moss, Nissans utviklingssjef for Europa, Afrika, Midtøsten, India og Oceania, beskriver e-4ORCE slik:

– Bilen går inn i svingen som en bakhjulsdrevet bil. Slik hjelper den deg med styringen. Når du er i midten av svingen, fordeler vi kraften likt på for- og bakhjulene, for å gi deg balanse. På vei ut av svingen får du trekkraft som fra en forhjulsdrevet bil.

– På en vanlig bil med forbrennings­motor tar denne omfordeling av kraften vanligvis 0,1 sekund. Her skjer det i løpet av en tusendel av den tiden. Altså i praksis øyeblikkelig, sier Moss.

– Unikt
– Vil bilførere flest legge merke til dette?

– Når systemet er så bra, vil alle oppleve det som komfortabelt, trygt og stabilt. Så de vil ikke tenke på det i det daglige. Men de vil merke det hvis de kjører en annen bil, kanskje fra en konkurrent. Under utfordrende kjøreforhold vil de da få en helt annen opplevelse, sier Nissans utviklingssjef.

Han mener at e-4ORCEs kraft­distribusjon mellom hjulene, og hastigheten på denne, stiller i en helt egen klasse i bilverdenen.

– Jeg tror ikke det er noen andre der ute i dag som kan utføre 100 prosent omfordeling av kraft fra forhjulene til bakhjulene og tilbake igjen. Det er unikt.

https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fwww.motor.no%2Fbil%2Fprovekjort-nissan-ariya-e-4orce%2F242818%3Ffbclid%3DIwAR2tk8Pdn5wv6SKCB_SUWQQUkMxgxMNnDPHlM37MqYZm3HsKYzLwsFHaDRA&h=AT18Lloigbw2vEn7aVpg1JmmN0Y8SZJv2XeAstz2bxki5HFfAiqi_Pmh0N8yZr9rzlmyds965WM_1wub5S3X-NAq1SgasgZPgcXbacKH24O4pEX7SZAxYRTLMYVUhmR7ZHbH&__tn__=-UK-R&c
  • =AT2cLhK96AWELnky9MnnmqdWOh85nVYlLCf2zuU8b6oGq6Rb_wCypTDDUfwjW8x0d66Qq_cfjQA0FiydxuY8q5_ST16vabokwvqoHpcfBvcndViWebBdXI_iJVyD_Wg_zTAxpbORyT4zp2v_AKBz343T6yUmEWfi3t1iha7scLFctOTaKntB9sUlE3Gk2ASZ4ptsvxKGXS97d49CXYmQi6Y
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA