Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rust

Startet av ASR, tirsdag 21. februar 2023, klokken 21:41

« forrige - neste »

ASR

Hei,

Fikk levert min MG i mai 2022. Nå har jeg oppdaget minst én rustflekk på karosseriet. Har ikke eid nybil før, derfor kommer det dumme spørsmålet: er dette normalt så tidlig? Noe å reklamere på?

Electric cars in Norway

Ja, det skal du si ifra om. Det skal ikke være rust på en ny bil.

Oddaa

Lite beskrivelse, men sjekk at det ikke bare er såkalt flyverust som skyldes metallpartikler som setter seg på lakken. Særlig synlig på lyse biler. I så fall kan du enkelt bruke en metallpartikkelfjerner som f eks Korrosol.

Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Håkon77

Har sett noen bilder nå nylig av biler med rust i ladeluka. Med tanke på hvordan BYD atto 3 har skikkelig rust innenfor panelene så kan det vel se ut til at disse kinesiske bilene er det vi på norsk kaller ræva? Det er så turnoff at man kan være sikker på at disse bilene kan kjøres rett på huggeren etter 7-8år.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Radial

Er det en åpenbar ytre påvirkning, så dekkes vel egentlig ikke rust av garantien, men det er uansett verdt å melde fra om.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Svk

Sitat fra: Håkon77 på fredag 03. mars 2023, klokken 16:07Har sett noen bilder nå nylig av biler med rust i ladeluka. Med tanke på hvordan BYD atto 3 har skikkelig rust innenfor panelene så kan det vel se ut til at disse kinesiske bilene er det vi på norsk kaller ræva? Det er så turnoff at man kan være sikker på at disse bilene kan kjøres rett på huggeren etter 7-8år.

Har du link eller bilder?

hybrid88

Er det mye rust på disse?

Radial

Sitat fra: hybrid88 på lørdag 15. juni 2024, klokken 18:30Er det mye rust på disse?

Jeg vil si de ruster mye og raskt.

Bare se på bremsene på en 2-3år gammel ZS, ser mer ut som bremsene til en 15-20år gammel bil (rust, over alt).

Bilene som har fått full understellsbehandling (ikke bare den overfladiske som følger med) holder nok lengst, men jeg fikk inntrykk av at ZS ruster litt for fort selv med pen behandling.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Håkon77

At bremsene ruster skyldes vel brukerfeil. Jeg ser for meg at de fleste av disse lumper rundt i urbane strøk hvor bakbremsen aktiveres lite eller ingenting. Brukerne av disse er vel ikke av typen som stadig drar opp i fart for å ta en nødbrems heller. Det burde vært trommelbremser bak.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Superman

Sitat fra: Håkon77 på søndag 16. juni 2024, klokken 13:23At bremsene ruster skyldes vel brukerfeil. Jeg ser for meg at de fleste av disse lumper rundt i urbane strøk hvor bakbremsen aktiveres lite eller ingenting. Brukerne av disse er vel ikke av typen som stadig drar opp i fart for å ta en nødbrems heller. Det burde vært trommelbremser bak.
Ja, jeg glad for at min Škoda Enyaq har trommelbremser bak. Trommelbremser bak er det vel på alle MEB-bilene fra VW-konsernet. Det er smart å ha på en elbil.

Jeg har en 6-700 meter lang og ganske bratt nedoverbakke fra huset, der jeg en gang i uken setter bilen i "N" og tar noen kraftige nedbremsinger på vei nedover, såfremt veien er fri for andre biler (noe den oftest er). Gjerne et par ganger i uken om vinteren pga. alt saltet (når det ikke er så glatt). I "N" regenererer ikke bilen, da er det bremsene foran og bak som står for all nedbremsingen. Dermed forsvinner det som måtte ha kommet av rust fra bremseflatene på bremseskivene. Bak er det som sagt trommelbremser, som i prinsippet skal være vedlikeholdsfrie i hele bilens levetid (i flg. Škoda), og som også har godt av noen kraftige nedbremsinger av og til...

2022  ŠKODA ENYAQ iV 80x  -  SUV-versjon
Hvorfor gå da - når man kan kjøre Škoda  8)

Radial

Sitat fra: Håkon77 på søndag 16. juni 2024, klokken 13:23At bremsene ruster skyldes vel brukerfeil. Jeg ser for meg at de fleste av disse lumper rundt i urbane strøk hvor bakbremsen aktiveres lite eller ingenting. Brukerne av disse er vel ikke av typen som stadig drar opp i fart for å ta en nødbrems heller. Det burde vært trommelbremser bak.

Egentlig ikke brukerfeil i mine øyne, for selve bremseflatene klarer man fint å holde blanke med normal bruk.

Problemet er at glidepinner, caliper, stempel, skiva i seg selv etc er helt rustbrunt etter 1-2 år. Det er spart på absolutt alt på MG, selv støpen til batterikassa er ekstremt grov-støpt og tilsynelatende skrudd rett i chassis uten noe imellom som holder vannet ute, og vil potensielt korrodere som fy når saltvannet tar tak.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA