Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Boikott av Kina elbiler for å vise vår sympati?

Startet av Electric cars in Norway, lørdag 18. februar 2023, klokken 18:56

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: RJK på tirsdag 18. juli 2023, klokken 18:5166 Xpeng P7/P7i (67 totalt i år) og 12 Xpeng G3i registrert i dag. Er det leasingselskap, leiebilselskap eller flåte hos en større "forbruker" som plutselig er registrert nå? Noen som har tilgang til å finne ut noe mere?

Noen tilfeldig søk viser BiliNord AS, avd. Svolvær som registrert eier...
Svarer meg selv på denne!

Ifølge artikkel i Broom, skal bilene brukes i forbindelse med et sykkel-løp som starter i Alta, da Xpeng er sponsor til dette arrangementet:

SitatÅrsaken er imidlertid at Xpeng er en av hovedsponsorene for et sykkelritt som starter i Alta senere i august. Rundt 130 biler fra produsenten benyttes under dette arrangementet.

https://www.tv2.no/broom/bilsalget-voldsom-vw-dominans-parkerer-tesla/15929292/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

#286
Jeg så ikke denne komme.....

Kina sliter nå med å selge nok elbiler i ...... nettopp Kina.

Les dette på Yahoo fra noen dager siden:

The bad news for automakers in China is only getting worse
Alexa St. John
Sat, 19 August 2023 at 12:55 pm CEST·4-min read


https://www.businessinsider.com/chinese-automakers-market-share-competing-tesla-global-expansion-2023-8

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 25. august 2023, klokken 06:38Jeg så ikke denne komme.....

Kina sliter nå med å selge nok elbiler i ...... nettopp Kina.

Les dette på Yahoo fra noen dager siden:


https://www.businessinsider.com/chinese-automakers-market-share-competing-tesla-global-expansion-2023-8

Jeg lurer på om ikke journalistene går litt i den gode gamle Tesla-kvartals-fellen. Tesla Model Y hadde rekord-utlevering i Kina med ca 51000 biler i juni. Mens snittet i kvartalet var vel rundt 35000. Tesla leverer alltid ut mest biler i siste måned hvert kvartal, pga regnskapsrapportering kvartalsvis. Men det er jo litt nedgangstider i Kina, og produksjonskapasiteten går opp, så det er sikkert noe i at de utenlandske blir mer og mer skviset ut. Samtidig så vil de kinesiske selskapene og merke Tesla-konkurransen, som gjør at de vil selge til utlandet. Men føler at når mediene skriver at "Tesla's prisnedsetting ikke hjelper" osv, og sammenligner juli-tall med juni-tall, så har de gått i Tesla-kvartals-fellen. De må vente til 3. kvartal er ferdig før de kan uttale seg. Inntil nå har jo elektriske bilers salg steget sinnsykt i Kina, med høy markedsandel, som vokser hele tiden.
Tesla Model Y                         2021-


Svk


Strøm Tycoon

Sitat fra: Svk på lørdag 26. august 2023, klokken 14:32Er jo god kvalitet på de ekte kinabilene

Det meste som kommer fra Kina som produseres til rett prispunkt er av veldig høy kvalitet. Eks. gjorde Apple maskiner et kjempehopp i byggekvalitet når produksjonen ble flyttet fra USA til Kina.

Moas

2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Radial

Sitat fra: Strøm Tycoon på lørdag 26. august 2023, klokken 11:04Med kvalitet som dette, hvem trenger vel Kina

https://twitter.com/Nizzysaurus/status/1695121758876025226

Er det burgerflipper'n eller cowboy'en sin kvalitetskontroll i Texas som har feilet her tro?

Berlin har visstnok slitt mye med nettopp front castingen under prøveproduksjonen sin, med 60%++ feilratio...og det er i "millimeter"-Tyskland, selv om de også har eller har hatt trøbbel.
Blir derfor egentlig ikke overrasket at det glipper i texas, som har hatt ett sinnsykt tempo i produksjonen sin...det går gjerne ut over noe.

I Kina har de trolig mye "bedre" arbeidskraft enn feks USA.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Electric cars in Norway

#293
Dette passer godt inn her....

https://www.motor.no/aktuelt/slik-kan-konflikt-med-kina-ramme-europas-bilstorheter/256316


Kopi:

Granskningen som EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen varslet denne uka, kan komme til å pågå i over ett år, men det tok ikke lang tid før bransjemedier tegnet et dramatisk bilde av hvilke følger EUs trussel om høyere tollavgifter kan få.

Og her er konsekvensene svært ulike:
BYD og MG er de to eneste kinesiske merkene som har etablert et visst fotfeste i Europa. For begge vil økt toll være et argument for å trappe opp produksjonen de allerede har etablert i Europa – og slik møte konkurransen i Europa med biler som er produsert i Europa, uten en ny Kina-toll på anslagsvis 10 prosent.

NIO og Xpeng er kinesiske oppstartsselskaper som ikke har etablert produksjon i Europa, og for begge vil en straffetoll kunne by på dramatiske utfordringer. Redaktøren for Kina-utgaven av Automotive News skriver torsdag at det vil være et alternativ for de to selskapene å stenge ned virksomheten i Europa.

Electric cars in Norway

#294
Mer om situasjonen i Frankrike.

Kopi:

Franske myndigheter lager et nytt regnestykke for elbil-incentiver: Produseres bilene ved hjelp av kullkraft, blir det mindre eller ingen støtte.

PUBLISERT 27/09 2023 - 12:01 SIST OPPDATERT 28/09 2023 - 16:14


Med dagens system får franske elbilkjøpere 5000 euro i flat kontant refusjon, litt forenklet beskrevet. Dette blir endret fra 15. desember i år, ifølge Reuters.

Myndighetene i Frankrike er åpne om bakgrunnen:  Omtrent en tredel av bikjøperne som nyter godt av subsidiene i dag, velger Kina-produserte biler. Her er modeller fra for eksempel Renault-eide Dacia (Spring) og Tesla (Model 3) inkludert.

Dette er ikke en ønsket situasjon i et land med egen bilindustri.
Løsningen er en incentivordning som vil begynne på omtrent samme nivå som før, men der ikke-miljøvennlige faktorer, fra produksjonsstart til uleveringsklart kjøretøy, gir fratrekk i kontantrefusjonen. 

Båtfrakt teller med

I en pressemelding fra Ministère de la Transition écologique blir disse faktorene listet opp slik:
● Materialvalg: særlig hvilke metaller som benyttes
● Produksjon: fabrikkenes energibruk og generelle miljøavtrykk
● Batterier: type og teknologi
● Transport og logistikk: miljøhensyn også her

Forslaget er altså på alle måter designet for å ramme kinesiske bilprodusenter. Disse er avhengige av elektrisitet generert fra kullkraft, og produktene deres må nødvendigvis fraktes til Europa.

https://www.motor.no/aktuelt/slik-skal-kina-bilene-stoppes-i-frankrike/256859

Electric cars in Norway

#295
Wow, nå har det i løpet av den siste uken virkelig dratt seg til i forbindelse med vestens forsøk på å få stoppet Kina elbilene.

EU er virkelig oppe å nikker nå...

To saker har skjedd siste uken:

1) EU presidenten sin tordentale ovenfor Kina som bes slutte å samhandle med Russland pga Ukraina krigen....... lenke til video nederst med bilde.

2) Toll på Kina elbilene effektiviseres snart og nå er det i løpet av denne uken blitt ytterligere detaljert hva dette innebærer...

.....og kineserne har gått ut og viser sin misnøye.

Laaaaang artikkel på lenken under men jeg har kopiert inn det jeg mener er viktigst under.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2023-09-21/eu-trade-chief-looks-at-china-reset-after-ev-probe-raises-stakes

Kopi:

EU Trade Chief Heads to China With Anti-Subsidy EV Probe Looming Over Relationship
Story by Alberto Nardelli • 1w

Dombrovskis is also expected to bring up Russia's war against Ukraine and take the opportunity to reiterate the EU's position, as he feels it's not fully understood by China, according to the people. He'll also raise the issue of sanctions.

....kopi under fra lengre ned i den nyheten:

The EU will use the opportunity to try to cool down some of the fallout from the EV investigation, the people said. Some businesses fear an outsize reaction from China that they worry could come in the form of its own tariffs or other trade curbs that could target industries beyond just cars.
The trip comes as China's tone toward Europe has hardened following the EV probe, which Beijing called "a naked act of protectionism." The EU is trying to strike a new balance in its strategy toward China, seeking to "de-risk" and reduce its dependency on the Asian nation while maintaining access to its market.

Dombrovskis, who is an executive vice president at the commission, will be looking to explain to his Chinese counterparts that the EV investigation will strictly follow procedural steps, which include consultations with the authorities and companies, before any potential action is taken, according to the people. He will seek Beijing's cooperation for what will be a months-long process.

Her er videoen. Skru på pc lyden.

EU calls on China to help end Ukraine conflict



EU calls on China to help end Ukraine conflict

European Council President Charles Michel on Wednesday (September 20) called on China to help end the conflict between Russia and Ukraine, during United Nations Security Council meeting on the crisis


El-inor

Tiden er overmoden for at norske bilkjøpere må boikotte kinesiske elbiler. Her er en oversikt fra Finansavisen i dag som bekrefter trusselen:

https://www.finansavisen.no/finans/2023/09/30/8039859/christian-lie-hoyspent-bilkrig
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

hELgenen

Sitat fra: El-inor på søndag 01. oktober 2023, klokken 10:16Tiden er overmoden for at norske bilkjøpere må boikotte kinesiske elbiler. Her er en oversikt fra Finansavisen i dag som bekrefter trusselen:

https://www.finansavisen.no/finans/2023/09/30/8039859/christian-lie-hoyspent-bilkrig

Denne referansen skulle jo faktisk gi gode argumenter for å boikotte BÅDE europeisk bilindustri og amerikansk og heller kjøpe kinesisk.

Ref :
"USA har satt opp proteksjonistiske tollmurer, med importbegrensninger på kinesiske biler, komponenter og batterimaterialer."

Nå snakker man altså om at EU skal innføre noe lignende. Påstanden om at kina subsidierer bilindustrien er nettopp det - bare en påstand. Og EU har vel også en del svin på skogen i så måte gjennom subsidier på energisektoren som jo er viktig for bilindustrien.

Dette er ren og skjær politisk spill der man prøver å ramme Kina fordi man er politisk uenig i styresettet eller rett og slett fordi man er redd for at Kina skal bli en ennå større spiller og utgjøre en større geopolitisk trussel.

Jeg tror egentlig folk flest vil ha fred - ikke krig. Men måten politikere styrer verden så rykker man jo stadig nærmere konflikter. Jeg tror verden hadde blitt et litt bedre sted om man slapp all denne raslingen med trusler. Og så ser man jo dessverre at egne personlige økonomiske interesser oftere og oftere trumfer oppførsel til politikere - og dette kan jo gjelde alle steder -  Kina,Europa og USA...

Basert på det som står som referanse i lenken over vil jeg uansett følt at det å kjøpe en Kinabil faktisk ville styrket  rettferdighetsfølelsen. Men så kan det jo tenkes at man ikke liker styresettet i Kina og således velger noe annet. Men jeg liker ikke denne raslingen med trusler - det ender som regel ikke i noe godt....




El-inor

Sitat fra: hELgenen på søndag 01. oktober 2023, klokken 12:13
Sitat fra: El-inor på søndag 01. oktober 2023, klokken 10:16Tiden er overmoden for at norske bilkjøpere må boikotte kinesiske elbiler. Her er en oversikt fra Finansavisen i dag som bekrefter trusselen:

https://www.finansavisen.no/finans/2023/09/30/8039859/christian-lie-hoyspent-bilkrig

Basert på det som står som referanse i lenken over vil jeg uansett følt at det å kjøpe en Kinabil faktisk ville styrket  rettferdighetsfølelsen. Men så kan det jo tenkes at man ikke liker styresettet i Kina og således velger noe annet. Men jeg liker ikke denne raslingen med trusler - det ender som regel ikke i noe godt....

Med Kinas støtte til Russlands krig i Ukraina, truslene mot Taiwan og landets anti-vesten-politikk, er en forbruker-boikott av kinesiske biler (og mest mulig annet kinesisk for den del) for meg en selvfølge på linje med alle tiltakene mot Russland.   
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

Electric cars in Norway

SitatBasert på det som står som referanse i lenken over vil jeg uansett følt at det å kjøpe en Kinabil faktisk ville styrket  rettferdighetsfølelsen. Men så kan det jo tenkes at man ikke liker styresettet i Kina og således velger noe annet. Men jeg liker ikke denne raslingen med trusler - det ender som regel ikke i noe godt....
Gode poenger og en vanskelig sak. Styresettet og støtten til Putin og hans Ukraina invasjon trumfer for min del de andre forholdene.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA