Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladekabelen låses ikke fast lenger.

Startet av Klykken, torsdag 29. oktober 2020, klokken 20:39

« forrige - neste »

Klykken

Vår 2014modell dør sakte men sikkert ettersom den ikke lenger tar imot lading pga defekt låsepinnemekanisme. Kommer meg ikke til verksted da rekkevidden er for lav, og gidder heller ikke bruke penger på det for å være ærlig.

Tenker derfor å prøve meg på denne fiksen selv, slik:

https://youtu.be/ziVu9-v69eE

Må bare finne ut hvilken del jeg trenger og hvor den kan kjøpes.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Orbit

Delenummeret står i videobeskrivelsen, dvs 61136805425 dersom du har CCS-kontakt for DC-lading (ikke alle importbiler har dette). Du får dette hos BMW-forhandler, eller f.eks. GS bildeler.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Klykken

Hah, kostbar liten fillesak. Men hvis det blir eneste kostnad etter 100k km så skal jeg ikke klage.

Takker! 🤘
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Ingeniøren

Grøsser hver gang folk bare slenger fra seg ting PÅ bilen.... :-1:

Tror det er lurt å stå inne et sted med varme. Plast blir rimelig sprø i kulde så da knekker ting fort, som mothaker mm.

Lykke til !
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Klykken

#4
Takktakk. Har bare en carport, så blir nok kaldt. Men har en varmekanon jeg kan benytte.

Blir ikke å slenge ting på taket, ei heller benytte metallverktøy mot lakk!

Bestilt delen, så den kommer nok neste uke. Bare å stålsette seg, da. 🙏
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Klykken

#5
Kan meddele at jobben var forholdsvis enkel. Største jobben var å få av og på trekket i hjulbuen. Ellers er det to spesialskruer som låsepinnemekanismen er skrudd fast med, som var litt pain in the ass å få av. Gjorde som i videoen over, benyttet et lite flatjern og en dæsj CRC. Brukte i underkant av ei time!

Edit:
Bilde av skruen og film av at lading testes før alt skrus sammen igjen
http://imgur.com/a/L55yTpM
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Ingeniøren

Kjøpte en liten boks med slike spesial bits på Biltema en gang. Der finnes alt mulig og denne torx med senter hull. Gull å ha i blant.

Flott du fiksa det og på en time kan de ikke ha heftet deg mye. Regner med at bilen er good to go igjen, og fint du melder tilbake  :+1:
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Klykken

Har en blå boks med slike bits som passet (trodde jeg), men problemet her er at BMWs skruehode hadde fem eiker, mens alt annet i denne verden har seks.

Bilen er i gang igjen nå ja, og tar lading på strak arm. Ganske deilig! 😅
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Orbit

#8
5-taggers bit er "Security torx", med navning TS15, TS20 etc (som er en ekstra komplikasjon i forhold til vanlig T15 etc med hull). Men den er å få kjøpt, ofte som en del av større sett. I følge BMWs delekatalog, er dette eneste sted (på tvers av alle biler) de bruker denne skruen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Orla Pedersen

Sitat fra: Orbit på mandag 23. november 2020, klokken 15:035-taggers bit er "Security torx", med navning TS15, TS20 etc (som er en ekstra komplikasjon i forhold til vanlig T15 etc med hull).
Var igennem operationen igår,og manglede selvfølgelig den særlige torx. I nøden sleb jeg 5 tag af en normal 6-taggers bit, og den sidste tag er akkurat nok til at fjerne skruerne. De er erstattet med "normale" skruer, om man nu skulle derind igen en gang. ;)
Ellers forløb operationen enkelt og smertefrit, og det helt uden at bruge taget som opbevaring  :laugh:
Mvh
Orla Pedersen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA