Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lade 12v batteri, tar lang tid

Startet av Bigdrago, mandag 20. februar 2023, klokken 14:22

« forrige - neste »

Bigdrago

Satte på en batterilader for å lade 12v batteri. Den stod på i ca 10 timer og var fortsatt ikke ferdig. Kanskje noe ekstra trekker strøm når panseret står åpent? Fikk opp i appen at bilen var ulåst.
Fikk nytt batteri ved oppdatering til 3.0.

Flere som har ladet batteriet?
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Håvar

Hvor mye strøm leverer laderen din? Og hvordan indikerte den at ladingen ikke var ferdig?

Å fullade et 50Ah batteri med lader på 3A tar fort 20 timer+ fra tomt til fullt
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Bigdrago

Ladet først dama sin leaf 2015 på 6 timer.
Min enyaq er 21 med batteri fra høst 22. Laderen er på 8A nå jeg velger 12V fast. Er batteriet fullt vises det full på lader.
Får prøve å koble til igjen med lukket panser.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Orbit

Jeg vil tippe Enyaq'en har AGM-batteri, mot vanlig blybatteri på Leaf'en. Dersom laderen ikke kan stilles om til AGM, kan det være at det litt forskjellige ladeforløpet gjør at laderen ikke forstår når batteriet er fulladet. Dersom du har i området 12,8 til 13,0 V på AGM-batteriet etter at laderen er koblet fra, er det fulladet.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Bigdrago

Den skal tåle agm osv men ikke lithium. Får prøve igjen å se.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Supernullet

Sitat fra: Bigdrago på mandag 20. februar 2023, klokken 14:22
Satte på en batterilader for å lade 12v batteri. Den stod på i ca 10 timer og var fortsatt ikke ferdig. Kanskje noe ekstra trekker strøm når panseret står åpent? Fikk opp i appen at bilen var ulåst.
Fikk nytt batteri ved oppdatering til 3.0.

Flere som har ladet batteriet?

Jeg har nå prøvd å lade batteriet med en "Intelligent" lader som skal takle alle typer 12V bilbatterier. Har nå stått på i 24 timer, uten at det viser at batteriet er ferdigladet. Det høres også ut som noe i bilen kobler inn og ut underveis i fbm. ladingen av 12V-batteriet. Spenningen på laderen har vist mellom 12,4 og 13,2V de gangene jeg har vært ute og sett etter. Spenningen endres i fbm. at jeg hører et rele kobler nær 12V-batteriet (da synker spenningen på laderen først ned til 12,4-12,5V, for så å gå sakte opp igjen til 12,7-12,8V). Det er ikke i laderen jeg hører releet kobler, men i bilen. Panseret står på gløtt pga. at ladekabelen skal komme seg ut. Hovedlading for det store batteriet har ikke vært tilkoblet samtidig (kabel ikke satt inn). Bilen er et halvt år gammel med programversjon 3.0 fra starten av, og står utendørs hele året. Det har vært pluss/minus 0 grader gjennom døgnet nå i helgen (pluss 3 til minus 2). Det har heller ikke vært veldig mange minusgrader ute her jeg bor siden før jul (Vestlandet nær Bergen).

Gjorde det samme før jul - med samme ladeprogram ("Slow" med inntil 2A/14.4V) - og da tok det 2-3 timer før batteriladeren viste at batteriet var fulladet.

Jeg kjører ofte korte strekk på 3-9 km, gjerne med rattvarme, setevarme førersete og kupevarme på 21 grader (gjerne med forvarming i 5-10 minutter ved minusgrader). 1-2 ganger i uken kjører jeg oftest litt lengre strekk på 10-40 km. Så derfor ville jeg vedlikeholdslade batteriet 2-3 ganger i løpet av vinteren som anbefalt på mange nettsider, uten at jeg har fått noe indikatormelding fra bilen om at 12V-batteriet er dårlig.

Da jeg nettopp prøvde å endre til vinterprogrammet på laderen (inntil 8A/14,7V), etter nærmere et døgn på "Slow" (inntil 2A/14,4V), fikk jeg i løpet første minutt melding på lader-displayet om at batteriet er dårlig og ladingen stanset opp. Tilbake til "Slow" så fortsetter det å lade, men blir aldri fullført...

Hva skjer?
2022  ŠKODA Enyaq iV 80x  (standard SUV-versjon)  -  Race Blue Metallic
Hvorfor gå da - når man kan kjøre Škoda  8)

TB

#6
Dette med å lade 12V batteri pga. mange korte kjøreturer henger igjen fra bensin og diesel biler. Her lades batteriet bare når motor går, og det brukes mye energi fra batteri å starte motor. Dermed kan det bli for lite lading, spesielt når det er kaldt.

Elbiler bør ikke ha samme problem om produsenten har gjort tiltak, og 12 V batteri fungerer.
- Elbil bruker ikke mye energi fra 12V batteri for å starte.
- Bilen kan selv lade 12V batteri fra hovedbatteri når den står parkert.
- En kort tur betyr har dermed ingen ulempe. (Ikke alle modeller gjør dette.)
- Bilen må uansett lades, som tar tid, og da bør 12V batteriet også lades samtidig. Dette skjer automatisk.

Nå varierer det hvilken algoritmer produsentene benytter for å lade batteriet. Spesielt i kaldt være kan det bli for lav spenning på ladingen - som gjør at bilen ikke lader batteri nok selv. Da kan en ekstern lader hjelpe, men det er rapportert bilprodusentene har justert programvaren for å unngå denne typen feil.

Jeg har selv opplevd 12V batteri går tomt - årsak har da vore enten pga. ekstrautstyr som tapper batteri over tid, eller pga. bakluke ikke stengt - som programvaren ikke tar hensyn til. Å lade 12V batteri når det er tilkoblet kan forvirre bilen, og de smarte 12V ladere. Det har også vært mange bilprodusenter som har byttet 12V batteriene pga. kapasiteten har blitt redusert. Har batteri redusert kapasitet kan det føre til feil.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Bigdrago

Den gamle laderen var bare på 4A.
Kjøpte en ny på 8A (biltema). Satte den på ettermiddag og på kvelden da jeg sjekket var batteriet ladet fullt opp.

Har dog aldri hatt trøbbel med batteriet. Men ser mange får feilmeldinger når 12v spenning blir for lav.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA