Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Boikott av Kina elbiler for å vise vår sympati?

Startet av Electric cars in Norway, lørdag 18. februar 2023, klokken 18:56

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på fredag 06. oktober 2023, klokken 19:57
Sitat fra: hELgenen på fredag 06. oktober 2023, klokken 19:55
Sitat fra: Svk på fredag 06. oktober 2023, klokken 19:30
Sitat fra: Strøm Tycoon på fredag 06. oktober 2023, klokken 18:52Jeg skjønner ikke helt dette, er det ikke USA som utraderer Europeisk bilindustri?
Tesla er jo største EV produsent i verden

Har ikke BYD passert Tesla?
Ikke for BEV, kun vis man regner med PHEV.

Så BYD er størst mhp biler med batterier for å si det enkelt.
Hvem av Tesla og BYD vokser raskest?



Mr Oizo

Sitat fra: turfsurf på fredag 06. oktober 2023, klokken 19:57Ikke for BEV, kun vis man regner med PHEV.
Såvidt...

SitatLeading Chinese automaker (after surpassing Volkswagen earlier this year) BYD delivered a record 151,193 fully electric vehicles in September alone. In light of the progress, BYD sold 431,603 EVs in the third quarter.

The growth was enough to propel BYD significantly closer to EV leader Tesla. Tesla announced this morning it delivered 435,059 electric models, missing estimates of around 440,000 to 490,000.


hELgenen

Sitat fra: BubbaJoFet på fredag 06. oktober 2023, klokken 20:40https://carnewschina.com/2023/10/02/byds-bev-sales-in-q3-have-reached-99-of-teslas/

Byd vokser raskest, vil tro de er på topp Q4

Så akkurat fra og med i dag kan BYD være størst...

Var litt slik jeg tenkte..BYD vokser og vokser..og skal Tesla slå tilbake må de nesten gjøre noen grep.

BYD har også et mye større modellutvalg. VW har vel også kjøpt seg inn i Xpeng...Så kinabil begrepet vannes ut

Svk


Strøm Tycoon

Sitat fra: RJK på fredag 06. oktober 2023, klokken 19:11Det kan du godt si, men dette gjør de i fredelige former, der europeiske bilprodusenter og har spist seg godt inn på det amerikanske markedet.

Kina-invasjonen er bare så vidt begynt, og kommer i enda større grad fordi Kina tidlig inntok holdningen at de skulle over på elbiler, Og det kinesiske markedet er det største markedet, og Europeiske og Japanske bilprodusenter taper volum og marked der.

Men der Europeisk bilindustri ser størst fare, er at de også taper og VIL komme til å tape mye, fordi markedet vil bli oversvømmet av billige kinesiske elbiler. Og man mistenker dessuten at Kina bruker sin makt både ved å støtte kinesiske bilprodusenter slik at det blir urettferdig.

Dette samtidig som Kina har knyttet seg til land i bl.a. Afrika for å sikre seg tilgang til mineraler og metaller som vil være stort behov for til batteriproduksjon spesielt.

Når vi samtidig ser klare tegn på at Kina har "imperialistiske" holdninger overfor sine naboland, og de landene de skaffer seg posisjoner i, så skaper det naturlig nok langt større frykt enn om et langt mer demokratisk tenkende regime vinner markedsandeler i "fair competition".

Men dette skjer jo ikke, det er jo Tesla som er størst i Europa, eller tar jeg helt feil?

Hva tenker du om at Volkswagen selger 2.4 millioner biler i Kina, burde Kineserne være bekymret for å bli utkonkurrert på hjemmemarkedet? Volkswagen har forøvrig vært store der lenge, Toyota ikke så veldig grunnet historien de har med det nabolandet.

Tror vi skal være forsiktige med å slenge ut påstander i øst og vest strengt tatt, Kina har blitt en stormakt, men jeg ser fint lite til imperialistiske tendenser som hvite fra vesten er så berømt for om jeg skal være helt ærlig.

RJK

#336
Sitat fra: Strøm Tycoon på fredag 06. oktober 2023, klokken 21:25
Sitat fra: RJK på fredag 06. oktober 2023, klokken 19:11Det kan du godt si, men dette gjør de i fredelige former, der europeiske bilprodusenter og har spist seg godt inn på det amerikanske markedet.

Kina-invasjonen er bare så vidt begynt, og kommer i enda større grad fordi Kina tidlig inntok holdningen at de skulle over på elbiler, Og det kinesiske markedet er det største markedet, og Europeiske og Japanske bilprodusenter taper volum og marked der.

Men der Europeisk bilindustri ser størst fare, er at de også taper og VIL komme til å tape mye, fordi markedet vil bli oversvømmet av billige kinesiske elbiler. Og man mistenker dessuten at Kina bruker sin makt både ved å støtte kinesiske bilprodusenter slik at det blir urettferdig.

Dette samtidig som Kina har knyttet seg til land i bl.a. Afrika for å sikre seg tilgang til mineraler og metaller som vil være stort behov for til batteriproduksjon spesielt.

Når vi samtidig ser klare tegn på at Kina har "imperialistiske" holdninger overfor sine naboland, og de landene de skaffer seg posisjoner i, så skaper det naturlig nok langt større frykt enn om et langt mer demokratisk tenkende regime vinner markedsandeler i "fair competition".

Men dette skjer jo ikke, det er jo Tesla som er størst i Europa, eller tar jeg helt feil?

Hva tenker du om at Volkswagen selger 2.4 millioner biler i Kina, burde Kineserne være bekymret for å bli utkonkurrert på hjemmemarkedet? Volkswagen har forøvrig vært store der lenge, Toyota ikke så veldig grunnet historien de har med det nabolandet.

Tror vi skal være forsiktige med å slenge ut påstander i øst og vest strengt tatt, Kina har blitt en stormakt, men jeg ser fint lite til imperialistiske tendenser som hvite fra vesten er så berømt for om jeg skal være helt ærlig.
Det er rett at Tesla er største elbilprodusenten på det Europeiske markedet. Og de har egen produksjon i Berlin, men ikke av TM3.

Nå har jeg vel allerede sagt at Kina er det største markedet, og VW og faktisk Toyota som den største bilprodusenten i verden, taper markedsandeler der. Toyota har som flere andre selskaper fra "utlandet", samarbeid med Kinesiske firmaer for å få innpass i markedet.

Så, jo, Toyota har vært veldig store og i Kina. De har dog blitt forbigått pga manglende elbilstrategi og elbilproduksjon. Og siden japansk bilindustri er svært avhengig av hva som skjer med Toyota, så er de nå i ferd med å våkne opp, på en måte. Spørsmålet er om de tross advarsler har sovet så lenge i timen, at de er permanent forbigått.

At DU ikke ser Kina sine imperalistiske tendenser, får du nesten finne ut selv av hvorfor. For du har vel ikke sovet så godt, at du ikke har fått med deg hvordan de har blitt langt mer aggressive mot sine nærmeste naboer, og da først og fremst i sør og vest.

Kan nevne både Filippinene, Vietnam, Singapore og Malaysia. Alle land som er med på å sperre inne den kinesiske flåten i tilfelle militære konflikter. Men kan  jo og nevne at både Nord-Korea, Sør-Korea og Taiwan er med på å begrense Kina sin frie rute ut til internasjonalt farvann, selv om Nord-Korea neppe er en problemstat for Kina.

Ved f.eks. å drite i internasjonale regler om økonomisk sone langs kysten, der måten å dele områder som ligger nærmere enn 400 nautiske mil fra hverandre, mener at deres 200 nautiske mil overvinner naboenes fremfor at delelinjen da settes midt i det området der begge ellers ville hevdet suverenitet.

Du har heller ikke fått med deg hvordan Kina har lånt penger til afrikanske stater, for å få gjort investeringer mot landområder og ressurser, slik at Kina vil i realiteten stikke av med mesteparten av inntektene dette genererer eller vil generere i fremtiden.

Dette burde definitivt ikke være vanskelig å se.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Hansi

Sitat fra: daktari på fredag 06. oktober 2023, klokken 10:49Et poeng med produksjon i Kina vs eiet fra Kina kan illustreres slik, noe forenklet:

Av bilprisen vil "alle" kostnader ligge igjen i produksjonlandet i lønn, fabrikk, materialer, strøm, skatt&avgift osv. med lokale ringvirkninger i samfunn og økonomi.

Av bilprisen vil profitten gå til landet selskapet eies, altså eierne.

Det har litt å si hvor R&D foregår, hvor plan og design-senteret er også, fint at det er i Europa.

Eksempel en Cupra Tavadcan produsert i Kina så vil profitten havne tilbake i VAG i Tyskland (forenklet), mens en Cupra Born produsert i Zwickau gir størst effekt for tyskerne.

En Tesla produsert i Berlin er å foretrekke jmfr en produsert i Kina, men overskuddet går uansett til eierne i USA, så da bør man sympatisere med dem.

Verst er de kinesiske eide selskapene med produksjon hjemme.

Helt enig.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Svk

Lager jo masse spesial elektronikk/mekanikk til offshore industrien i norge. Har jo hatt think og buddy.
Kongsberg har laget bildeler lenge,hydro også. Batterifabrikker bygges.

Nå må vi vel kunne få laget en skikkelig elbil snart? Vi har kunnskapen til dette

hELgenen

Sitat fra: Svk på lørdag 07. oktober 2023, klokken 07:34Lager jo masse spesial elektronikk/mekanikk til offshore industrien i norge. Har jo hatt think og buddy.
Kongsberg har laget bildeler lenge,hydro også. Batterifabrikker bygges.

Nå må vi vel kunne få laget en skikkelig elbil snart? Vi har kunnskapen til dette

Er for dyrt å lage slikt i Norge - og for kapitalintensivt...
Det er ikke nok å ha kunnskap - en må ha gjennomføringsevne og risiko kapital i ryggen.
Slik landet vårt er rigget mhp skattepolitikk så vil en slik investering bli spist opp av skattereglene før selskapet hadde klart å vokse seg stort nok til å overleve. Ingen stor investor tør å bruke slike penger i dette landet.

Ingeniøren

^ Enig. I olja spilte det ingen rolle hva det kostet så lenge det ble gjort bra nok. Kan ikke helt se for meg at as Norge er liv laga når olje kranene skrus igjen, desverre...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Electric cars in Norway

#341
Wow... i denne TU podden nr #511 fra 28.9 med han fra den tenketanken der spekulerer de på at usa ser for seg en mulig fremtidig konflikt situasjon med Kina og derfor lager de nå toll ordninger...innenfor energi og klima tiltak blant annet på elbiler som gjør at Kina får det vanskeligere.... bra tenker jeg :+1:

Og noe helt annet de snakker om som ikke jo ikke helt er tema for denne diskusjonsstrengen er at 2030 klimamålene vil hverken Norge eller mange andre land som ikke klarer... det stemmer med det jeg har trodd hele tiden.

De andre landene kommer i 2030 til å peke på Norge og si «at når selv ikke Norge som hadde de aller beste forutsetninger for å klare 2030 målet, ikke klarer det.... Da klarer ikke vi det heller».....

Hør også på den siste episoden #516 fra nå i okt der Jan C Vestre, næringsminsteren blir intervjuet om Norges fremtid innenfor fornybar energi og strømpriser. Veldig god informasjon :+1:

Jeg bruker podme så jeg lenker ikke til den betalingsløsningen men legger ved et bilde i steden. Sjekk på Spotify eller på TU.no om den ligger gratis der.

Jalla

Vi har sett det på flere områder, og nå er det biler som gjelder. Håper de som kjøper kinabil forstår hva de bidrar til.

China Props Up It's EV Industry To Bankrupt West Automakers

Losing money on the cars they produce and sell isn't a radically new concept for automotive manufacturers. But in China, that economic conundrum has risen to something of an art form. A recent report in the New York Times takes a broad look at how builders of electric cars in China are able to stay in business despite losing money. The main reason? Robust government subsidies that allow the manufacturers to not only survive, but thrive.
 
One new development—one that has likely in part prompted the Times' story—is an investigation by the European Union into the way that electric car manufacturers in China have received such subsidies, a step that could lead Europe to impose tariffs on the EVs that the country exports.
 
Times reporter Keith Bradsher users Chinese company Nio as one focus of his story, explaining that Neo employs 11,000 people in research and development, but sells only 8,000 cars per month. Nio, he writes, "lost $835 million from April through June, or $35,000 for each car it sold." But Nio soldiers on, thanks to funds injected by government and state-controlled banks.

https://www.autospies.com/news/index.aspx?submissionid=118475

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Jalla på mandag 09. oktober 2023, klokken 17:37Vi har sett det på flere områder, og nå er det biler som gjelder. Håper de som kjøper kinabil forstår hva de bidrar til.

China Props Up It's EV Industry To Bankrupt West Automakers

Losing money on the cars they produce and sell isn't a radically new concept for automotive manufacturers. But in China, that economic conundrum has risen to something of an art form. A recent report in the New York Times takes a broad look at how builders of electric cars in China are able to stay in business despite losing money. The main reason? Robust government subsidies that allow the manufacturers to not only survive, but thrive.
 
One new development—one that has likely in part prompted the Times' story—is an investigation by the European Union into the way that electric car manufacturers in China have received such subsidies, a step that could lead Europe to impose tariffs on the EVs that the country exports.
 
Times reporter Keith Bradsher users Chinese company Nio as one focus of his story, explaining that Neo employs 11,000 people in research and development, but sells only 8,000 cars per month. Nio, he writes, "lost $835 million from April through June, or $35,000 for each car it sold." But Nio soldiers on, thanks to funds injected by government and state-controlled banks.

https://www.autospies.com/news/index.aspx?submissionid=118475

Wow. Ganske sterk kontrast til konkurransereglene i Norge. Her får ikke engang Sandnes Kommune gi pengestøtte til fotballklubben Sandnes/Ulf (da de var på konkursens rand) pga ESA / EU-regler mot konkurranse. De må derimot leie banetid for x antall år osv.
Tesla Model Y                         2021-

geear

Sitat fra: hELgenen på lørdag 07. oktober 2023, klokken 15:01
Sitat fra: Svk på lørdag 07. oktober 2023, klokken 07:34Lager jo masse spesial elektronikk/mekanikk til offshore industrien i norge. Har jo hatt think og buddy.
Kongsberg har laget bildeler lenge,hydro også. Batterifabrikker bygges.

Nå må vi vel kunne få laget en skikkelig elbil snart? Vi har kunnskapen til dette

Er for dyrt å lage slikt i Norge - og for kapitalintensivt...
Det er ikke nok å ha kunnskap - en må ha gjennomføringsevne og risiko kapital i ryggen.
Slik landet vårt er rigget mhp skattepolitikk så vil en slik investering bli spist opp av skattereglene før selskapet hadde klart å vokse seg stort nok til å overleve. Ingen stor investor tør å bruke slike penger i dette landet.
Er bare å tenke seg formueskatten til Musk, om det hadde vært i Norge... 🫣

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA