Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 535 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

90% rekkevidde på X100D?

Startet av tore0101, søndag 30. juli 2017, klokken 03:29

« forrige - neste »

tore0101

Får rekkevidde på 420km på 90% lading opp på skjermen. Dette burde ligge på minimum 500km siden annonsert rekkevidde er 565km. Selv de 420km går forterene ned enn faktisk kjørt avstand. Noen andre som kan fortelle hva de har som 80 eller 90% rekkevidde? Føler som om at jeg har en 90D istedenfor 100D.

Cirion

Står visningen på Typical eller rated? At km går fortere enn oppgitt, høres ut som fart og kjørestil. Kan også være lengde på turene. Mange korte turer, bruker mer enn en tur med samme total.

Kjørte X100D i ferien nå og har klart å få den ned i 138W pr km. på strekk uten superlader hvor jeg har kjørt rolig for å strekke rekkevidden, utetemp var mellom 30 og 47 grader... Men når man drar på... Har hatt lange strekk med 320W pr km også  8)

Når jeg vil strekke rekkevidden så kjører jeg maks 80 når ingen er foran, og maks 100 om jeg ligger bak buss/vogntog.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

olabt

Sitat fra: tore0101 på søndag 30. juli 2017, klokken 03:29
Får rekkevidde på 420km på 90% lading opp på skjermen. Dette burde ligge på minimum 500km siden annonsert rekkevidde er 565km. Selv de 420km går forterene ned enn faktisk kjørt avstand. Noen andre som kan fortelle hva de har som 80 eller 90% rekkevidde? Føler som om at jeg har en 90D istedenfor 100D.

Tror det var 430-440 på den jeg prøvekjørte.. så høres ganske normalt ut..

Om du forventer realistisk rekkevidde fra 100% på 565 blir du nok skuffet.. Dette burde du blitt informert om i kjøpsprossesen om du virkelig ikke har fått med deg dette selv..

Alle Elbiler "annonseres" med urealistisk høy rekkevidde, da all forholder seg til NEDC standard målemetode på rekkevidde, denne måler rekkevidde hakket mer nøyaktig enn den måler utslipp på diesel volkswagen, men er fortsatt ikke særlig virkelighetsorientert.

I USA bruker de EPA standard på å måle rekkevidde, her annonseres 100D med 472KM rekkevidde som er langt nærmere virkeligheten.
Tesla Model X 90D - 15.9.2017
Nissan Leaf - 25.07.2012
Tesla Model 3 reservasjon 31.3.2016
Outlander PHEV 2016 - 7.10.2015 - Solgt
Tesla Model X reservasjon #2245 - Kansellert

Tin

Sitat fra: tore0101 på søndag 30. juli 2017, klokken 03:29
Får rekkevidde på 420km på 90% lading opp på skjermen. Dette burde ligge på minimum 500km siden annonsert rekkevidde er 565km. Selv de 420km går forterene ned enn faktisk kjørt avstand. Noen andre som kan fortelle hva de har som 80 eller 90% rekkevidde? Føler som om at jeg har en 90D istedenfor 100D.

90D vil ligge på ca 360. Jeg har 100D, den har 412km på 90%. Så ingen feil her...

RBK

Tester for moroskyld min S100D: Får rett under 457km.
Modell Y 2019 - Hvit - 31 aug. 2021
Modell 3 SR+ - Hvit - 22 juni 2021

Solgt Mai 2021: Modell 3 - Sort - 22 feb. 2019
Solgt april 2020: S100D - Blå - 19 mai 2017
Solgt feb. 2017: Model S85 - Brun - Juni 2014

afitch80

Min X 100D har 407 km på 90% og 454 km på 100% med typical. De 565 km som nevnes på nettsidene til Tesla er etter NEDC standarden. Men det er vel få/ingen som klarer de tallene.
På norske 70/80-veier nå i sommer får jeg en reell rekkevidde på 470-480 km. Nedover i Europa der fartsgrensene er 130+ faller rekkevidden en del. Men annet er det ikke å forvente.
Begynte el-eventyret med Tesla, så innom noe tysk, men var kjapt tilbake over dammen.

tihi

Prøver å gjennopplive gammel tråd.

Skal kjøpe første elbil og har en Tesla model X 100D 2019, 70000km i sikte.
Da jeg prøvekjørte denne viste "gjettometeret" 376km ved 90% oppladet batteri.
Gjennomsnittlig forbruk siste 50km står til 224 Wh/km.

Jeg synes dette fremstår som påfallende lav rekkevidde hva tenker dere?

GOS

Sitat fra: tihi på torsdag 06. juli 2023, klokken 01:45Prøver å gjennopplive gammel tråd.

Skal kjøpe første elbil og har en Tesla model X 100D 2019, 70000km i sikte.
Da jeg prøvekjørte denne viste "gjettometeret" 376km ved 90% oppladet batteri.
Gjennomsnittlig forbruk siste 50km står til 224 Wh/km.

Jeg synes dette fremstår som påfallende lav rekkevidde hva tenker dere?


Det tror jeg ikke. Det er 418 km på 100%. Tror ikke X100D noen gang har vist noe mer enn det. På Tesla er det  ikke gjettometer, men basert på et fast forbruk per km. Dette endrer seg ikke med kjørestil, temperatur, føreforhold etc.

X75D hadde vel ca 330 km som ny på 100% om jeg ikke husker feil
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

TeslaSør

Dette trenger man ikke gjøre vanskeligere enn det er.

Rekkevidden på alle biler kan regnes ut ved å dele forbruket på maks kapasitet av energilageret (dvs. tank/batteri - liter/kwt). Som vi alle vet er ikke forbruket konstant, men avhengig av kjørestil og årstid. Elbiler skiller seg ut ved at energilageret taper seg noe over tid. Mest de første årene (5-10%) deretter svakt lineært. I tillegg er energilageret mindre i batteribiler, derfor vil endring i forbruket ha relativt større innvirkning på rekkevidden.

For å måle batteriets degradering presist trenger man å kjøre en diagnose med avanserte verktøy. Tesla verksted kan gjøre dette. Evt. gjøre det privat, søk etter Tesla OBD. En annen måte er å kjøre bilen ned til 0%, deretter lade helt fult, og lese av hvor mange kwt som er tilført. (Akkurat som bensintank). Men, dette er upresist fordi ingen batterier har like mye tilgjengelig kapasitet som "merket" pga. beskyttelse og reserve. F.eks. 100D har ca. 95 kwh tilgjengelig fra 0-100%. En tredje måte er å lade til 100%, bytte til km, lese av denne og dele på hva bilen viste som ny. Vær obs på at man da må dele på samme standard for km, f.eks. "typical".

For ordens skyld, det er ingen grunn til at forbruket mellom to ellers like modeller skal være forskjellig (f.eks. to brukte TMX 100D).


Til info:
Tesla kan vise gjenværende batterikapasitet i prosent eller km - etter et statisk forbrukstall pr bilmodell, noen kan velge mellom "rated" og "typical", "rated" er helt urealistisk. Km visningen er derfor bare et tall med høyere "oppløsning" enn prosent.

I bilens "Energi" app, vises løpende estimert rekkevidde basert på snitt forbruk siste antall km (10-25-50)

2017 Tesla Model S 75D

geear

Innbiller meg at typical-valget forsvant i 2018 da MCU2 kom, og derfor ikke er relevant for en 2019? Eller husker jeg feil?

Høres ellers ut som at rekkevidden/batteritilstanden på bilen er akkurat som den skal være.

THE

Sitat fra: GOS på torsdag 06. juli 2023, klokken 06:31
Sitat fra: tihi på torsdag 06. juli 2023, klokken 01:45Prøver å gjennopplive gammel tråd.

Skal kjøpe første elbil og har en Tesla model X 100D 2019, 70000km i sikte.
Da jeg prøvekjørte denne viste "gjettometeret" 376km ved 90% oppladet batteri.
Gjennomsnittlig forbruk siste 50km står til 224 Wh/km.

Jeg synes dette fremstår som påfallende lav rekkevidde hva tenker dere?


Det tror jeg ikke. Det er 418 km på 100%. Tror ikke X100D noen gang har vist noe mer enn det. På Tesla er det  ikke gjettometer, men basert på et fast forbruk per km. Dette endrer seg ikke med kjørestil, temperatur, føreforhold etc.

X75D hadde vel ca 330 km som ny på 100% om jeg ikke husker feil
Sist jeg ladet bilen til 100% (for to år siden med ca. 120k km på telleren) viste den 418 km rekkevidde. I går ladet jeg til 99% og da viste bilen 420 km rekkevidde (ca 173k km på telleren).
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Marzo

Sitat fra: THE på mandag 17. juli 2023, klokken 09:07Sist jeg ladet bilen til 100% (for to år siden med ca. 120k km på telleren) viste den 418 km rekkevidde. I går ladet jeg til 99% og da viste bilen 420 km rekkevidde (ca 173k km på telleren).

Forbruksfaktoren som brukes som grunnlag for rekkevidden har blitt justert ved software oppdateringer, så det er ikke nødvendigvis samme utgangspunkt i dag som for 2 år siden.

© 2023, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA