Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Boikott av Kina elbiler for å vise vår sympati?

Startet av Electric cars in Norway, lørdag 18. februar 2023, klokken 18:56

« forrige - neste »

sjokomelk

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 22. mai 2023, klokken 23:56Tipper Kina elbiler ikke selger så bra i USA som her i Norge. Dette pga det politiske kinesiske regimet.
Kinesiskproduserte biler har høy straffetoll ved import til USA. Det er derfor Geely produserte Volvoer til USA i Sverige, mens det svenske markedet fikk biler tilsendt fra Kina.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

geear

Her er det bare å velte seg i kinesiske kopibiler:

https://www.hotcars.com/22-chinese-copycat-cars-we-wouldnt-touch/

For eksempel kan man som Volvo eller Polestar-eier være stolt av å støtte og være en del av selskapet som står bak disse kunstverkene:

Supra-kopien "Geely Beauty Leopard":
Du kan ikke vise dette vedlegget.

RR-kopien "Geely GE":
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Om man som Hongqi-eier ikke allerede var syns egen E-HS9 er lik nok en RR Cullinan, så kan kanskje "Hongqi L5" fylle inn hullene:
Du kan ikke vise dette vedlegget.

BYD-eiere kan være stolt av å støtte selskapet som står bak den unike "BYD S8":
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Håkon77

Jeg kan godt kjøpe kinesisk bil. Eller kanskje ikke. Det spørs på bilen og pris som for de andre bilprodusentene. Nå er det Byd Seagull og Byd Dolphin som peker seg ut. Vw Id2 ser jo flott ut, men er foreløpig bare prat fra VW. Kan drøye 3-6år før man kanskje kan kjøpe en.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

vinterdekk

#168
Sitat fra: Håkon77 på torsdag 25. mai 2023, klokken 19:18Jeg kan godt kjøpe kinesisk bil. Eller kanskje ikke. Det spørs på bilen og pris som for de andre bilprodusentene. Nå er det Byd Seagull og Byd Dolphin som peker seg ut. Vw Id2 ser jo flott ut, men er foreløpig bare prat fra VW. Kan drøye 3-6år før man kanskje kan kjøpe en.
Ikke helt feil å drøye tilsvarende antall år for å se om nytt kinesisk merke overlever og bilmodell blir værende en stund.  :)

Etterspørselen etter Hongqi E-HS9 er vel det mest dramatiske mageplasket fra 2022 til 2023.

Xpeng har det vært mye oppmerksomhet rundt, men de har bare registrert 1300 biler totalt siden begynnelsen. Er de som eier Xpeng G3 fornøyde med bilene?

Går langt bedre med MG, flere registreringer enn f.eks. BYD i 2023. Men ladehybrid EHS som MG tilbydde en stund trakk de stille fra det norske markedet.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Svk

EHS`n har jo GM/opel motor. solide greier,synd den forsvant

edyrli

Det er litt vanskelig å se hvordan det går med de kinesiske merkene basert på registerings statistikken. Det ble regisert veldig mange på slutten av året i fjor og disse må selges unna før nye blir registert opp. Et godt eksempel på dette er BYD Tang. Det er regisert 28 biler til å i år og 24 av disse er i Mai. Det tyder på at de begynne bli tomme for allerede registrerte biler.
Hvordan det egentlig går med disse ser vi best etter noen måneder til.
At det tilsynelatede går bedre med MG har nok en del med at de har mest rimeligere modeller og det ikke var samme behov for å registere opp disse før avgiftsøkningen.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

Electric cars in Norway

#171
Ikke lett å selge Hongqi E-HS9 til Putin nå om dagen.. bra det :+1:

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/xgbqlX/pst-etterforsker-bilsalg-til-russland

Kopi fra nyheten:

PST etterforsker saken som et brudd på sanksjonene mot Russland, som ble innført etter at landet invaderte Ukraina.
1. juli i fjor leverte UD en anmeldelse til PST, der et selskap mistenkes for ulovlig å ha solgt en bil til Russland. Dette fremkommer i et dokument som E24 og VG har fått innsyn i.

Electric cars in Norway

Sitat fra: vinterdekk på fredag 26. mai 2023, klokken 06:40
Sitat fra: Håkon77 på torsdag 25. mai 2023, klokken 19:18Jeg kan godt kjøpe kinesisk bil. Eller kanskje ikke. Det spørs på bilen og pris som for de andre bilprodusentene. Nå er det Byd Seagull og Byd Dolphin som peker seg ut. Vw Id2 ser jo flott ut, men er foreløpig bare prat fra VW. Kan drøye 3-6år før man kanskje kan kjøpe en.
Ikke helt feil å drøye tilsvarende antall år for å se om nytt kinesisk merke overlever og bilmodell blir værende en stund.  :)

Etterspørselen etter Hongqi E-HS9 er vel det mest dramatiske mageplasket fra 2022 til 2023.


Det stemmer nok det. Hørte på mil etter mil posten til FA at flere har tapt nærmere 300' på sin E-HS9 siden i fjor høst til nå. Det er myyyye. Trist for de det gjelder.

Håkon77

2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Thalgar

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 27. mai 2023, klokken 11:45
Sitat fra: vinterdekk på fredag 26. mai 2023, klokken 06:40
Sitat fra: Håkon77 på torsdag 25. mai 2023, klokken 19:18Jeg kan godt kjøpe kinesisk bil. Eller kanskje ikke. Det spørs på bilen og pris som for de andre bilprodusentene. Nå er det Byd Seagull og Byd Dolphin som peker seg ut. Vw Id2 ser jo flott ut, men er foreløpig bare prat fra VW. Kan drøye 3-6år før man kanskje kan kjøpe en.
Ikke helt feil å drøye tilsvarende antall år for å se om nytt kinesisk merke overlever og bilmodell blir værende en stund.  :)

Etterspørselen etter Hongqi E-HS9 er vel det mest dramatiske mageplasket fra 2022 til 2023.


Det stemmer nok det. Hørte på mil etter mil posten til FA at flere har tapt nærmere 300' på sin E-HS9 siden i fjor høst til nå. Det er myyyye. Trist for de det gjelder.

Det er vel prisen å betala for å kjøpa ein såpass estetisk outrert bil, og til og med frå Kina?
Model Y LR Quicksilver, 2023

Ingeniøren

Er vel ingen som kjøper bil for å tjene penger på det. Da bør man i fall ha god greie på de spesielle bilene og kjøpe noe som allerede koster noen millioner....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Electric cars in Norway

#176
Kan det være en generell boikott på gang eller er det bare en normal nedgang?

Les dagens nyhet:

https://www.elbil24.no/nyheter/brutalt-fall-for-kinesiske-elbiler/79428256

Kopi:

Brutalt fall for kinesiske elbiler

Flere kinesiske merker er nesten helt borte fra registreringsstatistikken så langt i år. Nå kan flere nyetableringer bli kraftig forsinket.


TØFF START: Etter årets fem første måneder er de kun registrert to eksemplarer av Voyah Free (til venstre). Til høyre nykommeren EL7 fra Nio, som er registrert i 49 eksemplarer.

HaraldElBil

Problemet med kinesiske biler, og da skal jeg være forsiktig med å dra alle under samme kam, er kvalitetsfølelse.

Jeg har testet et par av de, og det minnet meg mest om da jeg prøvekjørte Dacia fordi jeg tenkte "jøss, rimelig ja, kan det være noe bra i det?".

MG var f.eks altfor fast fjæring, så da vi tok en prøvekjøring ut av forhandler så føltes det som vi kjente hver eneste stein vi kjørte over. En av de andre merkene (uten at jeg husker navnet) føltes bare som en veldig billig Tesla-kopi.

Det kommer helt sikkert noe bra fra Kina også. Teller Polestar som kinesisk? Er de bra?

Electric cars in Norway

Sitat fra: HaraldElBil på fredag 02. juni 2023, klokken 18:04Problemet med kinesiske biler, og da skal jeg være forsiktig med å dra alle under samme kam, er kvalitetsfølelse.

Jeg har testet et par av de, og det minnet meg mest om da jeg prøvekjørte Dacia fordi jeg tenkte "jøss, rimelig ja, kan det være noe bra i det?".

MG var f.eks altfor fast fjæring, så da vi tok en prøvekjøring ut av forhandler så føltes det som vi kjente hver eneste stein vi kjørte over. En av de andre merkene (uten at jeg husker navnet) føltes bare som en veldig billig Tesla-kopi.

Det kommer helt sikkert noe bra fra Kina også. Teller Polestar som kinesisk? Er de bra?
Ser den :+1:

hELgenen

Mhp kvalitet så er de kinesisk bygde Tesla bedre enn alt annet jeg har sett av Tesla. Xpeng G9 får enormt med skryt mhp kvalitet. Som eier av Polestar 2 kan jeg også gå god for den..mye bedre enn f.eks min ID.4 GTX mhp kvalitet..
Men jeg har også sittet i ymse MG og det likte jeg mindre.

Mitt generelle inntrykk er at Kina biler har ok kvalitet.

Nå skal jo Tesla bygge fabrikk nr 2 i Kina og det er neimen ikke lett å være prinsippfast mhp nei til Kina biler

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA