Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skiltgjenkjenning og dårlige kartdata

Startet av eisa01, I går kl. 17:43

« forrige - neste »

eisa01

Har vært en del tråder om dårlig skiltgjenkjenning og kartdata i forbindelse med cruisekontroll, som i bunn og grunn gjelder alle biler fra Audi til Tesla.

I dag var det en sak i Motor som var ganske oppklarende:
Det er kun et krav om at 90% av fartsgrensene vises riktig, og individuelt på by, land og motorveier er kravet kun 80% av distanse kjørt.

Det er ikke rart at ting er dårlig for å si det mildt... Hadde syntes 99.9% hadde vært mer rimelig, gitt at de fleste vei-km blir kjørt på noen få hovedveier, og kun 10% av fartsgrensene endres hvert år?

Tipper det er bilfabrikantene som har lobbet for disse lave kravene?

Så antagelig ikke vits å klage til Statens Vegvesen for trafikkfarlige situasjoner. Man kan vel fortsatt prøve seg på en reklamasjon til forhandler, spesielt om man selv har måttet rette opp kartdata hos underleverandøren til sin bil. Vil jo ikke bedre seg før det blir en kostnad...

What-a-watt

Litt på siden: På en vei jeg kjører daglig var det lysregulering på grunn av graving. Nå har det vært ferdig i 1 uke, men da har Tesla på en eller annen måte fanget opp dette, og lagt det inn i sin navdatabase. På nøyaktig samme sted som trafikklyset stod, bremser bilen nå helt opp slik den gjør i et vanlig lysregulert kryss med grønn strek vist på skjermen i bilen!!!

Øyvind.h

Nettopp derfor jeg slo av den delen av autopiloten i nåværende bil. Fartsgrensene vises stort sett korrekt, men en sjelden gang i blant er de ikke korrekte og da kan det ikke være slik at bilen slakker av farten eller gjør rare ting midt i trafikken som ingen rundt meg forventer.
Med hastighetstilpasningen avslått kan bilen kjøre feilfritt på E6 fra Oslo til Moelv, der mange andre biler gjør rare ting.
Så lenge kartdata ikke er riv ruskende gal kan jeg fortsatt ha "forutse strekning" påslått slik at den slakker av for krappe svinger, rundkjøringer osv.
Hadde bil før som gjorde fantombrems, og det er pokker så ubehagelig når det skjer.

For en helt selvkjørende bil hvor systemet jobber 100% på egenhånd er det annerledes. Da må alle skilt tolkes perfekt, i tillegg til at kjørestil og hastighet må tilpasses vær/føre/trafikale forhold i tillegg til skilting.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: What-a-watt på I går kl. 18:02Litt på siden: På en vei jeg kjører daglig var det lysregulering på grunn av graving. Nå har det vært ferdig i 1 uke, men da har Tesla på en eller annen måte fanget opp dette, og lagt det inn i sin navdatabase. På nøyaktig samme sted som trafikklyset stod, bremser bilen nå helt opp slik den gjør i et vanlig lysregulert kryss med grønn strek vist på skjermen i bilen!!!
Merkelig situasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA