Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Den røde Thinken i Hammerfest - føler seg vel så langt :-)

Startet av bcx238h, fredag 03. mars 2023, klokken 08:38

« forrige - neste »

Warlock

"
3.3.2.4.7 RLEC Temp A/D Fault

Description: RLEC board temperature measurement circuit A/D fault flag
Position: Byte 7, Bit 2
Format: Boolean
States: 0 = No fault
1 = RLEC board temperature A/D fault

MLEC Processing: This fault indicates to the MLEC that the RLEC board temperature
measurements is invalid. This is not considered a critical fault, however and the
MLEC does not open the main contactors in response.
"

Står det blant annet i "RLEC Manual" ( se dokumentet fra Marsto tidligere )

Men det er nok mange temperaturfølere inne i batteripakka, en for hver celle ser det ut til, og sikkert noen til for morro skyld...

EDIT: Board Temperature kan nok kanskje indikere en hovedsensor knyttet til MLEC-kortet, som en slags "master"

bcx238h

Sitat fra: Warlock på onsdag 29. mars 2023, klokken 18:18La merke til at "Min_Cell_Voltage" også har falt veldig lavt når feilen oppstår. Det kan være et RLEC-kort som feilrapporterer, eller at deler av pakka blir fullstendig koplet fra og dermed måles ikke celle-spenningen? (det virker litt mer søkt?)

Jeg tror rett og slett at det må være noe som kommer i kjølevannet til utkobling av batteriet.
Har lest ut celleverdiene med CommTool, men fant ikke noe usedvanlig.  :(

Vi skal se ... mye å se fram til når hovedbatteriet og 12V batteriet er ut av bilen.  :D 

bcx238h

Sitat fra: Warlock på onsdag 29. mars 2023, klokken 18:41...
MLEC Processing: This fault indicates to the MLEC that the RLEC board temperature
measurements is invalid. This is not considered a critical fault, however and the
MLEC does not open the main contactors in response.

Står det blant annet i "RLEC Manual" ( se dokumentet fra Marsto tidligere )

Men det er nok mange temperaturfølere inne i batteripakka, en for hver celle ser det ut til, og sikkert noen til for morro skyld...

EDIT: Board Temperature kan nok kanskje indikere en hovedsensor knyttet til MLEC-kortet, som en slags "master"

I følge Enerdel sin "RLEC Manual" heter det angående temperaturmålinger i HVER modul(!):

During operation, the RLEC continuously reads cell voltages and temperatures from the battery module
in a round-robin sequence where all cell voltages and temperatures are read every 100 msec. The RLEC
reads the battery module voltage as the voltage across cell voltages 1 – 12. Within a battery module,
cells are numbered sequentially where the low side of cell 1 is the negative terminal of the battery
module, cell 2 is adjacent to cell 1, cell 3 is adjacent to cell 2, etc. and the high side of cell 12
is the positive terminal of the battery module. Likewise, cell temperatures are numbered sequentially
where cell temperature n is associated with cell voltage n.
In addition to reporting individual cell temperatures,
the RLEC also reports the current maximum and minimum cell temperature as a convenience.


Og videre står det i denne tabellen:



Så det kryr av temperaturfølere i batteripakken!  ;D
Og alle sender verdier regelmessig og de enkelte kortene sender i tillegg max og min verdier regelmessig.

Men det er akkurat slikt jeg kjenner til oppbygging av moderne batteripakker.
Det viktigste av alt er overvåking av temperatur i hver celle, eller i hvert et par i det minste.

Et batteri er bare så sterkt som det svakeste ledd.  ;)  Og dessverre er hver celle en kandidat for denne rollen.  ::)

Warlock

Jepp

Heldigvis tar batteripakka høyde for noe feil og utfall, tror det er opp mot 10% av cellene som kan feile før det er full krise og MLEC stenger ned. Men er jo også andre faktorer som spiller inn her. Sto jo også at et temperaturvarsel ikke nødvendigvis stengte ned pakka også. Iom feilen heter "board temperature" blir jo spørsmålet _hvilket_ board? Feilmeldingen er også oppført som "key reset" noe temperaturene fra RLEC ikke er. Derfor antagelsen om at det er MLEC hovedkortet det er snakk om (eller en eller flere sensore knyttet direkte til det)

Marsto

Uansett... må taue bilen til skolen og så planlegge/forberede batteri-demontasje mm.

Tenkte bare å høre om du har opplevd å få start etter sletting av feilkodene? Alltid litt styr med sleping så tenkte et tips om dette er greit da det fungerte bra på min ihvertfall.
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

worry

Henter fram igjen et bilde fra da jeg hadde alt fra hverandre.
Tempfølerne sitter i et plastbånd som ligger som et magebelte rundt hver blokk. Både måling av spenning og temperatur gjøres gjennom dette båndet. Det kobles til RLEC med en connector.
2 og 2 blokker er plassert i hver sin stålkasse. Stålkassene kan løftes vha litt ståltråd, bøyd med krok i endene. Båndet er klemt under to forskjellige lasker, som både klemmer båndet til hvert cellepar og som seriekobler celleparene. Det blir en hel haug med skruer og muttere for å kunne ta av et slikt bånd. Du må forsiktig lirke av et bånd tape først.
Er det vått inni kassa, så bør alle kassene ut for å fjerne rust og få kassa tett. Jeg maser fælt om dette, men har altså sett feilen nå på ganske mange kasser.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Think lithium

bcx238h

Artig med så mange svar i løpet av dagen og ikke minst utsagnskraftige bilder!  :+1:

I dag fikk jeg (takket en kollega med Amarok-en sin) tauet Think-en fra en eller annen plass mellom hjemmet mitt og skolen til skolen.  :)

To ganger røk stålwiren som jeg har som slepetau.  :o
Den først gangen nesten midt på et av det mest trafikkerte veikryss i Hammerfest (rett nedenfor sykehuset) og andre gangen på skolegården (ikke så ille det).  ::)

Først når man må dytte en så liten bil på en snedekket veibane, legger man merke til hvor effektive piggdekk er. Du verden er det glatt, selv med gode vinterstøvler.  ;)

Uansett, med hjelp av to elever og kollegaen min og meg fikk vi dyttet bilen inn i det ene verkstedet.  :D  Uff Uff...litt sport på tidlig ettermiddag i dag.

Her er opptaket av lysorgelet som møtte meg i dag - også.


Beklager vinkelsliperlyden i bakgrunnen. Elevene har ikke lukket døra mellom dette og det neste verkstedet.  ;D

Det første jeg gjorde var å demontere panseret.
Å du verden hvor mye vann det var overalt...smeltet snø... ::)



Her står den nå og tørker...



Nam nam...skrudde løs kablene på plusspolen...



Etter å ha fått løsnet alle mutrene, har jeg vasket sikringsholderen med pol-klemmen og brukt mye WD40 for å løsne rust og fortrenge vann. Uff Uff...

Fram til i morgen har jeg koblet til en CETEK lader til 12V batteriet. Siden jeg måtte slå på flere ganger tenningen for å få lest ut feilmeldinger mm., skjedde det nesten ingen ting lenger til slutt -
altså kontaktorene la seg ikke mer inn og jeg fikk ikke noen meldinger mer inn i Commtool.

Her er fire bilder av "Diagnose.msf" variablene som Marsto anbefalte å bruke. Fikk lest ut to ganger etter hverandre for å sammenligne forandringer.





Måtte lage to skjermbildekopier, siden den kolonnen helt til venstre er et hakk for lang for min skjermoppløsning.  ;)





Marsto

Sjå der, ja. Et blinkende fargerikt lysorgel på dashbordet ditt også, gitt. Kjente saker. Jeg er veldig spent på fortsettelsen når du nå har planer om å ta ned hovedbatteriet. Ut fra det jeg har sett så gjetter jeg på at har du et inntakt MLEC kort og jeg tror akkurat som worry, at du sliter med fuktighet i kassen og spesielt på toppen av batteripakkene hvor RLEC kortene sitter. Tenker også at dette vil gå som smurt når det er så mange flinke folk som følger og svarer omtrent før blekket er tørt på ting du lurer på. Krysser fingre og tær for at RLEC kortene er intakte og at alt ordner seg når du har fått det tørt og fixet batterikassen. 🤞👍
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

bcx238h

Siste skoledag før påskeferien!  ;D

Takket sterk vind og masse snø, var byen i løpet av noen timer isolert fra resten av verden - takket et snøskred. Så hyttefolk måtte vente noen timer, før de kom seg ut av byen.

Men men...det stresset trengte jeg ikke å utsette meg for.  ;)

Jeg brukte tiden etter de siste undervisningstimer for å forberede operasjon "Battery Drop".  8)

For å dobbeltsjekke, hvor feilen ligger, pusset jeg kabelskoene til plusskablene og skruene og mutrene så godt det gikk an. Og så monterte jeg alt tilbake på det med CETEK laderen "kondisjonerte" batteriet.



Dermed var det ordentlig "strøm" i systemet og jeg fikk lest ut telegrammer med CommTool.

Den store synderen sitter i "Slave modul 4" som egentlig skulle hete "Slave modul 3", siden noen ikke kunne bestemme seg om telling skal begynne med 0 eller 1. Under "Diagnostics" og "Descrete" står det slave 1 - 16. Men ellers heter det fe. "Analog 00", "Analog 01" osv. til "Analog 15".



Så temperaturen ligger på/i kretskortet til "modul 3". -55°C er svært usannsynlig her i Hammerfest.
Når man forestiller seg at det er 16 "slavekort" med én temperaturføler hver pluss 12 temperaturfølere per batterimodul, altså 13x16=208 temperaturfølere!  :o

Og så er det ÉN av de 16 som sier feil, men nei, "hjernen" stoler ikke på de andre 15, ikke snakk om de andre 192 som sitter på de 192 cellepar.  ::)

Ja ja...men men...nå er det i hvert klart, hva jeg må konsentrere meg på.
Jeg har jo en hel modul som reserve. Så skulle det være noe galt med noen av cellene, har jeg reserveceller.

Fant fram et løftebord på hjul. Må bare løfte bilen høyt nok.  ;D
Men det har jeg allerede sørget for å få til.



---

Er det noen som tilfeldigvis har undersøkt RLEC kortene? Jeg har riktignok et bilde av et kort, som følgte med i en eller annen mappe med  bilder om batteriet i Think-en, men ser ikke med samme en elektronisk komponent som ligner på en temperaturføler.


Marsto

Nei, så kaldt har det vel aldri vært i Hammerfest. Ser også i diagnostics kolonnen at slv_4 malf_codes står i D0. Da har du vel en potensiell synder der, ja. Flott at du har reserveceller om det viser seg å være trøbbel med noen der. Hva med RLEC kort? Har du reserver av de også?
Forresten, tenkte å foreslå om du resetter feilkodene med Commtool før du tar ned batteriet, kommer feilkodene tilbake umiddelbart? Hvis kodene lar seg resette har du ihvertfall kontakt med kortene i batteribanken.
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

bcx238h

Sitat fra: Marsto på fredag 31. mars 2023, klokken 22:14...
Flott at du har reserveceller om det viser seg å være trøbbel med noen der. Hva med RLEC kort? Har du reserver av de også?

Nope! Har ikke RLEC kort liggende. Men håper fortsatt det beste.  ;D  Altså, dvs. at det er en annen grunn enn fullstendig "blackout" som sørger for denne merkelige verdien.

Sitat fra: Marsto på fredag 31. mars 2023, klokken 22:14Forresten, tenkte å foreslå om du resetter feilkodene med Commtool før du tar ned batteriet, kommer feilkodene tilbake umiddelbart? Hvis kodene lar seg resette har du ihvertfall kontakt med kortene i batteribanken.

Jeg resatte med CommTool, så klikker og klakker det og så lyser feillampene igjen.  :-\
Så kommunikasjon er høystsannsynlig i orden, men det er nok en "realistisk" feilkilde her, som jeg må lete etter.

Marsto

Okay. Jeg hadde ingen grunn til sjekke rlec kortene. Ikke et fnugg av fuktspor å se på toppen av batteribanken men tenker worry er på banen snart. Han nevner lenger opp i tråden at temperatur følere ligger i et plastbånd rundt hver blokk koblet til rlec med en connector. 
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

worry

Hei,
Det ser ut som om hele kortet ditt har feila. Med lave og helt sikkert feilaktige spenninger. Jeg tipper alle cellene dine er ok, men RLEC rapporterer feil. Det kan være midlertidig pga fuktighet.
Når du får av lokket og får tørket batteriet, så kan du prøve å koble opp igjen og ta nye utlesinger.

Jeg har skrevet det før her, men altså... RLEC-kortene er komplisert oppbygd. Fire lag med baner mellom lagene. I følge Elbilmek kan disse banene korrodere i stykker og hele kortet blir ustabilt. Vanskelig å reparere. I tillegg er det disse dreneringsmotstandene og transistorene som styrer dem. En hel haug og flere kan være ødelagt. Jeg fikk en nabo til å prøve seg på mine kort med vannskade. Ingen ble ok.

Det er ikke umulig å få tak i kort. Jeg har kjøpt fra en i USA, så jeg har noen. Men jeg har en plan for de. Kanskje har han flere på lager. Kostnaden ble omtrent 2000 pr stk, når jeg kjøpte fler.
Think lithium

bcx238h

Hei og hå igjen...  :)

I dag fikk jeg endelig tid til å starte operasjon "Battery Drop".  ;D

Når man først har problemer med bilen, så kommer andre ting som stiller seg i køen.  ::)
Prosjektoren til mora mi tok kvelden og forsterkeren til kinoanlegget vårt også...med noen få timer mellomrom. Prøvde å fikse forsterkeren i morges, men det viste seg at det ikke lønner seg å investere flere timer med feilsøking. Loddet ut komponenter som jeg kan gjenbruke og så gikk resten til elektronikk-avfall.  ;)

Tilbake til det vesentlige.  :D

Planen var å løfte bilen litt etter litt på en høyde som er tilstrekkelig for å få ute batteriet.



Derfor tok jeg med fire av mine ramper som kan løftes tre hakk ekstra.
Brukte to jekker for å få det til nokså jevnt.

For å kommer enda høyere måtte jeg også bygge en plattform til en jekk. Heldigvis er byggfag-avdelingen rett ved siden av. Mange rester som kan gjenbrukes.  ;)



Etter tre runder med ekstra løfting og etterjustering av rampene, passet løftebordet under.
Det klarte faktisk å løfte hele Think-en uten problemer - 1000kg skal det klare.



Men jeg hadde ikke lyst til å bygge opp rampene enda mer. Derfor bestemte jeg meg å bygge om løftebordet, dvs. jeg senket det.  ;)  Som man kan se er det noen merkelige vinkler mellom bordet og hjulene.

Løftet løftebordet fra bunnplata og demonterte hjulene med disse forhøyninger.
Boret nye hull i bunnplata for at det passer tre av de fire festepunkter per hjul.



Nå var det tydeligvis mer klaring under bilen. Ikke nok likevel, som jeg fant ut etterhvert.



Begynte å følge "Workshop Manual Drive Train Chapter C rev. 11.04.2015".



Tok meg en runde med WD40 over alle skruer som jeg visste, jeg kommer til å skru ut - forhåpentligvis.



Ja vel...tre av fire skruer kunne skrus...den fjerde knakk  ::)



Som man ser, kan kablene dras ut av det lokket, siden hullene til niplene er åpen i toppen.

Så fjernet jeg skruene til batterikassa i fronten og bak. Det var fem framme og fem bak. Eller teoretisk fem framme. Én manglet og var erstattet med Tec7 - I guess. Altså må noen har hatt batteriet ute en gang før, I suppose!



I "Workshop Manual" beskrives at det neste skrittet er å koble ut høyspent- og styrekabelen. Men det går jo ikke, så lenge batteriet sitter i bilen. Snodig rekkefølge!







Jeg trillet løftebordet under batteriet etter å ha fjernet skruene framme og bak. Løftet bordet opp, for å gi støtte under neste delen av operasjonen - fjerne skruene på sidenen.

Det manglet enda en skrue som var tettet igjen med Tec7. Dessuten rev en mutter av som antageligvis er/var sveiset fast. Så en skrue gikk rundt og rundt og rundt. Måtte til slutt fram med en vinkelsliper for å få kappet flensen rundt skruen. Ikke så morsomt med bremserør rett ved siden av.

Her ser man den finale høyden med ekstra klosser under rampene likevel.  :laugh:



I "Workshop Manual" står det ...



Men det var langt i fra 32 skruer!!! Det var fem framme, fem bak og så sju på hver side, altså til sammen 24 skruer.

Og så var det én ting igjen, jordingskabelen, en ekte gul-grønn jordingskabel.  ;D



PARTY!!! Batteriet er ute!!!



Den der aluminiumsbiten var mitt "spesialverktøy" for å løsne høyspentpluggen. Måtte bare sage litt av for å få den smalere. Passet perfekt!

Her er bilder fra alle sider:



Framme:



Høyre:



Venstre - her ser man også den mishandlete flensen.  ::)



Så var det bare et stort svart hull igjen i bilen:



Da er jeg klar til å skru kassa fra hverandre. Men det var tid til middag. Så ikke noe mer å gjøre for meg i dag.  ;)

---

Hele denne operasjonen i dag kostet meg 5 timer, inkludert ombygging av løftebordet, snekring og andre ikke planlagte småjobber. :)

Marsto

Heisann. Super rapport fra operasjon battery drop. Grattis med godt utført del1. Nå blir det veldig spennende når batterilokket løftes av samt luka inn til MLEC. Ser det er rust i nedre del av kassa di også. Er det såpass rustet at du ser inn i kassa fra alle sider? Hvis ikke er det først når du pirker bestemt i rusta det avdekkes hvor dypt den går. Når jeg begynte å pirke i min skjønte jeg at her er det mye gjennomrust langs hele flenskanten i forkant av kassen. På din kan det se ut på bildene som hull også på sidene og bak.  Helt ufattelig at det ikke er brukt pakning/tetningsmasse mellom og ihvertfall hvis batteriet har vært ut tidligere. Lykke til videre og venter i spenning på neste rapport.👍🤞
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA