Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Flyt innfører månedsgebyr for Autopassbrikken

Startet av elektrolux, onsdag 15. februar 2023, klokken 19:18

« forrige - neste »

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no


hanche

Jøje meg. Men dette kan de da vel ikke gjøre uten å varsle kundene i god tid? Jeg har i hvert fall ikke hørt noe fra dem.

Hmm, graver litt i nettsidene deres, finner de nye vilkårene her:

SitatGjelder fra 20.03.2023...
I tillegg belastes Kunden med et månedlig gebyr (brikkeabonnement) knyttet til utstedelse og erstatning av elektronisk Brikke. Beløpet er basert på Flyts kostnader forbundet med utstedelse og erstatning av Brikken.
Kunder som har inngått Avtale før 20. mars 2023, har betalt et depositum mot å få Brikken utlevert. For disse vil det månedlige gebyret motregnes mot innbetalt depositum, inntil depositumet er fullt ut tilbakebetalt. Flyt vil deretter ta et månedlig gebyr knyttet til utstedelse og erstatning av elektronisk Brikke, også for disse kundene.

Men noen pris for det nye månedsgebyret finner jeg ikke noe sted.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

hELgenen

Både Frentind og Flyt er AS eid av forsikringsselskap. De skal nok tjene en ekstra slant. Derfor bør man vurdere nøye hvilket selskap man velger mhp autopass. Synes det er trist å se hvordan dette utvikler seg. Er litt som strømselskaper der de lurer inn nye gebyrer og flytter kundene over på nye avtaler. Nei,hvis dem fingeren og bytt.

Oddaa

Sitat fra: hanche på onsdag 15. februar 2023, klokken 21:19
Jøje meg. Men dette kan de da vel ikke gjøre uten å varsle kundene i god tid? Jeg har i hvert fall ikke hørt noe fra dem.

Hmm, graver litt i nettsidene deres, finner de nye vilkårene her:

SitatGjelder fra 20.03.2023...
I tillegg belastes Kunden med et månedlig gebyr (brikkeabonnement) knyttet til utstedelse og erstatning av elektronisk Brikke. Beløpet er basert på Flyts kostnader forbundet med utstedelse og erstatning av Brikken.
Kunder som har inngått Avtale før 20. mars 2023, har betalt et depositum mot å få Brikken utlevert. For disse vil det månedlige gebyret motregnes mot innbetalt depositum, inntil depositumet er fullt ut tilbakebetalt. Flyt vil deretter ta et månedlig gebyr knyttet til utstedelse og erstatning av elektronisk Brikke, også for disse kundene.

Men noen pris for det nye månedsgebyret finner jeg ikke noe sted.
5 kr pr mnd står det i e-posten jeg nettopp fikk.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

hanche

Sitat fra: Oddaa på torsdag 16. februar 2023, klokken 10:34
Sitat fra: hanche på onsdag 15. februar 2023, klokken 21:19
Men noen pris for det nye månedsgebyret finner jeg ikke noe sted.
5 kr pr mnd står det i e-posten jeg nettopp fikk.
Ja, jeg fikk den også. Etter litt graving i gamle kvitteringer ser jeg at jeg betalte kr 200 i «depositum» til Vegamot, så da skulle det jo gå 40 måneder før det eventuelt påløper noe gebyr. Jeg vet ikke om jeg orker hisse meg opp nok over dette til å bytte selskap. («Depositum» i hermetegn fordi de belastet beløpet på første faktura, et par måneder etter at jeg fikk brikken. Et ekte depositum krever man normalt inn før gjenstanden blir overlevert.)

Forresten, de sier at dette skal dekke kostnadene med å bytte brikke når batteriet tar slutt. Men jeg trodde ikke disse brikkene hadde batteri? Det hadde i hvert fall ikke bombrikken jeg brukte en gang i forrige århundre.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

sjokomelk

Sitat fra: hanche på torsdag 16. februar 2023, klokken 15:58
Forresten, de sier at dette skal dekke kostnadene med å bytte brikke når batteriet tar slutt. Men jeg trodde ikke disse brikkene hadde batteri? Det hadde i hvert fall ikke bombrikken jeg brukte en gang i forrige århundre.
Det har vært batteri i alle AutoPass-brikkene siden de kom på tidlig 2000-tall og erstattet den gamle "banan-boomerangen" som Fjellinjen brukte i Oslo.

Jeg byttet vekk fra Fremtind da Fjellinjen solgte alt dit, og gikk over til Skyttelpass. De er i det minste eid av  fylkeskommunene Vestland, Rogaland og Agder, og ikke private selskap som skal ha maksimalt utbytte.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

elektrolux

Det var svært enkelt å bytte leverandør av brikkene. Trenger ikke engang retunere brikken.

Den i Big Duc er bare et par måneder gammel.

På Lemmywagen som står lagret mellom de årlige Wacken festivalene ville månedsgebyret kostet mer enn bompasseringene. Det burde i alle fall vært slik at månedsgebyret ble fryst når en avregistrerer kjøretøyet.

Uansett, problemet løst med overgang til Fremtind.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Electric cars in Norway

Sitat- Vi har oppdatert vilkårene slik at de er tydeligere, enklere å forstå og enklere å orientere seg i. I tillegg vil du som kunde ikke lenger betale depositum for bombrikken, men et månedlig brikkeabonnement for leie av brikken. Fra 20. mars 2023 er den månedlige prisen 5 kroner per brikke, skrev bompengeselskapet i en e-post til sine kunder.

Ja man skulle tro det var 1. april og at Flyt bare ville prøve ut litt ny type humor...

Hva er det Flyt tenker på!


Warlock

Men hva blir konklusjonen?

Er vel i dag dette skal inntre, men har Flyt gitt opp, eller innfører de det?

RJK

Sitat fra: Warlock på mandag 20. mars 2023, klokken 19:34
Men hva blir konklusjonen?

Er vel i dag dette skal inntre, men har Flyt gitt opp, eller innfører de det?
Den siste nyheten på sidene dems, er fra 16. mars som minner om endringene i avtalevilkårene, og her står fremdeles at de går for "leiemodellen" for brikken, så virker som de vil prøve dette, og så heller endre standpunkt om de blir tatt til retten for dette, eller får et direkte pålegg om å endre dette.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Warlock

Ganske sykt money-grab for 5.5mill i måneden, eller 220.000.000,- over 40måneder egentlig.

sjokomelk

#14
Husk også at brikkeutstederne får 1,75% 10% av omsetningen på bompasseringene dine. Så det er enda en grunn til å ikke bruke et privateid selskap som Fremtind (DNB og Sparebank1) som brikkeutsteder.

Edit: Hadde feil prosentsats.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA