Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oversikt over biler som har 2g oppkopling.

Startet av tronde, søndag 10. november 2024, klokken 16:48

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: tronde på tirsdag 12. november 2024, klokken 15:19
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 12. november 2024, klokken 09:11Så kan man jo spørre seg; Nå som vi har 5G, hvor lenge vil 4G vare...

Har fått melding fra Telia at alarmen og GPS til hund vil slutte å virke da de bruker 2G. Her har jeg her benytter kontantkort. Er ikke mye i bruk men har måttet etterfylle 50 kr i året for at de ikke skal slettes, så nå har jeg en saldo på 5-600 kr på de. De pengene har Telia tenkt å beholde (har spurt) med mindre jeg finner noe lurt å putte de kortene i og bruke opp som skulle være hva - tips ?
Det finnes trackere som støtter 4g.

Kun et eksempel som dukket opp, aner ikke om det er skitt eller kanel.

https://www.24mx.no/product/gps-tracker-swetrack-lite-4g2g_pid-PIA-343147

Det vil komme et ras når 4g forsvinner. Men det er leeeeenge til

tronde

KIA

Brukeravtalen for Kia Connect bekrefter vel det som Kia i Sverige sa.

https://connect.kia.com/no/kia-connect-legal-document1/

"
3.5.
Tilgjengeligheten av kompatible mobile kommunikasjonsnettverk
Maskinvaren for mobil kommunikasjon og det tilhørende SIM-kortet som inngår i hovedenheten på kjøretøyet ditt, er kun kompatibelt med visse 4G/LTE-frekvenser. Tilgjengeligheten til kompatible 4G/LTE-nettverk og kompatible frekvenser avhenger av eksterne tjenesteleverandører og er ulik i de forskjellige geografiske regionene. I noen områder finnes det ingen tilgjengelige 4G/LTE-frekvenser. Dersom dette er tilfelle, vil hovedenheten gå til 2G- eller 3G-nettverkene (der disse er tilgjengelige) for å kunne levere tjenestene. I slike tilfeller kan tjenesteleveransen være mindre responsiv og den kan avbrytes grunnet mindre båndbredde på nettverket. Tjenestene kan ikke brukes i områder uten tilgjengelige kompatible mobilkommunikasjonsnettverk.
Kia bærer ikke ansvar for redusert svarhyppighet eller avbrytelser av tjenestene som skyldes manglende tilgjengelighet på kompatible nettverkstilkoblinger."

Kia sier ikke noe om eCall, men det ser i alle fall ut som at alt annet overlever slukking av 2g.

Problemet med eCall og 2g / 3g er nok at de nettene er tale-nettverk med funksjoner for dataoverføring, mens 4g / 5g er nettverk for data hvor tale er en tilleggsfunksjon som bruker IP pakkeswitching (IP-telefoni). Hvis det er slik at ryggraden i eCall er bygd rundt en bestemt teknologi, er det logisk at det blir trøbbel. Det finnes 4g telefoner som ikke støtter "Voice over IP" aka. VoLTE, og de bruker 2g / 3g for tale og 4g for data.

arthur

Da kan jeg trøste dere alle, samt meg selv, med at 2g-nettet IKKE vil bli lagt ned da 120.000 trygghetsalarmer til bondens alarmer bruker 2g. (Dette er et sitat fra oppslag i NRK.no).
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Electric cars in Norway

Sitat fra: arthur på fredag 15. november 2024, klokken 19:03Da kan jeg trøste dere alle, samt meg selv, med at 2g-nettet IKKE vil bli lagt ned da 120.000 trygghetsalarmer til bondens alarmer bruker 2g. (Dette er et sitat fra oppslag i NRK.no).
Takk arthur. Håper du har rett og at det ikke slukkes. Men dette er jo politisk. Har du sett et vedtak et sted på dette uten at jeg vet hvem som vedtar dette?

arthur

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 01. desember 2024, klokken 13:21
Sitat fra: arthur på fredag 15. november 2024, klokken 19:03Da kan jeg trøste dere alle, samt meg selv, med at 2g-nettet IKKE vil bli lagt ned da 120.000 trygghetsalarmer til bondens alarmer bruker 2g. (Dette er et sitat fra oppslag i NRK.no).
Takk arthur. Håper du har rett og at det ikke slukkes. Men dette er jo politisk. Har du sett et vedtak et sted på dette uten at jeg vet hvem som vedtar dette?

Nei, men føler meg 99,99999 prosent sikker på at det i alle fall ikke blir lagt ned på en stund enda med Vedum/SP i posisjon! Hvorfor? Bøndene!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA