Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Stoppet i kontroll med tilhenger

Startet av AbsoluttFredrik, mandag 27. februar 2023, klokken 20:13

« forrige - neste »

jlan

B96 burde ihvertfall kunne gis til alle som kjører opp til B, med litt ekstra opplæring i lastsikring og tyngdepunkt. Om vogntoget veier 4250kg eller 3500 kg utgjør ikke den store forskjellen i kompetansebehov.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

geear

Problemet i dag er at reglene ikke gir mening. Å kjøre en lett henger på 350 kg egenvekt, med tillatt totalvekt på 1300 kg bak en Model X, er ulovlig med kl. B, og fører til bot på minst 5000,- kroner, mens å kjøre samme henger fullastet, eller til og med en 230 cm bred campingvogn på 1200-1300 kg, bak en bitteliten fillebil, kan være lovlig. Det gir ingen mening.

jlan

Enig, men det er altså ikke særnorske regler, så det er ikke så enkelt å endre gyldighetsområdet for B.  Derfor mener jeg alle som har B kan få B96, med et minimum av formaliteter .  Vi som hadde gammel klasse 1 fikk jo C1E uten noen opplæring på tilhenger. Og det har vel stort sett gått bra?
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

geear

Nei, men det er den campingvognregelen som burde fjernes, så kan man heller beholde B96 og BE som de er.

jlan

Du mener 750 kg tilhenger uansett bil, med B ? Tja, jeg har kjørt endel med en 750 kg campingvogn på slep. Jeg synes ikke det var spesielt mye lettere eller vanskeligere enn å trekke en tyngre campingvogn.

Disse reglene kommer fra en tid hvor en vanlig familieekvipasje kunne være en Volvo 245 med en 1600 kg campingvogn. Som altså kan kjøres med B lappen. Å begrense til 750 kg for en slik bil vil være en vesentlig innskjerping.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

RJK

Sitat fra: jlan på mandag 13. mars 2023, klokken 00:37
Du mener 750 kg tilhenger uansett bil, med B ? Tja, jeg har kjørt endel med en 750 kg campingvogn på slep. Jeg synes ikke det var spesielt mye lettere eller vanskeligere enn å trekke en tyngre campingvogn.

Disse reglene kommer fra en tid hvor en vanlig familieekvipasje kunne være en Volvo 245 med en 1600 kg campingvogn. Som altså kan kjøres med B lappen. Å begrense til 750 kg for en slik bil vil være en vesentlig innskjerping.
Problemet er ikke nødvendigvis vekta, men at vekta til dels definerer størrelsen på hengeren, og øker muligheten for å laste feil. Og feillastet henger er farlig. Større vogner er oftere også påvirket av vind, og det krever noe mere hensyn. Og høyere vekt øker også skadepotensialet.

En større tilhenger/vogn har gjerne lengre drag, noe som har mye og si for manøvrerbarhet, spesielt ved rygging, som jeg tror mange sliter mest med, rent kjøreteknisk. Vognene er gjerne, men ikke alltid, mer stabil ved ujevnt underlag. En liten og lett henger hopper fort mere, og man senker da farten automatisk, men kanskje var det akkurat litt for seint.

Skadepotensialet er størst ved hendelser (wobling) i høyere fart, og ved rygging. Spesielt ved rygging så skjer det mye rart fordi folk ikke skjønner helt hvordan vogn og bil virker sammen, og man risikerer at man skader andre biler, gjerder og skur og annet som "står i veien", men aller verst, dyr og mennesker som beveger seg eller oppholder seg nært den som rygger.

Jeg hilser derfor velkommen krav om opplæring, da mange hekter på en henger og setter seg i bilen for å kjøre bil med henger for aller første gang, uten noe som helst trening eller ikke engang en teoretisk gjennomgang av de viktigste aspektene.

Men B96 kan fort innlemmes til krav for å få B ved å legge inn opplæringen ved kjøreskolen. Det er tross alt ikke alle som har noen med bil og vogn, samt tilgang til et sikkert område å forsøke seg på egentrening på forhånd.

Jeg hadde tilgang og mulighet, og har lært meg selv. Men jeg hadde gjerne sett at det ble obligatorisk, da jeg i likhet med mange andre valgte dette bort av rent økonomiske årsaker.

Tilbudet om å ta E ved kjøreskolen lå jo der, men når pengeboka er slankere enn slankest for en ungdom som måtte tjene penger selv til førerkortet, uten hjelp fra foreldre (de hadde dårlig råd), så ble det som sagt valgt bort.

Men uansett, det er jo ikke sånn at det blir ulovlig å trekke litt last bak en 245 eller en annen bil. Forskjellen er at man får bedre opplæring i de viktige kriteriene, og at man får øvd litt med en instruktør, slik at man kan plukke vekk endel tåpelige feil som enkelte gjør.

Og når man har visst seg verdig gjennom en test, kan man altså utnytte bilens fulle potensiale, så lenge hengeren er innafor også. Selv uten testen, kan man ofte makse ut bilens potensiale, men da med bedre forståelse av riktig "pakket", lastet og sikret henger og last. Til alles beste.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

jlan

Sitat fra: RJK på mandag 13. mars 2023, klokken 08:38
Men uansett, det er jo ikke sånn at det blir ulovlig å trekke litt last bak en 245 eller en annen bil. Forskjellen er at man får bedre opplæring i de viktige kriteriene, og at man får øvd litt med en instruktør, slik at man kan plukke vekk endel tåpelige feil som enkelte gjør.
Ulovligheten ville altså oppstått for eksisterende førere med kun B, hvis man uten videre fjernet "campingvognregelen" slik jeg forsto at geear ønsket. Eventuelt kunne man gi alle disse B96 automatisk, mens nye førere kunne få obligatorisk opplæring til B96 integrert i B opplæringen.

En slik obligatorisk opplæring godt integrert behøver ikke koste så mye ekstra. Litt kjøring med tilhenger i grunnopplæringen vil antagelig gi like god generell læring som kjøring uten henger. Det vil også være nyttig for de som bare skal dra små hengere. Man kan gjøre mye galt med hengere under 750 kg også. Båthengere har for eksempel ganske lange drag, og kan veldig lett få tyngdepunktet for langt bak, hvis båten har motor på.

En oppgradering til 4250 kg er jo også i tråd med hva som foreslås for totalvekt for varebiler og lignende. Det er en konsekvens av overgangen til elbiler, og egentlig nødvendig for å unngå en favorisering av fossilbiler.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

geear

Sitat fra: jlan på mandag 13. mars 2023, klokken 00:37
Du mener 750 kg tilhenger uansett bil, med B ? Tja, jeg har kjørt endel med en 750 kg campingvogn på slep. Jeg synes ikke det var spesielt mye lettere eller vanskeligere enn å trekke en tyngre campingvogn.

Disse reglene kommer fra en tid hvor en vanlig familieekvipasje kunne være en Volvo 245 med en 1600 kg campingvogn. Som altså kan kjøres med B lappen. Å begrense til 750 kg for en slik bil vil være en vesentlig innskjerping.
Campingvogn er noe av det verre man kan trekke bak en bil, og så lenge det ikke er lov å trekke en varehenger på 350 kg bak en Model X eller XC90 eller X5 eller Range Rover eller whatever, så er det helt meningsløst at det skal være lov med en campingvogn bak en liten drittbil, så JA, det burde vært innskjerpet. Eneste fordelen med campingvogn er at de omtrent ikke har nyttelast, så man får ikke gjort så mye galt med vektplassering eller sikring, men de er brede, gir dårlig sikt, mange biler/bilførere klarer ikke holde oppe farten og gi god trafikkflyt, de påvirkes enormt av vind (bare se på hvor ofte det er campingvogner som har veltet på broer når det blåser), de påvirkes enormt av trafikk i tilstøtende felter, både møtende og i samme retning, noe som er ganske ubehagelig.

Nimrad

Sitat fra: jlan på mandag 13. mars 2023, klokken 09:28
En slik obligatorisk opplæring godt integrert behøver ikke koste så mye ekstra. Litt kjøring med tilhenger i grunnopplæringen vil antagelig gi like god generell læring som kjøring uten henger. Det vil også være nyttig for de som bare skal dra små hengere. Man kan gjøre mye galt med hengere under 750 kg også. Båthengere har for eksempel ganske lange drag, og kan veldig lett få tyngdepunktet for langt bak, hvis båten har motor på.
Jeg tror at det ville hjulpet enda mer med bare noe teoretisk opplæring a la B96 inn i B. Jeg har tatt BE, men selve kjøringen er såpass mye treningssak at jeg tror ikke man får så veldig mye ut av en time eller to med praktisk kjøring. Jeg tror det å forstå hvor viktig det er å sikre last og fordele lasten ordentlig er viktigere. Jeg husker fortsatt disse youtube-videoene som viser hvordan fordeling av last kan gi sleng på hengeren.
Tesla MY LR CR 2023
Fiat 500e 2021 Icon 3+1
Seat Mii 2020 - Solgt

jlan

Sitat fra: geear på mandag 13. mars 2023, klokken 11:00
Campingvogn er noe av det verre man kan trekke bak en bil, og så lenge det ikke er lov å trekke en varehenger på 350 kg bak en Model X eller XC90 eller X5 eller Range Rover eller whatever, så er det helt meningsløst at det skal være lov med en campingvogn bak en liten drittbil, så JA, det burde vært innskjerpet.
Inntil 750 kg tillatt totalvekt er vel lov ? Det er også mulig å nedregistrere ganske store varehengere til 750 kg.

Å frata noen førerkortrettigheter de allerede har sitter nok langt inne, og å få gjennomslag for det i hele EU er nok utopisk. Og det er vel ikke så viktig lenger heller, siden det nå er svært få som trekker store campingvogner med "små drittbiler".

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

jlan

Sitat fra: Nimrad på mandag 13. mars 2023, klokken 12:50

Jeg tror at det ville hjulpet enda mer med bare noe teoretisk opplæring a la B96 inn i B. Jeg har tatt BE, men selve kjøringen er såpass mye treningssak at jeg tror ikke man får så veldig mye ut av en time eller to med praktisk kjøring.
Enig i at selve kjøringen er en treningssak, men jeg tror litt "hands on" praksis  er nyttig. Koble på og av tilhenger, sjekke tyngdepunkt, surre last, sjekke lys osv. 
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Nimrad

Sitat fra: jlan på mandag 13. mars 2023, klokken 13:37
Enig i at selve kjøringen er en treningssak, men jeg tror litt "hands on" praksis  er nyttig. Koble på og av tilhenger, sjekke tyngdepunkt, surre last, sjekke lys osv.
Joda, det er klart nyttig med begge deler, spesielt det du nevner. Det kan jo utføres i grupper også. Premisset mitt var om det skulle innlemmes i ordinær B-opplæring så må man prøve å begrense litt. Bakkestart kan man jo bare droppe for tida(hvis de ikke har det allerede?), og heller erstatte med noe henger-opplæring.
Tesla MY LR CR 2023
Fiat 500e 2021 Icon 3+1
Seat Mii 2020 - Solgt

geear

Sitat fra: jlan på mandag 13. mars 2023, klokken 13:28
Sitat fra: geear på mandag 13. mars 2023, klokken 11:00
Campingvogn er noe av det verre man kan trekke bak en bil, og så lenge det ikke er lov å trekke en varehenger på 350 kg bak en Model X eller XC90 eller X5 eller Range Rover eller whatever, så er det helt meningsløst at det skal være lov med en campingvogn bak en liten drittbil, så JA, det burde vært innskjerpet.
Inntil 750 kg tillatt totalvekt er vel lov ? Det er også mulig å nedregistrere ganske store varehengere til 750 kg.

Å frata noen førerkortrettigheter de allerede har sitter nok langt inne, og å få gjennomslag for det i hele EU er nok utopisk. Og det er vel ikke så viktig lenger heller, siden det nå er svært få som trekker store campingvogner med "små drittbiler".
Tillatt totalvekt er helt irrelevant for sikkerheten. Kun aktuell/faktisk som har noe å si.

Min varehenger veier 340 kg og har tillatt totalvekt på 2000 kg. Det er ikke noe mindre farlig å kjøre den helt tom, eller lastet med 310 kg, enn en henger med tillatt totalvekt 750 kg. Kanskje heller tvert i mot. Hvor er fornuften i dette?

Og ta fra noen førerrettigheter har vært gjort før. På tross av at jeg har kjørt egen båt i hele ungdommen, så ble jeg over natta udugelig til dette, mens de som var litt eldre enn meg åpenbart var mye mer kompetente selv om de aldri noen sinne hadde satt beina sine i en båt, og kunne beholde sin førerrett. Sånn er det fortsatt. Omtrent like meningsløst som tillatt totalvekt og campingvognregelen.  :laugh:

Truls Antonsen

Jeg opplever det slik at en må ha BE lappen for å ha lov å vurdere hengeren sin aktuelle vekt...

...uten jeg helt ser logikken i om det er lettere å se om en henger med 2t tillatt totalvekt (ttv) veier 500kg slik den er lastet, vs en 750kg ttv henger med last...om den veier over eller under 750kg...



Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


jlan

#44
Sitat fra: geear på mandag 13. mars 2023, klokken 17:50
Tillatt totalvekt er helt irrelevant for sikkerheten. Kun aktuell/faktisk som har noe å si.
Hmm. Nå ble jeg visst oppfattet som om jeg støtter at reglene er slik de er. Det gjør jeg absolutt ikke. Men jeg prøvde å se på muligheter for en forbedring. Og da er en inkludering av B96 opplæring i B det eneste jeg kan se som realisisk.

Nå er det faktisk utarbeidet et forslag til revisjon av EU/EØS førerkortreglene, men det er lite nytt for tilhengere. Det er et punkt om økt vektgrense for elbiler:
https://transport.ec.europa.eu/system/files/2023-03/COM_2023_127.pdf
Sitattwo years after a driving licence, granted for category B, was issued for the
first time it shall be valid for driving the alternatively fuelled vehicles referred
to in Article 2 of Council Directive 96/53/EC13 with a maximum authorised
mass above 3 500 kg but not exceeding 4 250 kg without a trailer
SitatWithout prejudice to the provisions of type-approval rules for the vehicles
concerned, motor vehicles in this category may be combined with a trailer with
a maximum authorised mass exceeding 750 kg, provided that the maximum
authorised mass of this combination does not exceed 4 250 kg. Where such a
combination exceeds 3 500 kg, Member States shall, in accordance with the
provisions of Annex V, require that this combination only be driven after:
– a training has been completed, or
– a test of skills and behaviour has been passed.




2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA