Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Boikott av Kina elbiler for å vise vår sympati?

Startet av Electric cars in Norway, lørdag 18. februar 2023, klokken 18:56

« forrige - neste »

Svk

Bil å kina må vi gi opp. Vi må heller bruke energien på å påse at russerene,kineserene holder seg der de er politisk å millitært

turfsurf

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 13. oktober 2023, klokken 20:41
Sitat fra: geear på fredag 13. oktober 2023, klokken 11:17Syns det er interessant at for eksempel BMW nevnes veldig sjelden når "andre" bilprodusenter som produserer i Kina dras frem. Da er det typisk Tesla og Polestar, men virker som få har fått med seg at BMW iX3 er en Kina-bil.

Klarer ikke generelt sett å se på BMW som et kinabil merke. De produserer jo flere steder blant annet i Kina og den nye modellen skal jo produseres i Regensburg i Tyskland
Det er jo på lik linje med Tesla. Bilene produsert i Kina er produsert i Kina, og fortjener å ikke kjøpes. Uansett om det er BMW, Tesla eller Polestar. Polestar er hakket værre dog, siden det også er rent kinesisk eid. Mere på linje med NIO, Xpeng, BYD osv.

Elektrisk Mini ser også ut til å bli produsert i Kina, noe som er synd, siden jeg liker Mini og godt kunne tenkt meg en igjen etter hvert.

Selv ønsker jeg straffetoll på kinabiler velkommen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på lørdag 14. oktober 2023, klokken 06:08Høres ut som en ganske hul argumentasjon ala at å voldta bare litt er ikke like ille som å voldta..

Bilbransjen endres hele tiden og før du vet ordet av det har kinesere en eierpost i ditt favorittmerke..eller kanskje BMW kjøper seg inn i ett Kina merke slik VW har gjort i xpeng.
Å være prinsippfast blir stadig vanskeligere. Ikke lenge før noen begynner å levere ut kinabiler med emblem der det står : Nei til Kinabiler!
Rart argument, verden er ikke sort/hvit, enten/eller. Alt har en grad. Å slå ned noen er heller ikke det samme som å drepe noen, selv om begge deler er forkastelig.

At global handel er komplekst er vel ikke noe nytt, men å forstå at å gi all produksjon til ett lukket, totalitært regime er risikabelt er tydeligvis nyheter for en del politikere.

Husker jeg diskuterte risikoen med å gå inn i Kina og Russland rett etter muren falt, og hvor mange som kun hadde fortjeneste i øynene. Tok litt tid, men mange av de jeg diskuterte med og om har fått åpnet øynene nå, noen av de på en heller vond måte.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på lørdag 14. oktober 2023, klokken 09:54
Sitat fra: hELgenen på lørdag 14. oktober 2023, klokken 06:08Høres ut som en ganske hul argumentasjon ala at å voldta bare litt er ikke like ille som å voldta..

Bilbransjen endres hele tiden og før du vet ordet av det har kinesere en eierpost i ditt favorittmerke..eller kanskje BMW kjøper seg inn i ett Kina merke slik VW har gjort i xpeng.
Å være prinsippfast blir stadig vanskeligere. Ikke lenge før noen begynner å levere ut kinabiler med emblem der det står : Nei til Kinabiler!
Rart argument, verden er ikke sort/hvit, enten/eller. Alt har en grad. Å slå ned noen er heller ikke det samme som å drepe noen, selv om begge deler er forkastelig.

At global handel er komplekst er vel ikke noe nytt, men å forstå at å gi all produksjon til ett lukket, totalitært regime er risikabelt er tydeligvis nyheter for en del politikere.

Husker jeg diskuterte risikoen med å gå inn i Kina og Russland rett etter muren falt, og hvor mange som kun hadde fortjeneste i øynene. Tok litt tid, men mange av de jeg diskuterte med og om har fått åpnet øynene nå, noen av de på en heller vond måte.

Enig - verden er definitivt ikke sort/hvitt. Det er vel akkurat dette som skaper utfordringer når man skal forholde seg til Kina biler eller ikke. En kan jo også tenke som så at dersom en kjøper en Kina bil så hjelper en nødvendigvis ikke bare regimet, men fabrikken og personene i denne til et bedre liv? Bilbransjen er så internasjonal nå at det vil poppe opp fabrikker overalt. Og kanskje flere av disse selskapene i Kina også vil bli påvirket av vestlig tankesett om demokrati og menneskerettigheter etter hvert som de ekspanderer? De må jo tilpasse seg landet de skal levere biler til ellers får de jo ikke solgt noe. Så det er kanskje ikke så sort/hvitt å handle kinesisk heller da man får med en del kulturforståelse landene imellom også? Jeg synes vi skal la politikk være politikk og heller ønske velkommen en åpen konkurranse der kundene får velge fritt hvilken bil de ønsker uten at bilen skal ha egen avgift/toll osv basert på hvor selskapet har hovedkontor.  Synes VW+xpeng er en spennende kombinasjon - og Geely har virkelig klart å lage Volvo billigere  uten at bilen har fått dårligere kvalitet. Og Tesla viste at de også kan lage god kvalitet på bilene sine gjennom sine leveranser fra Kina - mao. lærte vel Tesla et og annet om å bygge bedre kvalitet også ved sin involvering i Kina. Jeg tror Kina har vært med på å løfte bilbransjen til elektrifisering - og utvalget biler blir stadig større. Og konkurransen mellom f.eks BYD vs Tesla er trolig også viktig for innovasjon. Nei - jeg har etter lengre vurdering funnet ut at kanskje kinesiske biler kan åpne verden for større forståelse ulike kulturer imellom - og kanskje verden trenger mer av det?


geear

Sitat fra: Jalla på fredag 13. oktober 2023, klokken 21:40
Sitat fra: geear på fredag 13. oktober 2023, klokken 11:17Da er det typisk Tesla og Polestar, men virker som få har fått med seg at BMW iX3 er en Kina-bil.
Hvis du ikke forstår forskjellen på et merke som både er eid av et kinesisk selskap, og som også er produsert i Kina, og en bil som kun blir produsert i Kina så har du et problem.

Det er stor forskjell på at 100% av fortjenesten havner i diktaturet Kina, og at kun en prosentandel havner der.
Her er du på skivebom. Ikke tillegg meg utsagn jeg overhodet ikke har vært i nærheten av. Jeg savnet BMW nevnt i samme kategori som Tesla i media, som kun produserer i Kina. Påstod overhodet ikke at de var eid av kinesere, men skal vi være i det kritiske hjørnet så er fakta at BMW også har mer i Kina, inkludert joint venture med Kina-merke. Sjekk opp BMW Brilliance.

Grunnen til at jeg også nevnte Polestar er at de har hovedkontor i Sverige, og av mange regnes som mindre kinesisk enn BYD og alle de andre. De nevnes ofte som litt mer "rene" enn andre.

Linkene om at iX3 kan bli gjenstand for "straffetoll" i EU på lik linje med Kina-merker forteller vel egentlig nok.

PS: jeg har to BMWer i garasjen selv, så dette er ikke ment som noe merkekrig.

sjokomelk

Geely blir straffet av USA av straffetoll på biler produsert i Kina. Derfor sender de Volvoer bygd i Belgia og Sverige til USA, og biler produsert i Kina til Europa. Det lønner seg for de å sende biler jorda rundt for å slippe straffetoll og høy pris til kundene i USA.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Ingeniøren

Sitat fra: sjokomelk på lørdag 14. oktober 2023, klokken 23:36Geely blir straffet av USA av straffetoll på biler produsert i Kina. Derfor sender de Volvoer bygd i Belgia og Sverige til USA, og biler produsert i Kina til Europa. Det lønner seg for de å sende biler jorda rundt for å slippe straffetoll og høy pris til kundene i USA.

Veldig miljøvennlig..  :-1:
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på lørdag 14. oktober 2023, klokken 14:41En kan jo også tenke som så at dersom en kjøper en Kina bil så hjelper en nødvendigvis ikke bare regimet, men fabrikken og personene i denne til et bedre liv? Bilbransjen er så internasjonal nå at det vil poppe opp fabrikker overalt. Og kanskje flere av disse selskapene i Kina også vil bli påvirket av vestlig tankesett om demokrati og menneskerettigheter etter hvert som de ekspanderer?
Her repeterer du jo kongstanken til de vestlige politikerne på nittitallet. Økt handel med Kina og Russland skulle skape gjensidig avhengighet og få de til å forstå markedsliberalismens fortreffelighet og utvikle seg i demokratisk retning.

Det som skjedde var at vesten avviklet nesten all produksjonskapasitet og gjorde seg avhengige av fossilt drivstoff fra Russland og Midt-Østen.

Vi ser jo hvor bra det gikk. Demokratisk ideologi funker dårlig i møte med menn som Xi, Putin, Orban og Erdogan m.fl.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på søndag 15. oktober 2023, klokken 12:52
Sitat fra: hELgenen på lørdag 14. oktober 2023, klokken 14:41En kan jo også tenke som så at dersom en kjøper en Kina bil så hjelper en nødvendigvis ikke bare regimet, men fabrikken og personene i denne til et bedre liv? Bilbransjen er så internasjonal nå at det vil poppe opp fabrikker overalt. Og kanskje flere av disse selskapene i Kina også vil bli påvirket av vestlig tankesett om demokrati og menneskerettigheter etter hvert som de ekspanderer?
Her repeterer du jo kongstanken til de vestlige politikerne på nittitallet. Økt handel med Kina og Russland skulle skape gjensidig avhengighet og få de til å forstå markedsliberalismens fortreffelighet og utvikle seg i demokratisk retning.

Det som skjedde var at vesten avviklet nesten all produksjonskapasitet og gjorde seg avhengige av fossilt drivstoff fra Russland og Midt-Østen.

Vi ser jo hvor bra det gikk. Demokratisk ideologi funker dårlig i møte med menn som Xi, Putin, Orban og Erdogan m.fl.

Vel - dersom de kommer med fabrikker i vesten så må de jo også forholde seg til vestlige lover osv..
Og det er jo akkurat det de vurderer...

https://www.theyucatantimes.com/2023/09/byd-is-considering-building-a-manufacturing-plant-in-mexico/

https://www.motortrend.com/features/motortrend-investigates-chinese-cars-in-mexico-is-usa-next/

Denne bransjen er internasjonal og vil tilpasse seg alt hva politikere prøver å gjøre - det er en katt og mus lek.
Og dersom kineserne kommer til USA,Europa og bygger fabrikker her - vel så må de også forholde seg til vestlige lovgivning. Følgelig vil det skje en kulturutveksling her. Så jeg tror ikke vi kan "sperre" dem ute med nye tollmurer inn i evigheten. Og ikke tror jeg det er bra for verden heller - og det er definitivt ikke bra for overgangen til elektriske biler på verdensbasis. 

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på søndag 15. oktober 2023, klokken 16:38Og dersom kineserne kommer til USA,Europa og bygger fabrikker her - vel så må de også forholde seg til vestlige lovgivning. Følgelig vil det skje en kulturutveksling her. Så jeg tror ikke vi kan "sperre" dem ute med nye tollmurer inn i evigheten. Og ikke tror jeg det er bra for verden heller - og det er definitivt ikke bra for overgangen til elektriske biler på verdensbasis.
Kulturutveksling som du spår vil skje skulle da ha skjedd for lenge siden - ser ikke ut som det virker. Det er kinesere som bygger bruer og veier i Trøndelag f.eks.

Formålet med tollbarrierene er jo ikke å sperre, men å sørge for like spilleregler. Eller for å si det litt annerledes, kompensere for ulike spilleregler.

Men jeg er enig i at det ikke er bra å bygge isolerte siloer i verden, det beste hadde jo vært fri handel og lik levestandard. Dessverre tror jeg dette er en utopi, og det finnes alt for mange maktsyke personer (fortrinnsvis menn) som ikke vil følge spillereglene.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

Jeg syns sikkerhetsrisikoen ved rene Kinamerker er undervurdert.

Man kobler telefonen sin til en bil fra en produsent som er lovpålagt å samarbeide med kinesisk etterretning. Og installerer gjerne app'en fra samme produsent.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

BubbaJoFet

Men du kobler telefonen gladelig til og med App fra et firma ledet av Musk?
Som aktivt trakasserer privatpersoner og har ved ett tilfelle ansatt en privat detektiv for å dra opp dritt på en som var uenig i Musk?
https://www.buzzfeednews.com/article/ryanmac/elon-musk-unsworth-pedo-guy-deposition-private-investigator

https://amp.theguardian.com/technology/2019/oct/08/elon-musk-diver-vernon-unsworth-pedo-idiot

Absolutt enig i at en bør være skeptisk til de data som samles inn av moderne biler, men at de kinesiske skal være verre enn amerikanske, som har tilsvarende lovverk for å få tak i data, det er jeg mer usikker på.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/CLOUD_Act

Radial

#372
Alle spionerer og avlytter på hverandre, det er egentlig ikke noe nytt og har pågått/pågår selv mellom Norge og Sverige.
At USA omtrent "ser deg" og alt du gjør på nett, og har gjort det siden internetts oppstandelse er heller ikke ny informasjon.

Forskjellen kommer når dette blir brukt til eventuelle fiendtlige handlinger.

Jeg får egentlig mest frysninger av at Tesla kan skru av bilen min mens jeg kjører, og at de automatisk setter bilen i service mode+pin_to_drive når jeg er på deres områder. Ingen advarsel om å akseptere engang...det bare skjer av seg selv.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Balaklava

Å støtte Kina ved å kjøpe en kapitalvare til 300 000,- opp til millionen er nå en ting.

Men om en "hever seg over det". Noen som husker når nobelkomiteen sa ett navn og Kina satt Norge i skammekroken i åresvis?

Hvor stabilt er forhandlernettet og deletilgangen?

Hvis Norge, eller noen i Norge gjør noe som fornærmer Kinesiske myndigheter, eller sanksjonene mot Russland og Kina strammes til pga pågående konflikter.

Eller Kina går ett steg for langt ifht Taiwan og "vesten" setter Kina i skammekroken.
----
Så sitter en der med billånet sitt, får ikke tak i den ene delen som sviktet, eller får ikke rettet opp ene buggen som gjør bilen ubrukelig. Forhandler uffer seg, men får ikke gjort noe. Å kvitte seg med gjelda ved å selge er bare å glømme da bruktmarkedet for merket har kollapset totalt.

Greit det er billig, men er det ikke litt å spille Lottobingonord?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Sutalaus på mandag 16. oktober 2023, klokken 06:58Å støtte Kina ved å kjøpe en kapitalvare til 300 000,- opp til millionen er nå en ting.

Men om en "hever seg over det". Noen som husker når nobelkomiteen sa ett navn og Kina satt Norge i skammekroken i åresvis?

Hvor stabilt er forhandlernettet og deletilgangen?

Hvis Norge, eller noen i Norge gjør noe som fornærmer Kinesiske myndigheter, eller sanksjonene mot Russland og Kina strammes til pga pågående konflikter.

Eller Kina går ett steg for langt ifht Taiwan og "vesten" setter Kina i skammekroken.
----
Så sitter en der med billånet sitt, får ikke tak i den ene delen som sviktet, eller får ikke rettet opp ene buggen som gjør bilen ubrukelig. Forhandler uffer seg, men får ikke gjort noe. Å kvitte seg med gjelda ved å selge er bare å glømme da bruktmarkedet for merket har kollapset totalt.

Greit det er billig, men er det ikke litt å spille Lottobingonord?

Har to kjipe scenarioer:
Bilen havarerer etter 3 år - EU har innført så sterke tollbarrierer at fabrikanten har trukket seg ut av Norge. Firmaet du kjøpte bilen av finnes ikke mer....en ting er deler, men en annen ting er å få ting dekket på reklamasjon/garanti, samt å finne noen som har kunnskap til å reparere....men er gjerne en mulighet å frakte bilen med båt til et land hvor de kan fikse.

Kjøpt NIO med leie-batteri....hva skjer med leien om 3 år om Norge skulle boikotte Kina...mener å ha lest at et europeisk firma eier batteriene, så er gjerne ikke et problem...
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA