Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Fuktskader og garanti

Startet av Quiet-Roch, onsdag 08. februar 2023, klokken 18:41

« forrige - neste »

Quiet-Roch

Jeg eier en e-golf 2018-modell som jeg kjøpte brukt hos Møller i midten av 2022. Bilen hadde hatt en tidligere eier. Jeg har slitt med mye dugg på ruter både natt og dag. Etter flere forsøk på å løse problemet selv, tok jeg kontakt med Møller.

Nå har jeg oppdaget at bilen har en kjent fuktskade, der pakning mellom basshøyttaler og dør blir morken og ikke holder vannet ute. Problemet virker ganske kjent blant ulike Volkswagen-biler.

Tok kontakt med Møller og spurte om det var noe de kunne hjelpe med. Fikk ikke noe svar, bare et vedlegg med prisoverslag. Prisen for å reparere dette er over 11 000 kroner. Jeg skjønner ærlig talt ikke at dette ikke dekkes av en garanti når problemet er så kjent som det er.

Har noen noen tanker? Nybilgaranti? (bilen er vel fortsatt dekket i år) Bruktbilgaranti? Reklamasjon? Må jeg virkelig betale dette selv?

Denne tråden har tydelig bilde som minner om min situasjon: https://elbilforum.no/index.php?topic=47884.0

Se også: https://elbilforum.no/index.php?topic=43733.0

Oddaa

Om bilen er under garanti bør ikke dette være noe spørsmål.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Quiet-Roch

Takk for svar! Kan jeg dobbeltsjekke dette noen sted, eller ett eller annet, bare så jeg er helt sikker / slipper å krangle med selgere på Møller? Jeg tror bilen fortsatt er innenfor nybilgaranti, men jeg er ikke sikker, bruktbilgaranti fra Møller må den jo være enda.

Electric cars in Norway

#3
Sitat fra: Quiet-Roch på onsdag 08. februar 2023, klokken 22:32
Takk for svar! Kan jeg dobbeltsjekke dette noen sted, eller ett eller annet, bare så jeg er helt sikker / slipper å krangle med selgere på Møller? Jeg tror bilen fortsatt er innenfor nybilgaranti, men jeg er ikke sikker, bruktbilgaranti fra Møller må den jo være enda.

Ikke gi deg dersom Møller ikke utbedrer dette gratis. Dette vet de og det er en klar garanti/reklamasjonssak.

Se mer her fra tidligere innlegg:

https://elbilforum.no/index.php?topic=52756.0

Søk på fukt dør i egolf forumdelen... da finner du myyyye om dette


TB

Så lenge det er under 5 år siden bilen ble førstegangs registrert kan du bruke garantien. Den er det importør gir, må bruke et merkeverksted for utbedring.

Om de nekter det er en garanti sak må de vise til at pakning som holder vann ute er en slitasjedel..
Alternativt - du kan reklamere på vanninntrenging, må også gjøres via merkeverksted.

Du har også mulighet til å reklamere på kjøpet du gjorde av en brukt bil. Spesielt aktuelt der biler eldre enn 5 år selges.

https://www.volkswagen.no/no/service-og-tilbehor/bilgaranti.html#garantiordninger
SitatVolkswagen garantiordninger
for nye biler registrert 1. gang etter 01.01.2011
"I hht. Norsk Kjøpslov / Forbrukerkjøpsloven er lengstefrist for reklamasjon inntil 5 år ved forbrukerkjøp."

5 års Norgesgaranti
Nybilgarantien gjelder i 5 år eller 100.000 km, avhengig av hva som først inntreffer, og gjelder for biler importert av Harald A.Møller AS.

For at garantien skal være gjeldende må service, vedlikehold og reparasjoner til enhver tid utføres i henhold til Volkswagens fastsatte normer. Direkte slitasjedeler og justeringsarbeider er unntatt fra garantien.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Electric cars in Norway

SitatOm de nekter det er en garanti sak må de vise til at pakning som holder vann ute er en slitasjedel..
Alternativt - du kan reklamere på vanninntrenging, må også gjøres via merkeverksted.

TB :+1: smart skrevet.

arthur

Her ville jeg ha byttet ut ordet "garanti" med "reklamasjon" så står du sterkere!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Electric cars in Norway

Sitat fra: arthur på torsdag 09. februar 2023, klokken 07:55
Her ville jeg ha byttet ut ordet "garanti" med "reklamasjon" så står du sterkere!

Helt korrekt Arthur  :+1:

Quiet-Roch

Takk for svar alle sammen! Hvordan bør jeg svare møller tilbake nå? Forklare at jeg tolker dette som en reklamasjonssak?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA