Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjøring etter 0% erfaringer

Startet av Andreas84, torsdag 16. februar 2023, klokken 01:24

« forrige - neste »

Andreas84

Er det noen som har erfaringer på å pushe rekkevidden med Lithium-ion?

Utifra tester på nettet virker 2 mil på sommerføre realistisk.
Da kanskje 1 mil på vinter.

https://www.youtube.com/watch?v=y675YCgSnlc

Hvor skadelig er dette for batteriet?

snakkesalig

Tviler på at batteristyringsoftware (BMS) tillater at du gjør noe som umiddelbart skader batteriet.

Om du tenker å gjøre dette hver dag derimot (men det høres ut som et svært upraktisk kjøremønster)..

turfsurf

Sitat fra: snakkesalig på torsdag 16. februar 2023, klokken 10:39
Tviler på at batteristyringsoftware (BMS) tillater at du gjør noe som umiddelbart skader batteriet.

Om du tenker å gjøre dette hver dag derimot (men det høres ut som et svært upraktisk kjøremønster)..
Jepp, Y og alle andre nyere elbiler har ett "brick protection" buffer i bunn (tidlige eiere av Roadster fikk erfare at den ikke hadde det).  Men ikke noe jeg ville planlagt å teste.

BMS kan også rote til hvor bunn er, og i tillegg slutter Tesla å lade 12V batteriet når man nærmer seg 0. Så man kan få stopp selv om det er strøm igjen på hovedbatteriet.

Men er man så uheldig å måtte teste det, så er det viktig å lade opp til rundt 50% så fort som mulig, batteriet trives ikke på lav SoC.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Kim-

Det er litt gambling å kjøre under 0%

Det med at 12V batteriet slutter å lade gjelder ikke lenger, kun når batteriet er helt tomt og du ikke kommer deg fremover.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

olavxxx

Du bør aldri planlegge å kjøre med så lav SoC.
Flere årsaker:
1) plutselig er det en stengt vei eller en elbillader som ikke virker et sted :P
2) kanskje føret endrer seg?
3) ved veldig lav SoC, så vil elbiler slutte å lade 12V batteriet.

Men hvis du planlegger å nå laderen med 10-15% og du kommer nær 0%, så tåler nok bilen det altså.
Men for all del må du da plugge i med en gang, så du ikke risikerer at 12v batteriet går tomt :-)

turfsurf

Sitat fra: Kim- på torsdag 16. februar 2023, klokken 12:14

Det med at 12V batteriet slutter å lade gjelder ikke lenger, kun når batteriet er helt tomt og du ikke kommer deg fremover.
Hm, har vel lest noe om det ja. Spiller vel mindre rolle, om bilen stopper fordi HV batteriet går tomt når det prøver å lade 12V batteriet, eller om 12V batteriet går tomt først.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ed_Eng87

Sitat fra: turfsurf på torsdag 16. februar 2023, klokken 16:37
Sitat fra: Kim- på torsdag 16. februar 2023, klokken 12:14

Det med at 12V batteriet slutter å lade gjelder ikke lenger, kun når batteriet er helt tomt og du ikke kommer deg fremover.
Hm, har vel lest noe om det ja. Spiller vel mindre rolle, om bilen stopper fordi HV batteriet går tomt når det prøver å lade 12V batteriet, eller om 12V batteriet går tomt først.

Bare å bruke Camp Mode og du vil aldri tappe 12V batteriet og ha problemer med å lade det opp hvis du står stille mye og bruker 12V batteriet til noe annet. Batteriet lades opp under kjøring, under regen spesielt.
2023 Tesla MYP Quicksilver

olavxxx

Sitat fra: turfsurf på torsdag 16. februar 2023, klokken 16:37
Sitat fra: Kim- på torsdag 16. februar 2023, klokken 12:14

Det med at 12V batteriet slutter å lade gjelder ikke lenger, kun når batteriet er helt tomt og du ikke kommer deg fremover.
Hm, har vel lest noe om det ja. Spiller vel mindre rolle, om bilen stopper fordi HV batteriet går tomt når det prøver å lade 12V batteriet, eller om 12V batteriet går tomt først.
Ja, litt av problemet med å parkere enhver elbil med veldig lav SoC er at når batteriet blir kaldt, så vil en del kapasitet "låse" seg i batteriet. Det er pga kaldt batteri har mer motstand. Den energien er jo der fremdeles, men det kan da være nok til at man går "helt tom", hvis man feks parkerer med nær 0%.

I tillegg så vil jo ting som Sentry mode da ikke være aktivt, hvis man bryr seg om det.

Handyman

Sitat fra: Ed_Eng87 på torsdag 16. februar 2023, klokken 18:30
Sitat fra: turfsurf på torsdag 16. februar 2023, klokken 16:37
Sitat fra: Kim- på torsdag 16. februar 2023, klokken 12:14

Det med at 12V batteriet slutter å lade gjelder ikke lenger, kun når batteriet er helt tomt og du ikke kommer deg fremover.
Hm, har vel lest noe om det ja. Spiller vel mindre rolle, om bilen stopper fordi HV batteriet går tomt når det prøver å lade 12V batteriet, eller om 12V batteriet går tomt først.

Bare å bruke Camp Mode og du vil aldri tappe 12V batteriet og ha problemer med å lade det opp hvis du står stille mye og bruker 12V batteriet til noe annet. Batteriet lades opp under kjøring, under regen spesielt.
Har du referanse for disse påstandene? Hvorfor skulle feks. regen påvirke ladingen av 12V batteriet?
Problemet med et tomt 12V batteri er at bilen er død og man vil ikke klare å starte lading en gang.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Grenadier

Litt off topic, men HVs er egentlig det beste området å holde seg i med tanke på batterihelse på lithium ion? Ikke over 80 i det daglige. Men er ned mot 5% greit på turer? Eller bør man lade allerede på rundt 20-30? Og er det slik at klattlading bør unngås, eller er det tverr i mot bra å hele tiden toppe opp litt?

turfsurf

Sitat fra: Grenadier på torsdag 16. februar 2023, klokken 23:33
Litt off topic, men HVs er egentlig det beste området å holde seg i med tanke på batterihelse på lithium ion? Ikke over 80 i det daglige. Men er ned mot 5% greit på turer? Eller bør man lade allerede på rundt 20-30? Og er det slik at klattlading bør unngås, eller er det tverr i mot bra å hele tiden toppe opp litt?
Generelt liker Lithium Ion batterier seg rundt 50%. Men å kjøre ned mot 0 eller lade til 100% innimellom har ikke mye å si.

Klattlading er egentlig veldig fint, men ikke klattlading til høy SoC. Man bør egentlig prøve å holde seg nær 50% i hverdagen. Det er mye bedre å lade til 60% hver dag enn 80% hver tredje dag for å si det slik.

Så topper man heller opp når man skal på tur.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Klykken

Sitat fra: Andreas84 på torsdag 16. februar 2023, klokken 01:24
Er det noen som har erfaringer på å pushe rekkevidden med Lithium-ion?

Utifra tester på nettet virker 2 mil på sommerføre realistisk.
Da kanskje 1 mil på vinter.

https://www.youtube.com/watch?v=y675YCgSnlc

Hvor skadelig er dette for batteriet?

Var nede i 1% ved ankomst lader i fjor sommer. Var naturligvis ingen problem med det.

Bilen fungerer både med 100% ladetilstand og ned til 0%. Jeg anser hele det registeret som brukbart ved behov, men det er selvsagt ikke noe man gjør daglig. En gang i blant bør det gå fint - hvis ikke bør produsenten fjerne den muligheten og ha høyere buffere.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Handyman

Man kan tenke på høy og lav SoC som usunn mat. Av og til går helt fint. ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Har ikke kjørt under 0%, men jeg har kjørt til 0 og 1% med forskjellige Teslaer en god del ganger, og den beste måten å ha kontroll på når/om bilen vil stoppe er å følge med på power limit i regen/pådrags-baren. Har opplevd at power limit har krøpet ned til 2/3, kanskje ned mot halvparten, så jeg er rimelig sikker på at jeg har vært både kilometer og mil unna at bilene faktisk stopper. Skulle jeg kjørt under 0% ville jeg fulgt godt med på ytterligere begrensning, jo mindre kraft man har, jo nærmere er man slutten.

Som det nevnes lenger oppe så sluttet Teslaer å lade 12V på 5% SoC tidligere, brukte man da lang tid på å bruke opp de siste 5%, eller 12V-batteriet var dårlig, så gikk 12V tomt og shuttet ned hele bilen før man rakk å bruke opp batteripakka. Dette endret de, men om den fortsetter å lade 12V helt til hovedpakken er tom vet ikke jeg, kanskje de slutter på 0%? I så fall kan det påvirke. Skal man utforske slikt bør man iallfall ha en starthjelp til 12V med, så man får slått på bilen og dermed får ladet den igjen. La merke til at Model 3-en som Carwow kjørte tom, ikke ville åpne ladeluka engang, så den gikk nok tom på 12V. Men de hypermilet alle bilene i slutten, med å kjøre 15-30 mph rundt på en p-plass til de stoppet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA