Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Den røde Thinken i Hammerfest - føler seg vel så langt :-)

Startet av bcx238h, fredag 03. mars 2023, klokken 08:38

« forrige - neste »

bcx238h

Hei og hå folkens!  ;D

Etter jobben kjørte Think-en heeeelt fint uten feil fra jobben, til posten og så hjem.
Jeg hadde flyttet han inn i det ene verkstedet igjen, for å koble til 12V laderen og "for gøy" den vanlige ladekabelen.



Skjermen til "Nicometer" er nå festet oppe på dashbordet.
Må bare legge ledninger godt gjemt gjennom dashbordet til sikringsboksen.
Har fått tak i en flat og vinklet OBD2-plugg med kort kabel.
Må bare "sy sammen" de rette ledninger og det hele kan betegnes som "fast installasjon".  ;)

Det som var litt merkelig under ladingen at "Nicometer" ikke viste "estimert tid" til "End Of Charge". Jeg har ikke gjort noe med denne delen av programmet, derfor var jeg overrasket.
Er det noen andre brukere av "Nicometer" som har samme problem?

(Skal forresten begynne å splitte mellom min egentlig problemstilling og "Nicometer" bidragene mine. Det blir nok dumt ellers å samle aktuelle saker til det andre temaet her, når det finnes en hel tråd om det.)

I kveld var det litt lodding på planen:



Laget en overgang fra PCAN-kabelen til min OBD2 til DB9 hun-plugg som jeg bruker fra før av. Den har jo en heeelt annen pin-layout enn PCAN-adapteret. Man ser nok litt om denne problematikken på det hvite arket.

Etter suksessfullt lodding, testmåling, ny lodding (blandet signal ground og CAN low  ::) ) var jeg klar til å gå til bilen.

SavvyCAN 32-Bit versjonen var installert - takk til Warlock sin hjelp!

CommTool 3.08 har jeg også installert. Det første jeg gjorde var å bruke SavvyCAN.
Jeg brukte som "Interpretasjons fil" den som jeg fikk fra Warlock tidligere. Takk igjen!  ;)

Her er "EDL active fault data" telegram 721:

Time: 18445064090647.433594    ID: 0x721 Std Bus: 0 Len: 8
Data Bytes: 0x00 0x00 0x00 0x00 0x00 0x00 0x00 0x00
   00_Bus_Voltage_AD_Fault: OK
   01_Pack_Voltage_AD_Fault: OK
   02_Pack_Current_B_hi_AD_Fault: OK
   03_Pack_Current_B_lo_AD_Fault: OK
   04_Pack_Current_A_hi_AD_Fault: OK
   05_Pack_Current_A_lo_AD_Fault: OK
   06_Board_Under_Temp_Fault: OK
   07_Secondary_Contactor_Stuck_On_Fault: OK
   08_Internal_Isolation_Fault: OK
   09_External_Isolation_Fault: OK
   10_Secondary_Contactor_A_Open_Fault: OK
   11_Contactor_Precharge_Short_Fault: OK
   12_Contactor_1_Dropout_Second_Fault: OK
   13_Contactor_1_Dropout_First_Fault: OK
   14_Contactor_Precharge_Retry_Fault: OK
   15_Contactor_Precharge_Timeout_Fault: OK
   16_Redundant_Cell_Voltage_Comparison_Fault: OK
   17_Contactor_2_Stuck_On_Fault: OK
   18_No_Charge_Current_Fault: OK
   19_Board_Over_Temp_Fault: OK
   20_Pack_Under_Temp_Fault: OK
   21_Pack_Over_Temp_Fault: OK
   22_Fan_Current_Low_Fault: OK
   23_Fan_Current_High_Fault: OK
   24_Module_Volt_To_Cell_Volt_Comparison_Fault: OK
   25_Contactor_1_Stuck_On_Fault: OK
   26_Cell_Under_Voltage_B_Fault: OK
   27_Cell_Under_Voltage_A_Fault: OK
   28_Cell_Over_Voltage_B_Fault: OK
   29_Cell_Over_Voltage_A_Fault: OK
   30_Pack_Over_Voltge_Fault: OK
   31_SPI_Timeout_Fault: OK
   32_Countactor_2_Dropout_2nd_Fault: OK
   33_Countactor_2_Dropout_1st_Fault: OK
   34_Countactor_1_Dropout_2nd_Fault: OK
   35_Countactor_1_Dropout_1st_Fault: OK
   36_Secondary_Contactor_B_Open_Fault: OK
   37_No_PCU_Data_Received_Fault: OK
   38_Pack_Over_Current_Regulation_Fault: OK
   39_In_12V_Under_Voltage_Fault: OK
   40_Low_Level_Discharge_During_Charge_Fault: OK
   41_High_Level_Discharge_During_Charge_Fault: OK
   42_Internal_Slave_No_Data_Fault: OK
   43_Voltages_Mismach_Fault: OK
   44_In_12V_Under_Voltage_Warning: OK
   45_High_Contactor_Coil_Current_Fault: OK
   46_Cell_Voltage_Connection_Fault: OK
   47_Extreme_Cell_Under_Voltage_Fault: OK
   48_Low_Current_Sensor_Correlation_Fault: OK
   49_High_Current_Sensor_Correlation_Fault: OK
   50_Main_Contactor_Open_Timeout_Fault: OK
   51_PTC_Heater_Fault: OK
   52_Pack_Temperature_AD_Fault: OK
   53_Low_Module_Voltage_Fault: OK

Naturligvis ingen ting ...

Så kommer det "EDL Latch fault data" telegram 722:

Time: 18445064090647.433594    ID: 0x722 Std Bus: 0 Len: 8
Data Bytes: 0x00 0x00 0x00 0x00 0x00 0x00 0x00 0x00
   00_Bus_Voltage_AD_Fault: OK
   01_Pack_Voltage_AD_Fault: OK
   02_Pack_Current_B_hi_AD_Fault: OK
   03_Pack_Current_B_lo_AD_Fault: OK
   04_Pack_Current_A_hi_AD_Fault: OK
   05_Pack_Current_A_lo_AD_Fault: OK
   06_Board_Under_Temp_Fault: OK
   07_Secondary_Contactor_Stuck_On_Fault: OK
   08_Internal_Isolation_Fault: OK
   09_External_Isolation_Fault: OK
   10_Secondary_Contactor_A_Open_Fault: OK
   11_Contactor_Precharge_Short_Fault: OK
   12_Contactor_1_Dropout_Second_Fault: OK
   13_Contactor_1_Dropout_First_Fault: OK
   14_Contactor_Precharge_Retry_Fault: OK
   15_Contactor_Precharge_Timeout_Fault: OK
   16_Redundant_Cell_Voltage_Comparison_Fault: OK
   17_Contactor_2_Stuck_On_Fault: OK
   18_No_Charge_Current_Fault: OK
   19_Board_Over_Temp_Fault: OK
   20_Pack_Under_Temp_Fault: OK
   21_Pack_Over_Temp_Fault: OK
   22_Fan_Current_Low_Fault: OK
   23_Fan_Current_High_Fault: OK
   24_Module_Volt_To_Cell_Volt_Comparison_Fault: OK
   25_Contactor_1_Stuck_On_Fault: OK
   26_Cell_Under_Voltage_B_Fault: OK
   27_Cell_Under_Voltage_A_Fault: OK
   28_Cell_Over_Voltage_B_Fault: OK
   29_Cell_Over_Voltage_A_Fault: OK
   30_Pack_Over_Voltge_Fault: OK
   31_SPI_Timeout_Fault: OK
   32_Countactor_2_Dropout_2nd_Fault: OK
   33_Countactor_2_Dropout_1st_Fault: OK
   34_Countactor_1_Dropout_2nd_Fault: OK
   35_Countactor_1_Dropout_1st_Fault: OK
   36_Secondary_Contactor_B_Open_Fault: OK
   37_No_PCU_Data_Received_Fault: OK
   38_Pack_Over_Current_Regulation_Fault: OK
   39_In_12V_Under_Voltage_Fault: OK
   40_Low_Level_Discharge_During_Charge_Fault: OK
   41_High_Level_Discharge_During_Charge_Fault: OK
   42_Internal_Slave_No_Data_Fault: OK
   43_Voltages_Mismach_Fault: OK
   44_In_12V_Under_Voltage_Warning: OK
   45_High_Contactor_Coil_Current_Fault: OK
   46_Cell_Voltage_Connection_Fault: OK
   47_Extreme_Cell_Under_Voltage_Fault: OK
   48_Low_Current_Sensor_Correlation_Fault: OK
   49_High_Current_Sensor_Correlation_Fault: OK
   50_Main_Contactor_Open_Timeout_Fault: OK
   51_PTC_Heater_Fault: OK
   52_Pack_Temperature_AD_Fault: OK
   53_Low_Module_Voltage_Fault: OK

Mange "OK" her også...

Men ...  :D  ...vi har jo også "historikken".

Vær så god! Det "EDL history fault data" telegram 723:

Time: 18445064090647.433594    ID: 0x723 Std Bus: 0 Len: 8
Data Bytes: 0x00 0xCB 0x00 0x08 0x80 0x14 0x00 0x00
   00_Bus_Voltage_AD_Fault: OK
   01_Pack_Voltage_AD_Fault: OK
   02_Pack_Current_B_hi_AD_Fault: OK
   03_Pack_Current_B_lo_AD_Fault: OK
   04_Pack_Current_A_hi_AD_Fault: OK
   05_Pack_Current_A_lo_AD_Fault: OK
   06_Board_Under_Temp_Fault: OK
   07_Secondary_Contactor_Stuck_On_Fault: OK
   08_Internal_Isolation_Fault: FAULT - myyye vann? Kondens? - kommer ikke lenger opp
   09_External_Isolation_Fault: FAULT - defekt varmekolbe 99,9% sikker på - fjernet
   10_Secondary_Contactor_A_Open_Fault: OK
   11_Contactor_Precharge_Short_Fault: FAULT::)
   12_Contactor_1_Dropout_Second_Fault: OK
   13_Contactor_1_Dropout_First_Fault: OK
   14_Contactor_Precharge_Retry_Fault: FAULT::)
   15_Contactor_Precharge_Timeout_Fault: FAULT::)
   16_Redundant_Cell_Voltage_Comparison_Fault: OK
   17_Contactor_2_Stuck_On_Fault: OK
   18_No_Charge_Current_Fault: OK
   19_Board_Over_Temp_Fault: OK
   20_Pack_Under_Temp_Fault: OK
   21_Pack_Over_Temp_Fault: OK
   22_Fan_Current_Low_Fault: OK
   23_Fan_Current_High_Fault: OK
   24_Module_Volt_To_Cell_Volt_Comparison_Fault: OK
   25_Contactor_1_Stuck_On_Fault: OK
   26_Cell_Under_Voltage_B_Fault: OK
   27_Cell_Under_Voltage_A_Fault: FAULT - :o ja vel ...
   28_Cell_Over_Voltage_B_Fault: OK
   29_Cell_Over_Voltage_A_Fault: OK
   30_Pack_Over_Voltge_Fault: OK
   31_SPI_Timeout_Fault: OK
   32_Countactor_2_Dropout_2nd_Fault: OK
   33_Countactor_2_Dropout_1st_Fault: OK
   34_Countactor_1_Dropout_2nd_Fault: OK
   35_Countactor_1_Dropout_1st_Fault: OK
   36_Secondary_Contactor_B_Open_Fault: OK
   37_No_PCU_Data_Received_Fault: OK
   38_Pack_Over_Current_Regulation_Fault: OK
   39_In_12V_Under_Voltage_Fault: FAULT::)  12V batteri problematikken?!?
   40_Low_Level_Discharge_During_Charge_Fault: OK
   41_High_Level_Discharge_During_Charge_Fault: OK
   42_Internal_Slave_No_Data_Fault: FAULT:o  kommunikasjons treghet?
   43_Voltages_Mismach_Fault: OK
   44_In_12V_Under_Voltage_Warning: FAULT::)  12V batteriet igjen?!?
   45_High_Contactor_Coil_Current_Fault: OK
   46_Cell_Voltage_Connection_Fault: OK
   47_Extreme_Cell_Under_Voltage_Fault: OK
   48_Low_Current_Sensor_Correlation_Fault: OK
   49_High_Current_Sensor_Correlation_Fault: OK
   50_Main_Contactor_Open_Timeout_Fault: OK
   51_PTC_Heater_Fault: OK
   52_Pack_Temperature_AD_Fault: OK
   53_Low_Module_Voltage_Fault: OK

Ja vel, ja vel...

Altså var mitt neste steg å bruke CommTool 3.08.
I seg selv ingen problem å starte og så gjøre det som jeg leste her og der i forumet og i det ene og andre dokumentet. MEN ... likevel ... no data received



Det øvde øyet har kanskje allerede sett, hva som er problemet. Det så jeg ikke...
Jeg fikk jo lest telegrammene som kom inn via CAN-bus:



Altså en ny runde "gjennom forumet" ...
... faktisk to runder ...

Men så fant jeg løsningen i en tråd fra 2019. Her var det en bruker fra Tyskland som hadde samme problemet!

Og løsningen kom bare to svar lenger videre fra Pexic. Jeg hadde heller ikke trodd på at det å skrive inn 61E og 61F under "RCV Range" utgjør noe.

Tvert imot! Etterpå fikk jeg opp verdiene til de forskjellige ".msf-filene".
Og så brukte jeg den "Clear All Malf Codes" knappen.

Nå er også "historikken" slettet!

Jeg skal se, hvordan det går videre nå...med blanke ark.

Marsto

Sjå der, ja. Nå er det mye lettere å finne ut hva som er feil om du skulle få opp power limit igjen. Mange historiske feil her også akkurat som på min. Det jeg ser er at bilen din må ha hatt høyspent feil også. Det ser ut til at rød trekant og fastnøkkel lys har vært aktivert en gang i fortid. Vet du noe om batteripakken har vært tatt ned noen gang på grunn av det? Ellers er Commtool 3.08 veldig greit å bruke og jeg bruker en MSF fil som heter Diagnosis for å se færre felt når jeg sjekker om feilkodene er slettet. Legger ved et bilde av min bil feilfri. I diagnosis feltet skal det naturlig nok være bare nuller når alle feilkoder er slettet.
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

bcx238h

Kort tilbakemelding etter en anstrengende start i dagen...  :-\

Koblet til PC-en med SavvyCAN opp å gå og logging av alt som CAN-bus-en kunne levere.
Kjørte omtrent en kilometer ...  :blank:  :blank:  :blank:

Temperaturlampa gikk på - ALDRI sett før - PowerLimit blinker - "fyll tanken" lampa blinker - og det var det.
Jeg så bare på SavvyCAN og alle de meldinger som fortsatt strømmet inn.

Rullet ut ... fikk hjelp av to forbikommende medborgere for å dytte bilen inn i en liten sidevei. Sprang hjem og kjørte med Peugeot-en til skolen.  ::)

Før morgensporten begynte, fikk jeg sjekket de samme meldinger som jeg har listet opp før - 721, 722, 723 - men vil ikke påstå at jeg har sett alt. Var litt stresset for å komme meg på jobb.

Denne gangen var det i hvert fall for aller første gang:

  06_Board_Under_Temp_Fault: OK - som nå viste FAULT - derfor kom det nok den røde temperaturlampa opp

Dessuten - om jeg husker helt rett:

  26_Cell_Under_Voltage_B_Fault: FAULT
  27_Cell_Under_Voltage_A_Fault: FAULT
  28_Cell_Over_Voltage_B_Fault: FAULT

Men men... jeg har ikke tatt med PC-en og det andre utstyret. Hadde ikke lyst til å bære alt hjem osv.
Låste bare bilen, takket mine medhjelpere og sprang av gårde.

Skal sjekke i ettermiddag, hva som SavvyCan har logget.

Uff Uff... det var en dårlig start i dag. Ellers startet bilen igjen - men ikke i dag.

Nå satt jeg lenge ute i går kveld med PCAN-kabelen og PC-en og "lekte" med de fine programmene jeg har fått.
Dessuten er det usedvanlig kaldt i Hammerfest i mange uker nå. Det er under -10 grader når man må huske at vi bor på en øy med masse vann rundt og verdens nordligste isfrie havn takket siste rest av Golf-strømmen.

Jeg må få ut 12V batteriet og sette inn et nytt. Må prioritere det!  ::)

---

Når det gjelder ditt spørsmål, Marsto, angående høyspentfeil og batteripakke tatt ned, så har jeg bare hatt høyspentfeil pga. defekt varmekolbe - jordfeil etter en liten stund når den ble varmere.

Og naturligvis høyspentfeilen som kom samtidig med PowerLimit lampa - det er jo årsaken til at denne tråden eksisterer i det hele tatt.  ;)

Men den forsvant etter at bilen stod noen dager på et varmt verksted på skolen. Før det var det kaotiske tilstander i byen, som jeg skrev om med snø, vann, mildvær, slaps osv. Det var grusomt å komme seg gjennom byen uten å ble pissvått.

Jeg har egentlig lyst til å ta ned batteriet på verkstedet på skolen.

Men jeg vil først få skiftet 12V batteriet.
Vi har jo ikke Biltema i byen, bare i Alta - nabobyen - 140km unna.
Heldigvis har vi et bildekkverksted med liten BilXtra butikk som selger batteriet og som jeg har brukt før.
De har overkommelige priser.

Kommer nok mer informasjoner etter hvert

worry

Unnskyld meg, men jeg skjønner ikke hvorfor du venter med å ta ut batteriet. Det er tydeligvis så mye som er ustabilt i hva du får av meldinger og reaksjoner, at de ikke er til å stole på.
Sjekk "overalt" etter fuktighet. Vann i batteriet er det mest sannsynlige. Jeg ville i hvert fall eliminert den tvilen.

Men uansett; det dere driver og diskuterer er veldig spennende. :-)

Redigert: sorry, jeg så ikke at det var en side 6 før jeg skrev dette. Så melding 75-77 leste jeg først nå. Ser at du nærmer deg å ta ut batteriet. :-)
Think lithium

bcx238h

Sitat fra: worry på onsdag 29. mars 2023, klokken 12:27Unnskyld meg, men jeg skjønner ikke hvorfor du venter med å ta ut batteriet. Det er tydeligvis så mye som er ustabilt i hva du får av meldinger og reaksjoner, at de ikke er til å stole på.
Sjekk "overalt" etter fuktighet. Vann i batteriet er det mest sannsynlige. Jeg ville i hvert fall eliminert den tvilen.

Men uansett; det dere driver og diskuterer er veldig spennende. :-)

Redigert: sorry, jeg så ikke at det var en side 6 før jeg skrev dette. Så melding 75-77 leste jeg først nå. Ser at du nærmer deg å ta ut batteriet. :-)

Du har jo rett!  :-[

Ay Ay Captain!  :police:  I will --- bare la døgnet få noen timer ekstra  ;D 

Men heldigvis er påskeferien rett rundt hjørnet... så "why not"...la oss strippe bilen!  :D

Jeg elsker jo å holde på med noe sånt. Dessuten har jeg lyst til å vise elevene hvordan el-bil teknikken ser ut og fungerer. TESLA har ennå ikke sendt meg en "brukt" eller "demo" drivlinje. Dårlig! Har mast flere ganger.

Altså blir det TH!NK-teknikk! Sikkert gøy å ha batteriet ute og foran bilen og bilen kan kjøres likevel - løftet opp naturligvis.

Warlock

Her har du kommet langt!
Alt du har bygget ser veldig bra ut, og kult at du har fått alt av software til å funke. Jeg gleder meg også til (om?) du slipper en ny variant av nicometeret. Dette ser veldig bra ut :)
Jeg tror man nå er på nippet til å kunne bruke alt dette på å finne ut av hva bilen har problemer med, forutsetningene er nå i alle fall godt på plass, og det virker som du har godt med ressurser til å ta vare på bilen :)

Om du tenker å montere Nicometeret permanent og vil ha det litt mer skjult finnes det en Y-splitter man kan sette inn hvor diagnosepluggen står. Man skrur ut den som er der, slipper den ned, setter på splitteren, og skrur inn en av armene, så ser det helt ut som originalt, lokket går på, og man har en ekstra plugg under hylla. Jeg tror Elbilhjelpen.no fremdeles har/selger disse splitterne.

https://elbilhjelpen.no/shop/product/obd-splitter-kabel-1-til-2?tm=annet-utstyr

worry

Think lithium

Marsto

Hei igjen. Artig det her så følger bare opp med litt info. Hvis du har dokumentet Vehicle CAN Bus Guide Rev 3.0 så står det oppført det du beskriver som årsaken til høyspent feil. Det du kan legge merke til under BYTE 1 er at selv om feilen EXT_ISO_FLT kommer opp så kan det (i parantes) være mulig det er internal. Det jeg har erfaring med er at jeg har hatt 2 stk. varmekolber som aldri ga noen høyspent feil. De bare sluttet å virke og blåste de loddede sikringene som kontrollerer AC og varmekolbe uttakene I fronten på PCU. Da ble det kaldt, gitt. Det som var helt vanlig for verkstedene når det fikk inn reklamasjoner på varmeapparatet var bare å bytte varmekoble kontakten til AC uttaket hvis bilen ikke hadde AC. Hvis den hadde AC måtte de ut med PCU og lodde på nye sikringer på sikringskortet. Legger ved et bilde av sikringskortet i PCU.   

EDL_Active_Fault_Data
ID: 721
Transmitted by BMS
Periodic Rate:    1 second
        Malf #    Name                Description
Byte 0
    Bit 0    0    BUS_VOLT_AD_FLT        Bus voltage A/D fault
    Bit 1    1    PACK_VOLT_AD_FLT        Pack voltage A/D fault
    Bit 2    2    PACK_CUR_B_HI_AD_FLT    Pack current B hi A/D fault
    Bit 3    3    PACK_CUR_B_LO_AD_FLT    Pack current B lo A/D fault
    Bit 4    4    PACK_CUR_A_HI_AD_FLT    Pack current A hi A/D fault
    Bit 5    5    PACK_CUR_A_LO_AD_FLT    Pack current A lo A/D fault
    Bit 6    6    BD_UNDER_TEMP_FLT        Circuit board under temperature fault
    Bit 7    7    SEC_STUCK_ON_FLT        A secondary contactor is stuck closed
Byte 1
    Bit 0    8    INT_ISO_FLT            Internal isolation fault
    Bit 1    9    EXT_ISO_FLT            External (or internal) isolation fault

    Bit 2    10    SEC_CONTA_OPEN_FLT        Secondary contactor A or fuse A fault
    Bit 3    11    CONT_PCHG_SHORT_FLT    Short circuit detected at precharge
    Bit 4    12    CONT1_DROPOUT_2ND_FLT    Contactor 1 dropout second fault
    Bit 5    13    CONT1_DROPOUT_1ST_FLT    Contactor 1 dropout first fault
    Bit 6    14    CONT_PCHG_RETRY_FLT    Max number of precharge retries exceeded
    Bit 7    15    CONT_PCHG_FLT        Contactor precharge timeout fault
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

bcx238h

Sitat fra: worry på onsdag 29. mars 2023, klokken 13:29Good. Lykke til! :-)
Regner med at du har sett min video(?):


Nettopp!  :+1:  :+1:  :+1:

bcx238h

Sitat fra: Marsto på onsdag 29. mars 2023, klokken 13:31... De bare sluttet å virke og blåste de loddede sikringene som kontrollerer AC og varmekolbe uttakene I fronten på PCU. Da ble det kaldt, gitt. Det som var helt vanlig for verkstedene når det fikk inn reklamasjoner på varmeapparatet var bare å bytte varmekoble kontakten til AC uttaket hvis bilen ikke hadde AC. Hvis den hadde AC måtte de ut med PCU og lodde på nye sikringer på sikringskortet. Legger ved et bilde av sikringskortet i PCU.   

EDL_Active_Fault_Data
ID: 721
Transmitted by BMS
Periodic Rate:    1 second
        Malf #    Name                Description

...

Byte 1
    Bit 0    8    INT_ISO_FLT            Internal isolation fault
    Bit 1    9    EXT_ISO_FLT            External (or internal) isolation fault


...


Kjenner til denne problematikken med sikringer i PCU-huset som kan gå.
Men har ikke hatt det problemet selv. Har bare kuttet ut tilførselen, krymper krympestrømpe over ledningsstumpene og satt inn HV-pluggen igjen.

Skal straks kjøre hjem og stoppe der Think-en fortsatt stå, vil jeg tro.  ;)  Noen elever lurte allerede på, hvorfor jeg har parkert DER?  ;D

Sånn går nu dagan!  :laugh:

Marsto

Okay, skjønner. Betyr det at du kjører rundt i Hammerfest uten varmeapparat? Har god erfaring selv med det da jeg kjørte rundt en hel vinter uten varme. Det ble ikke særlig kamp om å få kjøre elbil i den perioden for å si det sånn.....  Brrrrrrr......
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

bcx238h

Sitat fra: Marsto på onsdag 29. mars 2023, klokken 14:17Okay, skjønner. Betyr det at du kjører rundt i Hammerfest uten varmeapparat? Har god erfaring selv med det da jeg kjørte rundt en hel vinter uten varme. Det ble ikke særlig kamp om å få kjøre elbil i den perioden for å si det sånn.....  Brrrrrrr......

Stemmer det! Det er faktisk ikke så ille, så lenge jeg ikke kjører alt for mange kilometer hver dag.  :laugh:
Men jeg har allerede en Webasto fra en annen bil her på skolen, som jeg skal sette inn i Think-en.
Så det kommer etterhvert det også.

bcx238h

Så...for ordens skyld og fordi jeg måtte gjøre det uansett, kommer nå et bilde av SavvyCAN som viser hva som var det som førte til full stopp.



Altså først en advarsel at det er noe galt med "board temprature" og så ble det en feilmelding og til slutt en "aktiv" feil i hovedsystemet.

Uansett... må taue bilen til skolen og så planlegge/forberede batteri-demontasje mm.

Warlock

 :+1:

Se der ja, enten er det seriøst drittkaldt i Hammerfest, eller så har du flaky temp-sensor/ dårlig kontakt til den :/

Du må nok ned med batterikassa uansett for å komme til BMS, jeg vet dog ikke helt hvor temp-sensorene sitter og/eller om dette er videreformidlet fra RLEC-kortene...

Jeg kan bla litt i div dokumenter og se om jeg finner noe mer dokumentasjon.

Warlock

La merke til at "Min_Cell_Voltage" også har falt veldig lavt når feilen oppstår. Det kan være et RLEC-kort som feilrapporterer, eller at deler av pakka blir fullstendig koplet fra og dermed måles ikke celle-spenningen? (det virker litt mer søkt?)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA