Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Boikott av Kina elbiler for å vise vår sympati?

Startet av Electric cars in Norway, lørdag 18. februar 2023, klokken 18:56

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 13. mars 2023, klokken 07:04
SitatJeg syns det grenser til rasisme, og det kommer trolig til å ende der, vi skal ikke like Kina lenger. Det var bra når vi fikk utnyttet billig arbeidskraft derfra, men nå har noe endret seg.

Strøm Tycoon :+1: Ok, jeg ser den...

Men nå har vi altså det vi på godt norsk kaller en geopolitisk krise og hvis Kina går mer aktivt inn og støtter Putin.....ja da kommer jo uansett Kina på den listen vi ikke kan kjøpe varer av....

Men vi er ikke der enda...og godt er det...

Jeg er også redd for om Kina går inn i Taiwan....

Det går jo ikke akkuratt riktig vei i Kina der lederen som nå ble "gjenvalgt" systematisk har fjernet alle sine motstandere de siste årene :-1: ...ikke det vi kaller demokrati....og normale stortingsvalgrutiner her i Norge...

Men men men om hundre år er allting glemt....som det heter.... i mellomtiden så er det jo mange andre flotte elbiler fra andre land man kan kjøpe for de som ønsker det.... jeg er usikker på om det å  stoppe å handle med et land,,,om det bidrar til mer demokrati?    men kansje det er først en tøff linje  overfor Kina som må til... og så kan man heller deretter slippe mer opp...? Jeg vet ikke...?
Synes det er stor forskjell å reagere/aksjonere/handle på basis av hva regimet sier og gjør, enn den enkelte kineser.

Sånn blir det jo og med russerne. Vi vet jo at mange, sannsynligvis de fleste russerne, er imot hva Russland holder på med. Men myndighetene driver jo systematisk og slår ned på kritikerne og eventuelle aksjoner som eget folk gjør.

Ja, det holder at man har på seg "feil" farger/farge-kombo for å bli arrestert. Da forstår man at regimet får fortsette, mens de i et demokrati, mest sannsynlig hadde blitt tuppa ut ved første valg.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Thalgar

Sitat fra: Strøm Tycoon på søndag 12. mars 2023, klokken 09:58
Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 10. mars 2023, klokken 06:59
Jeg så ikke den komme for 10 år siden at vi skulle få en egen "tags" på TV 2 som het "kinabil"  :D

Men slik er det blitt...

https://www.tv2.no/arkiv/kinabil

Kan ligne på hvordan amerikanerne omtalte biler av japansk opprinnelse som gjorde inntog i det markedet med stor suksess på 70-tallet, bare at vi ikke har egen bilindustri.

Jeg syns det grenser til rasisme, og det kommer trolig til å ende der, vi skal ikke like Kina lenger. Det var bra når vi fikk utnyttet billig arbeidskraft derfra, men nå har noe endret seg.

Japan på 70- og 80-talet var eit demokrati med pasifisme som del av grunnlova. Kina er eit marerittaktig totalitært regime som systematisk overvakar folket, driv øydelegging av ein nasjonal minoritet med sinnsvake metodar og rustar opp for potensielt å ta over Taiwan med makt. Og alle kinesiske selskap må gjera som leiarane i Beijing seier. Det i seg sjølv burde få ein til å sky kinesiske teknologiselskap som pesten.

Men ut frå eigeninteresse er det òg skummelt å kjøpa kinesisk. Kva skjer med service og programvare om Kina invaderer Taiwan, og Vesten svarar med same type sanksjonar som ein såg mot Russland? Kva skjer om Kina går fullt inn med støtte til Russland i Ukraina - kva sanksjonar kjem då? Då kan fort den nye Kina-bilen visa seg å bli ei svært dyr investering.
Model Y LR Quicksilver, 2023

hELgenen

Enig at det er skummelt å handle kinesisk om dagen. Plutselig står man der og det er innført sanksjoner som gjør at deler er umulig å få tak i.  Så rene kinesiske biler som KUN har produksjon i Kina er noe som jeg personlig vil forsøke å holde meg unna. Bilene de leverer er jo flotte, men jeg orker ikke tanken på å bli sittende der uten tilgang på deler til service og vedlikehold.

Ellers er det jo bare trist at enkelte land ledes av ledere som synes mer opptatt av seg selv og sitt ego, enn av menneskene de leder.

Svk

Sliter jo med deler allerede.venter på ny frontrute

Electric cars in Norway

SitatSå rene kinesiske biler som KUN har produksjon i Kina er noe som jeg personlig vil forsøke å holde meg unna

Helgenen  :+1: ja det er ikke noe regelverk som sikrer bildeler tilgang dersom boikott av er land. Kan da fort bli likt situasjonen med alle de bil lednings delene som ikke kom frem til bilfabrikkene...

Electric cars in Norway

#65
Da møttes de igjen  :-1: Putin&Xi... bør vi virkelig la Kina kapre elbilmarkedet når de støtter Putin i tykt og tynt og indirekte hans oppførsel overfor Ukraina?

Jeg hørte den franske presidenten nylig sa rett ut at han var redd for den kinesiske dominansen i elbil produksjons markedet.. jeg støtter han i det.

https://www.nettavisen.no/nyhetsstudio/?p=lc-5659436-6650

Kopi av nyheten:

Putin ønsker sin «kjære venn» Xi Jinping velkommen
Russlands president Vladimir Putin kalte sin kinesiske kollega en «kjær venn» da han ønsket Xi Jinping velkommen til Moskva.

– Vi er litt misunnelige på Kinas raske utvikling. Du har klart å gjøre staten sterkere, og jeg er sikker på at Kina vil utvikle seg ytterligere under ditt lederskap, sa Putin da de to lederne møttes mandag.

jlan

#66
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 20. mars 2023, klokken 15:13
Da møttes de igjen  :-1: Putin&Xi... bør vi virkelig la Kina kapre elbilmarkedet når de støtter Putin i tykt og tynt og indirekte hans oppførsel overfor Ukraina?
Nåja, det vennskapet har nå gått litt opp og ned, og det kommer det til å gjøre fremover også. I motsetning til andre har gjerne Xi forstått at man skal velge sine ord med omhu når man snakker med en gal mann - spesielt en gal mann som med våpen, og enda viktigere når det er atomvåpen. Det er absolutt grunn til å være skeptisk til det Xi driver med, men jeg har faktisk litt tro på at han kan bidra til en fredsløsning.

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

arthur

Fra å være storebror i forhold til Kina har nå Putin helt åpenbart blitt lillebror. Russlands økonomi er på størrelse med Spania eller Texas mens den kinesiske er klart nummer to i verden og med en vekst (fortsatt) som slår de fleste andre.

Rent militært er nok også Kina nå Russland overlegne med unntak av atomvåpen (våpen som vel i praksis aldri vil kunne bli brukt?).

Russland har heller ikke all verdens å skryte av mht teknologi og teknologsik utvikling og har inntil nå vært helt avhengig av å kjøpe slikt fra vesten, også for sine avanserte våpen!

Russland har dårlig tid, er midt i en krig som går svært dårlig og som sakte maler i stykker deres militøre evne og styrke.

Kina, kineserne, er svært pragmatiske oppi det hele, tenker i et hudnre års perpsektiv mens Putin må tenke på dagen i dag og den nærmeste fremtid!

Med andre ord er det Kina vi i vår del av verden bør frykte, ikke Russland, så lenge vi nå står opp mot Putin og hans regime og utstyrer Ukraina med hva de måtte trenge, også gjenoppbyggingen!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Strøm Tycoon

Minoriteten (vesten) må nok snart venne seg til at den faktisk er en minoritet. Majoriteten av landområdene den har herredømme over, har de også stjælt fra noen med svært ofte brutal makt.

Til trådstarter: aktuelt å boikotte Tesla siden USA har okkupert en tredjedel av Syria, for ikke å snakke om Irak/Libya/Vietnam/Korea og har vært involvert i nær sagt hele sør- og mellomamerika på et eller annet tidspunkt.

Ironisk nok vil vel Japanske og Tyske elbiler være de eneste nogenlunde stuerene om vi velger å se på hvordan landene har oppført seg i etterkrigstiden.

Electric cars in Norway

#69
Sitat
Til trådstarter: aktuelt å boikotte Tesla siden USA har okkupert en tredjedel av Syria, for ikke å snakke om Irak/Libya/Vietnam/Korea og har vært involvert i nær sagt hele sør- og mellomamerika på et eller annet tidspunkt.

He he ja kansje vi skal gå US etter i sømmene også? Men det blir vel en annen tråd? Men siden vi er i NATO og gift med US i tykt og tynt så tenker at jeg er fornøyd med dagens US ekteskap... men men meg om det..

Jeg opprettet vel denne tråden for jeg husker vi hadde en eldre Kina bil tråd som jeg ikke fant igjen. Og når sa Xi så gifter seg med Putin etter Ukraina krigen startet og at Kina et et av svært få land som ikke fordømmer Putins krig i Ukraina.... Da mener jeg vi bilkjøpere kan bruke vår forbrukermakt og hvertfall diskutere om vi skal vurdere å bruke den overfor Kina... ved nettopp å ikke kjøpe kinabiler. Bare diskutere så blir det opp til hver enkelt om hva msn selv gjør.

Diskusjoner er viktig. Så hvis noen vil starte en tråd om US biler ...... så gjerne for meg... men det er ikke mitt bord... for å si det slik.

Tenk om det blir en internasjonal boikott av Kina ...... da har vi med så mange kinabiler i Norge, «et problem. Houston» som de sa den gangen.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 23. mars 2023, klokken 06:17
SitatTil trådstarter: aktuelt å boikotte Tesla siden USA har okkupert en tredjedel av Syria, for ikke å snakke om Irak/Libya/Vietnam/Korea og har vært involvert i nær sagt hele sør- og mellomamerika på et eller annet tidspunkt.

He he ja kansje vi skal gå US etter i sømmene også? Men det blir vel en annen tråd? Men siden vi er i NATO og gift med US i tykt og tynt så tenker at jeg er fornøyd med dagens US ekteskap... men men meg om det..

Jeg opprettet vel denne tråden for jeg husker vi hadde en eldre Kina bil tråd som jeg ikke fant igjen. Og når sa Xi så gifter seg med Putin etter Ukraina krigen startet og at Kina et et av svært få land som ikke fordømmer Putins krig i Ukraina.... Da mener jeg vi bilkjøpere kan bruke vår forbrukermakt og hvertfall diskutere om vi skal vurdere å bruke den overfor Kina... ved nettopp å ikke kjøpe kinabiler. Bare diskutere så blir det opp til hver enkelt om hva msn selv gjør.

Diskusjoner er viktig. Så hvis noen vil starte en tråd om US biler ...... så gjerne for meg... men det er ikke mitt bord... for å si det slik.

Tenk om det blir en internasjonal boikott av Kina ...... da har vi med så mange kinabiler i Norge, «et problem. Houston» som de sa den gangen.

Det skumleste er hvis en har kjøpt en Nio, og leier batteriet, og de etter en boikott pakker ned batteriene sine, inkl de som står i bilene, som de eier, og drar hjem. Da har en et problem...
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 01. april 2023, klokken 15:51
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 23. mars 2023, klokken 06:17
SitatTil trådstarter: aktuelt å boikotte Tesla siden USA har okkupert en tredjedel av Syria, for ikke å snakke om Irak/Libya/Vietnam/Korea og har vært involvert i nær sagt hele sør- og mellomamerika på et eller annet tidspunkt.


He he ja kansje vi skal gå US etter i sømmene også? Men det blir vel en annen tråd? Men siden vi er i NATO og gift med US i tykt og tynt så tenker at jeg er fornøyd med dagens US ekteskap... men men meg om det..

Jeg opprettet vel denne tråden for jeg husker vi hadde en eldre Kina bil tråd som jeg ikke fant igjen. Og når sa Xi så gifter seg med Putin etter Ukraina krigen startet og at Kina et et av svært få land som ikke fordømmer Putins krig i Ukraina.... Da mener jeg vi bilkjøpere kan bruke vår forbrukermakt og hvertfall diskutere om vi skal vurdere å bruke den overfor Kina... ved nettopp å ikke kjøpe kinabiler. Bare diskutere så blir det opp til hver enkelt om hva msn selv gjør.

Diskusjoner er viktig. Så hvis noen vil starte en tråd om US biler ...... så gjerne for meg... men det er ikke mitt bord... for å si det slik.

Tenk om det blir en internasjonal boikott av Kina ...... da har vi med så mange kinabiler i Norge, «et problem. Houston» som de sa den gangen.

Det skumleste er hvis en har kjøpt en Nio, og leier batteriet, og de etter en boikott pakker ned batteriene sine, inkl de som står i bilene, som de eier, og drar hjem. Da har en et problem...
Ser ikke helt hvordan de skal klare å pakke med seg batteriene som sitter på bilene, siden bilene enten står i låst garasje/garasjeanlegg, på privat eiendom eller man er på tur. Tviler sterkt på at man vil forfølge eierne for å plukke ut batteriet og levne bilen hjelpeløst i "veikanten".

Det mer sannsynlige scenarioet er at bilene får beholde batteriet som per nå sitter i bilen, og de fortsatt må betale leien, men at batteribytting og ladekreditt forsvinner. Og servicepartner mister avtale, men fremdeles vil ta service og reparasjoner etter regning.

Men man blir da fort sittende uten garanti og reklamasjonsrett mot produsent. Og reservedeler kan bli vanskelig eller umulig å få tak i. Så vil det kanskje være noen som velger å holde tilbake leiesummen dersom man får feil som produsenten normalt  måtte dekket, og da må dette gjennom rettsapparatet.

Man motstrider selvsagt krav fra inkasso-byrå, som da ikke kan kreve inn pengene før ev. situasjonen som gjør at man motstrider kravet, er avgjort i retten. Viktig at leiesummen settes på en konto og ikke røres, slik at man kan betale kravene når det er konkludert i rettssak.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

#72
Nå har ikke jeg lest gjennom leiekontrakten på de som leier batteriene fra Nio, men dersom Norge skulle stoppe Nio å gjøre forretning i Norge pga politiske beslutninger så vil Nio sannsynligvis kunne påberope Force Majeure. Vanlige bestemmelser er da at kontrakten etter en tid kan kanselleres av begge parter, hvor da eieren får tilbake utleieobjektet. Dersom bileiere nekter å gi fra seg tingen vil utleier kunne gå rettens vei for å få erstatning / tingen.

Men det er klart, Nio vil jo da være interessert å selge batteriet, så det kan jo være det hadde løst seg greit....om ikke kineserne ønsker å lage kvalm/hevn....
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

ToWalk..... enig i din vurdering om at det kunne blitt en Force Majeure case...

Rollep

Det var deprimerende å se at kineserne allerede har invadert oss. Med god hjelp fra nordmenn som ikke tenker lenger enn lommebok og nesetipp vil de nok etter hvert dominere markedet.

Geely, Byd, Maxus, Honki, Xpeng, Polestar, Voyah og alt hva de heter. Selgerne besto i stort sett av ungdommer, sikkert med Huawei telefon på innerlomma.

Alltid like morsomt å se reaksjonen når man spør om hvor bilen er produsert. Når de da svarer Kina så sier jeg "OK, da er den uaktuell for meg og forhåpentligvis også nordmenn flest"

Av og til prøver noen seg med å spørre om jeg fremdeles bruker Nokia telefon. "Nei det gjør jeg ikke, jeg bruker Samsung og er fullt klar over at den inneholder en og annen kinesisk komponent. Men det er stor forskjell på det sammenlignet med å støtte kinesisk industri ved å kjøpe en hel jævla bil"
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA