Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Boikott av Kina elbiler for å vise vår sympati?

Startet av Electric cars in Norway, lørdag 18. februar 2023, klokken 18:56

« forrige - neste »

Svk



edyrli

Når jeg handlet var det først og fremst mangel på modeller fra europeiske produsenter som dekket mitt behov som avgjorde at jeg handlet kinesisk. Det er delvis sant fortsatt. Det er veldig få som tilbyr 7 seter, hengerfeste, nok rekkvidde til en edruelig pris. Selvfølgelig har man Tesla Modell X men den er langt utenfor de fleste familie budsjett.
Trenger man en grei familie suv med 5 seter stiller det seg helt anderledes og jeg hadde nok også kjøpt Modell Y, Ioniq5, Enyaq eller noe annet i den størrelsen fra et ikke kinesisk merke.
BYD Tang ble kjøpt delvis under tvil med tanke på kinesisk politikk og usikkerhet rundt kvalitet. Men dersom man legger politikken til side kunne jeg ikke vært mer fornøyd bilen er helt topp for mitt bruk og etter 1,5 år har det ikke vært noen feil.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

ToWalkOrDrive

Sitat fra: edyrli på onsdag 26. april 2023, klokken 15:20Når jeg handlet var det først og fremst mangel på modeller fra europeiske produsenter som dekket mitt behov som avgjorde at jeg handlet kinesisk. Det er delvis sant fortsatt. Det er veldig få som tilbyr 7 seter, hengerfeste, nok rekkvidde til en edruelig pris. Selvfølgelig har man Tesla Modell X men den er langt utenfor de fleste familie budsjett.
Trenger man en grei familie suv med 5 seter stiller det seg helt anderledes og jeg hadde nok også kjøpt Modell Y, Ioniq5, Enyaq eller noe annet i den størrelsen fra et ikke kinesisk merke.
BYD Tang ble kjøpt delvis under tvil med tanke på kinesisk politikk og usikkerhet rundt kvalitet. Men dersom man legger politikken til side kunne jeg ikke vært mer fornøyd bilen er helt topp for mitt bruk og etter 1,5 år har det ikke vært noen feil.

Jeg forstår de som velger noe annet enn kinesisk når de har økonomi og valg som gjør at det ikke svir så mye. Samtidig har jeg ikke noe i mot de som velger kinesisk. Det er jo ufattelig mye som blir laget i Kina, og det er jo ikke helt svart/hvitt med å kjøpe ting fra Kina heller. Er jo ufattelig mange som blir løftet ut av fattigdom hvert år i Kina, og vi har jo alle sett hva som skjer med land som Irak når noen prøver å demokratisere komplekse land med mange forskjellige folkegrupper som har hatt en sterk leder....fullstendig kaos kan det bli...og borgerkrig... I tillegg blir jo ufattelig mye laget i Kina, f.eks. batterier til andre elbiler.

Kan faktisk være at det er Kina som til en viss grad kan redde verden fra energi- og miljøkrise....om noen år.
F.eks. så har kinesiske CATL nå gang på et batteri som er lettere per kWh enn noen andre på markedet til ok pris. Blir spennende å se hvordan det ender: https://thedriven.io/2023/04/21/worlds-largest-battery-maker-announces-major-breakthrough-in-battery-density/
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

#139
Nok en en ny Kinabil som kommer til Norge snart og med et bilmodell navn «Hiphi Y» som kansje noen og enhver vil slite med å huske navnet på .....da er det lett å tenke på Tesla modell Y...og da husker man igjen brått HippiY  ;D

Les om den her i gårsdagens elbil24 nyhet:

https://www.elbil24.no/nyheter/skiller-seg-fra-hurven-kommer-til-norge-allerede-i-ar/79105576

hELgenen

 :laugh:  Happy Y .......eller hva sier man egentlig...happy ending.......

Blir neimen ikke lett å forholde seg til alle bilmerkene om dagen nei..........

Electric cars in Norway

#141
Noe annet merkelig som også har gått under «radaren» er dette med at Kinabil produsenter etablerer seg i Russland....

Hmmm har ikke vi (vesten) innført Putin boikott? men vi (vesten) har ikke innført boikott av Kina (elbiler) som ikke boikotter Russland?

Ja ja sier jeg.... Den som vet hvordan pølser og politikk (lover) lages... får aldri en god natts søvn som han (aldri) sa...Bissmark :D Otto Von....  https://www.ordtak.no/sitat.php?id=378


Les denne fra 29.okt 2022 men svært aktuell også nå om dagen....  https://www.tv2.no/broom/de-vinner-pa-at-mange-boikotter-russland/15275338/

Til tross for sanksjoner – Geely og andre kinesiske merker øker sin tilstedeværelse i Russland

PUBLISERT: 15. NOVEMBER 2022, KL. 14.06

EMNER I ARTIKKELEN: VOLVO CARS GEELY DONGFENG KINA RUSSLAND SKYWELL JAGUAR LAND ROVERSALG AV NYE BILER CHERYBIL

«Men mens mange trekker seg ut, er det også bilprodusenter som ser nye muligheter i Russland. Ikke overraskende er mange fra Kina.
Det svenske bilnettstedet Teknikens Värld skriver nå at flere kinesiske bilprodusenter har økt sin tilstedeværelse i Russland i år. Blant dem er Volvos eierselskap Geely, som skal ha utvidet forhandlernettverket sitt for Geely Auto med 30 prosent de siste månedene. Det skal være snakk om hele 44 nye forhandlere.»

hELgenen

Det er MYE som går under radaren. India er ett eksempel. India har ingen sanksjoner mot Russland. De kjøper billig olje og annet fra Russland som innsatsfaktor i sin internasjonale industri der også Norge kjøper tjenester.
India er f.eks det fjerde største bilproduserende land i verden.

Kilde :
https://en.wikipedia.org/wiki/Automotive_industry_in_India

India er også enorme på IT tjenester på verdensbasis. F.eks er HCL et selskap som drifter IT infrastrukturen til Equinor.

Kilde : https://www.hcltech.com/press-releases/press-releases-business/equinor-extends-it-operations-and-transformation-agreement

I konspirasjons teori verden kan Putin ringe Narendra Modi (Indias statsminister) og forhandle frem en avtale om billig olje mot at Narendra Modi ordner det slik at HLC fikser total stans i IT systemene til Equinor. Dermed kan India få billig olje mens prisen på olje vil gjøre et byks på verdensmarkedet dersom Equinor settes ut av spill....Dermed vil India sko seg godt på sine varer på verdensmarkedet produsert ved hjelp av billig energi fra Russland.

Verden er tett integrert, mye tettere integrert enn man kanskje tror. Så selv om man boikotter Russland så renner våre norske kroner inn til krigsmaskinen via India som mater Russland direkte.....

Tyskland har jo, med rette skal det sies, fått mye kritikk fordi de ville inngå en direkte avtale om energi med Russland. Men de som handler med India - som igjen handler med Russland - nei se det er det ingen som reagerer på.

Nei - verden er mye, mye tettere integrert enn man kanskje tror.

Electric cars in Norway

#143
Helgenen :+1:  takk for info...

Ja alt det du nevner nå var nytt for min del....

Ja det er komplisert og da rykker jeg tilbake til start og tenker at alle kan gjøre sitt og bruke sin "forbruker makt".... da må man ikke kjøpe Kina elbiler....med navn det er nær umulig å uttale korrekt... det er så mange andre flotte elbiler å få kjøpt....

Hvis derimot Xi klart tar avstand fra Putin og hans Ukraina krigen, da er alt greit og da kan også vi i vesten hjelpe Kina videre...men slik det står nå.....skeptisk til Kina..  

Rollep

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 28. april 2023, klokken 15:23Nok en en ny Kinabil som kommer til Norge snart og med et bilmodell navn «Hiphi Y» som kansje noen og enhver vil slite med å huske navnet på .....da er det lett å tenke på Tesla modell Y...og da husker man igjen brått HippiY  ;D

Les om den her i gårsdagens elbil24 nyhet:

https://www.elbil24.no/nyheter/skiller-seg-fra-hurven-kommer-til-norge-allerede-i-ar/79105576
He he, kinesisk luksusmerke, der fikk jeg meg en god latter🤣

Ellers var det jo en utrolig stygg bil, nesten like ille som de der honki greiene.

Rollep

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 29. april 2023, klokken 09:22Helgenen :+1:  takk for info...

Ja alt det du nevner nå var nytt for min del....

Ja det er komplisert og da rykker jeg tilbake til start og tenker at alle kan gjøre sitt og bruke sin "forbruker makt".... da må man ikke kjøpe Kina elbiler....med navn det er nær umulig å uttale korrekt... det er så mange andre flotte elbiler å få kjøpt....

Hvis derimot Xi klart tar avstand fra Putin og hans Ukraina krigen, da er alt greit og da kan også vi i vesten hjelpe Kina videre...men slik det står nå.....skeptisk til Kina.. 
Nei, alt er ikke greit bare fordi om Xi mot formodning skulle ta avstand fra Putin og hans Ukraina krig.

Det er for øvrig europeisk og annen vestlig industri som trenger vår hjelp, ikke kinesisk.

turfsurf

Sitat fra: Rollep på søndag 30. april 2023, klokken 13:26
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 29. april 2023, klokken 09:22Hvis derimot Xi klart tar avstand fra Putin og hans Ukraina krigen, da er alt greit og da kan også vi i vesten hjelpe Kina videre...men slik det står nå.....skeptisk til Kina.. 
Nei, alt er ikke greit bare fordi om Xi mot formodning skulle ta avstand fra Putin og hans Ukraina krig.
Ja, det er andre og større gjennomgående problemer med Kina. Støtten til Russland er bare en indikator på hvordan det tenkes i Kina, og bør være en god indikator på hvorfor man skal støtte det kinesiske regimet minst mulig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på søndag 30. april 2023, klokken 15:33Ja, det er andre og større gjennomgående problemer med Kina. Støtten til Russland er bare en indikator på hvordan det tenkes i Kina, og bør være en god indikator på hvorfor man skal støtte det kinesiske regimet minst mulig.
Jeg er enig med deg i dette.

Electric cars in Norway

#148
Her er i tillegg til elbil boikott av kinabiler også en annen måte Norge kan bidra.

Var på nrk Dagsrevyen for ikke så lenge siden også. 

Se bilde.

Les denne saken på lenken under.

Kopi:

Ein treng desse metalla blant anna til å produsere vindmøller, elbilar og mobiltelefonar.


https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/xl/sjeldne-jordartsmetall-pa-fensfeltet-kan-bli-redninga-for-europa-_-gruvedrift-kan-bli-eit-faktum-1.16345024

Electric cars in Norway

#149
Litt artig at i siste mil etter mil podden så nevner gutta, Marius og Håkon at det selges nesten ikke nye Kina elbiler om dagen og at de får høre via via i bilbransjen at  mange av ola nordmann&co nå synes det "er blitt litt politisk vanskelig" å kjøpe Kina elbil.... artig da synes jeg hvertfall #forbrukermakt  :police:  Kina bør gå ut i media og si klart at de fordømmer Putins invasjon av Ukraina... Da er det helt OK å kjøpe Kina elbiler igjen....mener jeg da... he he..

"Hoggi" selger ikke noe om dagen men BYD gikk det litt bedre med sa de på podden.... jeg husker ikke resten.....men hør selv...FA podden, mil etter mil...gratis på spotify..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA