Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Boikott av Kina elbiler for å vise vår sympati?

Startet av Electric cars in Norway, lørdag 18. februar 2023, klokken 18:56

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

#345
Ikke bare er Kineserne moralsk sett helt på bærtur >:( Som støtter Putin i hans Ukraina innovasjon for kineserne jukser trolig også når staten gir de kinesiske bilprodusentene statlig støtte :-1: for en gjeng sier jeg,

Les denne saken: https://www.tv2.no/broom/varsler-voldsom-kina-vekst/16069715/

SitatI tillegg spekuleres det i om kinesiske bilprodusenter mottar statlig støtte, for å kunne tilby bilene til enda lavere priser. Dette har fått EU-myndighetene til å reagere, og flere tar nå til orde for en straffetoll på import av kinesiske biler. Kinesiske myndigheter benekter derimot at de gir slik støtte.

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 11. oktober 2023, klokken 02:58Ikke bare er Kineserne moralsk sett helt på bærtur >:( Som støtter Putin i hans Ukraina innovasjon for kineserne jukser trolig også når staten gir de kinesiske bilprodusentene statlig støtte :-1: for en gjeng sier jeg,

Les denne saken: https://www.tv2.no/broom/varsler-voldsom-kina-vekst/16069715/

SitatI tillegg spekuleres det i om kinesiske bilprodusenter mottar statlig støtte, for å kunne tilby bilene til enda lavere priser. Dette har fått EU-myndighetene til å reagere, og flere tar nå til orde for en straffetoll på import av kinesiske biler. Kinesiske myndigheter benekter derimot at de gir slik støtte.


Ikke støtter jeg Kina,men rett skal være rett. Det er ikke bevist at f.eks Kina,som USA,gir støtte til egen bilindustri. Det er kun ren spekulasjon som noen da leser som det var en sannhet. USA gir beviselig massiv støtte som også påvirker Europeisk industri og arbeidsplasser negativt.. Flere produsenter føler de ikke har noe annet valg enn å etablere produksjon i USA for å kunne selge i USA.

Svk

Det selges vel mye camry i usa.sikkert greit med egen fabrikk.korterer reise vei og usa er fornøyd

Electric cars in Norway

#348
He he er det innafor som en mer humoristisk ingress på den gode elbil.no nyheten å si at den «Kinesiske staten» nettopp har satt ned prisene på Kina elbilene sine? JAC denne gang. ;D

Både usa, Frankrike og Tyskland heller vel i den retningen mener jeg å ha lest - når de uttaler seg om Kina elbiler. Og arbeider med å lage høyere import-avgifter på Kinabilene :+1:


https://elbil.no/og-der-ble-denne-over-100-000-kroner-billigere/

#kinaelbilhumor

Strøm Tycoon

Du postet en video fra DW som veldig bra belyser problemet VAG-konsernet er i, og forteller også hvordan det var Tesla som fikk fart på de andre kinesiske produsentene.

https://youtu.be/VKvLM6MS6WI?si=P37EZZEVGULw-XgD

Når skal EU slutte å skylde på andre?

Motortrend har også sett på hvordan kinesiske biler begynner å få fotfeste i Mexico, og det spekuleres i om dette er et forsøk på et brohode til USA.

https://www.motortrend.com/features/motortrend-investigates-chinese-cars-in-mexico-is-usa-next/

Jeg deler vel mexicanernes skepsis, USA vil forsøke med alle midler å holde kinesiske biler ute av lokalmarkedet, akkurat som de reagerte når japanerne gjorde sitt inntog på 70-tallet.

Så et siste spørsmål: Burde kinesiske bilkunder boikotte VAG og Tesla? Nei mener nå jeg.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Strøm Tycoon på torsdag 12. oktober 2023, klokken 17:51Du postet en video fra DW som veldig bra belyser problemet VAG-konsernet er i, og forteller også hvordan det var Tesla som fikk fart på de andre kinesiske produsentene.

https://youtu.be/VKvLM6MS6WI?si=P37EZZEVGULw-XgD

Når skal EU slutte å skylde på andre?

Motortrend har også sett på hvordan kinesiske biler begynner å få fotfeste i Mexico, og det spekuleres i om dette er et forsøk på et brohode til USA.
https://www.motortrend.com/features/motortrend-investigates-chinese-cars-in-mexico-is-usa-next/

Jeg deler vel mexicanernes skepsis, USA vil forsøke med alle midler å holde kinesiske biler ute av lokalmarkedet, akkurat som de reagerte når japanerne gjorde sitt inntog på 70-tallet.

Så et siste spørsmål: Burde kinesiske bilkunder boikotte VAG og Tesla? Nei mener nå jeg.
Strøm....takker for lenken :+1:

Ja dette var litt av noen mexsi :D nyheter...

Hårreisende dårlige nyheter :o


Jeg overnatte noe i fin artikkel lenke til norsk via Google:

«Faktisk er kinesiske biler nærmere det amerikanske markedet enn de fleste vet. MotorTrend reiste til Mexico City, hvor det er kinesisk-merkede, kinesisk-produserte kjøretøyer i Nord-Amerika – og de gjør en stor innvirkning.


I løpet av de siste tre årene har ni kinesiske bilprodusenter etablert seg i Mexico, og i dag representerer varene deres 9 prosent av alle personbiler som selges der. Det er bemerkelsesverdig når du tenker på at for bare fire år siden var kinesiske kjøretøyer ikke representert i Mexicos markedsandel i det hele tatt. Men kinesiske giganter som BYD, Chery og SAIC Motors har etablert seg sør for grensen vår, og tilbyr kvalitetsprodukter til attraktive priser.

"Kineserne bruker Mexico som segue for å komme inn i USA," sa César Roy, en bilindustrianalytiker i Mexico med mer enn 40 års erfaring. Med Mexico som allerede spiller en så kritisk rolle i nordamerikansk bilproduksjon, og med kinesiske bilprodusenter som lover fabrikker over hele Mexico, kan disse kjøretøyene være på nippet til å endelig kjøre inn på det amerikanske markedet.»

hELgenen


Electric cars in Norway

#352
Denne 6 dagers gamle YT videoen er pensum  :D spør dere meg...hvertfall...men meg om det...

Langfilm dette her så hent popcorn og snur film....



Se under par bilder under fra YT videoen med forklaring.

https://youtu.be/VKvLM6MS6WI?si=GCaYNLxzHjzezYRo

Øystein16

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 11. oktober 2023, klokken 02:58Ikke bare er Kineserne moralsk sett helt på bærtur >:( Som støtter Putin i hans Ukraina innovasjon for kineserne jukser trolig også når staten gir de kinesiske bilprodusentene statlig støtte :-1: for en gjeng sier jeg,
MVA-fritaket for elbilar er norsk statsstøtte til kinesisk bilproduksjon.

Electric cars in Norway

#354
SitatMVA-fritaket for elbilar er norsk statsstøtte til kinesisk bilproduksjon.

Øystein :+1:  Hmmmmm ja det har du vel kansje bittelitt rett i... ;D .. men vi ha noe som kalles ESA som vurderer slikt og Norge fikk grønt lys derfra....

Men som denne tråden antyder..... så spør jeg deg om du også mener det er greit at Xi....som han heter. (Og les da Kinas leder), står ved siden av Putin (russisk leder) og Xi vil ikke si til Putin at han fordømmer Putins innovasjon av Ukraina....

.....rent hypotetisk....hva ville du sagt til Putin hvis du var Xi?

Ville du sagt «du Putin, skikkelig godt jobba av deg med Krigen du fører i Ukraina..assa..)?

Jeg står på Ukraina sin side og jeg vil boikotte Kina helt til de tar Ukrainas side i denne krigen...

Det medfører også å IKKE kjøpe kina-elbiler dvs de Kina bilmerkene som jeg har listet tidligere i denne diskusjonen i eget innlegg og som er definert av den norske bilbransjen selv......

....det er noe som heter forbrukermakt. jeg velger å bruke et slikt våpen mot Xi....


Om hva som er Kina-elbiler er det noe delte meninger om....men jeg støtter det Nrk skriver

Se kopi fra NRK:

Noen av de kinesiske bilmerkene til salgs i Norge
  • BYD
  • Hongqi
  • JAQ
  • Maxus
  • MG
  • NIO
  • Voyah
  • Xpeng
  • Polestar (har hovedkontor i Göteborg, men produserer bilene i Kina)

Flere andre bilprodusenter produserer også biler i Kina, som Tesla. Ikke minst inngår enkeltkomponenter produsert i Kina i mange biler.

Kina-skepsis

For enkelte er det ikke uproblematisk å kjøpe en bil fra Kina.
Blant dem som er skeptiske er det politiske systemet i Kina en viktig faktor.

Merkepreferanser og spørsmål om generell kvalitet fra Kina er andre årsaker til at folk holder seg til det kjente og vante.

Det kommer blant annet fram i en undersøkelse i bladet Motor.

Blant de som er skeptiske er de vanligste årsakene at de misliker det politiske systemet i Kina, eller er i tvil om kvaliteten.
FOTO: SKJERMBILDE


https://www.nrk.no/trondelag/stadig-flere-kinesiske-biler-pa-det-norske-markedet-1.16379295


geear

Skulle ønske jeg hadde evne til å gi en Maxus 10 av 10.  ;D Jeg tror ikke det finnes noen biler jeg gir 10 av 10.

Syns det er interessant at for eksempel BMW nevnes veldig sjelden når "andre" bilprodusenter som produserer i Kina dras frem. Da er det typisk Tesla og Polestar, men virker som få har fått med seg at BMW iX3 er en Kina-bil.

Nå lurer det jo også straffeskatt for iX3, så nå syns ikke tyskerne i BMW at det er noen lur idé lenger:

https://europe.autonews.com/automakers/bmw-finance-chief-fears-china-backlash-over-eu-probe
https://www.reuters.com/business/autos-transportation/bmw-says-eu-subsidy-probe-into-china-made-evs-could-do-more-harm-than-good-2023-10-06/
https://www.straitstimes.com/business/bmw-s-chinese-ev-exports-are-target-of-eu-anti-subsidy-probe

 :laugh:

Electric cars in Norway

#357
Sitat fra: geear på fredag 13. oktober 2023, klokken 11:17Syns det er interessant at for eksempel BMW nevnes veldig sjelden når "andre" bilprodusenter som produserer i Kina dras frem. Da er det typisk Tesla og Polestar, men virker som få har fått med seg at BMW iX3 er en Kina-bil.

Klarer ikke generelt sett å se på BMW som et kinabil merke. De produserer jo flere steder blant annet i Kina og den nye modellen skal jo produseres i Regensburg i Tyskland
https://www.elbil24.no/nyheter/ny-kompakt-suv-fra-bmw/80328067

Jalla

Sitat fra: geear på fredag 13. oktober 2023, klokken 11:17Da er det typisk Tesla og Polestar, men virker som få har fått med seg at BMW iX3 er en Kina-bil.
Hvis du ikke forstår forskjellen på et merke som både er eid av et kinesisk selskap, og som også er produsert i Kina, og en bil som kun blir produsert i Kina så har du et problem.

Det er stor forskjell på at 100% av fortjenesten havner i diktaturet Kina, og at kun en prosentandel havner der.

hELgenen

Sitat fra: Jalla på fredag 13. oktober 2023, klokken 21:40
Sitat fra: geear på fredag 13. oktober 2023, klokken 11:17Da er det typisk Tesla og Polestar, men virker som få har fått med seg at BMW iX3 er en Kina-bil.

Det er stor forskjell på at 100% av fortjenesten havner i diktaturet Kina, og at kun en prosentandel havner der.

Høres ut som en ganske hul argumentasjon ala at å voldta bare litt er ikke like ille som å voldta..

Bilbransjen endres hele tiden og før du vet ordet av det har kinesere en eierpost i ditt favorittmerke..eller kanskje BMW kjøper seg inn i ett Kina merke slik VW har gjort i xpeng.
Å være prinsippfast blir stadig vanskeligere. Ikke lenge før noen begynner å levere ut kinabiler med emblem der det står : Nei til Kinabiler!


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA