Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Boikott av Kina elbiler for å vise vår sympati?

Startet av Electric cars in Norway, lørdag 18. februar 2023, klokken 18:56

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 02. mai 2023, klokken 16:27Litt artig at i siste mil etter mil podden så nevner gutta, Marius og Håkon at det selges nesten ikke nye Kina elbiler om dagen og at de får høre via via i bilbransjen at  mange av ola nordmann&co nå synes det "er blitt litt politisk vanskelig" å kjøpe Kina elbil.... artig da synes jeg hvertfall #forbrukermakt  :police:  Kina bør gå ut i media og si klart at de fordømmer Putins invasjon av Ukraina... Da er det helt OK å kjøpe Kina elbiler igjen....mener jeg da... he he..

"Hoggi" selger ikke noe om dagen men BYD gikk det litt bedre med sa de på podden.... jeg husker ikke resten.....men hør selv...FA podden, mil etter mil...gratis på spotify..

Det spørs om det vel så mye er fordi det føles litt utrygt å kjøpe ukjente merker. Blir interessant hvor mange som kjøper Xpeng G9. Er vel en av få konkurransedyktige.
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

#151
SitatDet spørs om det vel så mye er fordi det føles litt utrygt å kjøpe ukjente merker
Nettopp. Det tror jeg du har helt rett i. Men også av politiske forhold.

Les denne svenske fra april. Google oversatt..

Kopi under fra den:

Det var også en del respondenter som svarte på hvorfor de ikke vil ha Kina-bil.
37 prosent oppga politikk som grunn.
36 prosent valgte byggekvalitet og 28 prosent anså seg ikke tilstrekkelig kjent med kineserne.

https://www.dagensps.se/motor/darfor-vill-inte-konsumenter-kora-kinesiskt/

hELgenen

At 36% oppga byggekvalitet som et argument for å IKKE velge kinesisk viser jo at et gammelt rykte henger ved.
Disse 36% har feil virkelighetsforståelse - kinesiske biler er bedre enn snittet mhp nettopp byggekvalitet.
I alle fall om en ser på bilene de leverer til det norske markedet. Jeg er ekstremt opptatt av mest bil for pengene - og det kinesere leverer av kvalitet er veldig imponerende. Men at mange ikke klarer å oppdatere seg i takt med økt byggekvalitet fra kina er jo for så vidt ingen overraskelse. Nå sier ikke jeg at man bør velge kinesisk, men er jo interessant å se at folk er så tradisjonelle i sin holdning mhp Kina.  Så Kina må, akkurat som japansk bilindustri måtte i USA på 70 tallet, konkurrere på pris og kvalitet i lang tid før de kryper oppover på salgslisten. Og når de i tillegg må leve med et politisk handikap på linje med å handle russisk olje - vel da vil de nok slite tross bra byggekvalitet.


Electric cars in Norway

#153
Sitat fra: hELgenen på søndag 07. mai 2023, klokken 08:21At 36% oppga byggekvalitet som et argument for å IKKE velge kinesisk viser jo at et gammelt rykte henger ved.
Disse 36% har feil virkelighetsforståelse - kinesiske biler er bedre enn snittet mhp nettopp byggekvalitet.
I alle fall om en ser på bilene de leverer til det norske markedet. Jeg er ekstremt opptatt av mest bil for pengene - og det kinesere leverer av kvalitet er veldig imponerende. Men at mange ikke klarer å oppdatere seg i takt med økt byggekvalitet fra kina er jo for så vidt ingen overraskelse. Nå sier ikke jeg at man bør velge kinesisk, men er jo interessant å se at folk er så tradisjonelle i sin holdning mhp Kina.  Så Kina må, akkurat som japansk bilindustri måtte i USA på 70 tallet, konkurrere på pris og kvalitet i lang tid før de kryper oppover på salgslisten. Og når de i tillegg må leve med et politisk handikap på linje med å handle russisk olje - vel da vil de nok slite tross bra byggekvalitet.


hELgenen  :+1: du har sikkert rett....men i valget blant nå veldig veldig veldig maaaaange flotte elbiler fra kjente bilprodusenter så trenger man ikke velge Kinabil fra et land der Xi, landets leder, går åpent ut og sier at han støtter Putin som er i krig med Ukraina...... jeg tenker at det er jo derfor vi kan bruke vår "forbrukermakt" og kjøpe elbil fra et land som ikke har slike holdninger som Putin&Xi..... just saying....

Har du fortesten lest denne fra aftenposten i april.... skremmende lesing....se bilde også....

https://www.aftenposten.no/verden/nyhetsanalyse/i/9zGnkl/da-xi-ringte-ukrainas-president-la-han-inn-en-kryptisk-melding-til-putin

Electric cars in Norway

SitatAt 36% oppga byggekvalitet som et argument for å IKKE velge kinesisk viser jo at et gammelt rykte henger ved.
 
hELgenen  ..he he litt søndagshumor.... man skal ikke sjingse av gamle rykter for jeg har jo hørt " at et dårlig rykte er det umulig å løpe ifra"  ;D

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på søndag 07. mai 2023, klokken 08:21Disse 36% har feil virkelighetsforståelse - kinesiske biler er bedre enn snittet mhp nettopp byggekvalitet.
I alle fall om en ser på bilene de leverer til det norske markedet.
Er det gjennomført en undersøkelse som sier det, eller er det bare din påstand?

Jeg har ikke grunnlag for å påstå det ene eller andre, men jeg ser da problemer med ladepistoler som sitter fast, lading som ikke starter og mye bugs i software.

Hvor godt de holder er det jo for tidlig å si noe om enda. Kvalitet handler om mere enn hvor godt det ser ut på overflaten.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på søndag 07. mai 2023, klokken 09:45
Sitat fra: hELgenen på søndag 07. mai 2023, klokken 08:21Disse 36% har feil virkelighetsforståelse - kinesiske biler er bedre enn snittet mhp nettopp byggekvalitet.
I alle fall om en ser på bilene de leverer til det norske markedet.
Er det gjennomført en undersøkelse som sier det, eller er det bare din påstand?

Jeg har ikke grunnlag for å påstå det ene eller andre, men jeg ser da problemer med ladepistoler som sitter fast, lading som ikke starter og mye bugs i software.

Hvor godt de holder er det jo for tidlig å si noe om enda. Kvalitet handler om mere enn hvor godt det ser ut på overflaten.

Det er helt og holdent basert på egne erfaringer og det jeg har lest av tester. Kina krabber også inn på topp listen til NCAP :
SitatTHE WINNERS WERE
THE FOLLOWING
• Hyundai IONIQ 6 wins the best-in-class award
in the Large Family Car category;
• ORA Funky Cat in the Small Family Car Category;
• Tesla Model S in the Executive Car category;
• Tesla Model Y in the Small Off-Roader category;
• And finally WEY Coffee 01 in the Large
Off-Roader category.

Kilde : https://cdn.euroncap.com/media/77072/euro-ncap-year-in-numbers-2022.pdf

Mao - også i uavhengige tester som går på sikkerhet klarer nå kinesere å bevege seg mot toppen.

Kvalitet er jo så mangt, men en måte å måle kvalitet på er jo ut fra den man ser og opplever, samt hva uavhengige tester viser. En annen preferanse er å se på hva man får for pengene man betaler.
Jeg mener Kina ikke står tilbake for noen land mhp byggekvalitet og sikkerhet lenger.
MEN - det betyr ikke at jeg vil kjøpe en kinesisk bil gitt dagens politiske situasjon.
Å kjøpe kinesisk i dag er jo forbundet med mye risiko fordi ting kan eskalere fort på verdensmarkedet og før man vet ordet av det står man der med en bil ingen kan levere deler til.....
Men i en fremtidig verden der Kina f.eks skulle endre sin politikk og fremstå som mer åpent og fritt, fjerne støtten til Russland - så vil jeg vel si at de fort kan dominere på verdensmarkedet også når det kommer til bil.


vinterdekk

På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

geear

Kvaliteten på Kina-ting har helt klart blitt bedre med årene, men selv for ti år siden kom det fartøy fra kinesiske verft "garantert asbestfri", som det i ettertid har blitt påvist asbest ombord på. Og materialsertifikatene på stålet ble forfalsket og utga seg for å være en høyere kvalitet enn det egentlig var.

hELgenen

Sitat fra: geear på mandag 22. mai 2023, klokken 15:39Kvaliteten på Kina-ting har helt klart blitt bedre med årene, men selv for ti år siden kom det fartøy fra kinesiske verft "garantert asbestfri", som det i ettertid har blitt påvist asbest ombord på. Og materialsertifikatene på stålet ble forfalsket og utga seg for å være en høyere kvalitet enn det egentlig var.

Og det jeg funderer på er om stålet som brukes fra Kina faktisk ruster lettere?
Er det dårligere kvalitet ute å går her?

Jeg stiller spørsmålet fordi jeg har sett noen nesten nye biler fra et par produsenter i Kina som bare etter 2-3 mnd på vinterveier har helt klart viser tegn til at rusten har fått tak. Er det "ymse" kvaliteter på stålet dette kan skyldes? Jeg ser nemlig at noen merker ikke har dette problemet, mens andre har det....

sjokomelk

Det er forskjell på stål og stål. Alt kommer an på hvilken legering produsenten har brukt.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

geear

I utgangspunktet er det ikke stålet i seg selv som skal ta seg av korrosjonsbeskyttelsen, det skal være coatet for å unngå korrosjon. I Europa i dag så betyr det som regel at stålet blir galvanisert før det får på grunning, lakk og klarlakk. Det finnes ikke alt-i-ett stål som er best på alt, så det aller meste av stål i biler vil ruste om det eksponeres for fuktighet (og forverres av salt).

Electric cars in Norway

#162
Var på dagsrevyen i kveld om USA og der sa politikere at det viktigste nå i årene fremover, var at USA ikke ble for avhengig av Kina. Det var ikke om biler men generelt.

Tipper Kina elbiler ikke selger så bra i USA som her i Norge. Dette pga det politiske kinesiske regimet.


Vidar_S

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 22. mai 2023, klokken 23:56Var på dagsrevyen i kveld om USA og der sa politikere at det viktigste nå i årene fremover, var at USA ikke ble for avhengig av Kina. Det var ikke om biler men generelt.

Dette er vel mer eller mindre det samme som har blitt sagt i ganske mange år allerede?

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 22. mai 2023, klokken 23:56Tipper Kina elbiler ikke selger så bra i USA som her i Norge. Dette pga det politiske kinesiske regimet.

Ikke noen grunn til å tippe når man enkelt kan finne tall. Ifølge https://www.reuters.com/business/autos-transportation/california-accounted-40-us-zero-emission-vehicle-sales-2022-2023-01-23/  selges ca 40% av alle US-solgte elbiler i California så da skulle dette gi en grei pekepinn:  https://www.energy.ca.gov/data-reports/energy-almanac/zero-emission-vehicle-and-infrastructure-statistics/new-zev-sales 

Når det gjelder årsakene til at ingen (om ikke jeg ser helt feil) rene kinesiske merker er å finne på denne listen tror jeg nok det er hakket mer komplisert enn at man uten videre kan si det er "pga det politiske kinesiske regimet".

Rollep

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 22. mai 2023, klokken 23:56Var på dagsrevyen i kveld om USA og der sa politikere at det viktigste nå i årene fremover, var at USA ikke ble for avhengig av Kina. Det var ikke om biler men generelt.

Tipper Kina elbiler ikke selger så bra i USA som her i Norge. Dette pga det politiske kinesiske regimet.


Det er minst like viktig for Europa, vi har allerede blitt alt for avhengig av Kina.

Kinabiler selger heldigvis ikke særlig bra her i Norge heller, håper det forblir slik.

USA ser forøvrig ikke bare på det politiske kinesiske regimet, de tenker minst like mye på arbeidsplasser og egen industri.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA