Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"Den beste elbilen på is og snø!"

Startet av suverin, mandag 13. februar 2023, klokken 19:27

« forrige - neste »

suverin

Utdrag fra vintertest hos elbil24:

Sitat
Soleklar vinner i Elbil24s vintertest av elbiler på glatta

For å blåse resultatet først som sist, så var det Toyota bZ4X som klorte seg fast i underlaget på beste måte i akselerasjonstestene, og det med veldig god margin. Den stakk fra feltet umiddelbart, og selv når bilene kom opp i fart holdt den unna. Dette til tross for at den motormessig er den svakeste vogna i flokken. Grepet var så merkbart bedre at det kjentes umiddelbart, selv uten å gjøre måletestene.

Etter mange repetisjoner, bytte av spor, bytte av sjåfør og alle øvrige variabler, så var det ganske så åpenbart hvordan resten av feltet ville se ut også. Tesla Model Y og VW ID.4 tok de to neste plassene. Mellom disse skilte det svært lite, men fellesnevneren var at de begge ble parkert grundig av bZ4X.

....
Best på bremsetestene
Igjen var det tre biler som hadde relativt like ytelser. Det skilte omtrent en billengde fra bilen som ble nummer to (Volvo XC40), ned til ID.4 og Tesla Model Y - som i praksis stoppet på samme sted.

Den fjerde bilen stoppet imidlertid hele to billengder lenger bak XC40, noe som vitner om at elektronikken og systemene gjør en bedre jobb med å få stoppet de drøye to tonnene disse bilene veier.

Det er antagelig ikke nødvendig å nevne at flere billengder kan være forskjellen på liv og død, eller i det minste på mye mindre skade, enten på mennesker, dyr eller materiell. Og vinneren? Toyota bZ4X går av med seieren også her.

....

Men en god bil er mye mer enn bare rekkevidde og lading. Det vises til gagns i denne testen.

https://www.elbil24.no/pro/soleklar-vinner-i-elbil24s-vintertest-av-elbiler-pa-glatta/78482080
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

Øyvind.h

Ser det krever abonnement å lese artikkelen, men om bilene kjører på de samme dekkene er dette imponerende!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

suverin

#2
De var satt opp med like dekk! Men dekkdimensjonene varierer utfra hva bilene var levert med originalt.

"Alle bilene trillet under testen på siste generasjon Nokian Hakapelliita R5 piggfrie vinterhjul"

På bildet ser man den store forskjellen i bremsetesten! Den avstanden der kan gjøre en stor forskjell når det virkelig kniper!
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

RJK

Er vel klart hvorfor BZ4X stopper først. Den går jo ikke lengre...

:laugh:

Mer seriøst, kan det hende at vinterdekkene den er utrustet med, er suboptimale for rekkevidde, men derimot bedre for vinteregenskaper? Er det noen som husker om skandaletestene er kjørt med vinterdekk eller sommerdekk? Kanskje er det noen km å hente her?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Limodriver

Kan nordiske vinterdekk av premiumkvalitet som de fleste nye biler blir utstyrt med påvirke rekkevidden så drastisk? Noe forskjell mellom dekk av forskjellig fabrikat er det nok, men jeg trodde dekktype (sommer, nordiske vinter) og dimensjon var det viktigste.

vinterdekk

#5
Fjær i hatten til utviklingsteamet fra Subaru, som har bidratt til framkommelighet og kjøreegenskapene på bZ4X.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 13. februar 2023, klokken 19:35
Ser det krever abonnement å lese artikkelen, men om bilene kjører på de samme dekkene er dette imponerende!
Hadde dog vært interessant og sett utfallet med forskjellige typer dekk. Ikke at jeg tror det ville påvirket utfallet nevneverdig, men det har visst seg at det ikke alltid er samme dekket som er best i forskjellige dimensjoner.

Men bra for Toyota (og implisitt Subaru) med en opptur nå, de har jo fått mye pepper. Det ser jo og ut til å være meget kapable biler på dårlig vei, så bør jo bli en favoritt for de som har dårlig vei til hytta (bare det ikke er for langt).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: suverinseveren på mandag 13. februar 2023, klokken 19:45
På bildet ser man den store forskjellen i bremsetesten! Den avstanden der kan gjøre en stor forskjell når det virkelig kniper!
Jeg regner med at de gjorde det, men brukte de ordentlig utstyr for måling av fart? Altså ikke bilens speedometer.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

suverin

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 14. februar 2023, klokken 07:27
Jeg regner med at de gjorde det, men brukte de ordentlig utstyr for måling av fart? Altså ikke bilens speedometer.

Det står dessverre ingenting om det i teksten, bare at de kjørte i 80 (og at de kjører i 100 på sommertestene). Her er introen til bremsedelen:

Sitat
"Igjen må vi minne om at dekkene er de samme, bare i ulik dekkdimensjon, men her må vi forholde oss til det bilene er godkjent med. Dermed er det ikke dekktypen som gjør at den ene eller andre bilen oppnår kortere bremsestrekning enn de andre.

For ikke å utfordre bremselengden altfor mye på glatta la vi inngangshastigheten til 80 km/t. På sommerføre benytter vi 100 km/t, men da hadde vi her seilet så langt at strekket vi kjørte på ville være over, og vel så det."
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

suverin

Sitat fra: RJK på mandag 13. februar 2023, klokken 22:31
Mer seriøst, kan det hende at vinterdekkene den er utrustet med, er suboptimale for rekkevidde, men derimot bedre for vinteregenskaper? Er det noen som husker om skandaletestene er kjørt med vinterdekk eller sommerdekk? Kanskje er det noen km å hente her?
De første testene kom vel i midten av november-ish så regner med at alle er kjørt med vinterdekk? Men kan det virkelig ha så mye å si? Andre biler har jo også vinterdekk :)
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

turfsurf

Sitat fra: suverinseveren på tirsdag 14. februar 2023, klokken 07:59
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 14. februar 2023, klokken 07:27
Jeg regner med at de gjorde det, men brukte de ordentlig utstyr for måling av fart? Altså ikke bilens speedometer.

Det står dessverre ingenting om det i teksten, bare at de kjørte i 80 (og at de kjører i 100 på sommertestene). Her er introen til bremsedelen:

OK, hvis de faktisk ikke nevner det en gang tar jeg denne testen med en god klype salt inntil det motsatte er bevist.

10% høyere fart utgjør mye lengre bremsestrekning. Toyota er jo kjent for å ha stor misvisning på speedometeret, mens Tesla er kjent for å være nøyaktige. Sist jeg leste tester av dette (og det samsvarer med min erfaring) så viste Toyota 10-11% for mye, VW 4-5% og Tesla 0-1%.

Hvorfor kan ikke biltestere spesifisere nøyere hvordan de tester?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

THE

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 14. februar 2023, klokken 10:12
Sitat fra: suverinseveren på tirsdag 14. februar 2023, klokken 07:59
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 14. februar 2023, klokken 07:27
Jeg regner med at de gjorde det, men brukte de ordentlig utstyr for måling av fart? Altså ikke bilens speedometer.

Det står dessverre ingenting om det i teksten, bare at de kjørte i 80 (og at de kjører i 100 på sommertestene). Her er introen til bremsedelen:

OK, hvis de faktisk ikke nevner det en gang tar jeg denne testen med en god klype salt inntil det motsatte er bevist.

10% høyere fart utgjør mye lengre bremsestrekning. Toyota er jo kjent for å ha stor misvisning på speedometeret, mens Tesla er kjent for å være nøyaktige. Sist jeg leste tester av dette (og det samsvarer med min erfaring) så viste Toyota 10-11% for mye, VW 4-5% og Tesla 0-1%.

Hvorfor kan ikke biltestere spesifisere nøyere hvordan de tester?
Blir jo stor forskjell på bremsetesten om inngangshastigheten er 72 km/t eller 79 km/t, men akselerasjonsdelen av testen vil jo uansett være upåvirket av dette, så en kategori får likevel en klar testvinner. 
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

suverin

Jeg kan i hvertfall bekrefte at når en bil foran meg brøt vikeplikten, så stoppet min Solterra mye raskere enn bilen som kom bak meg :)  Det er vel det som kalles "real-life-test"..
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

THE

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 14. februar 2023, klokken 10:12
Hvorfor kan ikke biltestere spesifisere nøyere hvordan de tester?
Nå var ikke Toyota med i testen til Elbilforeningen, men der har de i alle fall forklart hvordan bremsetestene er utført, og spesifisert at de har brukt GPS utstyr for å lese av hastighet og bremselengde. https://elbil.no/bremselengden-tredobles-fra-60-til-100-km-t-pa-godt-vinterfore/
Resultatene er interessante uansett hvilken bil man kjører.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

RJK

Sitat fra: THE på tirsdag 14. februar 2023, klokken 11:07
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 14. februar 2023, klokken 10:12
Hvorfor kan ikke biltestere spesifisere nøyere hvordan de tester?
Nå var ikke Toyota med i testen til Elbilforeningen, men der har de i alle fall forklart hvordan bremsetestene er utført, og spesifisert at de har brukt GPS utstyr for å lese av hastighet og bremselengde. https://elbil.no/bremselengden-tredobles-fra-60-til-100-km-t-pa-godt-vinterfore/
Resultatene er interessante uansett hvilken bil man kjører.
Toyota var med, men bare med en 2WD-versjon, for de trakk 4WD-versjonen. Subaru Solterra kommer bare i 4WD-versjon og ble trukket.

Men jammen rart så mange kommer med at det ikke er testet med annet enn speedometer, da dette, som du viser, er behørig beskrevet i test og kommentert og vist i video, og man ser det på bildene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA