Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Boikott av Kina elbiler for å vise vår sympati?

Startet av Electric cars in Norway, lørdag 18. februar 2023, klokken 18:56

« forrige - neste »

Rollep

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 02. juni 2023, klokken 16:40Kan det være en generell boikott på gang eller er det bare en normal nedgang?

Les dagens nyhet:

https://www.elbil24.no/nyheter/brutalt-fall-for-kinesiske-elbiler/79428256

Dette var jo meget positivt. Håper folk fortsetter å holde seg langt unna kinabiler og heller støtter Europeisk industri.

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på fredag 02. juni 2023, klokken 18:28Mitt generelle inntrykk er at Kina biler har ok kvalitet.

Nå skal jo Tesla bygge fabrikk nr 2 i Kina og det er neimen ikke lett å være prinsippfast mhp nei til Kina biler
Tror man skal skille mellom design og bygging. Kineserne er uten tvil flinke til å bygge ting, men når de designer selv så blir resultatet litt ymse. Man ser det jo på f.eks Polestar og Tesla, hvor ting er på stell.

Kineserne virker å være veldig fokusert på pompøs luksus og teknologi, men evner ikke å få på plass de små detaljene. Så man ender med biler med masse små irritasjonsmoment.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på lørdag 03. juni 2023, klokken 15:42
Sitat fra: hELgenen på fredag 02. juni 2023, klokken 18:28Mitt generelle inntrykk er at Kina biler har ok kvalitet.

Nå skal jo Tesla bygge fabrikk nr 2 i Kina og det er neimen ikke lett å være prinsippfast mhp nei til Kina biler
Tror man skal skille mellom design og bygging. Kineserne er uten tvil flinke til å bygge ting, men når de designer selv så blir resultatet litt ymse. Man ser det jo på f.eks Polestar og Tesla, hvor ting er på stell.

Kineserne virker å være veldig fokusert på pompøs luksus og teknologi, men evner ikke å få på plass de små detaljene. Så man ender med biler med masse små irritasjonsmoment.

Spørs om ikke den sannheten er i ferd med å bli en usannhet. Iflge Elbil24 har Xpeng blitt mye flingere enn på tidligere modeller med G9. Tikker visst av de fleste bokser:

https://www.elbil24.no/nyheter/xpeng-g9-arets-gedigne-overraskelse/79076616
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 03. juni 2023, klokken 19:21Spørs om ikke den sannheten er i ferd med å bli en usannhet. Iflge Elbil24 har Xpeng blitt mye flingere enn på tidligere modeller med G9. Tikker visst av de fleste bokser:
Kanskje. Slike førsteinntrykk tar jeg med en klype salt. Men utrolig bra pris på den bilen hvis den leverer som lovet. Burde selge i bøtter og spann.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

#184
Ja ja det måtte vel komme...Kina biler sliter nå....i Sverige...

Det er hva jeg kaller #forbrukermakt :+1: ref det jeg skrev i åpningsinnlegget mitt.

Hør podden mil etter mil best siste episode:


Kopi under:

...... Og nå er priskrigen på elbil straks i full gang, for i Sverige selger Honqui så dårlig at prisen er kuttet med 30 prosent. Og det er godt nytt for importvillige nordmenn.

Se bilde:

Podden hører du her:

https://open.spotify.com/episode/4KSZT17b6T4E0PdVGzYFHY?si=LnOtq36sQ2etpRBqNjtCZQ

Rollep

Jeg ler så jeg holder på å kjøre av veien hver gang jeg ser en Honki.

Dette må jo være en av verdens styggeste biler 😂

Electric cars in Norway

Sitat fra: Rollep på søndag 11. juni 2023, klokken 14:03Jeg ler så jeg holder på å kjøre av veien hver gang jeg ser en Honki.

Dette må jo være en av verdens styggeste biler 😂
Rol....nå må du være grei...ikke alle her inne er Stuttgart frelste heller  ;D

RJK

Sitat fra: Rollep på søndag 11. juni 2023, klokken 14:03Jeg ler så jeg holder på å kjøre av veien hver gang jeg ser en Honki.

Dette må jo være en av verdens styggeste biler 😂
Synes ikke den er pen, men at den skal fortjene den tittelen er jeg ikke i nærheten av enig i, da det finnes mange biler jeg ville sagt fortjener den tittelen langt mere.

Fiat Multipla kommer antagelig høyest på min liste. Dog, flere som sier den er så stygg at de elsker den, og kaller den styggpen, men pen er den så definitivt ikke. Men ikonisk, ironisk nok.

SsangYong Korando er en annen bil som ikke akkurat fikk et utseende noen kan like. Bare merkelig, spesielt fronten.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ingeniøren

Sitat fra: Rollep på søndag 11. juni 2023, klokken 14:03Jeg ler så jeg holder på å kjøre av veien hver gang jeg ser en Honki.

Dette må jo være en av verdens styggeste biler 😂

Er vel laget for å irritere naboen, og ser ut til å klare det bra :)

Synes dog den ikke er så gal men ikke noe jeg ville kjøpt...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 11. juni 2023, klokken 15:55
Sitat fra: Rollep på søndag 11. juni 2023, klokken 14:03Jeg ler så jeg holder på å kjøre av veien hver gang jeg ser en Honki.

Dette må jo være en av verdens styggeste biler 😂

Er vel laget for å irritere naboen, og ser ut til å klare det bra :)

Synes dog den ikke er så gal men ikke noe jeg ville kjøpt...
Ing. har du kjørt den eller? Jeg er jo enig med deg i at den er litt "bling-bling" mot naboene men den er faktigst veldig god å kjøre, den er kjempestor men jeg får ikke den opplevelsen av å kjøre den.... har testet den 3 turer nå i våres ved tre forskjellige Mitsubisi motors... dro den på siste turen opp i 120 på E18 og den lå som et slips på veien, veldig solid bygget...

Men noe helt annet jeg har lurt på i helgen er om det snart blir en "freia" aksjon mot de kinesiske bilmerkene her i norge senere... nå er det Putin som får svi, naturlig nok..... men kan det senere blir en freia mot kina, fordi Xi bare digger å stå sammen med Putin mot resten av verden?...

Jeg vet ikke... men spennende er det...


Electric cars in Norway

Det var som jeg hørte av en som hadde hørt en si:
 "Jeg kommer til å savne melkesjokoladen til Freia. Faen ta Putin." ;D

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 12. juni 2023, klokken 18:14Det var som jeg hørte av en som hadde hørt en si:
 "Jeg kommer til å savne melkesjokoladen til Freia. Faen ta Putin." ;D

https://bilbransje24.no/nyheter/655176


Vi har en del penger investert i kinesisk bil industri også...

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på mandag 12. juni 2023, klokken 18:26
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 12. juni 2023, klokken 18:14Det var som jeg hørte av en som hadde hørt en si:
 "Jeg kommer til å savne melkesjokoladen til Freia. Faen ta Putin." ;D

https://bilbransje24.no/nyheter/655176


Vi har en del penger investert i kinesisk bil industri også...
Har ikke Elkem flest kinesiske aksjeeiere? Mener jeg leste det et sted... ikke bra!

Electric cars in Norway

#193
Sitat fra: hELgenen på mandag 12. juni 2023, klokken 18:26
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 12. juni 2023, klokken 18:14Det var som jeg hørte av en som hadde hørt en si:
 "Jeg kommer til å savne melkesjokoladen til Freia. Faen ta Putin." ;D

https://bilbransje24.no/nyheter/655176


Vi har en del penger investert i kinesisk bil industri også...
HELgenen :+1: Takk for linken..

Dette er jo bare trist å lese i den nyheten. Jeg trodde ikke Oljefondet var så syltet ned i kinesisk bilindustri :-1:


Kopi:

Kina: 14 bilprodusenter

Listen inneholder 26 japanske selskaper, inkludert 9 bilprodusenter og 10 leverandører. Den største av disse er Toyota, som også er fondets nest største enkeltinvestering i bilindustrien med en verdi på nær 27 mrd.

På listen finner vi til sammen 24 kinesiske selskaper, hvorav 14 er bilprodusenter. Størst av disse er NIO (4,2 mrd., 0,92 % eierandel) og BYD (4,0 mrd., 0,44 % eierandel).

Den tredje største ved utgangen av 2021 var Xpeng med 2,9 mrd., hvor fondet da hadde en andel på 0,76 % - mot 0,10 ett år tidligere.

hELgenen

Det er enkelt å sitte som moralsk dommer bak et tastatur, men verden er blitt så sammenskrudd at det ofte i praksis er umulig å treffe blink dessverre.

Dessuten er det jo ikke slik at selv om vi her i vesten holder en knapp på demokrati - så er det ikke gitt at "mannen i gata" ønsker demokrati og menneskerettigheter slik vi i vesten tenker på dette.

Sjekk denne f.eks :
https://radio.nrk.no/podkast/ekko_-_et_aktuelt_samfunnsprogram/sesong/201503/l_13d0594f-a634-4df7-9059-4fa634fdf73c

Fra minutt 24....


 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA