Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Flipping eller bare skuffet?

Startet av Olemann, mandag 13. februar 2023, klokken 21:10

« forrige - neste »

Trond.m

#30
@hELgenen. Har hatt litt høyere tanker om deg før, men ser at man kan ta feil av folk. Foreslår at du sletter det idiotiske innlegget ditt som er helt uten rot i virkeligheten. Det er tydelig at mange ikke vet forskjell på supercharged og fully charged i4M50, og har man ikke noe fornuftig å komme med så kan man spare seg for å komme med sånt tøv. Finn på noe fornuftig å bedrive tiden med istedet.

Electric cars in Norway

....  Flipping er bare såååå 2022.... ;D

Lacaixxa

Hva tenker dere om ta bort fully charged pakken og strippe bilen ned mot mva.grensen på biler i bestilling ? Lettere å flippe?
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d (solgt)
2022 TMYP i bestilling

nuclear

#33
Sitat fra: Lacaixxa på torsdag 04. mai 2023, klokken 22:13Hva tenker dere om ta bort fully charged pakken og strippe bilen ned mot mva.grensen på biler i bestilling ? Lettere å flippe?
Jeg synes det er en dårlig ide. Det virker som mange av dere flippere tror det er tøft med store hull i utstyrslisten. Jeg er på utkikk etter i4 M50, men ikke etter en dårlig utstyrt bil.
Biler med mye utstyr uten takluke er det mangel på. Nå er det sikkert mange som mener at en bil uten takluke ikke er godt utstyrt, men er du 190 cm så skaller du i taket med takluke.
Jeg ser også etter biler med ventilerte seter, noe det også er veldig få biler med.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Lacaixxa på torsdag 04. mai 2023, klokken 22:13Hva tenker dere om ta bort fully charged pakken og strippe bilen ned mot mva.grensen på biler i bestilling ? Lettere å flippe?
Jeg tror rett og slett at det ikke er mulig å vurdere hva som er best ift om den er lettere å få solgt seinere. Det er alt for usigbart nå om dagen med stigende rente og alt annet som har blitt dyrere......bilkjøp har derfor blitt prioritert ned hos mange...

Lacaixxa

Takk for svar. Fordelen med å ta bort utstyr er jo at prisen blir mye billigere mtp både mva og rente. Nuclear: send meg gjerne en PM om du vil overta en bestilling fra mai i fjor mot at du også får cash. Den kan tilpasses før produksjon.
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d (solgt)
2022 TMYP i bestilling

hELgenen

Sitat fra: Trond.m på torsdag 04. mai 2023, klokken 19:55@hELgenen. Har hatt litt høyere tanker om deg før, men ser at man kan ta feil av folk. Foreslår at du sletter det idiotiske innlegget ditt som er helt uten rot i virkeligheten. Det er tydelig at mange ikke vet forskjell på supercharged og fully charged i4M50, og har man ikke noe fornuftig å komme med så kan man spare seg for å komme med sånt tøv. Finn på noe fornuftig å bedrive tiden med istedet.

Beklager om du føler jeg gikk over streken ved mine spøkefulle kommentar om å snakke opp prisene. Formålet var å påpeke overfor forumet at du, slik jeg ser det, er en av de med størst erfaring med flipping her inne. Jeg har ekstremt respekt for dine meninger om verdisetting, riktig valg av utstyr, og verdivurdering av biler generelt - tror ingen her inne når deg til ankelen en gang. Mitt poeng er at markedet er svært vanskelig om dagen og de som lykkes nå må ha en svært god rabatt avtale i bunn. Og BMW er en av de som faktisk fortsatt har en del å gi til spesielt utvalgte. Ikke alle her inne vet dette - de forholder seg til listepris og ser verdien på bilen relatert til det. Å snakke åpent om dette er jo litt som å banne i kirken, men folk fortjener å vite at enkelte merker har gode "spesielle" vilkår som noen utvalgte kan nyte godt av og f.eks bruke som en buffer i flipping. Jeg har akkurat vært inne og forhørt meg hos BMW og igjen fått bekreftet at de fortsatt har et 2 pris system. Det er ikke forhandlerene som styrer dette, men noe BMW håndterer sentralt. Det er uansett noe "bruktkjøpere" bør vite om når de vurderer "nybrukte" biler på finn.no. Er man heldig så kan det jo være slik at man kan snappe opp en bil mye billigere enn man selv kan klare via forhandler - men da vil dette gå på bekostning for flipperen som i praksis sitter igjen med svært lite. Men noen få ganger dukker det opp biler som er kjøpt til en svært god rabatt der selger bare vil ha bilen raskt ut uten tap - altså null ønske om profitt...

Trond.m

#37
Vet ikke hvordan dere definerer flipping, men jeg kjører nesten alltid bilene jeg kjøper noen tusen km. Jeg kunne fått levert en i4 50 i uke 50, men valgte selv å utsette leveringen til 24 modellen. Den tenker jeg å beholde noen mnd. eller år avhengig av om det er noe annet spennende som dukker opp. Det koster meg ca 50.000 i mva og avgift, men det blir fortsatt en grei pris i forhold til andre biler på markedet. Og jeg selger ofte bilene til forhandler, og det er ikke et mål å få høyest mulig pris. Hadde en iX50 nylig som jeg solgte til Jæger i Bergen etter 7600 km, og fikk en hyggelig pris. Selger jeg på Finn legger jeg meg gjerne så lavt at forhandlere vil kjøpe den. Jeg har også 3 i familien som jeg administrerer bil for, så da blir det nødvendigvis noen kjøp og salg. Selv bytter jeg  bil 2-3 ganger i året så da får man jo litt erfaring med hva som går greit på annenhåndsmarkedet. Dette er litt OT, men når noen ønsker å sette merkelapp på meg synes jeg det er greit å nyansere bildet litt.
Men for å komme tilbake til temaet. i4 M50 har en listepris på over 70.000 Euro i Tyskland. Det gjør at det vil være en kostbar bil, men i Norge ble den i 2021 solgt i altfor høyt antall til en ekstremt lav pris. Det vil prege bruktmarkedet en god stund, men det virker som om nye supercharge utgaver (tillegg på ca 160.000) har stabilisert seg rundt 700.000. Det er mye bil for pengene når en topputstyrt id.4 GTX eller Skoda Enyak nå koster det samme hvis man bestiller de nå.

alda

Sitat fra: Trond.m på fredag 05. mai 2023, klokken 20:35Vet ikke hvordan dere definerer flipping, men jeg kjører nesten alltid bilene jeg kjøper noen tusen km. Jeg kunne fått levert en i4 50 i uke 50, men valgte selv å utsette leveringen til 24 modellen. Den tenker jeg å beholde noen mnd. eller år avhengig av om det er noe annet spennende som dukker opp. Det koster meg ca 50.000 i mva og avgift, men det blir fortsatt en grei pris i forhold til andre biler på markedet. Og jeg selger ofte bilene til forhandler, og det er ikke et mål å få høyest mulig pris. Hadde en iX50 nylig som jeg solgte til Jæger i Bergen etter 7600 km, og fikk en hyggelig pris. Selger jeg på Finn legger jeg meg gjerne så lavt at forhandlere vil kjøpe den. Jeg har også 3 i familien som jeg administrerer bil for, så da blir det nødvendigvis noen kjøp og salg. Selv bytter jeg  bil 2-3 ganger i året så da får man jo litt erfaring med hva som går greit på annenhåndsmarkedet. Dette er litt OT, men når noen ønsker å sette merkelapp på meg synes jeg det er greit å nyansere bildet litt.
Men for å komme tilbake til temaet. i4 M50 har en listepris på over 70.000 Euro i Tyskland. Det gjør at det vil være en kostbar bil, men i Norge ble den i 2021 solgt i altfor høyt antall til en ekstremt lav pris. Det vil prege bruktmarkedet en god stund, men det virker som om nye supercharge utgaver (tillegg på ca 160.000) har stabilisert seg rundt 700.000. Det er mye bil for pengene når en topputstyrt id.4 GTX eller Skoda Enyak nå koster det samme hvis man bestiller de nå.
En flipper är väl en som köper och säljer bilar hyppig, med mål att tjäna pengar på det.

Du skriver att du byter bil 2-3 gånger om året, det är ju så långt från normalt bilägande man kan komma, och kan väl defineras som flipping på relativt høyt nivå. Om du inte i det minsta går break even på alla dessa bilbyten, är det väl en fruktansvärt dyr hobby?
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Trond.m

#39
Om målsettingen var å tjene penger så kjører man ikke bilen flere tusen km og selger tilbake til forhandler vel ?  Målet er å kunne få glede av å ha mange ulike biler uten at det går ut over økonomien i vesentlig grad.. Alle hobbyer koster penger. Jeg har opplevd at en bil har falt 200.000 i verdi på et år, men også at en bil har steget 100.000 på et halvår. Hobbyen krever nok mer tid enn penger , selv om det er praktisk å ha likviditet til å betale biler kontant. 😉.
Nå kjører jeg id.buzz og koser meg med det mens jeg venter på en i4 M50 i august. To veldig forskjellige biler, med sine styrker og svakheter. Men nå foreslår jeg at tråden lukkes hvis den ikke kommer tilbake til det som var trådstarters intensjon.

ArTa

Sitat fra: nuclear på torsdag 04. mai 2023, klokken 23:34
Sitat fra: Lacaixxa på torsdag 04. mai 2023, klokken 22:13Hva tenker dere om ta bort fully charged pakken og strippe bilen ned mot mva.grensen på biler i bestilling ? Lettere å flippe?
Jeg synes det er en dårlig ide. Det virker som mange av dere flippere tror det er tøft med store hull i utstyrslisten. Jeg er på utkikk etter i4 M50, men ikke etter en dårlig utstyrt bil.
Biler med mye utstyr uten takluke er det mangel på. Nå er det sikkert mange som mener at en bil uten takluke ikke er godt utstyrt, men er du 190 cm så skaller du i taket med takluke.
Jeg ser også etter biler med ventilerte seter, noe det også er veldig få biler med.

Vet ikke om du har prøvekjørt i4, men jeg er eksakt 190 og skaller ikke, har bil med takluke
BMW i4 m50 2022
BMW ix xDrive 50 2022
VW E-golf 2015
——————————————
BMW ix1

Olemann

#41
Det ligger nå hele 260 M50  på FINN, alle i praksis "nye"biler, selv om noen få har dratt på seg mange km. Flere enn da jeg startet tråden for 3 måneder siden.  Så, jeg er rimelig sikker på at dette ikke hovedsakelig handler om "endrede behov" eller "det kom et barn til" osv.

Jeg har slått fra meg bilen da den, på tross av sine ekstreme egenskaper som frister, ikke dekker vårt behov på samme måte som GTX som vi nå har.  Litt synd, for nå er utvalget Fully Charged under kr. 650.000 interessant og økende.
Det overasker meg mer at ikke prisene faller enda raskere, men mange selgere titter nok fortsatt på nybilprisene.
Men, mye bil for 650k er det.
Jeg har ikke noe behov for å snakke bilen opp/ned, men man blir neppe rik på å spå at det kan lønne seg å vente om man er på kjøper'n.

Flipping, det er for meg om man allerede når man bestiller bilen har en tanke om å selge den, og med fortjeneste.
Et annet kjennetegn er at man vaker på nettet og bestiller straks det åpnes, gjerne de første minuttene.....rask bestilling, rask levering og av de første på FINN når folk fleste må vente i månedsvis....

chargedup

"Endrede behov" er nok mer at rentene og inflasjonen steg...
Ja, jeg er også overrasket over at i4 er den eneste nesten nye elbilen man fortsatt kan selge med en bitteliten fortjeneste eller veldig lavt tap. Jada, prisen er høyere nå, men jeg tipper at ingen av de 5-600 levert i år har betalt 750' + vinterhjul for en FC. Er ikke akkurat kø hos noen nybilforhandlere nå, kun inngåtte kontrakter som leveres ut.

Hvis man ser til andre "nesten nye" tyske premium elbiler ( feks Taycan CT GTS/Turbo / EQE43) har tapet på disse vært ekstremt høyt siden slutten av fjoråret, samtidig som i4 fortsatt kan selges med en liten gevinst (evt veldig begrenset tap). Det meste av nesten nye elbiler har hatt et fatalt bruktmarked, men i4 er vel en så bra bil at markedet bestemmer at den er verdt dagens priser. Ettersom prisfallet har vært nesten fraværende på i4, har jeg også mistet interessen.

Disclaimer: siden september/oktober ifjor har EQE 43 tapt seg ca 300' på finn, så ikke gjør som jeg sier :-[   :laugh:
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Trond.m

#43
Nye i4 M50 supercharged har også falt en god del i pris på Finn siden våren 2022. Jeg kjenner til at de for et knapt år siden ble omsatt for over 800.000 med topp utstyr og kort kjørelengde, så vi snakker om ca 100.000 ned fra toppen for et år siden. At de har falt mye mindre enn EQE43 skyldes vel at EQE var priset langt høyere i utgangspunktet.

Ser at Bilia nå har kampanje på Supercharged til 799.000 med kort leveringstid, og jeg har eksempler fra bekjente om at oppnådd pris på Finn ligger på ca 80-100.000 under dette for desember registrerte biler. Det tror jeg er et ganske stabilt prisleie, men for hver mnd som går er det jo naturlig at prisen på biler som er i bruk faller 5-10.000 på grunn av alder og kjørelengde. Så en 10-12 mnd supercharged 23 modell vil jeg tippe kan ha en salgsverdi rundt 650.000. Utstyrsnivået innen supercharged varierer også en del. Med individual farge, M-0performance seter, 20 tom etc, MS Pro så øker prisen som ny med ca 40K og det vil naturligvis påvirke prisen. Jeg snakket med en bekjent som akkurat hadde solgt sin 5 mnd gml. supercharged med 20 tom performance felger, M-performance, karboninteriør MS pro for 750 med 19 tom vinterhjul. Dette er min vurdering av prisnivået og har ikke noe med å prate opp eller ned verdien. Jeg har selv en supercharged med tillegg for ca 25K i bestilling og den skal jeg beholde til jeg får lyst på noe annet. Dessuten er min mening helt uten betydning for hva markedet er villig til å gi for en bil 😉

turfsurf

Sitat fra: Trond.m på onsdag 17. mai 2023, klokken 13:31Nye i4 M50 supercharged har også falt en god del i pris på Finn siden våren 2022. Jeg kjenner til at de for et knapt år siden ble omsatt for over 800.000 med topp utstyr og kort kjørelengde, så vi snakker om ca 100.000 ned fra toppen for et år siden. At de har falt mye mindre enn EQE43 skyldes vel at EQE var priset langt høyere i utgangspunktet.

Ser at Bilia nå har kampanje på Supercharged til 799.000 med kort leveringstid, og jeg har eksempler fra bekjente om at oppnådd pris på Finn ligger på ca 80-100.000 under dette for desember registrerte biler.
Fikk tilbud på ny supercharged (lagerbil) til 780k med 20", m-sport seter, oppgradert lakk og utvidet garanti (verdt 25k) rett før påske. Endte ikke med den siden vi hverken ønsket den fargen eller 20".

-22 supercharged bør være under 600k skal de bli solgt nå. Har t.o.m fått tilbud på -23 modell (registrert tidlig -23) ned i 600k.

I4 bruktmarkedet har vært tregt til å ta inn over seg realitetene, jeg kontakten en del selgere og noen svarte ala dette: "vi har ikke råd til å selge til den prisen, men har råd til å beholde den". Å selge ett år gammel bil til over nypris går jo ikke.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA