Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Den røde Thinken i Hammerfest - føler seg vel så langt :-)

Startet av bcx238h, fredag 03. mars 2023, klokken 08:38

« forrige - neste »

bcx238h

You got mail!



Ta daa!



Let the games begin!  ;D

I går kjørte jeg "Paulchen" hjem (det er faktisk det tyske navnet jeg gav Think-en min).
Uttalelsen på norsk vil være noe som "Paulken" (som den første k i kiosk).  ;)

Den stopper bare én gang ... midt i rushhour i Hammerfest ...  ::) ... heldigvis startet han med en gang igjen.  :) Det kom også "kun" PowerLimit lampa ...

Kanskje er jeg samme offeret til et dårlig 12V system som Marsto nevner i sitt bidrag "Den gule Thinken..." .

Marsto

Spennende, spennende, spennende. Da er det bare å sette igang å produsere diagnose resultater for analyse.  :+1:
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

Warlock

Bra den kom frem da, ser jo ut som mesteparten av adressa hadde ramlet av... må ta det opp med sprittusjen her hjemme....

bcx238h

Sitat fra: Warlock på torsdag 16. mars 2023, klokken 21:16
Bra den kom frem da, ser jo ut som mesteparten av adressa hadde ramlet av... må ta det opp med sprittusjen her hjemme....

Adressen står der, men har retusjert bildet slikt at det er usynlig.  :D

Warlock

Puh, det var bra. Har hørt det er kaldt i nord om dagen og fryktet de hadde frosset av...  :angel:

Warlock

Kom på at jeg burde nevne, at for bruk av CHAS bør man velge filen "GEN_2_Variable_data.var" når man starter programmet (mulig noen av de andre virker også, men ren "Diagnose.var" funker ikke for meg).

Videre når man har startet opp må man gå til "setup" og velge rett COM-port, og den kan ikke være høyere enn COM4 (om USB-enheten får høyere nummer gå inn i Windows setup, under device manager velger man enheten og i preferences der under advanced en plass skifter man hva enheten skal være). Baud rate skal være 38400.
COM-port og baud lagres mellom hver gang man starter opp, men man må også velge "Combability mode" under "setup", og den må man inn å skru på hver gang man starter opp CHAS.

(Noe av det samme finner man forklart på side 8 i dokumentet "Chapter_Z_Diagnostic_tools" fra verkstedsmanualene, si fra om noen trenger disse)

Lykke til :)

Warlock

Kan legge til at selve kontakten for tilkoplingen finner man hengende under "hanskehylla" litt "inni" der nær CDCM og Rele-boksene.

bcx238h

Hei og hå!

Fikk endelig tid etter jobben i går for å leke litt med bilen min.

For det første kan jeg si at den går heeelt fint - høyst sannsynlig fordi jeg har hatt 12V batteriet på lading dag og natt.  :D

Her er startskjermen til CHAS:



Og her parameter visningen:



Dessuten et bilde av hvordan "Nicometeret" kunne se ut, hvis jeg endelig får festet skjermen.  ;D



Her er også en kort video som viser at den fungerer, så lenge man ikke gasser på for mye  :laugh: :


Jeg har gått gjennom kildekoden til Nicometeret og begynt med noen kosmetiske forandringer og "Userbutton" på "Duinomite Mega" kortet kan brukes til det ene eller andre etterhvert. I stedet å ha et tastatur tenkte jeg å innføre en meny for å velge forskjellige visninger. Siden "Duinomite Mega" kortet har masse inn- og utganger, har jeg også testet en styring med to-tre vanlige impulsbryter som kunne være montert under skjermen. Ja t.o.m. en liten "joystick" har jeg funnet som har fem innebygde knapper. Det kunne nesten se ut som i en moderne bil.  ;D

I tillegg har jeg skrevet et program som bare leser ut CAN-telegrammene fortløpende og presenterer dem i rå-formatet, dvs. ID og de opptil 8 bytes.

Som dere kan se i videoen, så viser "Nicometeret" ikke om jeg har girspaken i "P" eller "E". Da jeg sjekket CAN-dataene ser det ut som at det er en null for mye i slutten av den binære koden. Derfor gjenkjenner ikke programmet "stillingen". Har ikke endret og testet. Men skal gjøre det.

PCAN kabelen er rundt hjørnet også. Fikk sporingsnummeret.  :)

Nå kan dere gjerne analysere CHAS bildene. Jeg må lage ferdig en liste over alle "kjente/ukjente" CAN-telegramm ID-er. Har noen dokumenter som røper den ene og andre informasjonen.

Hvis noen trenger en full forklaring av kildekoden til "Nicometeret ", så har jeg laget en som er håndkriftlig, men skal overføre det til et Word-/PDF-dokument med flytskjema for å synliggjøre programmets virkemåte.

Det er et kult programm! Respekt!

Siden jeg vanligvis holder på med PLS-programmering som er noen "layer" høyere i maskinspråkets verden, måtte jeg gå tilbake til min AMIGA-tid, og gamle BASIC-kunnskapen min. Men så fant jeg fort ut at MMBasic som brukes til "Duinomite Mega" ligner veldig mye på programmeringsspråket til nåtidens ABB-robotene. Dermed var det ikke så vanskelig likevel.

Skikkelig gøy altså!

Vurderer om jeg bruker litt av Think-ens teknologi i undervisningen. CAN-bus, noenlunde kjent programmeringsspråk, kabelrot ... perfekt for automatikere i dag.  ;)

bcx238h

Forresten...

I 90-tallet, da jeg var i utdannelsen, lærte jeg å programmere Siemens PLS-er og frekvensomformere.

I Think-ene sitter jo en Siemens-omformer og derfor kaller vel noen denne tilkobling vi bruker for å kjøre CHAS som "Siadis" plugg eller noe sånt.

Kjenner dere til denne siden her?

CHAS brukerveiledningen henviser jo flere ganger til at den er "bedre" en den originale SIADIS programvaren.

Men jeg likte faktisk å ha kule (ikke glem 90-tallet) grafiske visninger i DOS. Ikke bare svart på hvit tekst eller noe sånt.

Har nesten lyst å se om jeg finner en gamle PC som har ekte seriell port og som klare DOS. SIADIS programvaren har vi tilgjengelig på den henviste siden.  ;)

Warlock

 :+1:

Her var det mye kult ja!
(Jeg har også programmert en del i AmigaBasic og litt på C64  ;D )

Jeg har forsøkt å samle alt jeg vet om CAN-meldingr i en .DBC-fil som kan brukes i diverse programmer til å oversette råkodene (f.eks SavvyCAN og PCAN Explorer (ikke Viewer tror jeg))

Du kan bla rundt hva som gjør hva i SavvyCAN sin DBC editor om du vil ha oversikt, for å lese råfilen er ikke det letteste (men den er tekstbasert). Dataen er samlet fra mye forskjellig, og det er en del igjen for å standardisere tilbakemeldingene fra tolkingen etc.
Nyeste variant av så langt jeg har kommet finner du her: https://www.dropbox.com/s/mik45gb77g47ufm/ThinkCity_modified6.dbc?dl=0

Høres veldig gøy ut det du holder på med, og jeg gleder meg til å se hva du får til av alt dette. Filene du genererer med niometeret kan sikkert også lastes inn i SavvyCAN, og tolkes der (foreløbig?), om du følger formatet:

Time Stamp,ID,Extended,Dir,Bus,LEN,D1,D2,D3,D4,D5,D6,D7,D8

eksempelvis:
80,251,false,Rx,0,8,40,00,00,00,00,00,00,00,


Ser forøvrig at du har samme Firmware i PCU som det Marsto la inn på sin bil, vil tro det er siste nyeste fineste vi har tilgang på (og kabelen virker) :)
Om du ikke opplever problemer for øyeblikket er det nok ikke mye data om feil å hente rett fra PCU, men man kan se litt om hvilket gir bilen står i og slikt der også. Duinomiten har jo serial inn også, men er nok en større jobb å få den til å overta her vil jeg tro.

Og ja, Siadis er helt ok det (har jeg hørt, bare så vidt bladd rundt der), men etter det jeg vet ble det problemer med at PCer og slikt ble for raske, og kommunikasjonen feilet, dermed ble CHAS laget. Takk for link, vil se litt på det der (og studere litt mer nøye CHAS bildet ditt om det er noe spennende info der)


bcx238h

Og skulle noen ha lyst til og fem minutter disponibel tid, kan denne personen se på:


;D

Warlock

Og ja, CAN og Think er nok bortimot perfekt for praktisk undervisning, vi vet det meste om alle meldinger også, så en veldig god start for utforskning, og neste steg kan jo være å hacke/finne ut av mange andre biler også. Noen er godt kjente som Leaf og Tweazy, og en del Volvoer, mens andre gjenstår det en god del mer forskning på. Kan jo være morsomt for studentene dine å kople seg til sin egen bil også? 

Open Vehicle Monitoring System (https://docs.openvehicles.com/) har jo gjort en del for diverse elbiler i dette området i alle fall, men .dbc-filer kan man finne i ymse varianter og kvaliteter rundt om på nett. Uansett lære vekk litt hacking or reverse-engineering i automasjonsfaget er nok yppelig for å få forståelse for hvordan bus-systemer funker.

SavvyCAN lar deg også monitorere hvordan meldinger endrer seg over tid, slik fant jeg ut hvordan varmekolben i en Opel Ampera ble skrudd på, og hvordan man fortalte den hvor mange Amp den skulle trekke. Jeg (sammen med noen flere) bare fulgte med på hva som skjedde blant CAN-meldingene over tid når kolben ble skrudd på, endret varme, og skrudd av igjen på en bil (dvs en logfil nen med bilen lagde for oss) :)
 Den varmekolben står nå i Thinken vår med eget styrekort ;)

bcx238h

Sitat fra: Warlock på lørdag 25. mars 2023, klokken 12:44Nyeste variant av så langt jeg har kommet finner du her: https://www.dropbox.com/s/mik45gb77g47ufm/ThinkCity_modified6.dbc?dl=0


Tusen takk for tilbakemeldingen og denne henvisningen!

Ganske artig det vi holder på med!

Og respekt og takknemlighet for alle de ivrige medlemmene her!!!

Det er gøy å se og oppleve at vi kan hjelpe hverandre!

:+1:  :+1:  :+1:

bcx238h

Sitat fra: Warlock på lørdag 25. mars 2023, klokken 12:59SavvyCAN lar deg også monitorere hvordan meldinger endrer seg over tid, slik fant jeg ut hvordan varmekolben i en Opel Ampera ble skrudd på, ...


Det med SavvyCAN har faktisk irritert meg "litt".

Den er bare laget i en 64-Bit versjon og på min gammel ThinkPad er det 32-Bit Windows 7. Og jeg har ikke lyst (ikke ennå) å installere en 64-Bit versjon.

På nettet skrev noen at man kunne jo kompilere koden selv for en 64-bit versjon. Men det har jeg ikke lyst til (kommer nok heller ikke å få).

Warlock

Var gøy å se videoen, jeg har et Nicometer jeg også, men nesten ikke brukt det dessverre. Det er nok som med deg plasseringen av skjermen som ikke er det enkleste å bli fornøyd med, men har lagt merke til at det har kommet en del 1U stereo-enheter som har en skjerm som kommer ut istedet for å ha et CD-drev nå, så det kunne fort vært en løsning for min del :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA