Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Konkurrenter tar grep! Hva med Skoda?

Startet av tepe2, søndag 12. februar 2023, klokken 01:07

« forrige - neste »

Egil S

I USA har jo Tesla så smått satt opp prisene litt, jeg tror kanskje dette var et stunt for å fylle opp ordrebøkene når verden står på vippen til resesjon, rentene øker og forbrukeren begynner å redusere pengebruken.
Blir ikke overasken om Tesla i løpet av noen måneder setter opp prisene med 50% av prisreduksjonen.
Musk har klart å fylle ordrebøkene, sikret arbeidsplasser og inntekt de neste 12-18 månedene.

Så er spørsmålet om VAG konsernet har en ordrereserve som mer eller mindre får dem helskinnet gjennom 2023, så de sitter på gjerdet å ser det an, om Tesla fremdeles har de samme prisen til sommeren og ordrereserven til VAG konsernet krymper, så kanskje de senker prisene noe.

En bil koster jo mye mindre å bygge enn den selges for, men utviklingskosten skal jo spres ut over antallet biler de bygger.
Lenge siden jeg så tall på dette, men BMW brukte vel noe slikt som 500.000 millioner Euro på å utvikle en bilmodell som ble lansert i 1989. 5 milliarder kroner.
Bygger de da 100.000 biler er det 500.000kr pr bil.

Moderne biler er nok billgere, men det er nok fort 50-100.000kr pr bil.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

tepe2

Ledam, kommentar til din første setning: Jo, konkurrentene må før eller siden redusere prisene for å møte konkurransen. Om ikke nødvendigvis akkurat like mye, så iallefall betydelig. Så sier du at du ikke tror dem kan redusere prisene for å kompensere for moms. Jo, de har nok marginer til å kunne senke prisene uansett til hvilken grunn. Og det du skriver til slutt, om at det vil se ut som de har puttet momsfritaket i egen lomme tidligere, gir ingen mening for meg. Det er ikke bra skriver du. Man produserer og selger biler for å tjene penger. Kort sagt.

Vi er alle forskjellige, og jeg forstår bare ikke tankegangen din.

Kommentar til den som nevnte sammenligning mellom TM3 og Skoda. Jeg hadde lett kjøpt TM3, fordi jeg ikke trenger god plass, dersom den bare hadde tilfredsstilt mine krav til kvalitet. Og kundeservice. Men når man kan spyle av lakken, som ikke engang tåler skånsom børsteløs maskinvask, med høytrykksspyler, da frister det ikke særlig. Pluss alle andre irriterende feil med dører etc........
Jeg ser jo at det er jævla mye tull med Skoda også. Tenk at de ikke klarer å lage en velfungerende app i 2022/2023. Helt utrulig. Og ladeproblematikk så det holder. Pluss pluss.......

Litt av poenget mitt er at hadde jeg kunne valgt på nytt idag, kunne jeg nesten like gjerne valgt TM3. Da får du beste rekkevidden, beste appen, beste batteriet og multimedia. Der er jo alle flere lysår unna. Og irriterende småfeil har de jo alle sammen.

vinterdekk

Vet ikke om dette er noe nytt, men Enyaq iV (+SPORTLINE)med bakhjulstrekk fåes med metallic lakk, hengerfeste, vinterhjul og tre års service inkludert. Det er jo noe.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

tepe2

Ja det er jo absolutt noe. Faktisk veldig bra. Hadde ikke hatt noe imot å fått det på min Coupe.

Men må si meg imponert av Nissan, som ivaretar kundene deres som bestilte før nyttår. Skoda og hele VAG-konsernet har noe å lære.

Egil S

Sitat fra: tepe2 på mandag 13. februar 2023, klokken 21:55
Ja det er jo absolutt noe. Faktisk veldig bra. Hadde ikke hatt noe imot å fått det på min Coupe.

Men må si meg imponert av Nissan, som ivaretar kundene deres som bestilte før nyttår. Skoda og hele VAG-konsernet har noe å lære.

VAG/Møller sikret seg i kontraktene siden, spesielt på Coupè, ved å sette leveringstid tidligst uke 11 i år.
Da har du egentlig akseptert å betale moms når du bestilte bilen, vi som var heldige å fikk bilen i fjor hadde sånn sett "flaks" at bilen kom før tiden.
8 juni mente de at de første bilene kom i slutten av oktober, men dagen etter hadde Møller sikret seg og selgerne fikk beskjed at ingen fikk leveringstid før uke 11 2023.

De eneste som har en sak er de med SUV som sitter med kontrakter med leveringstid senest uke 52 2022, de kan det ikke være så mange av, så de kunne nok vist litt goodwill der.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

tepe2

Ja enig. Jeg aksepterte moms, og har således ingen sak. Og det er heller ikke mitt poeng.

Nissan kompenserer for både moms og vektavgift, også for de av kundene deres som bestilte før nyttår med avtalt levering i år. Det er utrulig bra gjort.

Ford setter ned priser med inntil 45.000 omtrent. Veldig bra.

Skoda gjør ingenting for kunder i samme situasjon.

Egil S

Sitat fra: tepe2 på tirsdag 14. februar 2023, klokken 21:22
Ja enig. Jeg aksepterte moms, og har således ingen sak. Og det er heller ikke mitt poeng.

Nissan kompenserer for både moms og vektavgift, også for de av kundene deres som bestilte før nyttår med avtalt levering i år. Det er utrulig bra gjort.

Ford setter ned priser med inntil 45.000 omtrent. Veldig bra.

Skoda gjør ingenting for kunder i samme situasjon.

Jeg regner med salget går trått om dagen, iallfall for RS Coupè siden en med alt nå koster over 770.000kr i konfiguratoren. Er vel ikke så mye rabatter å hente heller på den modellen.
Er nok ikke mange som blar opp nesten 800.000kr for en Skoda, da er det mye annet å velge i, og det er ikke rare prisdifferansen opp til premium merkene.
Burde nok satt ned grunnprisen til 599.000, er vel drøyt 45.000kr det.
Men det kan hende de har grei ordrereserve og forventer fortsatt delemangel på fabrikken slik at de ikke har behov for å sette ned prisen riktig ennå.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

vinterdekk

Ut fra noen stikkprøver på ulike kampanjene på mollerbil.no så ser jeg at disse ender 31.3.23. Da kommer kanskje Møller med andre kampanjer i april, tidligst. Men det hjelper kanskje null og niks for allerede inngåtte kontrakter med senere kampanjer på bil med gratis ekstrautstyr? $$
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Torb

En forhandler verdsetter sin kampanjepris til kr 62 800,

https://albjerk.no/skoda/kampanjer/enyaq-iv/

Det er jo ganske mye, så det blir ikke rettferdig å si at Skoda gjør ingenting. Det er vel rimelig sikkert at Teslas prisreduksjon er det som presser markedet ellers. Men kampanje gjelder ikke 4x4.
Mercedes EQA 350 4Matic

tepe2

Skoda gjør kanskje noe. Joda. Men ikke i nærheten av hva Nissan gjør.
Kampanje gjelder ikke 4x4. Er det ikke nettopp 4x4 de fleste kjøper?

Fantastisk nyttårsgave fra Nissan, til dem som bestilte Ariya før nyttår. Moms og vektavgift, hva utgjør det? Kanskje rundt 50.000?


Egil S

Var hos Skoda i dag å hentet bilen min etter å ha utbedret og kikket på noen små reklamasjonssaker.

Snakket med selgeren min da hun tilfeldigvis hadde tid, hun sa at salget hadde stoppet helt opp, rett og slett falt til null, det var så ille at de hadde fått beskjed å aktivt ringe til alle potensielle kunder for å prøve å selge.

Tror ikke det hjelpe på salget, de må nok gjøre noe med prisene.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

e.e.n

Tror jeg skal ringe selger på mandag, synes det er litt sjokkerende at du kan kjøpe ny norsk bil på Finn rimeligere enn når jeg bestilte på senhøsten ifjor (attpåtil med storkunde rabatt)...

Håvar

Hvis du er sjokkert over at bilene på finn er rimeligere enn tilsvarende nybil lurer jeg på hva du forventer  av bruktmarkedet
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Egil S

Sitat fra: Håvar på fredag 17. februar 2023, klokken 20:24
Hvis du er sjokkert over at bilene på finn er rimeligere enn tilsvarende nybil lurer jeg på hva du forventer  av bruktmarkedet

Han mener nok nye biler, f.eks kjøpt på spekulasjon som kun er tatt ut av privatperson, eller biler  forhandlere har kjøpt og regnet med å selge rakst med god fortjeneste etter at moms/vektavgift kom.
Det ligger mange Enyaq RS coupè ute med tilnærmet "null" km til 699-725kr.
Det er biler som koster 725.000kr dersom du bestilte i juni i fjor med levering etter 1. januar, eller 733.000kr om du kjøpte i september i fjor, biler som koster 750-770.000kr om du bestiller de nå.
Det er altså mulig å spare 30.000kr på å kjøpe en "brukt" bil om man bestilte slik som han gjorde i høst og ikke fått bilen ennå, eller 50-70.000kr i forhold ti å bestille en nå.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

e.e.n

Riktig det som Egil S skriver.

Hadde det vært mulig å bryte kontrakt uten økonomisk tap, så kunne jeg spart titusenvis og fått bil på dagen.
Litt ergelig...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA