Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Boikott av Kina elbiler for å vise vår sympati?

Startet av Electric cars in Norway, lørdag 18. februar 2023, klokken 18:56

« forrige - neste »

Benjudas

Sitat fra: Sutalaus på torsdag 26. oktober 2023, klokken 07:00Nå som kinesiske skip saboterer naboenes gassledninger og telekabler rett utfor stuedøra vår, og ligger i åpen cyberkrig med oss.

Burde vi ikke stanse import av større kapitalvarer som kinesiske biler, vippe Kina ut av større prosjekter og i det hele tatt forholde oss til virkeligheten?

Vi kan jo heller starte i det små og gå over til større ting etterhvert. Vi kan jo alle begynne med å kaste mobil,tv og PC i søpla. Samt alle de andre 1000 duppedittene vi alle har i våre hjem som er laget i Kina. Så kan vi jo ta bilene etterhvert.

Eller vi kan forholde oss til livets realiteter og akseptere at storpolitiske spørsmål ikke blir avgjort på forbrukernivå.

Balaklava

Hvorfor? Det er stor forskjell på smådingser og statsubsidierte kapitalvarer til flere hundre tusen. Det ene vil være en markant markering, det andre vil ikke bety noe for Kina.

Dette argumentet om å starte med småtingene dukker stadig opp, uten at det blir mer logisk av den grunn.

I valg av bil har kunden alle muligheter til å velge anderledes uten å ofre noe særlig, både praktisk og økonomisk.

Så hvorfor skulle det være bedre å kaste praktiske småting til lav verdi som vi allerede har kjøpt i søpla?

Leser hva du skriver, men det er ikke mulig å forstå hva du mener, ingen logikk i det.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Sutalaus på torsdag 26. oktober 2023, klokken 09:26Hvorfor? Det er stor forskjell på smådingser og statsubsidierte kapitalvarer til flere hundre tusen. Det ene vil være en markant markering, det andre vil ikke bety noe for Kina.

Dette argumentet om å starte med småtingene dukker stadig opp, uten at det blir mer logisk av den grunn.

I valg av bil har kunden alle muligheter til å velge anderledes uten å ofre noe særlig, både praktisk og økonomisk.

Så hvorfor skulle det være bedre å kaste praktiske småting til lav verdi som vi allerede har kjøpt i søpla?

Leser hva du skriver, men det er ikke mulig å forstå hva du mener, ingen logikk i det.

Kan jo si at dersom forventningslevetiden for en bil er 15 år, og prisen 502.500 så har en årlig brukt 33.500,- på bil på Kina....hvor mye bruker en på andre Kina-ting i året?

Men ser poenget ditt. Er jo nesten umulig å luke ut Kina-ting fra andre ting i livet, mens en bil er det lettere å bytte til et annet land, selv om de fleste bilmerkene har mye business med Kina. Den nye el-Land-cruiseren fra Toyota ser lovende ut. Men blir sikkert drit-dyr... ;D
Tesla Model Y                         2021-

Balaklava

Og Norge er et fyrtårn i elbilmarkedet i Europa. Det som skjer her blir faktisk lagt merke til. Om nordmenn sluttet å kjøpe kinabiler fordi Kina driver med sabotasje rett utenfor stuedøra vår ville det kanskje fått en del potensielle bilkjøpere i andre land til å velge bort kinabiler.

Å slutte å kjøpe deksel til mobilen fra Kina vil ingen bry seg om.

På den andre siden, om vi sluttet å kjøpe kinabiler nå vil de vel smelle av en norsk datakabel/gassrør tidligere en vi ønsker. Men de kommer vel til å gjøre det uansett... og så får vi milliarder i utgifter og lar oss styre av udemokratiske stater.

Vi er vel ett av de landene som faktisk har råd til å ta ett standpunkt og bli upopulære, tror vi ville tjent på det i lengden. Men klart, lakseoppdretterne vil kanskje måtte utsette re- forgylling av rekkverket opp til andre etasje i huset sitt. Som ene fruen sa - "ungene våre har gullhår i ræven etter å ha rusjet på det gullforgylte rekkverket hjemme" (Sann historie, men rekkverket er riktignok hjemme hos en fiskerederfrue på Austevoll). 

Øyvind.h

I løpet av året er det ikke mange hundrelapper jeg legger igjen i Kina. TV, mobil, hvitevarer, brunevarer etc kommer stort sett fra Sør-Korea. Mobilen kom fra India nå tror jeg (noe som for så vidt heller ikke er ideelt), men det kan ikke være store summer jeg legger igjen i Kina i løpet av året. Noen tiere i skjermbeskyttere, nøkkel-deksel etc.
Bil til en halv mill + er noe helt annet, både mtp rene Kina-merker og bil produsert i Kina. Begge deler forsøker jeg nå å unngå. ID4 har batterier fra SK, LG og muligens CATL? Så det kan tenkes at en tidligere ID4 har en dyr del satt sammen i Kina fra CATL? Men GTX får batteri fra LG så vidt jeg vet, dvs Sør-Korea. Det kan godt være enkelte mindre komponenter kommer fra Kina, men bare små deler av et veldig stort kjøp.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 26. oktober 2023, klokken 12:24I løpet av året er det ikke mange hundrelapper jeg legger igjen i Kina. TV, mobil, hvitevarer, brunevarer etc kommer stort sett fra Sør-Korea. Mobilen kom fra India nå tror jeg (noe som for så vidt heller ikke er ideelt), men det kan ikke være store summer jeg legger igjen i Kina i løpet av året. Noen tiere i skjermbeskyttere, nøkkel-deksel etc.
Bil til en halv mill + er noe helt annet, både mtp rene Kina-merker og bil produsert i Kina. Begge deler forsøker jeg nå å unngå. ID4 har batterier fra SK, LG og muligens CATL? Så det kan tenkes at en tidligere ID4 har en dyr del satt sammen i Kina fra CATL? Men GTX får batteri fra LG så vidt jeg vet, dvs Sør-Korea. Det kan godt være enkelte mindre komponenter kommer fra Kina, men bare små deler av et veldig stort kjøp.

Spørs om ikke Kina har en finger med i sillet på flere av produktene du nevner, sammen med svenske boksåpnere 😉

https://www.itromso.no/meninger/i/APv20x/den-fortvilte-jakten-paa-ting-som-ikke-er-lagd-i-kina

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 26. oktober 2023, klokken 12:24Men GTX får batteri fra LG så vidt jeg vet, dvs Sør-Korea.
LG produserer og batterier i Kina. Akkurat om de til GTX er produsert der vites ikke, de har vel og fabrikk i Polen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Radial

Sitat fra: turfsurf på fredag 27. oktober 2023, klokken 05:33
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 26. oktober 2023, klokken 12:24Men GTX får batteri fra LG så vidt jeg vet, dvs Sør-Korea.
LG produserer og batterier i Kina. Akkurat om de til GTX er produsert der vites ikke, de har vel og fabrikk i Polen.

Men tro meg, mesteparten av råvarene kommer nok fra Kina de og... Kina har noe sånn som rundt 70-80% av mineralene som trengs? Europa har omtrent 0.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Radial på fredag 27. oktober 2023, klokken 06:52
Sitat fra: turfsurf på fredag 27. oktober 2023, klokken 05:33

Men tro meg, mesteparten av råvarene kommer nok fra Kina de og... Kina har noe sånn som rundt 70-80% av mineralene som trengs? Europa har omtrent 0.

Ja, jeg ble overrasket over å se hvor mye råvarer de har sikret seg tilgang til i f.eks. Afrika.
https://www.euractiv.com/section/energy/news/critical-raw-materials-china-15-years-ahead-expert-says/

Men pga "handelskrigen" så prøver nå bilprodusenter å sikre råvarer direkte fra andre land:
https://www.investigate-europe.eu/posts/european-carmakers-mining-lithium-batteries-china

02jan

Ikke bare i Afrika, har vært mineral industri i Norge også.

https://www.nrk.no/okonomi/orkla-selger-elkem-til-bluestar-1.7457944

Ser ut til at det fulgte med gunstige energiavtaler også.

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Electric cars in Norway

Her går det unna i USA som ikke bil ha kinesisk stats kontroll over bilparken i usa.

Les denne på Reuters fra 6 dager siden der  Bidrn nå har fått et brev med ønske om å heve ytterligere fra 25% toll på Kinabiler...

Artig da....

Og kineserne etablerer seg med bilfabrikker i Mexico osv for å komme innenfor frihandelsområdet....

Ikke lett i bilproduksjons bransjen for statsoverhodet Xi om dagen og sånn går det vel når mann velger å være Putin-venn ;D 

.... #forbrukermakt kalles det når ingen vil kjøpe statskontrollerte Kina elbiler.....

Google oversatt ingress under og bilde og lenke til nyheten nederst.

WASHINGTON, 8. november (Reuters) - En todelt gruppe amerikanske lovgivere vil at Biden-administrasjonen skal øke tollsatsene på kinesiskproduserte kjøretøy og undersøke måter å forhindre kinesiske selskaper i å eksportere til USA fra Mexico.

Representanten Mike Gallagher, en republikaner som leder en utvalgt komité for Kina, og panelets øverste demokrat, Raja Krishnamoorthi og Michigan-representantene Haley Stevens og John Moolenaar oppfordret USAs handelsrepresentant Katherine Tai i et brev til å øke gjeldende 25% toll på kinesiske kjøretøyer.

«Det er avgjørende at tollsatsene på (kinesiske) biler ikke bare opprettholdes, men også økes for å demme opp for den forventede økningen i (kinesisk) import," skrev de i det tidligere urapporterte brevet som ble sett av Reuters.

USTR og den kinesiske ambassaden i Washington svarte ikke umiddelbart på forespørsler om kommentarer. De 25 % kinesiske biltariffene ble pålagt under administrasjonen til daværende president Donald Trump og utvidet av Biden-administrasjonen.

https://www.reuters.com/world/us/us-lawmakers-want-biden-hike-tariffs-chinese-made-vehicles-2023-11-08/

Trond Svenning

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 15. november 2023, klokken 07:30Her går det unna i USA som ikke bil ha kinesisk stats kontroll over bilparken i usa.

Les denne på Reuters fra 6 dager siden der  Bidrn nå har fått et brev med ønske om å heve ytterligere fra 25% toll på Kinabiler...
Blir interessant å se hvordan USA gjør dette. Går de etter geografisk produksjonssted? Eller landet bilen er utviklet i? Eller eiersiden (kapitalen)? Bilindustrien blir jo mer og mer 'ekte global'. Eksempelvis eier Kinesiske Geely 10% i Daimler som er eierselskapet til Mercedes Benz. Er det nok til å få tollembargo i USA? Interessante tider!
Volvo XC40 Twin - MY24

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Trond Svenning på onsdag 15. november 2023, klokken 09:49
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 15. november 2023, klokken 07:30Her går det unna i USA som ikke bil ha kinesisk stats kontroll over bilparken i usa.

Blir interessant å se hvordan USA gjør dette. Går de etter geografisk produksjonssted? Eller landet bilen er utviklet i? Eller eiersiden (kapitalen)? Bilindustrien blir jo mer og mer 'ekte global'. Eksempelvis eier Kinesiske Geely 10% i Daimler som er eierselskapet til Mercedes Benz. Er det nok til å få tollembargo i USA? Interessante tider!

...kanskje Norge snart har markedsmuligheter for Troll og Think igjen  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D

Electric cars in Norway

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 15. november 2023, klokken 10:34
Sitat fra: Trond Svenning på onsdag 15. november 2023, klokken 09:49

...kanskje Norge snart har markedsmuligheter for Troll og Think igjen  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D
Ja kansje det...troll&think likte jeg godt ;D

Nå er EU forbanna på Kina også :laugh: se dagens tv2 nyhet...

Kopi av ingress (for det er en lang artikkel) samt lenke og bilde under...

EU skal granske Kina-merkene: Mistenker juks
Spørsmålet er om de får ulovlig statsstøtte.
Bjørn Eirik Loftås
15. nov 2023 07:10

GRANSKES: SAIC Motor, som blant annet har MG i sin portefølje, er ett av selskapene som nå skal granskes av EU-kommisjonen.

Mottar kinesiske bilprodusenter som eksporterer biler til Europa, ulovlig økonomisk støtte fra den kinesiske staten?

Dette spørsmålet har bekymret EU-myndighetene i lang tid. Hvis det viser seg å være tilfelle, kan det bety at bilprodusentene har kunstig lave kostnader knyttet til produksjonen, sammenlignet med sine europeiske konkurrenter.

En slik praksis mener EU er i strid med regler fastsatt av WTO (World Trade Organization). Reglene forbyr nemlig statsstøtte som kan gi produsentene konkurransefortrinn som ikke er tilgjengelig for produsenter i andre land.

https://www.tv2.no/broom/eu-skal-granske-kina-merkene-mistenker-juks/16219126/

Hansi

Jeg syns det er bra man ser på avgifter og tenker tenker dette https://elbilforum.no/index.php?topic=63583.msg1115389#msg1115389 bør være grunnlaget for avgiftene :)
Buskerud

Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA