Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Den gule Thinken i Trondheim besvimte igjen idag! Power limit lampa blinker.

Startet av Marsto, onsdag 08. februar 2023, klokken 08:35

« forrige - neste »

worry

Hei! Skal si dere reagerer raskt!  :)
Det var litt av prosedyre for å tolke. ikke for hvermansen.
Ja, det meste stemmer. Vi hadde nylig en "no start" pga. 12V batteriet. Det var helt slutt. Når det skjer, så lyser jo omtrent alt av feilmeldinger. Varmeapparatet har også feilet flere ganger, men det er lenge siden. Nå er det dieselvarmer.
Precharge har det ikke vært tull med. Det er mulig at et RLEC er byttet, men det må jeg spørre forrige eier om. Husker ikke hva han sa der.
Bilen har i dag gått 127k km, still going strong.  :D 
Think lithium

Warlock

Ja, dekodingen var litt knotete skrevet. Bare start calculator på PCen og velg Meny->Programmer
Trykk på HEX og skriv inn BYTEn man lurer på hva er.

0A  blir da f.eks under BIT til 1010 
så teller man bakfra, der man ser at den andre og den fjerde biten er "satt" (altså er 1 ikke 0)
Og siden man starter med bit0 blir det bit1 og bit3.
Nå er det lettere å så opp...

10hex blir  0001 0000  (så femte bit fra høyre ->  bit4)

80hex blir  1000 0000  (siste bit i rekka (sett fra høyre) -> bit7)


Eller ennå enklere, bruk SavvyCAN med DBC filen lagt inn og "Interpret Frames". Da finner den ut alt for deg.

Marsto

Hoysann... her går det unna, worry. Helt uvurderlig å ha Warlock på banen når analyser skal gjøres. Det som jeg kan bekrefte er at Commtool 3.08 med de tilhørende filene du sendte viser andre variabler enn jeg har postet tidligere.
I dag startet jeg med Savvycan koblet til for å få med oppstarten av bilen. Den gikk ikke i powerlimit idag så da ble det uinteressant å se loggen der. Deretter på med Commtool 3.08 og her er resultatet fra den. Som man kan se i diagnostics feltet er det historiske feil flere steder som jeg ikke har sett før. Så på med Think techsenter og der var det en historisk feil i BMS som jeg slettet. Nå står bilen uten lagrede feilkoder så får vi se om powerlimit dukker opp imorgen..... to be continued.....   
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

worry

Spennende. :-)

Nå har jeg snakket med forrige, og første, eier av bilen vår.
Han kjøpte en prosjektbil i tillegg for en del år siden, som stadig vekk stoppet. Måtte også taues hjem noen ganger. Mye feilsøking, som til slutt endte hos Elbilmek. 8000,- kroner og nytt RLEC i batteriet. Så ble den solgt.
Rett etterpå fikk han Power Limit (og kanskje rødtrekantlys, husket ikke helt) i den bilen vi har nå. Da orket han ikke mer tull, så han satte i gang en stor jobb.
Alt han fant av kontakter og kabelstrømper ble undersøkt , motorrom og inni bilen. Det var vann og ille lukt i flere. Kontakter ble dyppet i kokende vann (for å fjerne salt). Så tørket med tilført varme. Det ble brukt diverse elektronikkrens og -spray. Kontaktspray, som han lot tørke før det ble montert sammen igjen.
Dreneringshull ble boret der strømpene kunne holde på vann. Den svarte plata nederst på frontruta ble fuget tett, for å hindre at vann rant rett ned på PCU. PCU og motor ble tildekket av gummimatte.
Etter dette var feilen borte. Og bilen har gått uten feil siden.
Rett før vi kjøpte bilen, så tok han ut batteriet (etter varsel fra meg). Da var det begynt å bli rust inni kassa pga. vann og fukt. Alle batteriblokker ut og full service med tetting og maling.
Så oppsummering: vann og salt er Thinkens (dvs alle elbiler) største fiende.
Think lithium


Marsto

Prøvde en start idag. Nå er bilen i godt humør. Ingen feil på første forsøk. Savvycan logging fungerer utmerket. Legger ved fila fra idag. Jeg lurer litt på en modul som heter TIM. (Traction Inverter Module) Den logges i Can 0x310. Den gir informasjon om at modulen er frakoblet. Har noen av dere en Savvycan logg fra tidligere som viser at den er frakoblet når tenning setter på.? Grunnen til at jeg lurer er at jeg leste en logg fra en tysk bil som skiftet denne modulen for å få start.  https://elbilforum.no/index.php?topic=56998.0
Det er bare noe jeg lurer på da modulen er frakoblet men bilen starter og går helt fint. Kanskje den kobler inn når bilen starter? 

Edit: Jada, måtte prøve igjen med Savvycan og kan bekrefte at TIM modulen kobler inn når bilen starter. Her ser man i blått overgangen mellom tenning på og start av bilen.
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

Warlock


Marsto

Hei igjen. Da har det gått noen dager uten powerlimit. Bilen har vært på et par turer siden sist uten problemer. Idag ble det en diagnosesjekk etter at den har stått i ro noen dager og den slo ut i blinkende power limit. Alle diagnoseprogrammer er gjennomført og nå starter søket etter hva som slår ut i feil. Startet med Savvycan pålogget og legger ved filen her. I tillegg bilder av Commtool, Think Techcenter og Chas. Da er spørsmålet om noen kan gi en kvalifisert analyse av hva som skjedde når jeg slo på tenninga idag??

PS: Etter å ha sikret alle data koblet jeg på Think Techcenter igjen og slettet alle feilkoder. Da hørte jeg kontaktorene koble inn igjen og bilen var startklar uten power limit. Alt ble utført uten at tenning ble slått av mellom diagnoseprogrammene. 
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

Warlock

Heisann

Ja lurte litt på når vi hørte fra deg igjen ;)

Har fått sett litt på CAN-meldingene du fanget med SavvyCAN nå, der om du ser på 0x721 så følger den det tidsforløpet vi alltid har sett

Først er at OK  ( 00 00 00 00 00 00 00 00 )


(ser ut som du vrir om nøkkelen rimelig fort)
Så å si med en gang får vi 15_Contactor_Prechagre_Timeout_Fault: FAULT
Så endres til ( 00 80 00 00 00 00 00 00 )

Bilen prøver igjen åpenbart, så etter bittelitt tid får man også
14_Contator_Precharge_Retry_Fault: FAULT
Meldingen blir nå ( 00 C0 00 00 00 00 00 00 )

Og der står den ut logfilen.

Dette er jo det samme som vi har sett tidligere, men vi vet ikke helt hvorfor det oppstår, og eventuelt hva som gjør at precharge nå ikke får ladet opp og hva som gjorde at precharge resistor skadet seg tidligere...

I følge de andre CAN-meldingene ser det ut til at 12V batteriet holder seg fint over 12V hele tiden (12.5V - 12.3V er vel spennet her) så pr nå er det nok ingen grunn til å tro kontaktoren ikke får strøm nok til å lukke seg.

Derimot noe merkelig jeg ser er i CDCM meldingene. CDCM er vel Climate (noenoe) Control Module.
Jeg har ikke sett så mye på om meldingene derfra faktisk fysisk stemmer overens med hva man vrir seg frem til på panelet, men vil anta det også stemmer overens med det som sendes av meldinger (eventuelt får jeg teste litt til uka)
Ikke umiddelbart, men i løpet av scanningen endrer HeaterNobPosition seg fra 0% til 100% og litt opp og ned innemellom (Melding 0x408 CDCM_Status), husker du om du vred på den?
Ser også i melding 0x409 CDCM_Error at en melding om at KnobPositionToLow: Fault present, og at den forsvinner etterhvert (det kan være det her bare er at bilen under oppstart ikke har eliminert at det ikke er feil... logisk nok starter man med å anta at "alt er sikkert galt" og sjekker ut at det ikke stemmer. Sikrere å gjøre det den veien enn den andre :) )
Det er noen andre feilmeldinger fra CDCM om FrontDemist1OC og FrontDemist2OC uten at jeg helt vet hva det er. Har du varmetråder i frontruta?

Uten å finne mye annet må vi likevel se om vi kan komme oss videre. Om du vred på klimaanlegget eller ikke og/eller om vi kan påvise bryter/kontakt feil på styringen der er jo varme en av de største strømforbrukerne, og om noe er feil med når denne skrus på vil det kunne skape precharge-problemer. Det er nok enklere å kople fra varmeapparatet enn å ta ned batterikassa uten at man nødvendigvis ser noe. Ulempen vil være at det er kaldt å kjøre uten varme om dagen :/
Likevel, å sette inn en blindplugg istedet for høyspenningspluggen i noen uker og se om feilen oppstår likevel er nok den veien jeg ville gått nå. Jeg har en ekstra blindplugg du kan få låne om du trenger. (det må settes inn en plugg for å lukke sikkerhetssløyfa for høyspenningen)

Kanskje er det noe i Thechcentre som kan spørre CDCM litt med inngående også?

Jeg vil bla litt med i logfilen og se om jeg ser noe (mer?)...


Marsto

Hei igjen Warlock. Jada bilen har vært snill en stund men når den står i ro noen dager ser det ut til at power limit trigges lettere. Dette med feilmeldinger fra CDCM modulen kan stamme fra omprogrammering når jeg monterte PTC element. Jeg mener det ikke skal gå mye spenning der når varmeapparatet er slått helt av fordi jeg starter alltid bilen med vifte og varme kontroll helt avslått. Det er ikke varmetråder i frontruta og de feilmeldingene er ikke slettbare i Think Tech Senter. Jeg har en blindplugg så det bør være lett å finne ut om noe forandrer seg ved å koble fra PTC elementet fra PCU.  Det er også en TPMS kode i VCU som lagres og er slettbar men som kommer tilbake når tenning slås av og på. TPMS er vel TirePressureMonitorSystem. Det var vel noen biler som kom med det, men denne har det ikke.
Det jeg har tenkt litt på er om tiden som brukes før den går i Contactor_Precharge_Timeout_ kan programmeres? Jeg har lett litt i diagnoseprogrammene men kan ikke finne tidsvariablene som avgjør når den går i Timeout.  Når det gjelder Contactor_Precharge_Retry er det heller ikke mulig å finne hvor mange ganger den prøver før den gir feilkoden. Det kan vel ifølge loggen i Savvycan være 2 ganger men er usikker. Uansett hadde det vært interessant å finne ut om begge feilkodene er programmerbare slik at tiden før Timeout kan strekkes litt og antall Retries kan økes på en eller annen måte.
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

Marsto

Prøvde meg på utkobling av varmeapparatet fra PCU og sette inn en blindplugg. Det ville ikke bilen godta og gikk i høyspent feil og power limit.
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

Warlock

Vil tro da at det bare er en plugg med avklipte ledninger. Kommer jordingskappen i kabelen i kontakt med høyspentlederen i midten (nesten som en Coaks/TV- kabel) vil du få ekstern isolasjonsfeil.

Warlock

Ah!

OC står for Open Circuit på demist, det er ikke rart at det dukker opp når det ikke er noe koplet til der. De kodene kan nok lett overses ja...

Warlock

Å omprogrammere verdiene tror jeg er en dårlig idé med original precharge resistor. Den brukes langt utenfor det den er beregnet for allerede. Men siden tiden den belastes er så kort går det likevel (nesten) bra. Økes tiden den får virke, eller kan det prøves flere ganger på rappen tror jeg nok den eksploderer igjen. Det beste er nok å finne årsaken til at den trenger mer enn det doble av tiden den normalt bør ha for å starte opp (og nesten firegangen om den kjører to forsøk nesten med en gang)

Marsto

Den er grei, ja. Har koblet fra PTC elementet nå og plugget inn en bedre klippet blindplugg. Det var nok litt av jordkappen som berørte høyspentlederen, akkurat som du sa, men nå ble det bedre. CDCM modulen ble skrudd ut og sendt ned til teknikeren som programmerte den om til å regulere et PTC element. Hvorfor det dukker opp en feilmelding om at vribryter posisjon er stilt for høyt er fremdeles uvisst, men den regulerer varmen helt utmerket fra kaldt over til varmt.
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA