Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kun én av fire er fornøyde - synes lading på langtur tar for lang tid.

Startet av elektro, fredag 24. februar 2023, klokken 22:58

« forrige - neste »

geear

Tror neppe du kan putte de 3 av 4 i samme bolk der alle syns det tar for lang tid av akkurat samme årsak. Det er helt sikkert mange variabler og forskjellige faktorer som er utslagsgivende for at de syns det tar for lang tid. Avhengig av hvor ladestedene ligger der hver enkelt ferdes hyppig, hvordan man bruker bilen, hvilken bil man har, ladefart på ladestedene, om man hyppig reiser på utfartsdager osv.

Det blir litt som å anta at de 25% som syns at ladingen er helt innafor alle er pensjonister som ikke har noe bedre å ta seg til.

RJK

Sitat fra: jlan på mandag 06. mars 2023, klokken 20:17
Sitat fra: geear på mandag 06. mars 2023, klokken 20:03Sist jeg kjørte langtur med henger på vår Y, kom jeg ikke 20 mil engang.
Du må gi ungene mer brus når du kjører med henger !
Valg mellom to onder...
Unger som må på do for sjeldent vs hypre unger på sukkerkick, som må på do til stadighet...

Den er vanskelig å ta en avgjørelse på, gitt!

 8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Burger

Sitat fra: hanche på lørdag 25. februar 2023, klokken 09:49Tja, veldig mye kommer an på hvordan man spør. Det er så mange faktorer som spiller inn når man skal svare på noe så subjektivt. For eksempel, om du bare en gang har stått i ladekø en time, er det en opplevelse som setter spor. Om du så ellers aldri opplever ladekø, kan den ene gangen få noen til å svare bekreftende på at det tar for lang tid. Igjen, avhengig av hvordan spørsmålet stilles, og til og med avhengig av hva de ble spurt om i forkant. (Det kalles priming, vet ikke hva det heter på norsk.)

Jeg tror nok også at mange ferske elbilister blir tatt litt på senga av hvor mye tid som går med til lading. Hvis man er vant til å bare fylle 40 liter fossilt drivstoff og så ikke tenke mer over saken før tanken nærmer seg tom igjen, er det klart at en halvtimes ladepause kan oppleves veldig lang

Det jeg gjorde for å forsvare bruken av lading av Leaf 2015 med 80km på vinteren for langtur var å regne ut hvor mye tid jeg brukte i året på hurtiglading opp i mot hva jeg sparte. Lurte på om jeg kom ut på 3000 kroner spart pr halvtime hurtiglading.

Ev så kan man regne på hvor mye tid man sparer på å ikke kjøre innom bensinstasjon 1 til 2 ganger i uka og sette det opp i mot tid brukt på hurtiglading.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Rosstopher

Sitat fra: Burger på søndag 26. mars 2023, klokken 21:23Ev så kan man regne på hvor mye tid man sparer på å ikke kjøre innom bensinstasjon 1 til 2 ganger i uka og sette det opp i mot tid brukt på hurtiglading.

Ja, det tar jo faktisk tid å fylle bensin. Kjøre en liten omvei, kanskje måtte gå inn for å betale? Hvis man bruker 5 minutter i uka så er det over 4 timer i året. Kanskje mer enn gjennomsnittselbilisten bruker på hurtiglading i året?

Husker jeg lånte hybriden til svigers en gang og vurderte om jeg skulle fylle litt bensin, men så kom jeg på at jeg må inn for å betale med tapping, så da var plutselig det mer tiltak enn å hurtiglade med elbil. Nå har heldigvis mange bensinstasjoner fått ut fingeren og fått på plass tapping ved pumpa, så det er bedre i dag.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

geear

Nå er det vel relativt få som fyller drivstoff en gang i uka, og enda færre som fyller to ganger i uka. De fleste fyller vel nok knapt hver 14. dag. I tillegg kan man velge å fylle drivstoff når en bare skal hjem i sofaen, i stedet for mens man er på vei et sted, enten det er på ferie eller annet. Kan godt si det er mye positivt med elbil, og en av tingene er å slippe å fylle drivstoff i det daglige, men det hadde fortsatt vært bedre å slippe lading på langtur, om man kunne.

Ingeniøren

Når siste bil er fylt, kommer det nok opplysninger om hvor farlig bensindampen man puster inn hver gang man fyller, er...

Posten har hentepunkt hos Circle K der jeg bor og får vemmelser bare av lukta på området. Merket det ikke før når jeg var vant til den, nå synes jeg det er ille bare å gå forbi på god avstand. Kan ikke være bra og man vet at folk som jobber på platform har mye høyere risiko for kreft. Reportasje på NRK for ikke så lenge siden.

Synes det er helt greit å vente litt de få gangene jeg trenger det ved hurtiglading, framfor å utsette seg for dampen en eller to ganger i uka.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

filtvet

Kan ikke si jeg lar meg plage av "bensinlukt". Elbiler flytter kun forurensning. Nå blir fattige arbeidere drept i Afrika for at du skal kjøre uten foruresning her.


turfsurf

Sitat fra: filtvet på tirsdag 28. mars 2023, klokken 18:16Kan ikke si jeg lar meg plage av "bensinlukt". Elbiler flytter kun forurensning. Nå blir fattige arbeidere drept i Afrika for at du skal kjøre uten foruresning her.
For noe vås.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 28. mars 2023, klokken 15:25Når siste bil er fylt, kommer det nok opplysninger om hvor farlig bensindampen man puster inn hver gang man fyller, er...

Posten har hentepunkt hos Circle K der jeg bor og får vemmelser bare av lukta på området. Merket det ikke før når jeg var vant til den, nå synes jeg det er ille bare å gå forbi på god avstand. Kan ikke være bra og man vet at folk som jobber på platform har mye høyere risiko for kreft. Reportasje på NRK for ikke så lenge siden.

Synes det er helt greit å vente litt de få gangene jeg trenger det ved hurtiglading, framfor å utsette seg for dampen en eller to ganger i uka.

Ja det er farlig å jobbe på platform...
https://www.nrk.no/norge/tord-mener-oljejobben-forte-til-kreft-og-uforhet-1.15905230

geear

Sitat fra: filtvet på tirsdag 28. mars 2023, klokken 18:16Kan ikke si jeg lar meg plage av "bensinlukt". Elbiler flytter kun forurensning. Nå blir fattige arbeidere drept i Afrika for at du skal kjøre uten foruresning her.


Det eneste som er sikkert er at det er langt mellom bransjene som ikke har liv, rovdrift eller andre etiske betenkeligheter på samvittigheten. Fra litauiske trailersjåfører på norske veier og cola i klypa, for å frakte matvarer og post billigst mulig, til altmuligrart i Asia, Afrika og andre steder for å muliggjøre alt fra mobiltelefoner og annen elektronikk til biler og klær. Selv i USA er det folk som blir fordrevet av oljeutvinning, og vi skal ikke skryte på oss at det å være med på riggbygging i Asia er en oppvisning i sosial likhet heller. Sikkert ikke utvinningen av stålet som brukes heller, heldigvis har jeg sluppet å se den delen av det.

filtvet

Ja, sikkert "tøv" at barn utvinner cobolt for elbiler i Congo :)

Det mest idiotiske er at Norge fremstår som så "miljøvennlige" der vi pumper opp max av olje og gass mens vi kjører på el.....

ToWalkOrDrive

Sitat fra: filtvet på onsdag 29. mars 2023, klokken 07:39Ja, sikkert "tøv" at barn utvinner cobolt for elbiler i Congo :)

Det mest idiotiske er at Norge fremstår som så "miljøvennlige" der vi pumper opp max av olje og gass mens vi kjører på el.....

Er en del SR Tesla Model Y av bilene som blir solgt i Q1....med LFP-batterier....sånn apropos kobolt...
Tesla Model Y                         2021-

geear

Sitat fra: filtvet på onsdag 29. mars 2023, klokken 07:39Ja, sikkert "tøv" at barn utvinner cobolt for elbiler i Congo :)
https://www.faktisk.no/artikler/z3gdv/disse-barna-graver-neppe-etter-tungmetaller-til-tesla-batterier

Mye av ryktespredningen er vel basert på dette. Var altså ikke mange elbiler på markedet da disse bildene ble tatt, og iallfall ikke elbiler med lithium-baserte batterier.

1317142119

Det har vært kjent for elbilmotstanderne i mange år at stakkarslige barn i Kongo jobber mange kilometer under bakken i gruver for å hente ut metaller til elbilbatterier. Det er ikke noe som stammer fra 2021.

Ironisk nok sitter de og sprer hatet sitt via en mobiltelefon som bruker samme metaller i batteriet, som er den nyeste modellen fordi det er viktig å ha nye ting, de har roteskuffen er full av gamle telefoner med batterier, samtidig som de koser seg med eplejuice eller melk til frokost, fremstilt av norske barnearbeidere på landets gårdsbruk ...

Det har alltid vært nolduser i samfunnet vårt, problemet er at nå blir ikke meningene deres stoppet av redaktørene i landets lokalaviser.

RJK

Glem heller ikke alt verktøyet som er blandet inn med kobolt og endel andre viktige metaller med begrenset tilgang, for at de skal være hard nok til ikke å bryte sammen under bruk. Shiftnøkler, skrujern etc.

Glem heller ikke at oljeindustrien bruker en god del kobolt for å rense svovel fra råoljen som er nødvendig for å produsere ren nok bensin og diesel. Bensin og diesel forbrennes som vi vet, og ikke gjenbrukes, så man må stadig rense mere råolje.

For elbilenes del så går vi som nevnt i større grad over til koboltfrie batterier, og de so ennå bruker kobolt, er som regel endret til forholdet 8-1-1 fra 4-2-2, som vil si under en halvering. Eller at man kan ha dobbelt så store batterier, og bruke mindre kobolt enn i de mindre batteriene med "gammel" batterikjemi.

Ta så i betraktning at når batteriene kommer tilbake for resirkulering, så kan man gjenvinne nesten alt kobolt, og gjenbruke det.

Man forventer at vi kommer til et punkt der kun 10 % av all kobolt, lithium og andre materialer må tilføres, men ellers vil alt resterende komme fra gjenbruk fra gamle batterier.

Og andre kjemier er under utvikling, der kobolt ikke engang inngår, kanskje ikke engang lithium heller, men billige bestanddeler vi har tilnærmet ubegrenset tilgang til.

Altså at lithium erstattes av sodium/natrium:

https://en.wikipedia.org/wiki/Sodium-ion_battery
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA