Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 535 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Boikott av Kina elbiler for å vise vår sympati?

Startet av Electric cars in Norway, lørdag 18. februar 2023, klokken 18:56

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: RJK på tirsdag 18. juli 2023, klokken 18:5166 Xpeng P7/P7i (67 totalt i år) og 12 Xpeng G3i registrert i dag. Er det leasingselskap, leiebilselskap eller flåte hos en større "forbruker" som plutselig er registrert nå? Noen som har tilgang til å finne ut noe mere?

Noen tilfeldig søk viser BiliNord AS, avd. Svolvær som registrert eier...
Svarer meg selv på denne!

Ifølge artikkel i Broom, skal bilene brukes i forbindelse med et sykkel-løp som starter i Alta, da Xpeng er sponsor til dette arrangementet:

SitatÅrsaken er imidlertid at Xpeng er en av hovedsponsorene for et sykkelritt som starter i Alta senere i august. Rundt 130 biler fra produsenten benyttes under dette arrangementet.

https://www.tv2.no/broom/bilsalget-voldsom-vw-dominans-parkerer-tesla/15929292/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

#286
Jeg så ikke denne komme.....

Kina sliter nå med å selge nok elbiler i ...... nettopp Kina.

Les dette på Yahoo fra noen dager siden:

The bad news for automakers in China is only getting worse
Alexa St. John
Sat, 19 August 2023 at 12:55 pm CEST·4-min read


https://www.businessinsider.com/chinese-automakers-market-share-competing-tesla-global-expansion-2023-8

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 25. august 2023, klokken 06:38Jeg så ikke denne komme.....

Kina sliter nå med å selge nok elbiler i ...... nettopp Kina.

Les dette på Yahoo fra noen dager siden:


https://www.businessinsider.com/chinese-automakers-market-share-competing-tesla-global-expansion-2023-8

Jeg lurer på om ikke journalistene går litt i den gode gamle Tesla-kvartals-fellen. Tesla Model Y hadde rekord-utlevering i Kina med ca 51000 biler i juni. Mens snittet i kvartalet var vel rundt 35000. Tesla leverer alltid ut mest biler i siste måned hvert kvartal, pga regnskapsrapportering kvartalsvis. Men det er jo litt nedgangstider i Kina, og produksjonskapasiteten går opp, så det er sikkert noe i at de utenlandske blir mer og mer skviset ut. Samtidig så vil de kinesiske selskapene og merke Tesla-konkurransen, som gjør at de vil selge til utlandet. Men føler at når mediene skriver at "Tesla's prisnedsetting ikke hjelper" osv, og sammenligner juli-tall med juni-tall, så har de gått i Tesla-kvartals-fellen. De må vente til 3. kvartal er ferdig før de kan uttale seg. Inntil nå har jo elektriske bilers salg steget sinnsykt i Kina, med høy markedsandel, som vokser hele tiden.
Tesla Model Y                         2021-


Svk


Strøm Tycoon

Sitat fra: Svk på lørdag 26. august 2023, klokken 14:32Er jo god kvalitet på de ekte kinabilene

Det meste som kommer fra Kina som produseres til rett prispunkt er av veldig høy kvalitet. Eks. gjorde Apple maskiner et kjempehopp i byggekvalitet når produksjonen ble flyttet fra USA til Kina.

Moas

2022 3 SR+
Laveste nypris 2019: 384 900, 2021: 399 900, 2022: 349 000, 2023: 369 000, 2024: xxx xxx

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Radial

Sitat fra: Strøm Tycoon på lørdag 26. august 2023, klokken 11:04Med kvalitet som dette, hvem trenger vel Kina

https://twitter.com/Nizzysaurus/status/1695121758876025226

Er det burgerflipper'n eller cowboy'en sin kvalitetskontroll i Texas som har feilet her tro?

Berlin har visstnok slitt mye med nettopp front castingen under prøveproduksjonen sin, med 60%++ feilratio...og det er i "millimeter"-Tyskland, selv om de også har eller har hatt trøbbel.
Blir derfor egentlig ikke overrasket at det glipper i texas, som har hatt ett sinnsykt tempo i produksjonen sin...det går gjerne ut over noe.

I Kina har de trolig mye "bedre" arbeidskraft enn feks USA.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Electric cars in Norway

#293
Dette passer godt inn her....

https://www.motor.no/aktuelt/slik-kan-konflikt-med-kina-ramme-europas-bilstorheter/256316


Kopi:

Granskningen som EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen varslet denne uka, kan komme til å pågå i over ett år, men det tok ikke lang tid før bransjemedier tegnet et dramatisk bilde av hvilke følger EUs trussel om høyere tollavgifter kan få.

Og her er konsekvensene svært ulike:
BYD og MG er de to eneste kinesiske merkene som har etablert et visst fotfeste i Europa. For begge vil økt toll være et argument for å trappe opp produksjonen de allerede har etablert i Europa – og slik møte konkurransen i Europa med biler som er produsert i Europa, uten en ny Kina-toll på anslagsvis 10 prosent.

NIO og Xpeng er kinesiske oppstartsselskaper som ikke har etablert produksjon i Europa, og for begge vil en straffetoll kunne by på dramatiske utfordringer. Redaktøren for Kina-utgaven av Automotive News skriver torsdag at det vil være et alternativ for de to selskapene å stenge ned virksomheten i Europa.

© 2023, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA