Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMX LR 2023 Vinterdekk

Startet av amiire, søndag 05. mars 2023, klokken 22:42

« forrige - neste »

amiire

Hei,

Jeg venter på en Model X LR 2023, men har ikke lagt til vinterdekk på bestillingen hos Tesla. Er det noen som har en formening om det er best å bestille via Tesla eller kjøpe utenom?

- noen forslag til vinterdekk (felg og dekk)?
- hva er dimensjonen som passer til MX LR 2023?

På forhånd takk!

cstromme

Jeg er litt i samme situasjon selv. Men jeg bestilte for snart 2 år siden, og da var det ikke tilvalg på vinterhjul.

Ønsker egentlig et ganske likt utseende som det Tesla sine felger har, men syns prisen på dekk + felger + sensorer hos Tesla er voldsomt høyt. Får også bilen først etter påske en gang, så antar at behovet ikke vil være der før til vinteren. Planlegger derfor å følge med på Finn for å se om noen selger de originalene felgene, og så kjøpe dekk til den selv.

På vår 2016/2017 modell så har vi 265/45R20 fremme og 275/45R20 bak, mener jeg.
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

drumfrodo

De vinterdekkene man får gjennom Tesla har identiske felger som 20" tommers sommerfelgene (standard-felgene for refresh, såkalt Cyberstream-design). Personelig synes jeg det er et tøft design (på mange måter finere enn designet på 22-tommerne), men ulempen er at dersom man har bestil stanard 20" på sommer så blir både sommer- og vinterfelger helt like (hvis man ikke ønsker det da, i så fall er det jo bare en fordel). I tillegg er prisen relativt stiv ja. Men de har gode dekk på dem, med Nokian R5. Jeg valgte å ta det med på min X Plaid av praktiske årsaker siden bilen ble utlevert i desember, og det var uten moms, men nå som det både blir moms på beløpet pluss at man går mot mer "vårlige" tider ville jeg kanskje vurdert tredjeparts - eller f.eks. kjøpt et sett fra forrige generasjon (20" Slipstream-felger), helst sortlakkert, på finn med nye dekk og bare byttet sensorer. Jevnlig en del som selger sortlakkerte X 20" hjul. Eller bare funnet noen fine tredjepartsfelger man liker - personlig liker jeg designet til Zax Turbin 20" f.eks. Er ingen endringer på felg/dekk-dimensjon på nye Model X kontra de gamle. Men man må ha bluetooth-sensorer nå.

amiire

Takk for svar. Jeg bestilte også for lang tid tilbake (feb 2021) da det ikke var tilvalg på vinterdekk, derfor jeg ikke har valgt gjennom Tesla. Det koster litt gjennom Tesla, så tror jeg velger å undersøke andre muligheter først.

Takk for info om dimensjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA