Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Svenske Elsäkerhetsverket gir salgsforbud for Easee Home og Easee Charge.

Startet av jlan, onsdag 08. februar 2023, klokken 07:25

« forrige - neste »

jlan

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 11. april 2023, klokken 05:17Dette gjelder da ikke bare Charge. VI har 9 stk Home koblet sammen tre og tre på det viset. Er foresten mange mindre firmaer som har Home i stedet for Charge, siden de er billigere.
Ja, jeg kan skrive det litt tydeligere, Jeg skrev "flerboksanlegg", som jeg da mente som flerboksanlegg med Home.

Jeg ser ikke helt hvorfor ikke tre bokser kan så på samme kurs med samme jordfeilautomat, så lenge sikringsstørrelsen er 32A eller mindre. Men jeg ser konkurrentene spesifiserer separate kurser.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Radial

Sitat fra: jlan på tirsdag 11. april 2023, klokken 10:12
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 11. april 2023, klokken 05:17Dette gjelder da ikke bare Charge. VI har 9 stk Home koblet sammen tre og tre på det viset. Er foresten mange mindre firmaer som har Home i stedet for Charge, siden de er billigere.
Ja, jeg kan skrive det litt tydeligere, Jeg skrev "flerboksanlegg", som jeg da mente som flerboksanlegg med Home.

Jeg ser ikke helt hvorfor ikke tre bokser kan så på samme kurs med samme jordfeilautomat, så lenge sikringsstørrelsen er 32A eller mindre. Men jeg ser konkurrentene spesifiserer separate kurser.

Ja det der skjønner ikke jeg heller.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

TU-12

Meiner det er med i ein eller annan standard. Ikkje pga sikkeheit, men praktisk. Slik at eks. andre skal kunne lade dersom det er kun ein med feil/overbelast.

geear

Veilederen for etablering av ladepunkter spesifiserer egen kurs også for mode 3 lading.

SitatINSTALLASJON
I en Mode 3 ladeinstallasjon er det viktig å ha
en egen kurs med 30mA jordfeilbryter, type B.
Hvis ladeboksen inneholder jordfeilbryter kan
jordfeilbryter for kursen sløyfes

https://www.dsb.no/globalassets/dokumenter/elsikkerhet-els/veiledninger-pdf/elbil_installatoer.pdf

Har ikke tilgang på NEK400:2018 for tiden, men det står vel noe der også. Uansett så bør man vel kunne dokumentere tilsvarende grad av sikkerhet ved å velge en alternativ løsning?

jkirkebo

Sitat fra: Radial på tirsdag 11. april 2023, klokken 10:21
Sitat fra: jlan på tirsdag 11. april 2023, klokken 10:12
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 11. april 2023, klokken 05:17Dette gjelder da ikke bare Charge. VI har 9 stk Home koblet sammen tre og tre på det viset. Er foresten mange mindre firmaer som har Home i stedet for Charge, siden de er billigere.
Ja, jeg kan skrive det litt tydeligere, Jeg skrev "flerboksanlegg", som jeg da mente som flerboksanlegg med Home.

Jeg ser ikke helt hvorfor ikke tre bokser kan så på samme kurs med samme jordfeilautomat, så lenge sikringsstørrelsen er 32A eller mindre. Men jeg ser konkurrentene spesifiserer separate kurser.

Ja det der skjønner ikke jeg heller.

Tenk følgende scenario:

Borettslaget har et kurs med 20 ladestasjoner på for at beboerne i A-blokka skal kunne lade. Pekka sin Renault Zoe har en lekkasje i ladeporten, slik at vann trenger inn når det regner. Da får han jordfeil, og den felles jordfeilbryteren for kursen kan slå ut. Dvs. at hver gang Pekka har kjørt i regnet slår jordfeilbryteren ut en stund etter at han prøver å lade, og alle beboerne på samme anlegg våkner opp til biler som ikke har ladet seg helt opp og de kommer seg kanskje ikke til jobb uten hurtiglading. Å finne ut hva som er feilen er bortimot umulig, med så mange biler og ladebokser.

Det unngås ved at hver sin boks har sitt eget jordfeilvern. Det kan godt være et på kursen i tillegg, men da bør det være på minst 100mA så man oppnår god selektivitet. Felles jordfeilvern vil da bare beskytte kabelen frem til hver boks.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RJK

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 11. april 2023, klokken 14:08
Sitat fra: Radial på tirsdag 11. april 2023, klokken 10:21
Sitat fra: jlan på tirsdag 11. april 2023, klokken 10:12
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 11. april 2023, klokken 05:17Dette gjelder da ikke bare Charge. VI har 9 stk Home koblet sammen tre og tre på det viset. Er foresten mange mindre firmaer som har Home i stedet for Charge, siden de er billigere.
Ja, jeg kan skrive det litt tydeligere, Jeg skrev "flerboksanlegg", som jeg da mente som flerboksanlegg med Home.

Jeg ser ikke helt hvorfor ikke tre bokser kan så på samme kurs med samme jordfeilautomat, så lenge sikringsstørrelsen er 32A eller mindre. Men jeg ser konkurrentene spesifiserer separate kurser.

Ja det der skjønner ikke jeg heller.

Tenk følgende scenario:

Borettslaget har et kurs med 20 ladestasjoner på for at beboerne i A-blokka skal kunne lade. Pekka sin Renault Zoe har en lekkasje i ladeporten, slik at vann trenger inn når det regner. Da får han jordfeil, og den felles jordfeilbryteren for kursen kan slå ut. Dvs. at hver gang Pekka har kjørt i regnet slår jordfeilbryteren ut en stund etter at han prøver å lade, og alle beboerne på samme anlegg våkner opp til biler som ikke har ladet seg helt opp og de kommer seg kanskje ikke til jobb uten hurtiglading. Å finne ut hva som er feilen er bortimot umulig, med så mange biler og ladebokser.

Det unngås ved at hver sin boks har sitt eget jordfeilvern. Det kan godt være et på kursen i tillegg, men da bør det være på minst 100mA så man oppnår god selektivitet. Felles jordfeilvern vil da bare beskytte kabelen frem til hver boks.
Så med Easee som har dette vernet innebygd, så skal den altså håndtere det slik at den boksen til Zoe-eieren kobler ut, men de andre da ikke berøres av dette, så lenge fukten og kortslutningen bare skjer mot den boksen.

Med bare vern i skapet, så ville dette slått ut alle bokser. Eller...!?!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

jlan

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 11. april 2023, klokken 14:08Det unngås ved at hver sin boks har sitt eget jordfeilvern. Det kan godt være et på kursen i tillegg, men da bør det være på minst 100mA så man oppnår god selektivitet. Felles jordfeilvern vil da bare beskytte kabelen frem til hver boks.
Joda, jeg tenkte nå først og fremst på privatanlegg med 2-3 bokser. Men jeg ser godt at det er en bra løsning med separate vern på større anlegg. Jeg har brukt betydelig tid på å finne jordfeil på gamle bryggeanlegg. Men med fjernstyrte ladebokser slipper man jo ihvertfall å løpe rundt og plugge ut og inn kabler. Det bør være mulig å finne "synderen" ganske raskt ved å ha et testfunksjon som kobler inn en og en bil etter at jordfeilbryter er resatt.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Electric cars in Norway

#472
Dagens om Easee. Jeg synes det virker litt lysere ut for Easee gjengen nå.... håper jeg har rett..og jeg krysser fingre og bein og alt jeg har frem til den 17. april da fristen er.....les mer om den fristen i lenket nyhet.

https://www.shifter.no/nyheter/skjebnedag-naermer-seg-for-easee-dette-er-veien-videre/275999

geear

Toppsjefen mener/tror altså fortsatt at produktet er i henhold til standardene? Indirekte sier han da at ESV lyver om de fysiske manglene? Har de ikke allerede bekreftet for eksempel avstanden på 2,3 mm?

Hvis de ER i samsvar så stiller jeg jo også spørsmål med hvordan de da ikke klarte å få stengt avvikene før det ble salgsforbud? De fikk nok av sjanser til å svare.

Får fortsatt inntrykk av at det er for mye følelser inne i bildet når det kommer slike utsagn.

Eller er han feilsitert og har bare sagt at de er iht INTENSJONENE i standardene?

mroek

Sitat fra: geear på tirsdag 11. april 2023, klokken 23:25Eller er han feilsitert og har bare sagt at de er iht INTENSJONENE i standardene?

La oss for hans del håpe det, for det er jo ingen tvil om at boksen ikke er i henhold til standardene de har erklært samsvar med. Hvis Easee på en dokumenterbar måte kan vise at produktet oppfyller alle intensjonene i de relevante standardene, så bør jo dette kunne ordne seg.

Personlig så håper jeg det faktisk ordner seg, men det betyr ikke at jeg synes det er greit om de da dropper tanken på et lokalt API. Det er etter min mening nesten en dødssynd å kun tillate styring via skyen. Den har sviktet altfor mange ganger, som kunne vært unngått med et lokalt API. Tipper hovedårsaken til at de har latt være å oppfylle lovnaden om lokalt API er at de vil samle data og statistikk ved å tvinge alt gjennom skyen.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

turfsurf

Sitat fra: mroek på onsdag 12. april 2023, klokken 00:11Personlig så håper jeg det faktisk ordner seg, men det betyr ikke at jeg synes det er greit om de da dropper tanken på et lokalt API. Det er etter min mening nesten en dødssynd å kun tillate styring via skyen. Den har sviktet altfor mange ganger, som kunne vært unngått med et lokalt API. Tipper hovedårsaken til at de har latt være å oppfylle lovnaden om lokalt API er at de vil samle data og statistikk ved å tvinge alt gjennom skyen.
Enig i dette. Det er jo heller ikke noe problem å ha ett lokalt API i tillegg til skytjenesten. Det kan fint sameksistere.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jlan

Sitat fra: turfsurf på onsdag 12. april 2023, klokken 05:26Enig i dette. Det er jo heller ikke noe problem å ha ett lokalt API i tillegg til skytjenesten. Det kan fint sameksistere.
De har en web interface. som var tilgjengelig via boksens IP adresse på lokalnettet. Denne ble sperret av en eller annen grunn.  Tilgang via en webside er jo ikke helt det samme som en API, men det finnes software som kan automatisere en slik tilgang.

Det er fortsatt en web interface beregnet på installatør, men den krever manuelle handlinger (strøm av/på mm.)
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Electric cars in Norway

#477
SitatDet er fortsatt en web interface beregnet på installatør, men den krever manuelle handlinger (strøm av/på mm.)
 
Er vel like langt da eller?.... anyway...problemstillingen nå om dagen er vel om det blir en fortsatt 5 års reklamasjonsrett. Så om ladeboksen slutter i fungere innen 5 år så må de finne en løsning for deg.

Alternativet er at det går nedover  -------_____> og ender med problemer for alle med Easee ladere hjemme....

Hvis det går nedover da er caset snarere dette som jeg fant så godt beskrevet på et annet forum så jeg bare kopierer derfra:

Noen mulige utfall hvis Easee går dukken.

- Kravet om utbedring blir stående, men ingen kan gjøre det. Fører kanskje til bruksforbud.  ->  Da har salgsleddet et veldig stort problem. Kommer også litt an på den feilede overspenningstesten som ikke kan løses med forankoplede vern.

- API forsvinner, men solgte ladebokser får stå.  ->  Kunden har fått et produkt med begrenset eller annen funksjonalitet og kan kreve heving eller prisavslag. Fortsatt et problem for salgsleddet.

- Boksen får feil innen fristen for reklamasjon, og må byttes.  ->  Salgsleddet må ordne opp.

Det er sikkert flere mulige, men siden sluttbruker forholder seg til salgsleddet kan det bli en skikkelig smell der også.

Les mer på dette forumet....
https://www.diskusjon.no/topic/1933018-truer-med-%C3%A5-stanse-salget-av-easee-ladebokser-i-sverige/page/20/#comments


Electric cars in Norway

#478
Det skjer litt på Easee gruppa inne på fjesboka også....se bilde som viser antall nye medlemmer...

https://www.facebook.com/groups/566210982076306/

Jeg har ikke noe med den FBgruppa å gjøre, bare "menig medlem" ...så dette er bare et tips fra meg til de som er interessert i slikt....

Erik Ola Ulvestad

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 12. april 2023, klokken 16:53Det skjer litt på Easee gruppa inne på fjesboka også....se bilde som viser antall nye medlemmer...

https://www.facebook.com/groups/566210982076306/

Jeg har ikke noe med den FBgruppa å gjøre, bare "menig medlem" ...så dette er bare et tips fra meg til de som er interessert i slikt....
FB blir litt for tabloid synes eg.
Men Helmikstøl har vore på LinkedIn og fleipa(?) om forenkla informasjon.
https://www.linkedin.com/posts/jonas-helmikst%C3%B8l-03a18957_easee-kjempet-et-halvt-%C3%A5r-for-%C3%A5-overbevise-activity-7050041268755644416-7ygM?utm_source=share&utm_medium=member_android
Eg tenker for lite saklig info er nettopp Easee sitt problem.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA