Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Boikott av Kina elbiler for å vise vår sympati?

Startet av Electric cars in Norway, lørdag 18. februar 2023, klokken 18:56

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 02. oktober 2023, klokken 08:45
SitatBasert på det som står som referanse i lenken over vil jeg uansett følt at det å kjøpe en Kinabil faktisk ville styrket  rettferdighetsfølelsen. Men så kan det jo tenkes at man ikke liker styresettet i Kina og således velger noe annet. Men jeg liker ikke denne raslingen med trusler - det ender som regel ikke i noe godt....
Gode poenger og en vanskelig sak. Styresettet og støtten til Putin og hans Ukraina invasjon trumfer for min del de andre forholdene.
Ja, må og si meg enig i at Russland-vennligheten teller mye her. Men og litt det at Europeiske bilprodusenter sliter litt med markedsandelene føler jeg ville telle i neste valg av bil.

At Kina er vel hardhendte mot demonstranter som krever demokrati er jeg ikke så negativ til. Selvfølgelig, i Norge ville det vært uhørt, men her er det mer Kardemommeby, og demonstrasjonene er aldri en trussel mot ro. Dersom en i Kina, derimot, hadde sluttet med dagens styresett ville nok mye grums dukket opp. Er ikke alltid vestens hjelp i å demokratisere ikke-vestlige land har vært en suksess. Ofte vokser det opp sterke grupper som tar styringen i stedet for, gjerne til ekstremt konservative retninger, med religion som unnskyldning. Blir ofte borgerkrig.
Tesla Model Y                         2021-

Vidar_S

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 02. oktober 2023, klokken 12:02At Kina er vel hardhendte mot demonstranter som krever demokrati er jeg ikke så negativ til. Selvfølgelig, i Norge ville det vært uhørt, men her er det mer Kardemommeby, og demonstrasjonene er aldri en trussel mot ro.

Mulig jeg misforstår det du skriver, men jeg tolker dette som at ytringsfrihet ikke spiller så stor rolle for deg? I alle fall ikke ytringsfrihet for innbyggere i andre land?

hELgenen

Sitat fra: Vidar_S på mandag 02. oktober 2023, klokken 13:02
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 02. oktober 2023, klokken 12:02At Kina er vel hardhendte mot demonstranter som krever demokrati er jeg ikke så negativ til. Selvfølgelig, i Norge ville det vært uhørt, men her er det mer Kardemommeby, og demonstrasjonene er aldri en trussel mot ro.

Mulig jeg misforstår det du skriver, men jeg tolker dette som at ytringsfrihet ikke spiller så stor rolle for deg? I alle fall ikke ytringsfrihet for innbyggere i andre land?

ToWalkOrDrive for jo svare for seg selv - men det er ikke gitt at demokrati ville fungert bra i Kina,Iran,Russland osv...Poenget at mennesker har ulik kulturforståelse og ulike måter å tenke og agere på. Bare se hvordan ulike måter å tenke/agere på har skapt store problemer i Sverige der egne grupperinger har laget seg parallelle samfunn med egne lover og regler. Disse menneskene vil ikke ha demokrati - de vil regjere og bestemme selv etter egne regler og rettsoppfatninger. For oss I Norden er ytringsfrihet en verdi vi setter svært høyt. Vi mener dette kan medvirke til et bedre samfunn. Slik tenker man kanskje ikke i Kina. Jeg har lest intervjuver med mennesker som ikke vil ha demokrati i sitt land. De er redd for at det blir kaos. De vil ikke ha ytringsfrihet da det blir for mye bråk av slikt. De foretrekker et sterkt og strengt regime slik at det kan bli ro og orden i landet. Tror mange i vesten må forstå at endringer i samfunn må komme innenfra - ikke dyttes på av vestlige verdier og meninger.

Vidar_S

Sitat fra: hELgenen på mandag 02. oktober 2023, klokken 15:17

ToWalkOrDrive for jo svare for seg selv - men det er ikke gitt at demokrati ville fungert bra i Kina,Iran,Russland osv...Poenget at mennesker har ulik kulturforståelse og ulike måter å tenke og agere på. Bare se hvordan ulike måter å tenke/agere på har skapt store problemer i Sverige der egne grupperinger har laget seg parallelle samfunn med egne lover og regler. Disse menneskene vil ikke ha demokrati - de vil regjere og bestemme selv etter egne regler og rettsoppfatninger. For oss I Norden er ytringsfrihet en verdi vi setter svært høyt. Vi mener dette kan medvirke til et bedre samfunn. Slik tenker man kanskje ikke i Kina. Jeg har lest intervjuver med mennesker som ikke vil ha demokrati i sitt land. De er redd for at det blir kaos. De vil ikke ha ytringsfrihet da det blir for mye bråk av slikt. De foretrekker et sterkt og strengt regime slik at det kan bli ro og orden i landet. Tror mange i vesten må forstå at endringer i samfunn må komme innenfra - ikke dyttes på av vestlige verdier og meninger.

Når det gjelder Kina og demonstrasjoner er vel Hong Kong det mest nærliggende å tenke på og der er det vel primært innenfra ønsket om endringer (eller kanskje heller ønsket om å beholde status quo) har kommet? Tilsvarende har vel demonstrasjonene i Iran også vært noe som er igangsatt internt og ikke blitt dyttet på dem av vesten?

Men dette har lite med elbiler å gjøre da..

Muligens er det også på tide å boikotte Tesla siden de har en sjef som det tidvis kan virke som om heller ikke er så utpreget pro-Ukraina, ref: https://www.nettavisen.no/nyheter/musk-stikk-mot-zelenskyj-vekker-kraftige-reaksjoner-et-avskyelig-og-forstyrret-menneske/s/5-95-1366015

BubbaJoFet

Kinas støtte til Russland er overflatisk, når Russlands grep om Sentral-Asia svekkes rykker, gjerne Kina inn.

https://www.reuters.com/world/asia-pacific/chinas-xi-pledges-deeper-kazakh-ties-times-prosperity-adversity-2023-05-17/

Og kanskje enda mer interessant

https://www.cacianalyst.org/publications/analytical-articles/item/13741-china-backs-kazakhstan-against-russian-threats.html

Hadde ikke Armenia flørtet med USA, hadde Kina kanskje ytret tilsvarende garantier. Tyrkia og Kina er ikke akkurat bestevenner over Uighurer, en tyrkisk folkegruppe.
Gammel men ikke irrelevant
https://www.bbc.com/news/world-asia-china-33440998.amp

Personlig tror jeg eksportrestriksjoner på teknologi og patenter er langt mer effektivt enn toll og handelskrig. Med en ungdomsledighet på sikkert 30%, en aldrende befolkning og braindrain kan ikke Kina opprettholde vekst uten insentiver innenriks. Hjelper lite hvor mange motorveier og hvor mye høyhastighetsjernbane en har når stadig flere utdanner seg til ledighet eller en fabrikk jobb, dårligere betalt enn sine foreldre.

https://www.nytimes.com/2023/09/08/opinion/china-youth-unemployment-xi.html?smid=nytcore-ios-share&referringSource=articleShare

hELgenen

Sitat fra: Vidar_S på mandag 02. oktober 2023, klokken 16:01Muligens er det også på tide å boikotte Tesla siden de har en sjef som det tidvis kan virke som om heller ikke er så utpreget pro-Ukraina, ref: https://www.nettavisen.no/nyheter/musk-stikk-mot-zelenskyj-vekker-kraftige-reaksjoner-et-avskyelig-og-forstyrret-menneske/s/5-95-1366015

Ja - en kan fort tenke slik..
Jeg tenkte jeg skulle satse på en Europeisk bil ved neste bilvalg og da synes jeg Cupra Tavascan så lekker ut...
Men det gikk jo ikke mange sekundene før jeg så at bilen skal produseres i Kina....Det er dette som er så ekstremt
vanskelig - omtrent alle biler har noe fra Kina. Tesla har fabrikk der - VW har fabrikk der - Volvo har fabrikk der...Og skulle en velge f.eks noe nytt designet av en danske og produsert i Østerrike, Fisker, - så slipper man heller ikke der unna Kina deler.......

Mulig vi kan be regjeringen starte opp en ny elbil fabrikk for Nordmenn som ønsker å være politisk korrekte...Troll Elbiler..

Svk

Det er vel bare å gi opp.

Om en kjører fosil,så kan jo Morgan være et alternativ..

automat

Nei man bør ikke gi opp selv om den ultimate boikotten, å unngå alt kinesisk, er umulig.

Den mest effektive boikotten er ganske enkel: Unngå heleide kinesiske merker, med produksjon i Kina. Som BYD, Xpeng, MG og Polestar.

Vil man legge mer i det, så unngår man biler produsert i Kina, eller der det er sterke kinesiske interesser i bildet. Som Kina-Tesla og Volvo.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Svk

BYD har jo eiere utenfor kina.men er vel de kineesike grunnleggerene som eier mest,MG eies delvis av den kinesike stat og vw.vw har vel kjøpt seg inn i xpeng. Tesla har fabrikk i kina.men hvem har vel ikke det? Stellanis har noen kinesiske aksjonærer.
Polestar og volvo har samme eiere,og de lager volvo både i sverige og kina.
Kompliserte greier

Jalla

Sitat fra: BubbaJoFet på mandag 02. oktober 2023, klokken 16:40Kinas støtte til Russland er overflatisk,
Tja, mulig du synes det er overflatisk, men Ukraina synes ikke det for å si det pent.

NYT forteller nå at Kina har forbudt salg av COTS droner til Ukraina, mens de fortsatt skal selge til Russland.
Ukraina forbruker rundt 10.000 droner hver måned i følge RUSI.
Diktatoren i Beijing ser sikkert gjerne at krigen trekker ut slik at de får færre øyne på hva de selv bedriver i Sør-Kina havet, Sørøst-Asia og Afrika.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på mandag 02. oktober 2023, klokken 15:17

Ja, det er akkurat hva hELgenen skriver jeg mener. Vi kan vel og se det i Russland - Putin ble valgt demokratisk...og så har han selv gjort seg om til diktator ved å endre lovene, som gjør det mulig med "gjenvalg", og får fjernet alle motstandere. Er jo livsfarlig. De hadde jo og en annen politiker i Russland som stilte til valg før Putin, som vel het Sjirinovsky. Hans program var vel å redusere antall land rundt seg på en mye mer ekstrem måte enn Putin. Tenk hvis noe sånt ble valgt i Kina! Da ville de begynt med å rulle over Hong Kong, og ingen vet hva de hadde gjort. Med så store land er det ofte  en haug med forskjellige religioner og folkegrupper. Ser allerede at Kina har gjort enkelte oljeavtaler med Taliban. Tenk om en Taliban-leder hadde blitt valgt til President i Kina!! Taliban, som visstnok har hatt 6 år gamle selvmordsbombere.

Nei sånn sett så er det nok tryggest at Kina får beholde lederen de har, og skape stabilitet, og bare holde protesteringen nede så man unngår revolusjon og statskupp, og tyrkiske / Afghanske tilstander.

Fikk litt mindre lyst på kinesisk bil når jeg leser om Taliban-avtaler og at de nekter droner til Ukraina, om det er verifisert.
Tesla Model Y                         2021-

BubbaJoFet

Sitat fra: Jalla på mandag 02. oktober 2023, klokken 20:48
Sitat fra: BubbaJoFet på mandag 02. oktober 2023, klokken 16:40Kinas støtte til Russland er overflatisk,
Tja, mulig du synes det er overflatisk, men Ukraina synes ikke det for å si det pent.

NYT forteller nå at Kina har forbudt salg av COTS droner til Ukraina, mens de fortsatt skal selge til Russland.
Ukraina forbruker rundt 10.000 droner hver måned i følge RUSI.
Diktatoren i Beijing ser sikkert gjerne at krigen trekker ut slik at de får færre øyne på hva de selv bedriver i Sør-Kina havet, Sørøst-Asia og Afrika.

Poenget mitt er at Russland og Kina har interesser som kolliderer og deres spesielle vennskap er for syns skyld, ikke at Ukraina ikke har grunn til å klage over Kina eller India for den saks skyld

Og at ved å bremse mulighetene for Kina å skape jobber for utdannete vil sosial uro spre seg videre, fremfor en direkte handelskrig som historisk styrker autoritære systemer.

Balaklava

Kan være vanskelig å sette handling bak ord. En ting er Kina, som selvfølgelig er relevant mtp elbil, men konsekvensene av å la demokratiske/menneskerettigheter styre ens egne økonomiske disposisjoner er tøffe, og kanskje akkurat derfor bør en ha respekt for de som gjør de valgene?

Elbiler og Kina. Så og si all populær idrett kjøpt opp av udemokratiske stater i midtøsten, feriereiser til udemokratiske land som bryter menneskerettigheter systematisk, klesproduksjon....

Men klart, det er ikke svart- hvitt, ett stort kjøp (elbil), eller ferietur med hele familien er store økonomiske utlegg som en vel kanskje bør tenke i gjennom før en sender pengene til et land/system hvor pengene styrker undertrykking og brudd på menneskerettigheter?

Selv ble jeg sjokkert når jeg oppdaget at araberlandene er i ferd med å kjøpe opp min favorittidrett, seiling. Kommer jeg til å bruke en betalingstjeneste for å se på seiling som er kjøpt opp? Nei. Bryr jeg meg om at mange kjøper en kinesisk elbil eller drar til et udemokratisk araberland på ferie fordi de så og si er "politisk ubevisste"? Nei. Men gjør det ikke selv. Men, de som gjør andre valg må selvsagt tåle å høre konsekvensene av sine valg.

Dvs jeg bryr meg. Blir forundret over at presumtive oppegående og orienterte mennesker/organisasjoner tar valget å reise på ferie eller idrettsarangemang til feks et araberland, når det er så kjent for alle hva de står for, og særlig hvis det er "kjendiser" og en skjønner at de er sponset for å renvaske landet som feriedestinasjon.

Uansett, skal ikke være enkelt.

Strøm Tycoon

Det er helt rett Sutalaus, å sitte i glasshus er ikke lett. Globalisering var helt topp så lenge vesten hadde kontroll over produksjonskapasiteten, sånn er det ikke lengre, og det endret seg raskt.

Tim Cook sa det bra her om dagen, det handler ikke om pris lengre. Apple sine produkter krever ekstremt høyt kunnskapsnivå i produksjonsleddet. Han tenkte han kunne fylle et rom med slike ingeniører i USA, et stadion i Kina.

Å følge hva vi i vesten mener, gjennom vestlige kanaler gir bare en side av bildet. Bare ha det i bakhodet alle dere som i disse dager blir hauset opp til en fremtidig konflikt.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Strøm Tycoon på onsdag 04. oktober 2023, klokken 18:41Å følge hva vi i vesten mener, gjennom vestlige kanaler gir bare en side av bildet. Bare ha det i bakhodet alle dere som i disse dager blir hauset opp til en fremtidig konflikt.
Det er kloke ord, synes jeg.....så man må tenke selv og følge med.....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA