Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Flipping eller bare skuffet?

Startet av Olemann, mandag 13. februar 2023, klokken 21:10

« forrige - neste »

Olemann


Ser det ligger godt over 200 nesten nye i4 M50 på FINN, Fully Charged fra under 700k utropspris, som vel betyr en god del lavere salgspris i praksis.

Er dette betydelig over det disse ble solgt for, gitt en normal rabatt, før årsskiftet?
Handler dette om pengedrevet flipping eller andre grunner, som f.eks. kommende prisnedgang, nye modeller, etc?

Trond.m

Det er flere enn vanlig som har spekulert i fortjeneste, men det er nok en del salg som skyldes endret behov og privatøkonomi siden 2021. Den ble jo solgt til en ekstremt lav pris der tillegget for M50 opp fra i4 var langt lavere i Norge enn i andre land. Men det er en fantastisk bil til en pris som ikke ligger vesentlig over en Enyak eller id.4 GTX med sammenliknbart utatyrsnivå. Og det man får for pengene er en helt annen klasse.

thorerik

m50 fully charged ble vel solgt for 599 000? Dette før rabatter, så en kan vel spekulere i at de fleste er solgt for under 600 000,- inkl vinterdekk.

Ikke noe tvil om at det prisen på bilene på finn skal ned under 650 000,- i tiden fremover, så skal en kjøpe så er det bare til å vente til de som sitter med billån og 9% rente må selge.

Forøvrig er det vel ingen oppegående mennesker som bestiller seg en ny i4 fra bmw i dag til de prisene som bmw forlanger. Kommer til å bli prisreduksjoner fra BMW når de ser at det kommer avbestillinger og ordrereserven tømmes i løpet av q2.

Olemann

Nettopp, jeg har ikke fulgt med på nybilprisene på denne, men da er det bare å smøre seg med tålmodighet og vente ja.
Åpenbart mange selgere av denne på FINN som er optimister, tiden vil nok bidra til realitetsorientering.
Har en ID4 GTX og ingen hast, men oppdaget nylig at M50 kan fungere som familiebil også.

Sitat fra: thorerik på tirsdag 14. februar 2023, klokken 08:53
m50 fully charged ble vel solgt for 599 000? Dette før rabatter, så en kan vel spekulere i at de fleste er solgt for under 600 000,- inkl vinterdekk.

Ikke noe tvil om at det prisen på bilene på finn skal ned under 650 000,- i tiden fremover, så skal en kjøpe så er det bare til å vente til de som sitter med billån og 9% rente må selge.

Trond.m

#4
Nå koster en i4 M50 supercharged over 850.000 ny, så det er vel liten grunn til å tro at prisene på Finn vil gå mer ned på kort sikt. De ligger vel 100-120K under nypris nå.  Jeg tror vel heller at prisen vil gå noe opp, for svak krone og høy inflasjon vil på et tidspunkt påvirke prisen. Jeg er ikke overbevist om at prisen for M50 er mest utsatt for store kampanjer, men det vil nok komme mer folkelige utgaver til en lavere pris.

Olemann

#5
Kunne vært artig om noen som nå har biler liggende ute på FINN deler litt erfaringer.
Mange som flipper har nok gjort det før, og kan derfor sammenligne med tidligere biler de flippet.

Det spesielle nå er at det er godt over 200 biler ute, så vil ikke overaske meg om selgere opplever mye pruting, det ser også ut til at få av de som ligger ute selges til normal tid - for meg er normal tid ca. 3-4 dager om prisen er "rett".

Men tror det er rett som en sa at Fully Charged M50 skal ned under 650k før det går greit unna.

Det er jo litt pussig at en folkebil som ID4 GTX har færre ute på FINN enn denne M50 som vel er solgt i betydelig lavere antall og må sies være en mer entusiastbil. 
Min refleksjon er at det handler mer om planlagt flipping enn om skuffelse eller "Nye behov" som tvillinger som plutselig kom etc  ;D

thorerik

Første bil til under 650 var på finn i går. Ble lagt ut til 645 000,-
Ellers så blir ikke bilene solgt og prisene er på full fart nedover.

Har selv en uheldig kontrakt på en i4 m50 som en må undersøke med forhandler om en kan få kansellert med bakgrunn i mva (over 6% prisøkning).

alda

Sitat fra: Olemann på torsdag 16. februar 2023, klokken 18:04
Kunne vært artig om noen som nå har biler liggende ute på FINN deler litt erfaringer.
Mange som flipper har nok gjort det før, og kan derfor sammenligne med tidligere biler de flippet.

Det spesielle nå er at det er godt over 200 biler ute, så vil ikke overaske meg om selgere opplever mye pruting, det ser også ut til at få av de som ligger ute selges til normal tid - for meg er normal tid ca. 3-4 dager om prisen er "rett".

Men tror det er rett som en sa at Fully Charged M50 skal ned under 650k før det går greit unna.

Det er jo litt pussig at en folkebil som ID4 GTX har færre ute på FINN enn denne M50 som vel er solgt i betydelig lavere antall og må sies være en mer entusiastbil. 
Min refleksjon er at det handler mer om planlagt flipping enn om skuffelse eller "Nye behov" som tvillinger som plutselig kom etc  ;D

Kan se ut som M50 är "flippebilen nr. 1" på norska marknaden, det visade ju sig att den var för lågt prisad vid lansering som gjorde att många köpte. När sedan priset steg och leveranstiden ökade, frestades nog många av att kunna tjäna 150-200' raska kroner, sålde bilen och beställde en till... Vet om et par som har köpt 2 M50, första gick lätt att flippa, men bil nr. 2 not so much...
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

chargedup

Bilen kostet 599' (fully charged) - rabatt på 8% (som ikek var uvanlig fra BMW) ink vinterhjul (som vel også ble nevnt på forumet at man kunne få med gratis) og da er det ikke rart mange vil selge bilen. Enkelt og greit fordi det er så vanvittig mye penger man potensielt kan tjene ved å selge den til 700'. Med potensielt 100-150' i fortjeneste ved videresalg vil flere ta steget å legge den ut på finn enn på en bil med feks 20' i gevinst.

Det er ikke dermed sagt at de misliker bilen eller gjør det kun for flippingens del (innebærer en del risiko å kjøpe bil uten å ha bruk for den og uten å vite om begredelige leveringstall og prisøkning). For mange, selv entusiaster, er 100' i gevinst fristende og dermed blir det "mange" som forsøker seg på videresalg. Jeg gjorde det samme med I-pace etter å ha kjørt 4000km, nettopp fordi jeg så en potensiell gevinst 50-100'.

At prisene burde sunket på finn er jeg helt enig i (selv om det dukker opp flere under 700'), men det er selger som bestemmer om de vil selge til 700' eller beholde den selv hvis gevinsten bare blir feks 50'.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Trond.m

#9
Det er vel noen upresise opplysninger om pris her. Bilen kostet fra 599 som «fully charged», men de fleste la på utstyr for 100K før den føles komplett. Rabatten som en del har fått på 8 % utgjorde en lavere % i praksis, fordi FC pakken allerede var rabattert. 18 tom vinterhjul kom i tillegg med pris ca 24.000. Under 650 så nærmer nok de fleste seg tap, og det stabiliserer nok markedet.  Jeg tror de fleste ser at en bra utstyrt i4 M50 gir vesentlig mer bil for pengene enn id.5 med alt utstyr, så det gir ingen mening å selge en i4 M50 til 650 for å kjøpe en id.5, ioniq 6 eller liknende. De koster jo nå mer enn i4 M50 gjorde i 2021.

hELgenen

Markedet bestemmer,ikke hva bilen kostet kjøper.

Er totalt dødt i nybil markedet sånn generelt. Noen har valgt å holde sin bil borte fra bruktmarkedet en periode også.

chargedup

Sikkert riktig at mange la på massevis av utstyr utover fully charged, men veldig mange av de billigste på finn sist gang jeg sjekket (for noen uker siden, da de kostet fra 695') hadde ikke 100' ekstra i utstyr. De færreste hadde elektriske seter, samme hvor godt fotografene prøvde å skjule det...

Kan vise til et innlegg som ble skrevet i aug 2021: Har også fått storkunderabatt og la til Aventurinot III metallic ,Sensatec Canberragbeige with extended contents, Active protection, personal e-sim og fully charged som grunnpakke. 19" tommer sommerhjul og 18" vinterhjul. Pris kr 617.728.
Eller de som viser til 40' i storkunderabatt pluss 20' i kampanjerabatt...

Er ikke dermed sagt at alle fikk akkurat samme rabatten, men alle er vel enige om at ingen har betalt listepris? Er bare å skrive et skriv om at man har behov for bilen i jobb (hvem som helst kan skrive dette, blir ikke sjekket på noe som helst vis, jeg har skrevet under på dette for ansatte på i4 og andre bilmerker før) for å få tilnærmet storkunderabatt (har inntrykk av at det ikke alltid er like lett å få tilnærmet storkunderabatt, som det var på i4). Jeg synes innstegsprisene på finn fortsatt er for høye til at jeg går til innkjøp av en, men dersom bilene på finn faktisk selges, blir jo det min personlige mening.

Disclaimer: Godt utstyrte, dvs 100' mer enn FC pakken evt supercharged (som vel kostet 50' mer enn FC?) er ikke noe jeg har sett mye på, selv om de kanskje har mindre potensiell fortjeneste. Etter min erfaring er det alltid de med minst ekstrautstyr som har mest fortjeneste (de få gangene det er mulig å selge nybil med fortjeneste), så det kan sikkert finnes noen som har kjøpt carbonseter og diverse andre dyre ting som faktisk selger med tap allerede...
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Olemann


Interessant med info om gamle nybilpriser som nå noen la ut.  Selvsagt bestemmer markedet prisen, men likevel artig å lese.
Ser også at denne tråden har hatt 100% økning i lesing siste døgnet, så kan vel tyde på mange interessenter, kanskje noen flippere også, selv om det nok er naturlige grunner til at ingen så langt har delt hva de har av interesse, tilbudspriser etc.  Men, hadde vært kjekt å hatt den infoen.

Beholder min GTX har jeg kommet fram til, M50 er åpenbart både morsommere og bedre på mange vis, men kona har overbevist meg om at vi oftere trenger stort bagasjerom enn økningen fra 300-500 hk.  Happy wife, happy life :-)

alda

Här är Bilias priser vid lansering, och då kunde man dessutom få 8% i storkunderabatt, får väl bara 4 nu.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Trond.m

#14
Det er interessant nok å se i bakspeilet, men jeg minner om at id4 GTX kostet litt over 400.000 på samme tid. Den som venter på en nesten ny id.4 GTX til den prisen må nok vente ganske lenge. Det gjør nok også den som vente på en i4M50 supercharged til ca 650.000. M50 var bevisst lavt priset for tiltrekke seg entusiaster som hadde forlatt BMW til fordel for Audi og Porsche. 10.000 i forskjell mellom i4 og M50 supercharged sier ganske mye.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA