Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvilken SUV anbefales?

Startet av vinglepetter, søndag 12. februar 2023, klokken 20:08

« forrige - neste »

vinglepetter

Sitat fra: geear på tirsdag 14. februar 2023, klokken 13:27
Sitat fra: vinglepetter på tirsdag 14. februar 2023, klokken 10:43
Takk for godt innspill, Turfsurf. Hvis TMX er annerledes enn TMY på vinterføre, så er det en bil som må vurderes når den vanlige versjonen kan bestilles og prisen publiseres.
Den er det bare å gå på tesla.com og bestille i dag om du vil.

Ah, trodde det bare var Plaid som var mulig siden det stod på fronten. Ca 1.3 var en del for TMX ja, mtp at en betaler 300k mindre for en EX90. Har jo riktignok alt vi ser etter i en bil da..
2022- Tesla Model Y
2020-2022 BMW i3
2020-2022 Mercedes GLE 350de
2019-2020 Tesla Model X
2017-2019 Renault Zoe

turfsurf

Sitat fra: vinglepetter på tirsdag 14. februar 2023, klokken 10:43Ikke prøvd terrengassistent, for forsvinner ikke da noen av sikkerhetsprogrammene? Er mest på langkjøring jeg synes TMY er dårlig vinterbil, i hverdagen er det ikke så farlig.

Tror du Buzz får lang nok rekkevidde når den kommer med AWD og lang versjon? Mtp alt bilen må varme opp innvendig..
TA tillater noe mere sladding før den henter det inn, men den oppleves ellers veldig trygg og heller litt kjedelig mere enn litt livlig. Ikke noe farlig på noe vis.

Blir bare gjetting ang rekkevidde på Buzz, men jeg tror den får vesentlig større batteri.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Sitat fra: vinglepetter på tirsdag 14. februar 2023, klokken 16:37
Sitat fra: geear på tirsdag 14. februar 2023, klokken 13:27
Sitat fra: vinglepetter på tirsdag 14. februar 2023, klokken 10:43
Takk for godt innspill, Turfsurf. Hvis TMX er annerledes enn TMY på vinterføre, så er det en bil som må vurderes når den vanlige versjonen kan bestilles og prisen publiseres.
Den er det bare å gå på tesla.com og bestille i dag om du vil.

Ah, trodde det bare var Plaid som var mulig siden det stod på fronten. Ca 1.3 var en del for TMX ja, mtp at en betaler 300k mindre for en EX90. Har jo riktignok alt vi ser etter i en bil da..
Den er helt spinnvilt priset, dessverre. Helt ulogisk at den skal koste det samme som 3 stk Model Y. Personlig, som ex-X-eier, mener jeg at Tesla MÅ sette ned prisene hvis de skal selge noe. Spørsmålet er vel om de faktisk har lyst til å selge S og X, eller bare ha de i line-upen. de har vært svært opptatt av å presse konkurrentene med priskuttene på 3 og Y, de presser iallfall ingen med prisene på S og X.

Jeg konfigurerte opp en EX90 slik jeg ville hatt den, og kom på 1,1 mill (Performance, 22", sort, krok, soting, pilot assist, om jeg husker rett), tilsvarende for X var nesten 325k mer. Riktig nok er Model X 1 sek raskere på 0-100, men Volvoen har mange andre fordeler, som NY bil, i stedet for en gammel modell, den har elektrisk krok, og den har ikke vært bygget på fabrikken i Fremont, der hva som helst slipper gjennom QA-en med en hasjrøykende amerikaner bak roret.

Ed_Eng87

Hva er galt med din Model Y på vinterføre?

Dette er den billigste og beste plassmessig og rekkevidde messig SUVen du kan ha.

Ja utenom at den har kjedelig interiør og kanskje noen kvaliteten ikke er så god akkurat nå men alt kan fikses av Tesla, og prisen slår du ikke...


vinglepetter

Sitat fra: Ed_Eng87 på tirsdag 14. februar 2023, klokken 20:35
Hva er galt med din Model Y på vinterføre?

Dette er den billigste og beste plassmessig og rekkevidde messig SUVen du kan ha.

Ja utenom at den har kjedelig interiør og kanskje noen kvaliteten ikke er så god akkurat nå men alt kan fikses av Tesla, og prisen slår du ikke...

Når det gjelder vinterkjøring med TMY er jeg ikke alene om å ha en mening der, ettersom samme tema går over 24 sider på TMY-forumet. Det er det uvant å ikke kunne slippe gassen gjennom svingen på vei til/fra fjellet uten at du føler at bilen slipper litt. Ja, det er mulig å tilpasse vekten på pedalen gjennom hele svingen, men likevel. Trodde TMY var en konstant 4x4, men nei..

Utover det synes jeg bilen er ganske så kald fra vinduer/dører, dørhåndtak håpløse når det er kaldt ute, kunne gjerne tenkt meg bedre fjernlys, og så noe ekstra komfort som ventilasjon og massasje i setene. Samt at jeg skulle ønske bilen var litt mer «high end» i utførelse.

Jeg er enig i prisen. Du kan få to TMY mot noen av alternativene som er diskutert. I tillegg ladenettverket og rekkevidden. Mulig man bare må gå til innkjøp av piggdekk..
2022- Tesla Model Y
2020-2022 BMW i3
2020-2022 Mercedes GLE 350de
2019-2020 Tesla Model X
2017-2019 Renault Zoe

THE

Hva med å se på Xpeng G9?

Bare 5 seter, men ser ut til å være veldig god plass i kupeen, og stort bagasjerom. Interiøret ser også bra ut på bilder, men jeg har ikke sett den i virkeligheten. Veldig raskt lading og bra rekkevidde også. Det er et skralt utvalg av farger og få valg man kan gjøre på interiør og utstyr/tilvalg, så ikke store muligheter til individuell tilpasning.

For meg er det eneste som gjør at denne bilen ikke er aktuell at den er kinesisk, men det er også en showstopper. Ellers hadde dette kanskje vært det beste alternativet som erstatter for min gamle TMX. 

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

hovik

Er ModelY stor nok, virker EQE Suv som et greit alternativet nå. EQS Suv om plassen er et problem, eller man bare ønsker større bil.

Audi faller helt gjennom på rekkevidde/plass/image.
Bmw iX er et godt alternativ, men bagasjeplass bør sjekkes.
TMX - du har erfaring med Tesla, det holder for mange. (Mangler også takboks som er kjekt når skiene skal opp på hytta)

EX90 er mest bil for pengene om man klarer å vente. Den blir nok ikke like sportslig som iX, eller like bra støyisolert som EQS Suv, men den ser ut til å levere på alle andre punkter. Prismessig er den lik EQE Suv med sammenlignbart utstyr.

Av Kina biler er Nio den eneste jeg har testet som nærmer seg europesike på ergonomi. De andre blir man sittende i, og tenkte "her er det noe som ikke stemmer". Det kommer en ny Nio ES8 ila kort tid som ser bra ut på papiret.
2019 Tesla Model 3
2021 Volvo XC90

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA